Het Weer 31-12-2013

Mr_Mascleta

Registered User
Ik sluit me helemaal aan bij Toon, de ergste oud en nieuw sinds jaren en daarom ook alleen maar matten afgstoken. Al wat ik had staat nu in andere projecten opgesteld. de vooruitzichten zijn wederom dramatisch te noemen. Regen en ook veel wind kracht 5.
Ik heb wel besloten om alles dan bij een gunstigere dag bijv 1 jan om 20,00u te stoken. Ik informeer me nieuwe buurt dat ze mogen komen kijken zodat niemand gaat bellen.

AWG

Registered User
ik zal hoe dan ook vuurwerk afsteken, vorig jaar heb ik dit ook gedaan, na me eerst een paar uur opgevreten te hebben over waarom nu weer dat kloteweer(dag erna was het zonnig...). ik laat me er niet meer door gek maken.

-ik heb een flinke bak vol met cat 1 ik heb een cat 2 lading grondbloemen,flitsers, rotjes, fonteintjes etc etc allemaal grondspul(dat gaat zelfs onder water nog af).

-tja grote cakes?? met windkracht 4 of 5 kan ik leven, vorig jaar was het op sommige momenten 6 en 7 in de vooravond.
samen met mijn zwager een kartonnendoos met stukken gipsplaten bekleed en 6 stoeptegels erin gelegt, ging allemaal prima de lucht in.
ga het dit jaar weer daar vieren, verzinnen we wel weer een oplossing voor.

-als het stortregent begin ik gewoon later, of steek ik de dag erna wel wat af.

-veel van mijn cakes dit jaar hebben mine of lichtkogeleffect, niet echt veel met bombettes ofzo. eventuele afzwaaiers zijn een minder groot probleem.

-pijlen neem ik mee en bekijk net als vorig jaar wel of het goed gaat(grote pijlen zijn naar mijn ervaring op die plek toch niet zo,n groot probleem als de kleintjes).

We willen allemaal dat het goed stookweer wordt, maarja als het niet anders is dan is het maar niet anders.
dan moeten we maar schipperen
Voordeel bij dit nadeel is er wel als je weet dat het minder goed weer wordt, dan kun je wellicht nog wat in de losse verkoop erbij halen om toch een beetje dit weer-gezeur te verzachten.

ik heb liever regen en wind zoals vorig jaar dan mist om 0:00

grunnn

Registered User
word hier echt gek van .
zit echt te twijfelen als ik nog wel bakken vol uit dl zal halen.
het lijk wel met de jaren steeds erger te worden met het weer.
komt goed uit voor de vuurwerkhaterss.

grunnn

Registered User
ik zal hoe dan ook vuurwerk afsteken, vorig jaar heb ik dit ook gedaan, na me eerst een paar uur opgevreten te hebben over waarom nu weer dat kloteweer(dag erna was het zonnig...). ik laat me er niet meer door gek maken.

-ik heb een flinke bak vol met cat 1 ik heb een cat 2 lading grondbloemen,flitsers, rotjes, fonteintjes etc etc allemaal grondspul(dat gaat zelfs onder water nog af).

-tja grote cakes?? met windkracht 4 of 5 kan ik leven, vorig jaar was het op sommige momenten 6 en 7 in de vooravond.
samen met mijn zwager een kartonnendoos met stukken gipsplaten bekleed en 6 stoeptegels erin gelegt, ging allemaal prima de lucht in.
ga het dit jaar weer daar vieren, verzinnen we wel weer een oplossing voor.

-als het stortregent begin ik gewoon later, of steek ik de dag erna wel wat af.

-veel van mijn cakes dit jaar hebben mine of lichtkogeleffect, niet echt veel met bombettes ofzo. eventuele afzwaaiers zijn een minder groot probleem.

-pijlen neem ik mee en bekijk net als vorig jaar wel of het goed gaat(grote pijlen zijn naar mijn ervaring op die plek toch niet zo,n groot probleem als de kleintjes).

We willen allemaal dat het goed stookweer wordt, maarja als het niet anders is dan is het maar niet anders.
dan moeten we maar schipperen
Voordeel bij dit nadeel is er wel als je weet dat het minder goed weer wordt, dan kun je wellicht nog wat in de losse verkoop erbij halen om toch een beetje dit weer-gezeur te verzachten.

ik heb liever regen en wind zoals vorig jaar dan mist om 0:00

ik heb liever wat mist om 0:00 dan de hele avond niet kunnen stoken door harde wint en regen
want als het pas 0:00 mistig word heb je te minste van 16:00 tot 23:59 mooi stook tijd voor potten en pijlen

hansso90

Registered User
word hier echt gek van .

haha wacht maar tot het een perfecte lucht is met oud en nieuw weten ze niet wat hun overkomt :p sorry moest even! :embarrased:

Freddy

Registered User
Het lijkt ieder jaar steeds slechter te worden op onze dag van het jaar. Opvallend was wel dat de afgelopen jaren, ondanks de slechte voorspellingen, rond de klok van 0.00 uur het even leek op te klaren hier in Delft. Precies de tijd ik nodig had voor het afsteken weer het weer 'goed', zodra ik klaar was werd het alleen maar erger... Ik ga hopen op goed weer maar daar kan ik pas volgende week dinsdag mijn conclusies uit trekken.
Ik stop wel met het lezen van dit topic....word er een beetje eng van.

Bomber68

Registered User
Jah, wordt ook behoorlijk leip van al die verwachtingen. Kan me hetzelfde herinneren van vorig jaar. Toen ging alle verwachtingen van de dagen voor en na oud & nieuw op de schop (werd die dagen redelijk tot goed weer) en op oudejaarsdag zelf bleef dat belachelijke weer staan. Het werd donker en begon te regenen en dat bleef de hele avond/nacht.
Maar achteraf heb ik wel genoten van al m'n vuurwerk. Zeiknat geregend, maar alles knalde heerlijk en was er niet minder mooi om. Het enige wat ik zal laten staan zijn de pijlen. Die gingen toen de lucht wel in, maar het effect leek nergens op.
Dus misschien wordt het wel niks met dat weer, maar de boel ga ik waarschijnlijk toch wel opstoken. En... na regen komt dit jaar misschien wel zonneschijn (of maneschijn)...

ifeelfine

Registered User
overigens de weersites verschillen onderling nogal van elkaar hoor, op dit moment is de trend echter dalende temperatuur en afnemende neerslag (en winter eerste week van januari met kan op sneeuw!!!) vraag is alleen hoe snel het gaat, 3 a 4 mm regen op oudjaarsdag met een windkracht 4 is nog (net) te doen

HocusPocus.Pyro

Registered User
Thanks David! Nou, da's dan toch best jammer dan, want nu JIJ dit zo schrijft, reken ik maar niet meer op een echte verbetering...

Anyway, als optimische pyrotechneut laat ik me door dit weer niet ontmoedigen. Een beetje regen en wind zullen mij niet tegenhouden. Die kwade geesten uit 2013 moeten we immers verjagen, en dat nieuwe jaar zullen we met prachtig vuurwerk inluiden! Mij krijgen ze niet van de straat af op die mooiste avond van het jaar.

Inderdaad gewoon met behulp van Buienrader de regenbuien zoveel mogelijk ontwijken.

Groet, Hocus

PS: "Ieder nadeel heb ze voordeel!" Degene die snel door dit weer afhaken zijn die hangjongeren. Kansloze figuren die door "peer pressure" menen dat ze andermans spullen met vuurwerk moeten slopen om ergens bij te horen.

Ben ook hier actief hoor...op dit moment zuid 4-5 oudjaarsdag en later op de dag toenemende buiigheid...

Zondag een heel uitgebreide update wanneer ik op mijn werk zit en alles bij de hand heb

Grote dingen zullen er niet veranderen, details wel zoals buien of regen, hoeveelheden en timing....de grote lijnen liggen wel vast nu...Depressieweer en een zuidelijke wind.

Pancake77

Registered User
word hier echt gek van .

Even relativeren, het weer houdt geen rekening met oud op nieuw ;-)
Het is niet geprogrammeerd om ons dwars te zitten, zelfs Arno heeft er geen invloed op :hehe!:

fireworks2dead

Registered User
Beste weerfreaks XD

Ik ben dan geen weerman, maar met internet kan ik prima overweg, ik heb daarom van de verschillende weersites even een overzichtje gemaakt... ik ga uit van Nijmegen, want daar woon ik zelf. Ik heb de eerste 5 sites gebruikt die ik krijg als ik weersverwachting in typ bij Google. Ik heb in mijn overzichtje de temperatuur niet meegenomen, dit omdat de meeste de temperatuur niet zo belangrijk vinden, maar over het algemeen geven alle sites een zachte dag aan (te warm voor de tijd van het jaar), tussen de 5 en 8 graden Celsius.

1. Weeronline http://www.weeronline.nl/Europa/Nederland/Nijmegen/4057641

Zij geven aan op de dag der dagen (dinsdag 31 december):
Wind: zuidelijk met kracht 3
Neerslag: 55% kans, 5,5mm

2. Weerplaza
http://www.weerplaza.nl/nederland/nijmegen/14635

Wind: zuidelijk met kracht 5
Neerslag: 2mm, staat geen kans bij

3. Buienradar
http://www.buienradar.nl/weersverwachting/v2/nederland/nijmegen?lat=5.86&lon=52.19&n=Nijmegen&c=Nederland

Wind: zuid-westelijk met kracht 4
Neerslag: 55% kans, 3,6mm

4. Zoover
http://www.zoover.nl/nederland/gelderland/nijmegen/weer

Wind: zuidelijk met kracht 4
Neerslag: 75% kans, staat geen hoeveelheid bij

5. Weersvoorspelling
http://www.weersvoorspelling.nl/weer-nederland/nijmegen/14-daagse/14635

Wind: zuidelijk met kracht 5
Neerslag: 2mm, staat geen kans bij

Dus mensen, conclusie:
- Zeer waarschijnlijk wisselvallig... redelijk kans op buien dus niet permanente regen!, maar geen grote hoeveelheden...
- Windkracht tussen de 3-5 (meestal waait het in het westen harder).
- Niet koud, door zuidelijk stroming 5 á 8 graden Celsius.

Positief puntje: mist zullen we waarschijnlijk niet echt/veel krijgen, dit door de wind en de temperatuur...

Waar kan je als vuurwerk liefhebber op hopen:
- Dat de windkracht dichter bij de 3 zit dan bij de 5...
- Dat de buien die we gaan krijgen (waar de kans erg groot op is), op de juiste momenten vallen, dus niet rond 24:00 uur
Andere dingen hopen is leuk, maar niet realistisch!

Nou, ik zal na kerst nog een leuk schemaatje maken als daar behoefte aan is. Want speculeren is leuk, maar ik neem liever gemiddeldes van de feiten. Want komend weekend is eigenlijk pas het moment om te gaan kijken wat het nu precies gaat worden.

Dus zoals gezegd, ben ik er nu wel vroeg bij. Vijf dagen van tevoren voorspellen is eigenlijk het maximum, zie bijvoorbeeld wat de NOS en RTL doen, die gaan ook geen 14 dagen staan voorspellen, want wij Nederlanders zijn erg kritisch XD

Gegroet,
fireworks2dead

Laatst bewerkt:

VuurwerkAlmere

Registered User
Echt ontzettend jammer dat de weersverwachting weer slecht is. Hoop toch stiekem op een beetje mazzel, wat met het weer in Nederland natuurlijk altijd mogelijk is.

masterq

Registered User
ik pleit voor een extra afsteek dag , zou echt super beroerd zijn als dit uitkomt , ik ga vanaf zondag wel kijken wat t word

blackpowder

Registered User
Voordat we met zn allen in paniek raken laten we eerst even de weermodellen afwachten. Wetterzentrale.de komt op de jaarwillening met lichte buien in de avond en een windkracht 3 tot 4 uit het zuiden met een graad of 3 neerslag lijkt in de grootte van 0 tot 1 mm te zijn.
Dit zou absoluut geen verkeerd weer zijn.

Ik zeg nog even afwachten.

Mvg blackpowder

sprinkhaan

Registered User
Bij dit soort weer wat komt en gaat is er geen pijl op te trekken, de atmosfeer is zo onstabiel dat alle scenarios nog kunnen.

ifeelfine

Registered User
ik pleit voor een extra afsteek dag , zou echt super beroerd zijn als dit uitkomt , ik ga vanaf zondag wel kijken wat t word[/QUOTE

Kan je je de jaarwisseling van 2007 nog herinneren?? killer fog in het noordoosten van het land. In het westen en midden hadden ze er geen last van maar ik begreep dat in het noord/oosten op 1 januari nog veel vuurwerk de lucht in is gegaan. Killerfog (en storm) zijn de enige redenen die ik kan bedenken om geen vuurwerk af te steken. Een beetje regen niet

Liberte

Registered User
Was dat in 2007 ja? Jezus wat gaat de tijd snel. Maar wat die mist betreft klopt het wel. Wij hadden met enkele freaks een vuur gebouwd van ongeveer 5 meter hoog. Je liep 3 meter en het vuur was foetsie. Heb toen niets afgestoken, alles ging 1 januari de lucht in.

Bovenaan