Heb jij vandalen meegemaakt?

patrickspan

Registered User
Als er echt geen illegaal meer in Nederland zou kunnen komen, dan was het denk ik wel opgelost kwa vernieling. Helaas is dat niet te realiseren.

jetztgehtslos

Registered
Nee, wel debielen die 300 meter verder op vuurpijlen naar een oliebollenkraam schoten waardoor een maatje en ik gezeik kregen met de politie terwijl wij niet betrokken waren bij die imbeciele acties.

Ze waren weer volop opgefokt die blauwe bavianen, wat een figuren zeg, nee de sfeer is in bepaalde delen van Nederland grimmig te noemen en de overheden doen er helaas van alles aan om een sfeer van intolerantie en opgefoktheid in stand te houden door middel van overdreven machtsvertoon.

Jammer dat het zo moet gaan. Agent die zijn werk doet, prima, maar de houding die sommige laten zien straalt niets meer dan agressie uit en zorgt voor meer agressie op de straten.
Ik heb gelukkig ook agenten gezien die langs reden en zwaaiden. Zo kan het dus ook. Waarom zo'n bizar verschil in benadering door agenten van hetzelfde korps vraag ik mij dan af.
Ik hoop dat de mensen die bewust vuurwerk misbruiken van straat worden geplukt, want ik heb weer singel shot mortiertjes en pijlen horizontaal zien vliegen en daar krijg ik de zenuwen van.

HocusPocus.Pyro

Registered User
Ook is het inkorten van de tijden geen oplossing, sterker nog er bestaat geen oplossing.

OK, dit ligt gevoelig... maar... ik sprak een manager van de locale Albert Heijn hier, een goeie gast, en hij sprak heel oprecht zijn grootste verbazing uit WAAROM het afsteken van vuurwerk al wordt toegestaan vanaf 10u...
Vooral omdat ik net wat had meegemaakt met vuurwerkoverlast, zette dat mij aan het denken. Tuurlijk, als je de afsteektijden inkort, begint de ellende gewoon iets later. Uitstel, geen echte oplossing. Maar, kijk naar het effect; de overlast voor MKB, ondernemers, bejaarden, dierenliefhebbers, etc wordt wel veel minder... Ik vrees dat we hier beter naar zullen moeten kijken. Er moet echt iets gebeuren.

EschR

Registered User
Ze waren weer volop opgefokt die blauwe bavianen, wat een figuren zeg, nee de sfeer is in bepaalde delen van Nederland grimmig te noemen en de overheden doen er helaas van alles aan om een sfeer van intolerantie en opgefoktheid in stand te houden door middel van overdreven machtsvertoon.

Jammer dat het zo moet gaan. Agent die zijn werk doet, prima, maar de houding die sommige laten zien straalt niets meer dan agressie uit en zorgt voor meer agressie op de straten.
Beetje meer respect voor de politie is wel op zijn plaats hoor.

Wil jouw reactie wel eens zien als je elk jaar weer bestookt wordt met lawinepijlen en wat nog meer door van die pestventjes. En dan de weken erna tot op de grond toe wordt afgebrand door alles en iedereen omdat het weer zo uit de hand is gelopen en jij dat blijkbaar niet hebt weten te voorkomen.

Pyroclastic

Registered User
Volgens mij draait het om 1 ding: respect. Respect voor ordehandhavers, respect voor andermans en openbaar bezit en respect voor de medemens.

jetztgehtslos

Registered
Beetje meer respect voor de politie is wel op zijn plaats hoor.

Wil jouw reactie wel eens zien als je elk jaar weer bestookt wordt met lawinepijlen en wat nog meer door van die pestventjes. En dan de weken erna tot op de grond toe wordt afgebrand door alles en iedereen omdat het weer zo uit de hand is gelopen en jij dat blijkbaar niet hebt weten te voorkomen.

Waar concludeer jij dat het om lawinepijlen gaat?
Pestventjes? Het was van 300 meter afstand te zien dat het om een volwassen vent ging man.

Ga jij even lekker 300 sprinten omdat iemand het in zijn gekke kop haalt een pijl naar een oliebollenkraam te schieten? Op het moment dat dit persoon richt, ben jij al 10x te laat met ingrijpen als er 300 meter tussen zit.

Daarnaast is het nog steeds zo, dat agressie uitdragen alleen maar meer agressie uitlokt. Het is geven en nemen in de maatschappij. De burger hoort zich te gedragen, maar de politie behoort zich ook te houden aan fatsoensnormen. 2 Agenten waren heel redelijk, de andere twee kwamen zeer agressief over. Het is niet voor niets dat de twee kalme agenten het woord deden. De preek was overigens niet eens aan mij gericht maar aan een ander persoon, tevens óók lid van dit forum. Maar recht is recht en krom is krom bij mij. Iemand terecht aanspreken als die wat lijps doet is volkomen terecht, maar meteen agressief gedrag vertonen richting mensen die op straat zijn terwijl niet eens duidelijk is dat iemand iets gedaan heeft, gaat erg ver.

En ik steek mijn hand in het vuur voor degene die nu onterecht beschuldigd werd van het gooien van vuurwerk naar een oliebollenkraam, deze jongen deed niets en kreeg wel onterecht gezeik over zich heen.

Dreissen

Registered User
OK, dit ligt gevoelig... maar... ik sprak een manager van de locale Albert Heijn hier, een goeie gast, en hij sprak heel oprecht zijn grootste verbazing uit WAAROM het afsteken van vuurwerk al wordt toegestaan vanaf 10u...
Vooral omdat ik net wat had meegemaakt met vuurwerkoverlast, zette dat mij aan het denken. Tuurlijk, als je de afsteektijden inkort, begint de ellende gewoon iets later. Uitstel, geen echte oplossing. Maar, kijk naar het effect; de overlast voor MKB, ondernemers, bejaarden, dierenliefhebbers, etc wordt wel veel minder... Ik vrees dat we hier beter naar zullen moeten kijken. Er moet echt iets gebeuren.

Ik ben het hier niet mee eens.
Dat men aan de bejaarden, ondernemers en dieren moet denken dat kloptmaar bedenk je wel we hebben het hier over 1 dag is het hele jaar, 1 dag van de 365 dagen die dag mogen de ondernemers en bejaarden zich toch ook wel aanpassen aan ons.
En wat betreft dieren de dieren kunnen er weinig aan doen maar onze hond krijgt altijd een pil zo heeft hij nergens last van.

hindoerol

Registered User
:suspicious: ben bang dat wij als afstekers altijd in de minderheid zullen zijn voor een verbod als dat er komt en we er niks aan veranderen. meeste mensen geven er niet veel om en lui die er mee lopen te zieken maakt het ook niks uit want als het niet meer met vuurwerk kan doen ze het wel anders.

polleke45

Registered User
Maar als wij zelf met een idee komen waardoor de overlast minder word en de vernieling zal er niet zo gauw een verbod komen en er werd gezegd over het inkorten van de tijden dat heeft geen zin maar dat heeft het wel degelijk want je gaat dingen opblazen uit verveling omdat je waarschijnlijk van te voren al zoveel gewoon hebt afgestoken dat je iets anders gaat zoeken waar je je vuurwerk in kunt duwen en ja vandalen zullen er blijven maar dan zal er wel veel minder overlast zijn minder vernielingen en hopelijk geen verbod dus ik ben voor de tijden inkorten naar 20:00-02:00 zo kun je als echte freak toch nog 6 uur lang cakes en pijlen de lucht injagen.

patrickspan

Registered User
Maar als wij zelf met een idee komen waardoor de overlast minder word en de vernieling zal er niet zo gauw een verbod komen en er werd gezegd over het inkorten van de tijden dat heeft geen zin maar dat heeft het wel degelijk want je gaat dingen opblazen uit verveling omdat je waarschijnlijk van te voren al zoveel gewoon hebt afgestoken dat je iets anders gaat zoeken waar je je vuurwerk in kunt duwen en ja vandalen zullen er blijven maar dan zal er wel veel minder overlast zijn minder vernielingen en hopelijk geen verbod dus ik ben voor de tijden inkorten naar 20:00-02:00 zo kun je als echte freak toch nog 6 uur lang cakes en pijlen de lucht injagen.

Volgens mij is het geen verveling, ze krijgen er gewoon een ''kick'' van. Ze houden er gewoon van dingen kapot te maken, een soort van ''uitlaatklep'' op de verkeerde manier.

rowan256

Banned
Tja ik heb ze weleens gezien ja, meestal rond een jaar of 16.
Ik denk niet echt dat je dit goed kunt voorkomen.
Het beste zou zijn om een soort vuurwerkdiplomaatje ofzo uit te denken waarbij je geen vuurwerk in NL kan kopen als je dit niet behaald hebt.
Mocht je door de politie gepakt worden op iets dergelijks is het gewoon schade dubbel vergoeden (+ zojuist voorgestelde diplomaatje afpakken) + boete + tijdens oud en nieuw de cel in (de pakkans is relatief klein, dus van mij mag het best een behoorlijke straf zijn).
Maja, wie ben ik...

HocusPocus.Pyro

Registered User
Ik ben het hier niet mee eens.
Dat men aan de bejaarden, ondernemers en dieren moet denken dat kloptmaar bedenk je wel we hebben het hier over 1 dag is het hele jaar, 1 dag van de 365 dagen die dag mogen de ondernemers en bejaarden zich toch ook wel aanpassen aan ons.
En wat betreft dieren de dieren kunnen er weinig aan doen maar onze hond krijgt altijd een pil zo heeft hij nergens last van.

Dank voor je reactie. Op dit specifieke gebied verschillen we van inzicht, zo lijkt het.

'In de praktijk' is het niet 1 dag, want het knallen begint eigenlijk al veel eerder. Kijk, IK heb er zelf geen last van. (Sterker nog, ik grijns soms als ik in de verte een knalletje hoor...) Maar ik praat met mensen, om van hen te horen wat zij ervan denken.

Als ik er langer over nadenk is het meer de vraag: Is een evt beperking in de tijd dat vuurwerk legaal kan worden afgestoken wel te handhaven?... Dat deed mij ook weer denken aan onderzoek dat BiZa heeft uitgevoerd. Hierin staat zeer duidelijk:

Het beperken van de tijd dat vuurwerk afgestoken mag worden, vindt de commissie niet haalbaar. Vuurwerk mag nu op oudjaar worden afgestoken van 10.00 uur ’s ochtends tot 02.00 uur ’s nachts. Het beperken tot de avond – bijvoorbeeld vanaf 18.00 uur – zou de overlast van onophoudelijk knalvuurwerk overdag kunnen beperken. Maar als de politie een vuurwerkverbod overdag zou moeten handhaven, gaat dat ten koste van het bestrijden van andere overlast en ongeregeldheden. Wel pleit de commissie voor het strenger bestrijden van illegaal vuurwerk.

Oftewel, inperken van afsteektijden lijkt al te zijn onderzocht, en dus geen goed voorstel te zijn.

Dat neemt niet weg dat in 2010 alle opties zullen worden bekeken, vanwege meerdere redenen. Een ervan is de "Vereniging tegen vuurwerkoverlast" (Vrolijknieuwjaar.nl). Zij zal via een "langjarige lobby" zich inzetten om de vuurwerktraditie van het Oudejaar te veranderen. Zie link.

Ik denk dat het erg goed is als wij vanaf onze positie zelf goed nadenken over mogelijke oplossingen.

HocusPocus.Pyro

Registered User
Het beste zou zijn om een soort vuurwerkdiplomaatje ofzo uit te denken waarbij je geen vuurwerk in NL kan kopen als je dit niet behaald hebt.
Mocht je door de politie gepakt worden op iets dergelijks is het gewoon schade dubbel vergoeden (+ zojuist voorgestelde diplomaatje afpakken) + boete + tijdens oud en nieuw de cel in (de pakkans is relatief klein, dus van mij mag het best een behoorlijke straf zijn).

Bedoel je met het vuurwerkdiplomaatje zoiets als een brommerrijbewijs? Op zich misschien een aardig idee. Je zou willen dat de haalbaarheid goed kan worden onderzocht. Die vereniging die ik eerder noemde "zet zich in voor het beperken van vuurwerkoverlast en voor een jaarwisseling waarbij vuurwerk alleen door professionals wordt afgestoken" ... Als je zo'n "vuurwerkafsteekbewijs" zou hebben, ben je dan een professional? Dat is dan de vraag.

EschR

Registered User
Waar concludeer jij dat het om lawinepijlen gaat?
Pestventjes? Het was van 300 meter afstand te zien dat het om een volwassen vent ging man.

Ga jij even lekker 300 sprinten omdat iemand het in zijn gekke kop haalt een pijl naar een oliebollenkraam te schieten? Op het moment dat dit persoon richt, ben jij al 10x te laat met ingrijpen als er 300 meter tussen zit.

Daarnaast is het nog steeds zo, dat agressie uitdragen alleen maar meer agressie uitlokt. Het is geven en nemen in de maatschappij. De burger hoort zich te gedragen, maar de politie behoort zich ook te houden aan fatsoensnormen. 2 Agenten waren heel redelijk, de andere twee kwamen zeer agressief over. Het is niet voor niets dat de twee kalme agenten het woord deden. De preek was overigens niet eens aan mij gericht maar aan een ander persoon, tevens óók lid van dit forum. Maar recht is recht en krom is krom bij mij. Iemand terecht aanspreken als die wat lijps doet is volkomen terecht, maar meteen agressief gedrag vertonen richting mensen die op straat zijn terwijl niet eens duidelijk is dat iemand iets gedaan heeft, gaat erg ver.

En ik steek mijn hand in het vuur voor degene die nu onterecht beschuldigd werd van het gooien van vuurwerk naar een oliebollenkraam, deze jongen deed niets en kreeg wel onterecht gezeik over zich heen.

Ik had het over de situatie van de politie met oud en nieuw in het algemeen.

jaspertjuh

Registered User
Hier helaas ook.... Twee klootzakken (sorry maar hier heb ik echt geen andere woorden voor) waren prullenbakken aan het opblazen vlak voor ons huis. Mn ma heeft er iets van gezegt, maarja, ze bleven maar terugkomen. Die gasten liepen gewoon met poolse nitraten te smijten of het rotjes waren terwijl ze met een fles drank over straat liepen. En dan te bedenken dat die jongens nog maar 17 zijn.

Maargoed, ik weet wie het zijn en waar ze wonen dus ik ga binnenkort even de politie inlichten. Ik denk alleen niet dat die nog veel kunnen doen omdat ik geen bewijs heb dat zij het waren (op een paar ooggetuigen na dan).

mrfire

Registered User
Wel erg vreemd dat veel freaks hier beginnen over het inkorten van de tijden bevoorbeeld van 20:00 uur tot 2:00 uur.. Het is al zo kort en dan moet het nog korter belachelijk:confused:

KoenL

Registered User
Wel erg vreemd dat veel freaks hier beginnen over het inkorten van de tijden bevoorbeeld van 20:00 uur tot 2:00 uur.. Het is al zo kort en dan moet het nog korter belachelijk:confused:

Ook als freak moet je realistisch zijn. Waarom zou je vanaf 10 uur 's ochtends vuurwerk moet afsteken, terwijl vuurwerk bedoeld is om de jaarwisseling mee te vieren? Het heeft voor- en nadelen natuurlijk, en wij als freaks willen het liefst het hele jaar afsteken. Maar we zijn het er ook over eens dat er wat aan de vandalisme moet gebeuren. En dit zou wel eens kunnen helpen. Bovendien heb ik liever een kortere afsteektijd, dan een vuurwerkverbod.

De beste maatregel zou nog een certificaat zijn waar je voor moet betalen. Zonder zo'n certificaat mag je in heel Europa geen vuurwerk kopen en afsteken, net als een wapenvergunning. Met een Europese wetgeving opzich komen we al een stap in de goede richting.

Maarja, wat dan weer gaat spelen is de inkomsten die winkeliers dan gaan mislopen. Het is een probleem waar vele oplossingen voor zijn, maar bij elke oplossing wordt er wel iemand benadeeld. Waarom kan oud en nieuw niet gewoon voor iedereen een feestje zijn:sad2:

Bovenaan