'Onderzoeksraad: risico's tijdens jaarwisseling te groot'

Huisman Vuurwerk

Registered User
Re: OVV gaat onderzoek doen naar vuurwerk

Er wordt wel iets over gezegd op hun website:

3.4 Rapportage en inzage
In de volgende fase van een onderzoek stelt de Raad een conceptrapport op. Dit concept rapport bevat een beschrijving van de toedracht, een analyse van de oorzaken en een opsomming van de belangrijkste conclusies. De Onderzoeksraad stuurt het concept rapport aan alle betrokken partijen voor een controle op feitelijke onjuistheden of onduidelijkheden: dit is de zogeheten inzageprocedure. Partijen zijn wettelijk verplicht tot geheimhouding ten aanzien van het ontvangen conceptrapport en hebben vier weken de tijd voor het geven van een reactie. Voor zover de Raad het commentaar niet overneemt in het definitieve rapport, wordt dit verantwoord in een bijlage bij het te publiceren rapport.

Maar welke partijen/organisaties/instanties/enz. dat zijn is niet bekend.

joszie

Zilveren Member

afhankelijk van wat er precies onderzocht wordt zijn wij als vuurwerkliefhebbers ook een belanghebbende partij! Graag verzoek ik dhr. Den Vollenhove alle delen uit het onderzoek dat deel uitmaakt over (de toekomst van) het uitoefenen van de hobby toe te sturen.

Plum Bloom

Registered User

afhankelijk van wat er precies onderzocht wordt zijn wij als vuurwerkliefhebbers ook een belanghebbende partij! Graag verzoek ik dhr. Den Vollenhove alle delen uit het onderzoek dat deel uitmaakt over (de toekomst van) het uitoefenen van de hobby toe te sturen.

'Op de hoogte blijven van dit onderzoek? Meld je aan en wij houden je op de hoogte via de mail'.

https://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/2329/veiligheidsrisico-s-tijdens-de-jaarwisseling

Laatst bewerkt:

rodepo

Registered User

Vollenhove zit niet in de raad van ovv

HocusPocus.Pyro

Registered User

Dit puntje "belanghebbenden" onderstreept nog maar eens de noodzaak dat wij als 'liefhebbers' samen EEN FRONT moeten vormen. Vanuit BCN / Vuurwerktraditie.nl hebben we de nodige tijd & energie gestoken om de liefhebbers bijelkaar te brengen. Hier zou iedere liefhebber veel meer energie in moeten steken. Dit gaat allemaal niet vanzelf.

rodepo

Registered User

oud voorzitter met pensioen
Dat weet ik. Vandaar mijn opmerking in post 19. Dat ik hoop dat hij daar geen vinger in de pap heeft.
In principe moeten we er vanuit gaan dat de onderzoekraad professioneel genoeg is om op basis van feiten en niet op aannames enof persoonlijke voorkeur een gedegen onderzoek te doen.

joszie

Zilveren Member

Dit puntje "belanghebbenden" onderstreept nog maar eens de noodzaak dat wij als 'liefhebbers' samen EEN FRONT moeten vormen. Vanuit BCN / Vuurwerktraditie.nl hebben we de nodige tijd & energie gestoken om de liefhebbers bijelkaar te brengen. Hier zou iedere liefhebber veel meer energie in moeten steken. Dit gaat allemaal niet vanzelf.

mee eens. Maar wij liefhebbers worden toch weggezet als onbelangrijk. Kijk hoelang er al gestreden wordt om een goed weerwoord te bieden. Vele initiatieven zijn er door meerdere liefhebbers opgezet met wisselend resultaat. Dit betekent zeker niet dat de moed opgegeven wordt, maar het wordt er allemaal niet leuker op.

In de afgelopen jaren heeft de liefhebber zijn hobby zien veranderen. Ja, qua assortiment zijn er grote stappen voorwaarts gemaakt. Maar de hele hetze over het vuurwerk blijft. We hebben al iets op moeten geven (afsteektijden), wanneer houdt het op?

Sinds mensenheugenis loopt de hele discussie al scheef. Er is te veel onwetendheid bij het gros van de bevolking, er is te veel ruimte voor 'de haters' om hun zegje te kunnen doen (met onwaarheden die wijdverspreid raken).

Natuurlijk moeten we de strijd niet opgeven. En mochten we ooit 'de strijd' verliezen dan in ieder geval met opgeheven hoofd!

Ondanks alle goede/geweldige pogingen die er gedaan zijn (en nog steeds gaande zijn) de afgelopen jaren, die allen heel veel respect verdienen, heb ik het gevoel dat "het front' waar jij over spreekt niet te vormen is.

En daar wringt de schoen. De doorsnee liefhebber wil wel iets, maar doet het niet. Het wordt tijd voor iets groters maar wat?

Het lijkt me geweldig om eens een ludieke actie uit te halen, waarmee we goed in de aandacht komen (op een goede manier). Echter ben ik bang datindien er iets georganiseerd zou worden, het mis zal gaan doordat een 'liefhebber' zonder hersens het toch weer moet verknallen.
In dit voorbeeld zou de schade voor ons liefhebbers helemaal niet te overzien zijn.

Ik ga er van uit dat er een goed en gedegen onderzoek wordt gedaan. Niet alleen over het vuurwerk, maar over de algemene viering van de jaarwisseling. Met goed onderbouwde feiten. Waarbij de liefhebber niet direct in een hoekje gedrukt wordt.

HocusPocus.Pyro

Registered User

mee eens. Maar wij liefhebbers worden toch weggezet als onbelangrijk. Kijk hoelang er al gestreden wordt om een goed weerwoord te bieden. Vele initiatieven zijn er door meerdere liefhebbers opgezet met wisselend resultaat. Dit betekent zeker niet dat de moed opgegeven wordt, maar het wordt er allemaal niet leuker op.

In de afgelopen jaren heeft de liefhebber zijn hobby zien veranderen. Ja, qua assortiment zijn er grote stappen voorwaarts gemaakt. Maar de hele hetze over het vuurwerk blijft. We hebben al iets op moeten geven (afsteektijden), wanneer houdt het op?

Sinds mensenheugenis loopt de hele discussie al scheef. Er is te veel onwetendheid bij het gros van de bevolking, er is te veel ruimte voor 'de haters' om hun zegje te kunnen doen (met onwaarheden die wijdverspreid raken).

Natuurlijk moeten we de strijd niet opgeven. En mochten we ooit 'de strijd' verliezen dan in ieder geval met opgeheven hoofd!

Ondanks alle goede/geweldige pogingen die er gedaan zijn (en nog steeds gaande zijn) de afgelopen jaren, die allen heel veel respect verdienen, heb ik het gevoel dat "het front' waar jij over spreekt niet te vormen is.

En daar wringt de schoen. De doorsnee liefhebber wil wel iets, maar doet het niet. Het wordt tijd voor iets groters maar wat?

Het lijkt me geweldig om eens een ludieke actie uit te halen, waarmee we goed in de aandacht komen (op een goede manier). Echter ben ik bang datindien er iets georganiseerd zou worden, het mis zal gaan doordat een 'liefhebber' zonder hersens het toch weer moet verknallen.
In dit voorbeeld zou de schade voor ons liefhebbers helemaal niet te overzien zijn.

Ik ga er van uit dat er een goed en gedegen onderzoek wordt gedaan. Niet alleen over het vuurwerk, maar over de algemene viering van de jaarwisseling. Met goed onderbouwde feiten. Waarbij de liefhebber niet direct in een hoekje gedrukt wordt.

Met je omschrijving van dit gevoel waar je over spreekt, leg je de vinger precies op de zere plek. Daarbij is mijn conclusie dat vuurwerkliefhebbers bij uitstek zich niet laten vertellen wat ze moeten doen. Dus als iemand zegt, "We moeten nu echt 1 front vormen" hoor je ze denken "Jah, dat maak ik zelf wel uit".

Je stelt ook terecht: We moeten de moed niet opgeven. En dat zullen we zeker niet doen.

Ik heb zelf ook vertrouwen in het OVV onderzoek, al blijft het spannend wat de conclusie en aanbevelingen precies zijn.

GMP82

Zilveren Member

Dat weet ik. Vandaar mijn opmerking in post 19. Dat ik hoop dat hij daar geen vinger in de pap heeft.
In principe moeten we er vanuit gaan dat de onderzoekraad professioneel genoeg is om op basis van feiten en niet op aannames enof persoonlijke voorkeur een gedegen onderzoek te doen.

Geen vinger... een complete arm

Plum Bloom

Registered User

RTL Nieuws heeft het rapport al in handen en publiceert de voor hun (anti vuurwerk dus) gunstige delen
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/...isicos-tijdens-de-jaarwisseling-zijn-te-groot

Ow, vieze spelletjes.

't Is nog wel het conceptrapport, dus niet de definitieve versie.

Op ad.nl: De Raad meldt tegen deze redactie dat het rapport momenteel zonder aanbevelingen ter inzage ligt bij de opdrachtgevers. Vrijdag worden de bevindingen gepresenteerd alsook de aanbevelingen. Op de inhoud van het conceptrapport wilde de woordvoerder van OVV nu verder niet ingaan.

Laatst bewerkt:
D

Deleted member 17038

Guest
De risico's tijdens de viering van Oud en Nieuw zijn onaanvaardbaar groot. Dat staat volgens RTL Nieuws in een conceptrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). De raad zou de jaarwisseling "het gevaarlijkste moment van het jaar" noemen.

Het onderzoek is ingesteld mede op verzoek van de vier grote steden. Aanleiding is het grote aantal incidenten tijdens de afgelopen jaarwisselingen. De incidenten variëren van overlast door al dan niet illegaal vuurwerk tot verstoring van de openbare orde, branden en geweld tegen hulpverleners.

"De omstandigheden, veel mensen op straat en donker, in combinatie met risicovol gedrag van de afstekers zijn een gevaarlijke cocktail tijdens iedere Oud en Nieuw", citeert RTL uit het conceptrapport.

Keurmerk

De OVV zegt dat de politie te weinig kennis heeft van criminele organisaties achter de vuurwerkhandel. Verder is er van alles mis met het kwaliteitskeurmerk voor legaal consumentenvuurwerk en zijn ook gemeenten niet in staat om de problemen aan te pakken.

Volgens RTL doet de raad geen aanbevelingen in het rapport.

Een woordvoerder van de OVV wil de berichtgeving tegen de NOS niet bevestigen. De definitieve versie van het rapport wordt vrijdag gepubliceerd.

Bron: https://nos.nl/artikel/2205040-onderzoeksraad-risico-s-tijdens-jaarwisseling-te-groot.html

rtl: https://www.rtlnieuws.nl/nederland/...isicos-tijdens-de-jaarwisseling-zijn-te-groot

rodepo

Registered User

Ze hebben echt van alles door elkaar geschreven . Dat geeft een heel vertekend beeld.
Die burgermeester begrijpt geloof ik niet helemaal dat ook hij te kort schiet in handhaving enz. Of te wel ik doe mijn werk niet goed dus verbieden we vuurwerk.

ifeelfine

Registered User

Ow, vieze spelletjes.

't Is nog wel het conceptrapport, dus niet de definitieve versie.

Op ad.nl: De Raad meldt tegen deze redactie dat het rapport momenteel zonder aanbevelingen ter inzage ligt bij de opdrachtgevers. Vrijdag worden de bevindingen gepresenteerd alsook de aanbevelingen. Op de inhoud van het conceptrapport wilde de woordvoerder van OVV nu verder niet ingaan.

smerige spelletjes inzake vuurwerk zijn we van RTL (en AD) wel gewend snap dat het AD erop springt met hun anti vuurwerk loby

Plum Bloom

Registered User

Een meerderheid van de Tweede Kamer is tegen een algeheel vuurwerkverbod. "Maar mocht de Onderzoeksraad daar met zijn aanbevelingen toch naar neigen, dan kan daar zomaar verandering in komen", zegt politiek commentator Frits Wester.

Conceptrapport bewust gelekt om de geesten rijp te maken voor vergaande aanbevelingen?

petertje23

Registered User

Ik hoorde wel een aantal maal de opmerking dat het vooral misgaat met illegaal vuurwerk, maar toen ging het mis, inderdaad:
Een meerderheid van de Tweede Kamer is tegen een algeheel vuurwerkverbod. "Maar mocht de Onderzoeksraad daar met zijn aanbevelingen toch naar neigen, dan kan daar zomaar verandering in komen", zegt politiek commentator Frits Wester.

En de incompetente bestuurder van Alkmaar die er helemaal niets van snapt en inderdaad:
Ze hebben echt van alles door elkaar geschreven . Dat geeft een heel vertekend beeld.
Die burgermeester begrijpt geloof ik niet helemaal dat ook hij te kort schiet in handhaving enz. Of te wel ik doe mijn werk niet goed dus verbieden we vuurwerk.

pfffp nu maar hopen op tegengas...

Bovenaan