Ik zie het op de langere termijn wel gebeuren dat men consumentenvuurwerk gaat verbieden. Dan zullen wij onze toevlucht tot het illegale moeten zoeken, want ik zal altijd blijven afsteken op Oudejaarsdag.
De pest is juist al dat zware knallerij. Cobra's en Big Boys en weet ik veel voor levensgevaarlijk spul. De mensen die ermee aan de haal gaan weten vaak niet eens wat ze in hun jaszak hebben. Vroeger deden we wel eens strijkers of een nitraat. Nu zijn dat lachertjes. Het is dus de kunst om het beeld van vuurwerk om te buigen.
Mijn inziens kan de branche dat zelf doen. Zet het normalen consumentenvuurwerk maar af tegen het illegale zware spul. Juist dat moet harder gestraft worden. Laat ze maar een dagje meelopen in een ziekenhuis waar de slachtoffers behandeld worden. Laat ze maar praten met de slachtoffers, mits die dat willen uiteraard. Laat ze maar voorlichting geven op scholen, MET de slachtoffers. Wees niet bang om het erge letsel wat dat illegale kan aanrichten, te laten zien.
Daarnaast zou de vuurwerkbranche zelf ook nog vuurwerkbrillen kunnen verstrekken bij een bestelling. Sommigen doen dit al. Ik heb zelf ook wel eens de ervaring van branderige ogen gehad in de Nieuwjaarsnacht. Daarom heb ik vorig jaar een doos vol met brillen gekocht, die 50 euro is dan een kleine investering in de ogen van je vrienden en familie. Als alle vuurwerkliefhebbers dat zouden doen, dan kweek je ook al een stukje sympathie. Dan ziet men dat de echte liefhebber er genoeg aan doet om ongelukken te voorkomen.