Heb jij vandalen meegemaakt?

Gertjanberg

Registered User
Zojuist 2 personen op heterdaad betrapt op het slopen van een Dixie. Politie gebeld en die waren snel ter plaatse, de 2 jongens zijn meegenomen. Lullig voor hun, maar dan hadden ze hun hersens maar moeten gebruiken. Klerelijers.

ha, lekker voor ze. goed bezig geweest Koen!!

deamonchild

Registered User
Ik ben zojuist op vervelende manier in contact geraakt met vandalisme.
Woon in een leuke wijk waarin ik met mijn 27 jaar en mijn mede leeftijdsgenoeten 10 jaar terug de laatste herrieschoppers waren ( op goede manier trouwens want wij staken gewoon 50 sloffen rotjes af op het schoolplein en dat was het ).
Nu is er hier een nieuwe wijk tegen mijn dorpje aangebouwd en daar is de sociale huur van amsterdam heen verhuist voor eengroot deel.
De stakkers lopen nu door mij wijk heen en vernielen daarbij zo`n beetje alles wat ze tegenkomen.
Zojuist een filmpje bekeken ( vanmorgen ) over shells etc etc en me daarbij niet kunnen voorstellen dat mensen dat afsteken maar het is hier zojuist gebeurd.

4 jongens trokken een karton kleurige bol iets kleiner dan een voetbal uit hun tas en legde die hier op het pleintje , ik ruk de deur open en schreeuw naar ze dat ze dat beter ff op het weiland kunnen doen.
het kwaad was al geschied 3 van de 4 zetten het op een lopen de 4de struikelt door laatste sneeuw resten en dat ding gaat VRIJ kort na afsteken af.

3 jongens weg en 1 jongen lag te gillen op straat dus me jas gepakt en erheen gerend , wel geen afgerukte ledematen of andersoortig goor letsel maar ik denk dat deze meneer van een jaar of 15 a 16 de rest van zijn leven met 2 trommelvliesen en een oog minder door het leven moet.
112 was al gebeld ambulance was er snel politie ook die op mijn aangeven meteen die andere 3 die terug waren gekomen voor hun vriendje in de wagen zetten.

De schade aan de jongen ken ik niet de deuk in mijn deur van mijn auto ken ik wel en daar ben ik niet blij mee wss een stuk stopklei of weet ik veel op me deur gehad maar we hebben daders dus die gaan het nog horen.

Dit soort mannetjes horen geen lontjes te hebben en zeker niet van dit soort achterlijk groot spul.
Ik kan zelf niet eens aan een nitraat komen hoe komen deze jonkies dan aan dit soort spul ?

Ik ben vanavond niet thuis ( en daar baal ik van ) maar mijn kat wel dus ik gooi de stereo hard aan zodat hij het vuurwerk niet erg hoort en laat het licht aan. hopelijk morgen terug in een huis met ramen.

boozebelly

Registered User
Het gaat niet echt over vandalisme, maar ik plaats het hier maar even...
Dit jaar heb ik voor het eerst de politie ingeschakeld om twee personen aan te geven.

Het ging zo... Wij stonden tegen 18:00 uur buiten om een paar siercakes te schieten. Ouders erbij, vriendin, neefje van 8 jaar oud en mijn zus met een kind van 1 jaar oud op de arm.
Ik zette de cakes op een veilige afstand en achter een betonblok die daar staat als blokkering voor auto's, zodat als het fout zou gaan het betonblok ons zou afschermen. Niks aan de hand en na de eerste cake (Wodka Blue) kwamen er al wat mensen naar buiten om te kijken.
Hiertussen zaten ook twee jongens van zo rond de 25 die tegenover mijn ouders wonen. S'middags had ik één van hun al gezien met een vuurwerkpistool en dat ging goed omhoog, dus daar maakte ik mij verder niet druk over.

Affin, ik stak de 'Rokko' aan en de cake begon te schieten, toen die jongens ineens knalpatronen door de siereffecten gingen schieten. De klappen die daarvanaf kwamen waren dusdanig dat mijn neefje van 8 naar binnen schoot en mijn zus met het huilende kind van 1 jaar oud op de arm ook maar snel naar binnen liep.
De twee jongens hadden er ook een flesje bier bij en hun kennende hield ik mijn hart al vast voor hoe dat zou gaan om middernacht.
Zodra de Rokko was afgelopen liep ik naar binnen, heb de politie gebeld en ja hoor, 15 minuten later liepen 2 agenten bij hun het huis binnen. Deze hebben er zeker 20 minuten gezeten, waarna ze weer vertrokken. Hoe het verder is afgelopen weet ik niet. Ik en mijn vriendin vertrokken toen naar een stel vrienden om het uit te zitten, maar volgens mijn ouders zijn die twee kerels de hele avond niet meer buiten geweest en is er geen enkele knal meer gehoord.

Ik vond het in dit geval noodzakelijk om de politie in te schakelen en wat mij betreft hebben ze een prent t.w.v. een maandsalaris aan de broek hangen. Illegaal is mij prima, maar als iemand ermee de mongool gaat uithangen en gevaarlijk gaat lopen doen, dan vraag je erom. Zulke lui verzieken het voor de omstanders, creëren gevaar en dragen bij aande slechte naam van de vuurwerktraditie.

Shenanigan

Registered User
Goeie actie Boozebelly. Ik weet niet precies wat knalpatronen zijn, maar ergens anders hier op het forum (of bij VWC, dat kan ook) staat een verhaal van een jongen die op zijn hurken iets aan het aansteken is. Groepje anderen fietst voorbij en gooit een knalpatroon bij hem in de buurt. Die knalt onder zijn handen en hij is drie vingers kwijt en heeft letsel aan zijn gezicht. Politie zegt dat ze er niets aan kunnen doen omdat de daders waarschijnlijk niet gevonden kunnen worden. Heeft hij zelf geschreven, inclusief foto's. Knalpatronen zijn geen vuurwerk en als er een ongeluk mee gebeurt is het te laat. Ik vind dat je de juiste keuze hebt gemaakt.

Thuur

Registered User
Wat mij dit jaar opviel is dat er veel jongeren kinderen naar buiten worden getrapt door hun ouders met een zak vol vuurwerk zonder ouderlijk toezicht. Ik moest hier die jonge lui echt een halt toe roepen en waarschuwen, ik heb dus als politieagentje moeten optreden. .
Bierflesje opblazen, speeltuintje vernielen waarvoor ze enkele maanden geleden een protest actie en een bezwaarschrift voor hebben ingediend ,prullenbak op proberen te blazen, vuurwerk onverantwoord afsteken. Jongentjes van 7 jaar staan de single shots van uit hun hand te schieten. Er is totaal geen toezicht van hun ouders, deze jongelui worden straks de vandalen uit de buurt met oud en nieuw als hier niet tegen op wordt getreden.

smilli

FPM Filmer
Helaas weer veels te veel gezien, cobras achter borden, zink pijlen met gasflessen aan lantaarnpalen. Overal in de wijk gesneuvelde prullenbakken en verkeersborden...

boozebelly

Registered User
Goeie actie Boozebelly. Ik weet niet precies wat knalpatronen zijn, maar ergens anders hier op het forum (of bij VWC, dat kan ook) staat een verhaal van een jongen die op zijn hurken iets aan het aansteken is...

Dat verhaal heb ik nog niet gelezen. Ik zal het eens opzoeken. Maar serieus, de druk en de klap die van zo'n patroon afkomt is gewoon absurd en als mensen daar dan horizontaal mee gaan schieten dan, tsja...:huh:

Uutgrunn

Registered User
Na het vuurwerk afschieten na 00.00 uur ben ik naar een andere straat gelopen waar ze altijd een nieuwjaarsvuur hebben. Ook wordt er de hele dag mooi siervuurwerk de lucht ingeschoten die in Nederland neit te koop zijn, dat was mooi spul natuurlijk. Ik stond er een tijdje tussen. Vervolgens komt er een persoon met twee tassen vol met spul aanlopen en gooit de beide tassen op het vuur. Vervolgens hoor je hem roepen dat we "even" op moesten passen. Voordat hij dat had gezegt begint er een ratelband van zware en zeer zware knallen. Her en der vliegen de stukken vuur en andere projectielen in het rond. Ik ben maar snel achter een schutting gaan staan. Wat bleek, hij hads geen geen zin om alle pakken nitraten, vlinderbommen en warempel COBRA"S!!! niet separaat af te steken!! Wat een lulhannes. Hij schrok er zelf ook wel van volgens mij want de meeste mensen waren er zeker niet van gediend.

kingmokum

Banned
Boozebelly, ik vind dit een zeer overdreven reactie.
Je bent net zo erg als die lui een halve eeuw geleden.

Naar mijn mening had je het onderling moeten en kunnen oplossen!

Laatst bewerkt:

Uutgrunn

Registered User
Boozebelly, ik vind dit een zeer overdreven reactie.
Je bent net zo erg als die lui een halve eeuw geleden.

Naar mijn mening had je het onderling moeten en kunnen oplossen!

Nou Nou Nou, dat is wel een behoorlijke absurde vergelijking!!
Heb je die tijd zelf meegemaakt dan??

Tegenwoordig kan je elkaar niet meer tot de orde roepen. Voordat je weet heb een slag gekregen of een mes tussen je ribben.

Maar hou aub dit soort opmerkingen voor jezelf......

smilli

FPM Filmer
Nee helaas, jongeren waren vaak na de daad spoorloos en de rest van de vernielingen hadden als plaatsgevonden toen ik aankwam.

Shenanigan

Registered User
Het verhaal over de vingers kwijt door een knalpatroon van anderen staat op de VWC website:
http://www.vuurwerkcrew.nl/forum/showthread.php?t=377

Edit: Zoals wel vaker was het verhaal in mijn hoofd iets groter geworden, het gaat niet om drie vingers kwijt, maar om kootjes en geen schade aan zijn gezicht, maar het is nog steeds een zeer ernstig verhaal. Vooral dat de politie er niks aan doet.

Zie de post datum..
Anahilas, dat had ik inderdaad over het hoofd gezien. De post van Boozebelly was de eerste van dit jaar. Ook wel weer een goed teken.

Laatst bewerkt:
D

Deleted member 17038

Guest
Ik heb in de ochtend in Hoogland bij steef-kaboom net te laat gezien dat 2 jongens een vuurpijl op een vuilnisbak afsteken. Ze staan wel op mijn video omdat mijn camera nog aan stond. Vuilnisbak was niet echt kapot maar er zat wel een deuk bovenop. Daarnaast is het gewoon de bedoeling dat een vuurpijl de lucht in gaat. Nu bleef de pijl zitten. Maar had net zo goed onze kant op kunnen schieten. Ik heb de zin van 2011 geroepen doe even normaal man! Toen zijn ze er snel vandoor gegaan.

ajaxciedjuhh

Registered User
Ik heb in de ochtend in Hoogland bij steef-kaboom net te laat gezien dat 2 jongens een vuurpijl op een vuilnisbak afsteken. Ze staan wel op mijn video omdat mijn camera nog aan stond. Vuilnisbak was niet echt kapot maar er zat wel een deuk bovenop. Daarnaast is het gewoon de bedoeling dat een vuurpijl de lucht in gaat. Nu bleef de pijl zitten. Maar had net zo goed onze kant op kunnen schieten. Ik heb de zin van 2011 geroepen doe even normaal man! Toen zijn ze er snel vandoor gegaan.

hahaha 2e kamer taferelen, doe is normaal man :hehe!:

Koetje

Registered User
Helaas weer veels te veel gezien, cobras achter borden, zink pijlen met gasflessen aan lantaarnpalen. Overal in de wijk gesneuvelde prullenbakken en verkeersborden...

Hier ook, echt veel gesneuvelde borden, prullebakken etc, zelfs een geknakte lantaarnpaal. Veel jonge, dronken gassies met veel te zwaar knalspul. Helaas niet gezien dat er daadwerkelijk dingen werden opgeblazen.

Wel even een paar pisvingertjes tot de orde geroepen toen wij rustig blokkies stonden af te steken en zij in het rond gooiden en schoten met vlinders, nitraten en singleshots. Opzouten uit mijn buurt als ik rustig van mijn vuurwerk wil genieten.

Geen smeris te bekennen trouwens in de avond.

kingmokum

Banned
Nou Nou Nou, dat is wel een behoorlijke absurde vergelijking!!
Heb je die tijd zelf meegemaakt dan??

Tegenwoordig kan je elkaar niet meer tot de orde roepen. Voordat je weet heb een slag gekregen of een mes tussen je ribben.

Maar hou aub dit soort opmerkingen voor jezelf......

Laten we het erop houden dat de famillie flink is uitgedund.

Het zijn, zijn overburen.
Daarom vind ik het erg achterbaks om het op deze manier op te lossen.

Bovenaan