Het gaat niet echt over vandalisme, maar ik plaats het hier maar even...
Dit jaar heb ik voor het eerst de politie ingeschakeld om twee personen aan te geven.
Het ging zo... Wij stonden tegen 18:00 uur buiten om een paar siercakes te schieten. Ouders erbij, vriendin, neefje van 8 jaar oud en mijn zus met een kind van 1 jaar oud op de arm.
Ik zette de cakes op een veilige afstand en achter een betonblok die daar staat als blokkering voor auto's, zodat als het fout zou gaan het betonblok ons zou afschermen. Niks aan de hand en na de eerste cake (Wodka Blue) kwamen er al wat mensen naar buiten om te kijken.
Hiertussen zaten ook twee jongens van zo rond de 25 die tegenover mijn ouders wonen. S'middags had ik één van hun al gezien met een vuurwerkpistool en dat ging goed omhoog, dus daar maakte ik mij verder niet druk over.
Affin, ik stak de 'Rokko' aan en de cake begon te schieten, toen die jongens ineens knalpatronen door de siereffecten gingen schieten. De klappen die daarvanaf kwamen waren dusdanig dat mijn neefje van 8 naar binnen schoot en mijn zus met het huilende kind van 1 jaar oud op de arm ook maar snel naar binnen liep.
De twee jongens hadden er ook een flesje bier bij en hun kennende hield ik mijn hart al vast voor hoe dat zou gaan om middernacht.
Zodra de Rokko was afgelopen liep ik naar binnen, heb de politie gebeld en ja hoor, 15 minuten later liepen 2 agenten bij hun het huis binnen. Deze hebben er zeker 20 minuten gezeten, waarna ze weer vertrokken. Hoe het verder is afgelopen weet ik niet. Ik en mijn vriendin vertrokken toen naar een stel vrienden om het uit te zitten, maar volgens mijn ouders zijn die twee kerels de hele avond niet meer buiten geweest en is er geen enkele knal meer gehoord.
Ik vond het in dit geval noodzakelijk om de politie in te schakelen en wat mij betreft hebben ze een prent t.w.v. een maandsalaris aan de broek hangen. Illegaal is mij prima, maar als iemand ermee de mongool gaat uithangen en gevaarlijk gaat lopen doen, dan vraag je erom. Zulke lui verzieken het voor de omstanders, creëren gevaar en dragen bij aande slechte naam van de vuurwerktraditie.