Het Weer 31-12-2013

AWG

Registered User
ik ben momenteel niet eens bezig met het weer.
ik ben momenteel meer bezig met dat ik over 27-28 uur(ook nog eens van de 27e op de 28e) mijn vuurwerk voor 2013-2014 ga halen.:smiling:

ik heb er superveel zin in.:hehe!:

kingmokum

Banned
Laten we even de kaarten van de laatste run doornemen.

Wat direct opvalt, ze zien er minder goed uit dan gisteren.
Zowel het Europese als het Amerikaanse model komen met regen. Het Amerikaanse model komt wel met wat meer regen. Deze geeft nu 6-9 mm af. Het Europese model komt met 2-5 mm.

De 31ste begint droog. Al gauw volgt er een aaneengesloten buiengebied dat van ZW naar NO over het land trekt.
Het zwaarte punt ligt in de ochtend over het zuidwesten en in de vroege middag over het noordoosten. Daarna wordt het opnieuw droog.
Het 2de regengebied lijkt volgens deze run nog iets eerder te komen. Deze lijkt ergens rond 19.00 het zuidwesten binnen te schuiven en daarna snel over het land trekken. Rond 22.00 zit dan heel NL in de regen. Het ziet er naar uit dat het vanaf een uur 23.00 dan droog wordt. West Nederland kan daarom dan met wat geluk een droge jaarwisseling hebben. De rest zit dan nog in de regen.

De wind:
Deze zal behoorlijk aanwezig zijn uit het zuiden. Heel het land zal overdag met windkracht 5 te maken hebben. De kust kan soms 6 halen. In en na de regen gaat de wind in de avond wat afnemen.

De temperatuur varieert van 8 graden in het westen tot 5-6 graden in het oosten.

Hoe zeker is dit ?

kingmokum

Banned
Eergister stond er op knmi 0 mm regen, gister 0-2 en vandaag 2.

Het is dus zekerder geworden dat het gaan regenen.

Denk dat we maandag avond pas zeker weten wat het weer doet.

blackpowder

Registered User
De run van 00 uur laat het front iets eerder passeren met iets minder neerslag. Ook neemt de wind daardoor eerder af.
Hierdoor lijkt ook het grootste deel van nl rond 00.00 uur relatief droog te zijn.
Alleen de wind in de middag is stevig te noemen met aan de kust harde wind rond of boven 6. Pas na de frontpassage afnemende wind naar windkracht 4.

AWG

Registered User
Dat er 2 mm verwacht wordt wil niet zeggen dat die overal gaat vallen.
het is een gemiddelde.
Ene plek zal het harder regenen dan op een andere plek.
als je op buienradar kijkt zie je ook altijd lichtere en donkere gebieden.
Als het dan toch zo nodig moet regenen dan kan ik met wat miezer prima leven.

Het is maar net op welke tijd van de avond/nacht je waar in nederland zit.
ik blijf dus hoopvol.

ChrisN

Registered User
Een positieve weerman op RTL4, vanaf 5:07
Vanaf vandaag is Reinier mijn favoriete weerpresentator. (Voorheen was dat Helga van Leur) :happy:

Laatst bewerkt:

davidwerf

Registered User
Ik ga nu ook geen lang verhaal typen. Want het Europese en Amerikaanse model geven beide wat anders aan.

Het Europese model gaat nu voor overwegend droog weer. Die laat niet nauwelijks regen uit de storing meer komen. Alleen wolken.
Het Amerikaanse model laat het wel regenen. Dit vanaf een uur of 16.00 vanuit het Westen. Vanaf een uur of 21.00 dan weer droog waardoor het met de jaarwissel dan grotendeels droog is.
Enige waar de modellen het overeen zijn is de wind en temperatuur.
Wind uit het zuiden, overdag 4-5, tijdens de wisseling 3-4. Temperatuur 6-8 graden.

Morgenavond kijk ik pas weer. Eens kijken of de modellen het dan wellicht eens kunnen worden. Of wellicht zoals sommige zeggen, pas maandagavond eens kijken..

Laatst bewerkt:

blackpowder

Registered User
Goed nieuws voor vuurwerkafstekers: geen regen met oud en nieuw

Op oudjaarsdag kan het wat regenen, maar de jaarwisseling verloopt droog. Dat verwacht Meteoconsult. Het zal 's nachts een graad of 7 zijn.

Meteoconsult verwacht dat er tijdens oud en nieuw 'genoeg wind' zal staan 'om de vuurwerkdampen af te voeren'. Dinsdag en woensdag***wordt het overdag***zo'n 7 tot 10 graden.

marlboro20

Registered User
Geen mist, geen storm, geen sneeuw, geen vorst.....
Die paar mogelijke druppels nemen we graag voor lief!
Dat is de laatste jaren wel eens anders geweest!
En wind uit het zuiden is gezien mijn stookplaats en enkele toeschouwers die vanuit binnen kijken erg positief!!!

Gas op de lolly!!!!!!

bonbridge1

Registered User
Helaas lees ik ook hele andere dingen:

Oppassen met vuurwerk

Dinsdag, Oudjaarsdag, verloopt windrijk. Extra oppassen dus met het vuurwerk! Er is veel bewolking, waaruit soms wat regen valt. In de avond gaat het vanuit het westen waarschijnlijk enige tijd harder regenen, waarna de wind iets afzwakt. Het blijft echter hard genoeg waaien, aan de kust windkracht 5, om mist te voorkomen. De timing van de regen is nog wat onzeker, maar het het is goed mogelijk dat de jaarwisseling regionaal in het water valt.

De weersverwachtichting voor oudejaarsavond 2013/2014
Het weer is natuurlijk heel belangrijk als je vuurwerk wilt gaan afsteken. Het moet natuurlijk niet te hard waaien, ivm de veiligheid. En veel regen is natuurlijk ook niet fijn, maar het zal helaas wel zo zijn. In bijna heel Nederland zal het flink gaan regenen, en zwaar bewolkt zijn tijdens oud en nieuw 2013/2014. Een flink regengebied zal over heel Nederland trekken op oudejaarsavond en dus met de jaarwisseling, en het zal overal langdurig gaan regenen.

Jammer voor de vuurwerkliefhebbers dat het slecht weer zal zijn tijdens oudjaarsnacht, en misschien maar een beetje hopen op een uurtje droog weer?

grunnn

Registered User
lekker dan de ene zegt super weer en de andere kort naar me kaar hopelijk op een uurtje droog weer whahahah.
we zien het wel maandag hopelijk word het goed weer niet zo als hier boven staat

Bovenaan