Denken jullie dat het vuurwerkverbod door gaat??

Gorgel

Registered User
professioneel vuurwerk is toch ook al eeuwen verboden en toch wordt het massaal verkocht, gekocht en afgestoken.
Als ze consumentenvuurwerk gaan verbieden trekt de illegale handel alleen maar harder aan en is de complete controle weg. Iedereen koopt en stookt toch wel, of het nu mag of niet... gebeurt nu toch ook?

Verbieden is een eitje, handhaven van een verbod 'n onmogelijke opgave :)

AWG

Registered User
Meldpunt vuurwerk sluit met 82 duizend klachten

(Novum) - Op het meldpunt voor vuurwerkoverlast van GroenLinks zijn in totaal 82.212 meldingen binnengekomen. Het meldpunt is woensdagnacht gesloten.

De meldingen worden donderdag gebundeld en aangeboden aan de Tweede Kamer. Het meldpunt is een initiatief van vijftien lokale fracties. Zij willen dat gemeenten meer mogelijkheden krijgen om vuurwerkoverlast aan te pakken.

De fractie in de Tweede Kamer stemde onlangs nog tegen een vuurwerkverbod van de Partij voor de Dieren, de fractie vindt namelijk dat dit lokaal moet worden geregeld. De lokale fracties vinden dat met de jaarwisseling alleen vuurwerk mag worden afgestoken op professionele vuurwerkshows.

Het meldpunt heeft al de nodige kritiek gehad. De PvdA, de VVD en de PVV vinden dat overlastgevers juist harder moeten worden aangepakt en dat anderen daar niet onder moeten lijden.

Vuurwerkhandelaren wezen erop dat de klagers aangeven vooral last te hebben van vuurwerkbommen. De Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland zag daarin haar vermoeden bevestigd dat de overlast vooral door vuurwerk komt dat toch al is verboden. Het nog eens verbieden zou daarom weinig zin hebben.

bron:
http://binnenland.nieuws.nl/733480/meldpunt_vuurwerk_sluit_met_82_duizend_klachten

pvda,vvd en pvv vinden een verbod dus onzin.
dit jaar zal er zeer waarschijnlijk nog geen verbod zijn,
Groot voordeel voor ons in deze is hoe gek het ook klinkt, het slechte weer heeft erger voorkomen.
aangezien al jarenlang iedere oud en nieuw steekpartij,relpartij,brandpartij etc etc allemaal aan legaalvuurwerk gelinkt wordt in de hoofden van de mensen die willens en wetens niet op de waarheid uit zijn.
Was dat in dit geval nu ze juist zo,n stemming weer hielden een meevaller.
Nadeel voor ons was dat het vuurwerk lastiger te verhappen was.

Ik blijf tegen mensen in mijn omgeving zeggen wat ik al jarenlang zeg tegen iedereen die maar horen wil??
-wil je alleen buiten staan met je glaasje champagne en een trektouwtje in je handen??
(gezellig he?? zo,n zelfde avond als alle andere??(sarcastisch))
-wil je buiten staan met tienduizenden andere mensen hutjemutje vernikkelen bij een rivier of weiland in afwachting van 0:00??
(leuk he als er paniek uitbreekt??, enne het is meestal erg koud zo eind december inplaats van een zwoele lente-avond op 30 april)

Teken het beeld voor ze uit en ze zijn weer terug in de realiteit.
mensen reageren heel primair, er klinkt een harde klap en al het vuurwerk is gelijk over 1 kam geschoren.

Een oud en nieuw zonder vuurwerk is als kerstmis zonder lampjes.

Ik blijf dit gewoon altijd vertellen zolang het mogelijk blijft, er zijn nog zoveel mensen die vuurwerk prachtig vinden en dat zal ik altijd blijven stimuleren en koesteren.
Misschien willen ze het zelf niet afsteken en willen ze alleen maar kijken, en tuurlijk zijn ze tegen die zware klappen ik leg ze dan ook altijd uit dat ik daar ook niet zoveel mee heb met die illegale zooi en ik het belachelijk vind dat die dingen avond aan avond al weken voordat het ouwejaar is afgestoken worden midden in de nacht.
Ik blijf ook altijd uitleggen dat die rommel niet legaal te krijgen is en heel wat anders is als een normaal nederlands rotje .

Het blijft vechten tegen de bierkaai maar opgeven zal ik voorlopig niet doen.

joszie

Zilveren Member
wel, ik denk niet dat het er voorlopig van komt. ieder jaar is het weer even druk hierover en dan weer rustig totdat het weer december is. Wat de verre toekomst brengt is onbekend, maar er zal uiteindelijk wel ooit iets veranderen.
wij als liefhebbers moeten ons blijven verzetten en ons laten horen op alle manieren die maar mogelijk zijn. Ook al is het vechten tegen de bierkaai.

Mocht het er ooit toch van komen dan zal ik OF met familie/vriendenin het buitenland vieren waar je wel zelf mag afsteken OF toch wat consumentenspul (dat dan illegaal is) uit de buurtlanden halen. Zolang Belgie nog 365 dagen per jaar verkoopt zal er altijd vuurwerk in NL blijven :)

Dim

Product Beheer
Medewerker
Geloof nooit dat er een algeheel vuurwerkverbod komt voor het ''zelfstandig'' stoken. Met de verkoop in landen om ons heen en de ''open'' grenzen van Europa is het simpelweg al niet te handhaven.

Dan hebben we het nog niets een over de inkomsten en de enorme mensen massa die dankzij het vuurwerk een baan heeft/zijn baan kan behouden. Reken maar dat de vuurwerkverkoop voor veel winkels het verschil is tussen blijven drijven of verzuipen.

nismo

Registered User
Een vuurwerk verbod zal er nog niet komen, alles wat je nu hoort komt uit de tweede kamer,dat zijn allemaal muurzeikers aandacht trekken,maar ze hebben niets in te brengen over het vuurwerk of wat dan ook.De eerste kamer gaat daar altijd nog over en die zitten in jou gemeenten. dus als je iets wil bereiken moet je de gemeentelijke bestuurders aan je kant krijgen.Nu komt het mooiste ze willen hebben dat de gemeentes een vuurwerk gaan organiseren,dat wil zeggen ze maken van hun probleem een probleem van de gemeenten,maar de gemeentes moeten eigelijk daar zelf over beslissen want zij vormen de eersten kamer.1 en 1 is nog steeds 2
zij moeten dus geld gaan betalen voor vuurwerk de politie/brandweer/schiet bedrijf.En het geld ergens anders vandaan moeten trekken want de gemeentes hebben het niet meer zo breed.

Dan ten tweeden we zijn,zij wilden een Europa, geloof niet dat het in Brussel goed aankomt als ze dit voor elkaar krijgen.mocht het op wat voor manier wel lukken,gaan de vuurwerk importeurs naar het Europees hof en is het zo veranderd, het is namelijk tegen het Europees verdrag,wat ze zelf getekend hebben.

Met andere woorden het komt er nog lang niet.zal het op Europees nivo geregeld moeten worden.

AWG

Registered User
Stel er komt een verbod, wie van hier gaat er dan door met stoken??? Ik in ieder geval wel.

in dat geval?:
dan blijft er vast nog wel een aantal cat 1 vuurwerk artikelen te krijgen.
misschien worden fonteinen ook nog wel vrijgegeven daar je met die dingen over het algemeen niet heel veel overlast zal veroorzaken.
ik denk dat we dan weer zo,n beetje teruggaan richting begin jaren 90.

als er een verbod komt dan zullen eerder het knalvuurwerk,cakes en vuurpijlen het slachtoffer zijn.(zeg maar: projectielvuurwerk) kortom wat vuurwerk spectakel geeft).

ik zou zowiezo dan cat 1 vuurwerk blijven kopen, en ook fonteinpakketten komen dan weer veelvuldiger voor in mijn collectie.

MOCHT er helemaal niks meer te verkrijgen zijn dus een algeheel verbod?? dan stop ik er mee, zal niet naar de georganiseerde shows gaan, ik zal gewoon thuisblijven, misschien een paar vuurwerkdvd,s aanschaffen en op een bigscreen met surroundsound afspelen om 12 uur, of anders een computergame aanschaffen en die maar gaan spelen.
toch zal het ook dan niet hetzelfde zijn.
maar ik denk dat het cat 1 vuurwerk er zowiezo gewoon in zal blijven, met doorlonten kun je nog leuk dingetjes daarmee doen naar mijn mening.

voorlopig zie ik het echter nog niet zover komen, aankomend jaar zowiezo niet, 82.000 klachten is nog niet echt een breed draagvlak te noemen.
misschien in de toekomst dat het wel gebeurd, tja daar kan ik ook niks meer tegen doen verders.

mensen zoals die arno bonte en david rietveld zijn er op uit om de boeken in te gaan als mensen die verantwoordelijk zijn voor een wetswijziging
jaren later zullen ze nog zo geprofileert zijn als degenen die het voor mekaar hebben gekregen dit te verwezenlijken.
het ego is een vreemd iets hoor.
halve waarheden en hele leugens zijn prima te gebruiken om de middelen te heiligen voor hun einddoel.
hopen dat ze er nooit in slagen en dat hoogmoed voor de val komt.(strijd in de partijtop van groenlinks gaf me al hoop afgelopen jaar :smiling: ).

-het linken van vuurwerkverkoopdagen aan een stijging van vuurwerkoverlast en sloperijen is 1 zo,n leugen/halve waarheid om maar een voorbeeld te geven.
-het linken van meer mogelijkheden in grammen per tube met toename van sloperijen is nog zo,n leugen.
-het linken van oudejaarsoverlast en knokpartijen met de politie met vuurwerk is ook zo,n leugen.
-het linken van de zware illegale knallen met het legale consumentenvuurwerk is het bekendste voorbeeld van zo,n leugen.

Daarentegen geen reden om die mensen verders aan te vallen om hun mening(hoe leugenachtig ook) uiteindelijk komen ze vanzelf voor de val.
Die burgermeester verver in schiedam die vuurwerk wilde verbieden met ouwejaar(en daar het landelijk nieuws mee haalde) is betrapt op fraude en is ook voor de val gekomen.
Niet dat het direct met elkaar te linken is , maar als ze zo,n hoge post bekleden doen ze vroeg of laat iets fout en worden ze teruggefloten, hoge bomen vangen veel wind.
Als je je profileert als politicus, dan steek je je kop boven het maaiveld uit de media(zoals pownews) gaat dan zoeken in je verleden en je heden, en er zijn er maar weinig die schoon zijn hoor.
En net zoals hun express de verkeerde linken leggen zal de bevolking dat ook doen, als je niet deugd met je bonnetjes of met uitspraken uit je verleden dan zullen de mensen DAT onthouden, en alles wat je nog meer zegt zal ondersneeuwen.

Laatst bewerkt:

Rooble

Registered User
Ik denk dat elke liefhebber in zijn onderbuik een gevoel heeft dat ze het misschien ooit zullen gaan verbieden. Ondanks dat gevoel denk ik niet dat er een algeheel vuurwerk verbod komt.

Wat ik wel heel goed mogelijk acht is dat er een verbod gaat komen dat ook Belgie het hele jaar door vuurwerk mag verkopen aan nederlanders. En ander soort regels, waardoor het heel moeilijk zal worden om aan 'illegaal' vuurwerk te komen. Ik zelf ben ook wel eens in de verleiding gekomen om shells te kopen, maar heb dat toen niet gedaan omdat ik het onverantwoordelijk vond (nu nog steeds). Ik vind gepassioneerd zijn door vuurwerk, en je diep ingelezen hebben over het schieten van shells niet voldoende, om ze zelf shells denken te kunnen afschieten. En ja, sommige vinden je dan een watje, en andere vinden je verantwoordelijk.

Als ik vanaf mijn huis (Tilburg/Reeshof) kijk, zie ik toch gauw > 5 schiet locaties met 3/4/6 inch shells, en hou mijn hart vast dat het niet een keer fout gaat. Nu weet je natuurlijk nooit wie het afschiet, wie weet zit er wel een pyrotechnisch opgeleid iemand tussen, al zou ik dan verwachten dat die persoon snapt dat het niet in een woonwijk kan. Helaas zie ik ook op facebook filmpjes dat ze gewoon ff shells in een mortier die niet vast staat gewoon de lucht in schieten (lekkere wijsheid met die wind van afgelopen jaarwisseling)

Ik denk ook niet dat vooraf knallen gaat zorgen dat er een vuurwerkverbod gaat komen. Wat denk ik wel heel erg bijdraagt is de opgeblazen prullenbakken. Door die prullenbakken en alle andere kapotte publieke dingen, lijkt het ineens alsof er rellen uitgebroken zijn, en dat maakt mensen bang. En ik geef ze niet ongelijk.

Wat mij wel een goed idee lijkt, is dat je een soort van certificering kan halen om bijv. groter kaliber te mogen schieten op speciaal aangelegde tereinen, en misschien zelfs wel het hele jaar door. Als iedereen in je wijk die graag vuurwerk afsteekt dan lekker bij elkaar is, lijkt me dat wel gezellig, en veiliger voor iedereen. Wil je het voor de deur afsteken, ook geen probleem, maar dan niet met groot kaliber.

Dus nee, niet verbieden, en gewoon niets doen, strenge(re) controle houden op de shells en het belachelijke poolse spul. Ik moet ook zeggen dat het wel goed gaat, ik zag een groepje jongens lopen met allemaal een vuurwerkbril op. Zelf heb ik dit jaar voor het eerst mijn vuurwerkbril de hele dag opgehouden, vol met regendruppels, en voelde me daardoor wel wat veiliger, net zoals de gordel in de auto. Ook de kleinste moest verplicht wat afsteken, om de boze geesten te verjagen hé.

483286_556731461021010_214215392_n.jpg

looneytunie

Registered User
Waarom zouden ze nu jaarlijks de regels versoepelen als ze het straks weer gaan verbieden? 100% lukt het ze niet nee, dat is niet haalbaar.

Maar bedenk wel, als er straks helemaal geen vuurwerk afgestoken mag worden valt elke knal of ster in de lucht wel op. Dus als jij om 12 uur die 100.000 of sierpot aansteekt hoeven ze slechts het geluid te volgen. Daar sta je dan met je 6 (voorheen legale) potjes die nu levensgevaarlijk en verboden zijn. Je bent wel de sigaar.

ThunderBall

Registered User
Ik denk mocht er echt een algeheel vuurwerkverbod komen in Ned. dat ik rond 23.30u. op oudjaarsavond uitwijk naar de buren, wij wonen op zo'n 20min. van de Duitse grens!!:hehe!:

Eventueel rijden we naar Belgié, ons houden ze niet tegen.

Laatst bewerkt:

powerkiter1986

Registered User
Waarom zouden ze nu jaarlijks de regels versoepelen als ze het straks weer gaan verbieden? 100% lukt het ze niet nee, dat is niet haalbaar.

Maar bedenk wel, als er straks helemaal geen vuurwerk afgestoken mag worden valt elke knal of ster in de lucht wel op. Dus als jij om 12 uur die 100.000 of sierpot aansteekt hoeven ze slechts het geluid te volgen. Daar sta je dan met je 6 (voorheen legale) potjes die nu levensgevaarlijk en verboden zijn. Je bent wel de sigaar.
Als dat zo makkelijk zou gaan hadden ze al het tuig ook wel kunnen pakken!
En hadden ze het meldpunt voor vuurwerkoverlast ook niet hoeven openen ;)
Want denk niet dat de politie bij jou op elke hoek staat te wachten dan.

Marco_clappers

Registered User
ik denk dat er misschien ooit een verbod komt, maar dat ligt er net aan wie er aan de macht zijn in Nederland. Als groenlinks nou aan de macht zou komen wat erg onwaarschijnlijk is, dan is de kans een stuk groter. Ik denk ook dat een vuurwerk verbod alleen te realiseren is als er een europees verbod op consumenten vuurwerk is, maar dit gaat lastig worden(gelukkig)

Bolle Racegek

Registered User

Durf ik te betwijfelen. Wat gaat oom agent doen dan? De lont eruit halen of een bak water erover gooien? Daarnaast, laat ze maar bewijzen dat je die cake of fontein hebt aangestoken. Onhaalbaar dus.

xray

Registered User
Ik zeg nee / komt het er wel door dan gaat deze generatie gewoon illegaal knallen :tounge::tounge:

Bullseye

Registered User
fractie ? ik vind 21% erg veel geld...

en of er een verbod komt kan ik kort over zijn

Nee.

Nee denk ook niet die bijna 15.000000 laten ze niet over stag gaan bij de overheid en dan nog al die loonbelasting van personeel en transport wat zich hier allemaal mee bezig houd Dat komt er ook nog allemaal bij.

AWG

Registered User
het gaat niet zozeer om dat geld hoor.
dat geld kunnen ze ergens anders ook nog wel vandaan vissen als ze tekort komen.

de overheid zit met andere dingen die ze moeten regelen op zo,n moment.
wel leuk dat je in 300 of 500 of weet ik veel hoeveel steden een show moet regelen,
maar daar moet ook toezicht zijn door voldoende agenten,brandweer,ambulance(en dat is gewoon niet te regelen).
daar moeten uberhaupt genoeg bedrijven voor zijn die dat zullen moeten gaan doen(en die zijn er domweg niet).

een aantal shows zoals het nu gaat met ouwejaar is nog wel te doen, amsterdam,rotterdam etc en stel dat er nog 5 bijkomen dat is nog wel te doen.
maar daarna werkt het hele verhaal niet meer, er zijn te weinig mensen om zo,n enorme mensenmassa dan nog in de hand te houden. velen rollen stomdronken het cafe uit, en andere willen er juist na afloop weer naartoe, wat de chaos alleen nog maar groter maakt.
nee de achterliggende gedachte is waarschijnlijk: de burgers steken vuurwerk af, merendeel gaat er redelijk mee om, die 650 slachtoffers is nog wel te doen op 17miljoen inwoners en voor de rest is het pappen en nathouden.
ze zien heus wel dat het in andere landen ook niet werkt daar waar er wel een verbod geldt..
waarschijnlijk is dat de reden dat pvda,vvd en pvv niet zo voor een verbod zijn omdat het dan helemaal niet meer te handhaven is.

maargoed ik kan het mis hebben natuurlijk.

dat neemt niet weg dat er nog steeds een verbod kan komen op vuurwerk, alleen ik denk dat het dan bepaalde artikelen zullen zijn uit het consumentenvuurwerk die hiervan slachtoffer gaan worden. knalvuurwerk,pijlen,multishots en singleshots(kortom al het leuke spul)

KruitFreak

Registered User
Ik denk helaas dat er in de toekomst wel een verbod gaat komen want met al die illegale rommel erbij groeit de tegenstand. Ik hoor geen mensen klagen over het siervuurwerk maar meer over enorme dreunen (illegale knallers) en sloopgedrag.
Verder ook wat gezeur over milieu en de afval die het achterlaat.

Ik denk sowieso dat het nog vele jaren gaat duren om zo importeurs/winkeliers de kans te geven alles op te maken.

Marco_clappers

Registered User
een verbod invoeren op vuurwerk is met bijna geen enkel ander land te vergelijken, want in nederland zijn we erg fanatiek in het afsteken met oud en nieuw tegenover andere europeese landen. het effect wat het zal hebben is niet in te schatten, Dus daarom zal de regering na mijn mening er ook niks of weinig aan veranderen.

Bovenaan