Het Weer 31-12-2013

davidH

Registered User
Laten we eens kijken wat ons heden ochtend wordt voorgeschoteld.
Algemeen: depressies maken de dienst uit, dat is wel duidelijk maar ...een rug van hogedruk boven Europa geeft toch wel een beetje tegengas en dat is wellicht een goede zaak.
De wind is zuidelijk, 3-4 Bft, best prima eigenlijk.
Daar waar GFS een actieve trog ons land laat passeren rond middernacht met een flinke klont buien doet ECMWF dat niet. Juist die buienstoringen zijn moeilijk te verwachten maar het is een goed teken dat ECMWF die niet heeft. Wel heeft ECMWF een koufront in de buurt van ons land liggen rond middernacht en dat is geen goed teken want koufront is regen.
GFS heeft juist overdag een koufront over het land liggen met erachter dus buien.
Temperatuur is boven nul, dat hoeft verder geen betoog.

Kortom: op dit moment ljkt de wind geen probleem, ook niet de temperatuur of de kans op mist maar juist de neerslagkans. Die is toch wel hoog met 60-70% op dit moment. Het is afwachten of dit om en regengebied gaat of buien of beide. Die details zijn nog niet te geven.
Als we pech hebben golft het front ook nog, waardoor het harder kan gaan regenen en langduriger.
DUIMEN MENSEN!.

EC 12 uur 31e
irtz.jpg

EC 01 jan 00 uur
v4ea.jpg

GFS 12 uur 31e
pt6n.jpg

GFS 01 jan 00 uur
6woy.jpg

Koetje

Registered User
Na de kerst kan er pas echt een beetje een voorspelling worden gedaan, geen zin om nu al druk om te maken.

blackpowder

Registered User
Moge David,

Ja ik ben het ook al even in de gaten aan het houden en er zit weinig consistentie in de kaarten.
Medio kerst lijkt de richting wat we gaan krijgen duidelijker te worden.

Mvg blackpowder

Pyroboy

Registered User
Na de kerst is het inderdaad beter vast te stellen wat het zou kunnen gaan worden, ik heb zelf de ervaring dat het tegen de nacht altijd wat rustiger is qua weer, overdag kan het gieten en waaien en dan snachts is het rustig. Hoe kan dat eigenlijk?

davidH

Registered User
Nieuwste EPS voor De Bilt:
Zuid tot zuidwestelijke wind, 3-4 Bft
pwyr.jpg

Neerslagkans in % (0-100%) per 6 uur: niets eens zo slecht.
m86r.jpg

davidH

Registered User
Dat kan van de luchtsoort afhangen....doordat de lucht afkoelt in de avond wordt hij zwaarder en heeft de wind er "wat minder vat" op en neemt de windsnelheid af (simpel ezegd) Het kan ook toeval zijn, juist in de winter zie je vaak da achter een regengebied de wind flink afneemt.

blackpowder

Registered User
Het probleem is nog steeds zoals eerder aangegeven de invloed van lagedrukgebieden. Doordat er geen standvastig weer ( hogedrukgebied ) is is de riming van de diverse fronten, troggen en ruggen erg lastig te bepalen. Dit kan soms uren of zelfs dagen verschillen.
Laat ik het zo zeggen bij rustig winterweer is er makkelijk een aantaldagen vooruit te kijken omdat het weerbeeld niet erg veranderd. In dit geval dus niet omdat een koufront om bijv: 12.00 op de westkust aandoet maar een run later deze pas om 16.00 uur langstrekt.
Vaak wordt er dus uitgegaan van kans op regen. Dit is makkelijker omdat er dan geen tijd aan vast hangt.

Ik hoop dat de voorspellingen met de kerst wat duidelijk gaan worden. Maar dat het wisselvallig lijkt te worden, lijkt vrij aannemelijk.

Mvg blackpowder

joszie

Zilveren Member
Aangezien het al 2 Weken baggerweer is hier (alleen maar regen en harde wind). Heb ik er weinig vertrouwen in. Ben nu al blij als het tussen 18 en 02 uur droog is.

white thunder

Registered User
Voorspelling voor Rotjeknor is helaas ook regenachtig met wel een beetje wind,hopelijk niet zoals nu want het begin nu toch aardig te spoken :(

Laatst bewerkt:
Bovenaan