'Onderzoeksraad: risico's tijdens jaarwisseling te groot'

Tony

Administrator
Medewerker
Ik heb een hele slechte dag vandaag. Nog slechter dan gisteren. Niet zozeer door de uitkomsten uit het rapport maar hoe de media hier mee omgaat.

Positief nieuws komt uit de Tweede Kamer: VVD, CDA en D,66 zijn niet enthousiast over een vuurwerkverbod. Ze vinden de aanpak van illegaal vuurwerk belangrijker.

https://www.ad.nl/politiek/kamer-wil-snel-debat-over-indringend-vuurwerkrapport~a467de33/

Inderdaad wat positiviteit tussen al het nonsens.
Ik krijg zowaar weer wat hoop.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plum Bloom

Registered User
Ik heb een hele slechte dag vandaag. Nog slechter dan gisteren. Niet zozeer door de uitkomsten uit het rapport maar hoe de media hier mee omgaat.

Positief nieuws komt uit de Tweede Kamer: VVD, CDA en D,66 zijn niet enthousiast over een vuurwerkverbod. Ze vinden de aanpak van illegaal vuurwerk belangrijker.

https://www.ad.nl/politiek/kamer-wil-snel-debat-over-indringend-vuurwerkrapport~a467de33/

Dank Fred. Zeer bemoedigend bericht. Belangrijkste coalitiepartijen zijn genuanceerd. Kijken vast naar uitslagen van polls en peilingen. Hebben veel te verliezen bij de gemeenteraadsverkliezingen volgend jaar.

Mij overigens opgevallen dat veel VVD-ers buiten dienst zich erg inspannen voor een vuurwerkverbod (Wiegel, Van Aartsen, Pipo Weisglas). En kopstuk Melanie Henriëtte Schultz van Haegen-Maas Geesteranus was nog niet zo lang geleden directeur zorginkoop bij Achmea, je weet wel, die verzekeraar die is aangesloten bij Vuurwerkmanifest, dat betrokkene was bij het onderzoek van de Onderzoeksraad.

Glas-is-halfvol-modus aan: heb ik goed gelezen dat er in het rapport niet wordt gemorreld aan afsteektijden en aantal verkoopdagen?

Puur

Registered User

Er zijn gelukkig nog mensen met een gezond stel hersens die er wel objectief naar gaan kijken.
Wie weet word het nog wat.

Z@P

Registered User
Re: OVV gaat onderzoek doen naar vuurwerk

Vuurwerkbranche zou het accepteren, hou toch op man. Ik word er echt helemaal schijtziek van, sorry voor de taal.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

joszie

Zilveren Member

Ik ga het vanavond op mn gemak lezen. En van de week een hele hoop mails sturen. Als eerste naar de raad. En daarna naar alle politieke partijen. En naar de branche vereniging. En naar de landelijke en regionale pers.
Never give up.

ik stel voor dat we dit allemaal gezamenlijk gaan doen? Wellicht even een nieuwe topic met daarin een gecoordineerd reactie van vuurwerkliefhebbers.
- opstellen van een nette brief/ reactie die iedereen kan gaan gebruiken
- verzamelen van emailadressen van belangrijke partijen waar iedereen deze brief heen kan sturen.
LAten we als groep de inboxen van mediabedrijgen en belangirjke personenen vol laten stromen!

AWG

Registered User
(allemaal hele lelijke woorden).:eek:n fire::eek:mg::serious business::eyes on fire: had al zo,n donkerbruin vermoeden....

dit zat er natuurlijk aan te komen, de branche is ook niet heel erg bezig met ons hoor, die is vooral bezig met damage control voor hun eigen bedrijven.
steeds meer artikelen verbieden en straks hou je alleen nog cakeboxen en fonteinen over totdat die ook verboden worden.

ik zou als ik jullie was nog maar wat singleshotjes en paar mooie pijlenpakketten inslaan (en van die silica vochtvreterzakjes in doos of zak doen, gaan ze jaren extra mee en effecten worden alleen maar beter).

wat een kutdag....

rodepo

Registered User

ik stel voor dat we dit allemaal gezamenlijk gaan doen? Wellicht even een nieuwe topic met daarin een gecoordineerd reactie van vuurwerkliefhebbers.
- opstellen van een nette brief/ reactie die iedereen kan gaan gebruiken
- verzamelen van emailadressen van belangrijke partijen waar iedereen deze brief heen kan sturen.
LAten we als groep de inboxen van mediabedrijgen en belangirjke personenen vol laten stromen!
Email adressen delen goed idee.
Tips om brief op te stellen ook goed.
Standaard brief van iedereen komt niet geloofwaardig over lijkt mij. Dezelfde intensie en basis wel.
Nieuw topic hiervoor ook goed idee.
Hellaas kom ik vanavond nergens aan toe. Dus als je zin hebt om een topic te openen graag.
Tip 1: Hou je bij de feiten. Schrijf alleen dingen waarvan je zeker weet dat je ze kan verdedigen.

elgielo

Registered User
Mensen... Het mag toch niet zo wezen dat op basis onwaarheden een politieke besluitvorming genomen wordt... Hier zijn serieus dingen mis. Dingen die niet volgens enige logica te verklaren zijn.... Er spelen dingen die wij niet weten, wat je kunt aan nemen daar Dhr. Groeneveld van de bpn zijn verklaring zeer snel na de zogenaamde "inside information" die RTL gisteren had alvorens de officiële publicatie door de ovv? Niemand die algehele verantwoording draagt voor een gehele bedrijfstak, gooit op dergelijke wijze een productlijn aan de kant zonder in het eventuele nauw te zitten en een uitweg te zoeken lijkt mij.... Mits er financiële belangen spelen maar dat zal nooit iemand weten natuurlijk...

Maakt niet uit allemaal................................

Maar ik hoop dat er op hoger niveau de juiste handelingen verricht worden om het onderste uit de kan te halen voor wat er in de toekomst ook nog maar mogelijk is voor ons liefhebbers....
Kan me voorstellen dat de lobbyisten het in deze dagen ook erg moeilijk hebben om tegen de algehele beeldvorming in te gaan, en de smerige propaganda machine van liegend links (zoals wij hier allen door hebben) tegen te houden, en de werkelijkheid juist te laten spreken.

Hoewel ik het zwaar ********* vind allemaal, (en vooral dat ik m'n kids niet kan leren over het hoe en wat)(in NL;)) ....... ben ik blij als we knappe blokken overhouden over een jaar of vijf.

rodepo

Registered User
De markt voor consumentenvuurwerk voor particulieren schommelt de laatste jaren tussen de 60 en 75 miljoen euro. Ongeveer een kwart van het letsel wordt veroorzaakt door illegaal vuurwerk en driekwart door consumentenvuurwerk. Al zal het letsel door illegaal vuurwerk eigenlijk hoger zijn omdat mensen niet altijd aangeven welk vuurwerk ze hebben afgestoken. (Bron: OVV)

Dit is ook een mooi stukje

Plum Bloom

Registered User
'De komende jaren zal de overheid nauwlettend moeten monitoren in hoeverre het nog
toegestane vuurwerk zorgt voor letsel. Voor een goede besluitvorming is het
onontbeerlijk dat er betrouwbare kwantitatieve informatie beschikbaar komt over het
verband tussen het type vuurwerk en de omvang en aard van het letsel. Jaarlijks kan dan
bezien worden of, behalve vuurpijlen en knalvuurwerk, mogelijk meer vuurwerkartikelen
voor een verbod in aanmerking moeten komen of dat ANDERE MAATREGELEN noodzakelijk
zijn.
'

De aap en de mouw.

De markt voor consumentenvuurwerk voor particulieren schommelt de laatste jaren tussen de 60 en 75 miljoen euro. Ongeveer een kwart van het letsel wordt veroorzaakt door illegaal vuurwerk en driekwart door consumentenvuurwerk. Al zal het letsel door illegaal vuurwerk eigenlijk hoger zijn omdat mensen niet altijd aangeven welk vuurwerk ze hebben afgestoken. (Bron: OVV)

Is dit de deal? Cakes blijven hoe dan ook toegestaan, omdat betrouwbare kwantitatieve informatie onmogelijk is ?

HocusPocus.Pyro

Registered User

Er is nog vergelijkbaar zo'n citaat, waar het woord "aannemelijk" is gebruikt. ... Die heren en damens van Vuurwerkmanifrust wilden deze passage aanpassen, in hun voordeel uiteraard...

Moontan

Moderator
Medewerker
Onderzoeksraad voor Veiligheid komt met vernietigend rapport over consumentenvuurwerk: is dit het knelpunt?

'Oud en Nieuw is op veel plaatsen het onveiligste feest van het jaar'
De Onderzoeksraad voor Veiligheid publiceerde vandaag een rapport over het gevaar van vuurwerk. De conclusie: verbied knalvuurwerk en vuurpijlen. Deze boodschap stuit op veel negatieve reacties in de politiek.

'Pak niet de mensen die hechten aan een mooie vuurwerktraditie.' Het VVD-Kamerlid Arno Rutte gooit vrijdagmiddag namens de grootste regeringspartij zijn kont tegen de krib. 'Wat potjes en siertollen, dat zou einde oefening betekenen voor het consumentenvuurwerk.' Dat is nieuw voor Tjibbe Joustra, voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Hij mag zich al jaren verheugen op grote politieke bijval voor bijna al zijn onderzoeken. De conclusies van de raad lijken soms boven partijpolitiek verheven, zo breed worden ze overgenomen. Nu de raad zich ook mengt in het politiek uiterst brisante vuurwerkdebat, lijkt dat opeens anders te gaan. 'Gun mensen een knalfeest eens per jaar!', reageert bijvoorbeeld ook het Haagse PVV-raadslid Edgar Mulder vrijdag op Twitter.

Lees verder:
https://www.volkskrant.nl/binnenlan...entenvuurwerk-is-dit-het-kantelpunt~a4542769/

Rotje0808

Registered User
Vanochtend ook één of andere bobo op t NOS journaal, hij wil de legale en de illegale knallers verboden zien... Legale knallers verbieden, te triest voor woorden. Maar illegale knallers verbieden... Iets zegt me dat illegaal al zoiets betekend...

Een dag met een zwart randje... Laten we hopen dat de 2e kamer er normaal mee omgaat, en anders moeten we ervoor zorgen dat we samen sterker komen te staan!

#PyrosUnite!

AWG

Registered User
Vanochtend ook één of andere bobo op t NOS journaal, hij wil de legale en de illegale knallers verboden zien... Legale knallers verbieden, te triest voor woorden. Maar illegale knallers verbieden... Iets zegt me dat illegaal al zoiets betekend...

Een dag met een zwart randje... Laten we hopen dat de 2e kamer er normaal mee omgaat, en anders moeten we ervoor zorgen dat we samen sterker komen te staan!

#PyrosUnite!
ken er niks aan doen als jongetje van 8 begon ik ermee, en ze maken het nu 26 jaar verder het tot de ''duivel'' .
een 0,2 gram 0,5 gram, 1 gram buskruit knaller is ineens de duivel.

vanavond begon ''' pauw'' ermee, dit soort knallen (liet enorme benzine cobrabommen zien) blijven nog een jaar mogelijk..
en toen knapte er iets bij mij, ben nu 2 liter wijn verder en ik ben er compleet klaar mee, vuile leugenaars en acteurs zijn het.
allemaal maar op 1 doel gericht,. mijn lieve moeder en vader van 62 en 67 weten nog dat dit pertinente leugens en stemmingmakerij ziijn. ze weten wat een astronautje doet....

mijn hele familie en vrienden en ex collega,s weten inmiddels wat wel en niet klopt op vuurwerkgebied en die reageren al net zo gelaten als ik.
hier valt domweg niet tegen te vechten....
zoveel domheid is niet tegen gewassen, (op 8 uur journaal komt een wijf vertellen dat het gevaarlijk is en dat het zonde van het geld is...) dan ben ik al klaar en gefinished....
het is een hersenspoeling die zijn weerga nauwelijks kent.
schokkend ook hoe de journalisten en reporters er mee omgaan(ik zou me doodschamen, maar salarisstrook is alles blijkbaar) .

ik zal wel gevoeliger zijn voor dit soort dingen maar ik trek het heel slecht momenteel....

Robin84

Registered User
Ik snap er echt helemaal niets van en word er best een beetje boos om.

Ik doe op dit moment een studie aan Hogeschool Avans. Ik studeer naast mijn werk de studie Bedrijfskunde (vandaar dat ik even wat minder actief was op FPM, excuses). Tijdens deze studie krijg ik het vak ‘Onderzoeksvaardigheden’. Eén van de aspecten van goed onderzoek doen is het gebruik maken van valide en betrouwbare methoden van onderzoek (inkoper toch?). Niet zoeken in hetzelfde straatje, maar de blik verbreden en iets bekijken vanuit meerdere hoeken.

Dit onderzoek proeft een beetje naar subjectiviteit. Mij kun je niet wijsmaken dat dit onderzoek gestoeld is op betrouwbare bronnen. Er zit een belang achter, dat kan bijna niet anders.

Gevolg is dat conclusies worden getrokken die kant noch wal raken en vergaande gevolgen kunnen hebben. Gezien de berichten vanuit de politiek zijn er gelukkig nog mensen die wat verder kijken dan hun neus lang is en het lef hebben tegen een stroom in te gaan. Maar deze stroom wordt wel steeds groter.

Is het niet mogelijk om een eigen onderzoek in te stellen, door bijvoorbeeld ‘onze’ branchevereniging (= natuurlijk ook niet objectief, maar objectiviteit hangt van de bronnen af)? Kijken die mee op FPM? Wellicht kunnen we ze inspireren dit te doen? Kunnen we niet iets opzetten met behulp van crowdfunding bijvoorbeeld? Zomaar wat ideeën om een tendens te doorbreken.

Laatst bewerkt:
Bovenaan