'Onderzoeksraad: risico's tijdens jaarwisseling te groot'

Moontan

Moderator
Medewerker
Kabinet moet opheldering geven over risico's jaarwisseling

Er komt een debat in de Tweede Kamer over de risico's van de jaarwisseling. Dit naar aanleiding van een conceptrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat in handen is van RTL Nieuws. In het rapport staat dat de risico's tijdens oud en nieuw te groot zijn.

De raad noemt de jaarwisseling het gevaarlijkste moment van het jaar. Vooral vuurwerk is een probleem. De controle op illegaal en legaal vuurwerk faalt.

Opheldering
De Tweede Kamer wil nu een debat met de minister van Justitie en Veiligheid waarin over de risico's wordt gesproken. Wanneer het debat wordt gehouden, is nog onduidelijk. Wel moet het voor oud en nieuw nog gaan gebeuren. Kamerleden willen dat het kabinet opheldering geeft over wat er nu moet gebeuren.

Een meerderheid van de Tweede Kamer is nu nog tegen een algeheel vuurwerkverbod. "Maar mocht de raad daar met zijn aanbevelingen toch naar neigen, dan kan daar zomaar verandering in komen", zegt politiek commentator Frits Wester.

Gaat veel mis
De raad heeft de jaarwisseling onderzocht omdat er elk jaar veel misgaat. Zo zijn er jaarlijks 10.000 incidenten, variërend van mishandelingen tot branden. "De omstandigheden, veel mensen op straat en donker, in combinatie met risicovol gedrag van de afstekers, zijn een gevaarlijke cocktail tijdens iedere oud en nieuw", concludeert de raad.

In 40 procent van de gevallen is vuurwerk de reden dat het misgaat. De kritiek op de controle van vuurwerk is groot. Zo is er van alles mis met het kwaliteitskeurmerk voor legaal consumentenvuurwerk en deugt het toezicht erop niet. Ook het illegale vuurwerk veroorzaakt problemen. De aanpak van illegaal vuurwerk en van illegale vuurwerkhandelaars levert weinig op.

http://www.nederland.easybranches.c...ering-geven-over-risico-s-jaarwisseling-87331

Puur

Registered User
Ik denk dat het lont na jaren te hebben gebrand nu het buskruit heeft bereikt.
Zou me niks verbazen dat het heel snel afgelopen is met onze traditie.
Koren op de molen bij de vuurwerkhaters....dit rapport is nu al vernietigend en dan moet de rest nog komen.

Puur

Registered User
Koren op de molen bij de vuurwerkhaters....dit rapport is nu al vernietigend en dan moet de rest nog komen.

Moontan

Moderator
Medewerker

Zo denk ik er ook over Puur. Een verbod wat misschien al dit jaar ingaat of anders volgend jaar. De media is omgekocht met geld van de anti vuurwerk lobbyisten. We hebben het vooral te danken aan de vernielzuchtigen en geweldplegers.

Baron van lunt zu sas

Registered User
Ik geloof niks van al dat doemdenken wat ik hierboven lees.
Ze kunnen niet doen alsof we op een afgelegen eiland wonen en simpelweg afwijken met de regels van de rest van het hele continent EN tegen de gewoontes van de eigen bevolking ingaan, dat werkt niet.
Nog steeds wacht ik dat rapport verder af en volgens mij krijgt de politie flink op hun donder voor hun slechte resultaten.

rodepo

Registered User
Kabinet moet opheldering geven over risico's jaarwisseling

Er komt een debat in de Tweede Kamer over de risico's van de jaarwisseling. Dit naar aanleiding van een conceptrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat in handen is van RTL Nieuws. In het rapport staat dat de risico's tijdens oud en nieuw te groot zijn.

De raad noemt de jaarwisseling het gevaarlijkste moment van het jaar. Vooral vuurwerk is een probleem. De controle op illegaal en legaal vuurwerk faalt.

Opheldering
De Tweede Kamer wil nu een debat met de minister van Justitie en Veiligheid waarin over de risico's wordt gesproken. Wanneer het debat wordt gehouden, is nog onduidelijk. Wel moet het voor oud en nieuw nog gaan gebeuren. Kamerleden willen dat het kabinet opheldering geeft over wat er nu moet gebeuren.

Een meerderheid van de Tweede Kamer is nu nog tegen een algeheel vuurwerkverbod. "Maar mocht de raad daar met zijn aanbevelingen toch naar neigen, dan kan daar zomaar verandering in komen", zegt politiek commentator Frits Wester.

Gaat veel mis
De raad heeft de jaarwisseling onderzocht omdat er elk jaar veel misgaat. Zo zijn er jaarlijks 10.000 incidenten, variërend van mishandelingen tot branden. "De omstandigheden, veel mensen op straat en donker, in combinatie met risicovol gedrag van de afstekers, zijn een gevaarlijke cocktail tijdens iedere oud en nieuw", concludeert de raad.

In 40 procent van de gevallen is vuurwerk de reden dat het misgaat. De kritiek op de controle van vuurwerk is groot. Zo is er van alles mis met het kwaliteitskeurmerk voor legaal consumentenvuurwerk en deugt het toezicht erop niet. Ook het illegale vuurwerk veroorzaakt problemen. De aanpak van illegaal vuurwerk en van illegale vuurwerkhandelaars levert weinig op.

http://www.nederland.easybranches.c...ering-geven-over-risico-s-jaarwisseling-87331
Vage site waar dit vandaan komt.
Ze hebben gewoon het stuk van rtl genomen, beetje aan gesleuteld wat er af en wat bij , citaten uit het concept raport veranderd, en ga zo maar door.

Lijkt me sterk als er een debat komt op basis van een concept rapport. In een concept rapport kunnen nog onjuistheden staan die na inzage betrokken partijen nog eventueel aangepast worden.

Z@P

Registered User
Er is elk jaar een debat en elk jaar dezelfde conclusie, niemand wil een vuurwerkverbod en ook de meeste “tegenstanders” hebben vrede met consumenten siervuurwerk, echt zonde van de tijd. kan me er zo ontzettend kwaad om maken.

Als dat verbod er ooit mocht komen, ik mag het niet zeggen maar ik hoop dat echt de pokkepleuris uitbreekt. Je zult dan zien, de ongeregeldheden met oud en nieuw hebben gewoon helemaal niks met consumenten vuurwerk te maken, het is gewoon een middel dat toevallig voor handen is die dag voor de relschoppers die er altijd met oud en nieuw zijn geweest en zullen blijven. Rellen, auto’s in brand, slopen etc etc heb je geen vuurwerk voor nodig hoor! Nee doe dan meteen ook maar een alcoholverbod en een avondklok dat zou pas zoden aan de dijk zetten, totaal onmogelijk natuurlijk.

Nee zonder vuurwerk kan mij oud en nieuw gestolen worden en is het gewoon een extra vrije dag. Beetje naar een klok kijken, happy new year en je nest in haha ;-)

Laatst bewerkt:

Puur

Registered User
Er is elk jaar een debat en elk jaar dezelfde conclusie, niemand wil een vuurwerkverbod en ook de meeste “tegenstanders” hebben vrede met consumenten siervuurwerk, echt zonde van de tijd. kan me er zo ontzettend kwaad om maken.

Als dat verbod er ooit mocht komen, ik mag het niet zeggen maar ik hoop dat echt de pokkepleuris uitbreekt. Je zult dan zien, de ongeregeldheden met oud en nieuw hebben gewoon helemaal niks met consumenten vuurwerk te maken, het is gewoon een middel dat toevallig voor handen is die dag voor de relschoppers die er altijd met oud en nieuw zijn geweest en zullen blijven. Rellen, auto’s in brand, slopen etc etc heb je geen vuurwerk voor nodig hoor! Nee doe dan meteen ook maar een alcoholverbod en een avondklok dat zou pas zoden aan de dijk zetten, totaal onmogelijk natuurlijk.

Nee zonder vuurwerk kan mij oud en nieuw gestolen worden en is het gewoon een extra vrije dag. Beetje naar een klok kijken, happy new year en je nest in haha ;-)

Ik denk dat je dan ook je extra vrije dag kwijt ben.......kunnen we op 1januarie gelijk weer beginnen want dan ga je toch op tijd naar je nest:TT TT:

ifeelfine

Registered User
Zo denk ik er ook over Puur. Een verbod wat misschien al dit jaar ingaat of anders volgend jaar. De media is omgekocht met geld van de anti vuurwerk lobbyisten. We hebben het vooral te danken aan de vernielzuchtigen en geweldplegers.

een verbod dit jaar terwijl de winkels al verkopen uit hebben staan en hun bunkers vol hebben, dat gaan ze juridisch niet redden (dat verbod gaat er wel komen roep ik al een jaar of 6 gaf het toen 7 a 8 jaar zit behoorlijk op schema dus)

rodepo

Registered User
Re: OVV gaat onderzoek doen naar vuurwerk

Ik geef de vuurwerk haters niet het genoegen van twijfel of ongeloof in een goede afloop.
ik geloof nog steeds in een goede afloop voor onze hobby.

GMP82

Zilveren Member
Oh ik ook hoor, er zit al jaren een 'goh het zou wel eens af kunnen lopen - opslag' op m'n budget.

Voor dit jaar ben ik niet bang, zelfs volgend jaar zie ik nog wel doorgaan (al is dat wellicht niet hetzelfde als nu).

Maar ik ben er steeds meer van overtuigd dat we het niet eeuwig volhouden.

rodepo

Registered User
Re: OVV gaat onderzoek doen naar vuurwerk

Aha die moeten we onthouden voor het geval dr Faber weer zijn mond open doet.

AWG

Registered User
Ik ga dit jaar gewoon vieren alsof het het laatste is.

Ben er verder goed klaar mee.

verstandig.
veel meer kun je er toch niet aan doen,

ik geloof ook niet in een direct verbod voor dit jaar, maar zoals we paar jaar terug naar mekaar bericht hebben gaven we het nog een jaar of 5.
dit jaar dat rapport, en gewoon een oud en nieuw.2017/2018

volgend jaar gaan ze kijken wat resultaten zijn van dat oud en nieuw en daar verdere stappen op maken. (zit met d66,cda,christenunie in de regering en die zijn volgens mij niet zo van het vuurwerk).
wellicht nog een oud en nieuw 2018/2019(er is meestal wel een verloop/afbouw tijd in wetgeving).

en dan heel misschien nog een laatste oud en nieuw met vuurwerk 2019/2020 (zullen ongetwijfeld 2020 wel een mooi afgerond jaar vinden daarvoor en zitten dan nog ver genoeg voor de landelijke verkiezingen om het volk weer in slaap te sussen.)

wie weet blijven er bepaalde artikelen beschikbaar, cat 1 en fonteintjes misschien.
maar voor de rest heb ik er een hard hoofd in.

ach dan gooien we h6 er maar even in:

Ik kijk nu terug, en toch heb ik geen spijt
Het waren mooie jaren
Want wat ik deed, nooit deed ik iemand kwaad ermee
Het is mijn eigen leven
Ik begrijp ook niet waar een ander zich zo druk om maakt
Het is mijn leven, zoals ik het wil leven
Ik maak nooit ruzie, laat mij nu toch met rust

:faill:

Laatst bewerkt:

AWG

Registered User
Zou een operatie ondergaan tegenwoordig ook een te groot risico worden?

https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/meer-ziekenhuispatienten-dood-door-medische-missers

Al die regels om die zogenaamde veiligheid maar te kunnen waarborgen en ondertussen glijdt de maatschappij verder en verder weg. Fijn hoor.

rubbertegel maatschappij, (maar zelfs dat zullen ze nog onderzoeken of er geen kankerverwekkende stoffen in dat rubber zit(kunstgrasvelden).
wat doe je eraan?? niks !!!

Koetje

Registered User
Eigenlijk godsgeklaagd dat we serieus moeten gaan denken aan een oud en nieuw zonder vuurwerk. 8 uurtjes per jaar mag het maar en de kans is aannemelijk dat zelfs dit afgepakt gaat worden.
Van mij mag alles in de fik en kapot bij een verbod, elke jaarwisseling opnieuw. Al is het alleen maar om te laten zien dat het vuurwerk niet het probleem is maar de mensen.

Schuim

Moderator
Medewerker
Man man man..
Ik had gehoopt hier in dit topic toch echt even een andere toon te horen dan wat jullie nu laten horen.
Wat een pessimisme zeg!

Waar is jullie strijdvaardigheid van de afgelopen jaren! Foei toch!
Als dat rapport dan toch een negatieve klank laat horen richting het consumentenvuurwerk.
Dan kan dat toch niet anders dan dat dat met een paar kleine aanpassingen word aangepast, en we gewoon weer verder gaan.
Het is op het siervuurwerk na kunnen ze er toch al niet veel meer aan uitbannen, aanpassen, en laat iedereen nu net over het siervuurwerk wel te spreken zijn in de maatschappij.

Leuker nog, ze moeten het haast op onwaarheden gooien willen ze het slecht voor de dag laten komen.
Dat is met de regelgeving in Nederland al bijna niet meer mogelijk.

Waar is jullie strijdvaardigheid om te knokken voor je passie.
En de waarheid te scanderen door de straten om te laten horen hoe het werkelijk zit in de bevolking, ipv wat een stel idioten wil laten doordrukken.
Jullie laten je beïnvloeden door iets waar je jaren tegen gestreden hebt, de massamedia, die jullie laten denken dat de strijd al gestreden is.

Nee dat is er nog niet.
De conclusie is er morgen pas, en staat je het niet aan wat daar in staat, wie ben jij dan om je daar niet over te laten horen!

Stem in een pol.
Spam op fora of mediasites.
Schrijf brieven.
Start een campagne op Facebook.
Of steun alle andere initiatieven.

Is het niet met geld, dan wel je stem.

Laatst bewerkt:

HocusPocus.Pyro

Registered User
Schuim, roerend met je eens!!! Dank voor je strijdvaardige toon! We geven dit niet zomaar op. Daarom knal ik zo af en toe, voor wat dat waard is, via het Vuurwerktraditie (BCN) Twitter kanaal er wat uit. En ook Instagram (al ben ik daar te oud voor wat ik ken niet alle opties daar, hahahaha) en zelf Facebook (waar ik eigenlijk een behoorlijke hekel aan heb). Ik doe zoveel mogelijk mee aan polls. Ik ga straks weer posters ophangen voor Vuurwerktraditie.

Opgeven is geen optie. Ik hoop dat er nog veel meer mensen zo naar kijken. Ongeacht wat ze morgen om deze tijd in de media roepen.

(Tegelijkertijd weet ik dat er genoeg mensen 'moegestreden zijn'. Dat respecteer ik natuurlijk. Dat begint bij een gevoel, maar kan ik je kop gaan zitten. Neem dan gewoon ff afstand. En probeer je positieve energie weer te vinden.)

Bovenaan