Denken jullie dat het vuurwerkverbod door gaat??

TheChain

Registered User
Laat ze om te beginnen, de vuurwerkbril maar een verplicht item maken tijdens het afsteken. Is makkelijk te handhaven en zal zeker worden toegejuicht door een deel van de vuurwerktegenstanders. Geen bril op = dikke boete. Is voor ons een relatief klein offer om deze bril te gaan dragen (wat ikzelf en mijn kinderen nu al twee jaar doen) Als we daar een verbod (in ieder geval een paar jaar) mee uit kunnen stellen of af kunnen wenden.

Bolle Racegek

Registered User
Ik zie het op de langere termijn wel gebeuren dat men consumentenvuurwerk gaat verbieden. Dan zullen wij onze toevlucht tot het illegale moeten zoeken, want ik zal altijd blijven afsteken op Oudejaarsdag.
De pest is juist al dat zware knallerij. Cobra's en Big Boys en weet ik veel voor levensgevaarlijk spul. De mensen die ermee aan de haal gaan weten vaak niet eens wat ze in hun jaszak hebben. Vroeger deden we wel eens strijkers of een nitraat. Nu zijn dat lachertjes. Het is dus de kunst om het beeld van vuurwerk om te buigen.
Mijn inziens kan de branche dat zelf doen. Zet het normalen consumentenvuurwerk maar af tegen het illegale zware spul. Juist dat moet harder gestraft worden. Laat ze maar een dagje meelopen in een ziekenhuis waar de slachtoffers behandeld worden. Laat ze maar praten met de slachtoffers, mits die dat willen uiteraard. Laat ze maar voorlichting geven op scholen, MET de slachtoffers. Wees niet bang om het erge letsel wat dat illegale kan aanrichten, te laten zien.

Daarnaast zou de vuurwerkbranche zelf ook nog vuurwerkbrillen kunnen verstrekken bij een bestelling. Sommigen doen dit al. Ik heb zelf ook wel eens de ervaring van branderige ogen gehad in de Nieuwjaarsnacht. Daarom heb ik vorig jaar een doos vol met brillen gekocht, die 50 euro is dan een kleine investering in de ogen van je vrienden en familie. Als alle vuurwerkliefhebbers dat zouden doen, dan kweek je ook al een stukje sympathie. Dan ziet men dat de echte liefhebber er genoeg aan doet om ongelukken te voorkomen.

Firewebs

kalender beheerder / fotograaf
Zolang machthebbers/rijken het hebben te zeggen gaat alles wat negatief is gebeuren. Dus ook rondom vuurwerk.
Maar goed, mocht het gebeuren, zijn er op dit moment nog veel teveel negatieve consequenties. Lijkt mij.

Laatst bewerkt:

MARSL

Registered User
Ik denk dat als ze consumenten vuurwerk zullen verdienen dat de illigale handel een enorme boost zal krijgen. Het is een simpel vraag-aanbod verhaal.

Robin84

Registered User
Laatst is er nog een vergadering/debat geweest (19 december) in de Tweede Kamer waar ze hebben verteld niet te willen tornen aan de traditie. Dit is ook ergens geplaatst in een topic op FP. Een grote meerderheid van de kamer ziet een verbod niet zitten. Daarnaast, dat er een politieke partij met weinig zetels iets wilt bereiken is klein. Zeker omdat de meeste mensen in de Tweede Kamer niet naïef zijn en ook weten dat het overlast vooral aan de illegale handel ligt.

Ik maak me daarom (tot dusver) niet zoveel zorgen. Echter, dat betekent niet dat we moeten stilzitten en niet hoeven te strijden tegen een vuurwerkverbod. Laten wij als rasstokers vooral het goede voorbeeld geven en laten zien dat de vuurwerktraditie het meer dan waard is. En mocht iemand wat zien dat niet door de beugel kan, spreek die mensen er tenminste op aan (of neem nadere stappen richting aangifte of iets dergelijks).

Op dit moment maak ik me meer zorgen over het weer dan over een vuurwerkverbod.

Michel_G

Zilveren Member
Zolang de regering er veel aan kan verdienen, komt er geen verbod :)

Regering verdient echt niet zoveel op vuurwerk hoor! Totale jaaromzet is rond de 70 miljoen en een fractie daarvan komt maar terecht bij de regering. Is dus een schijntje op de totale staatsbegroting.

Dat argument "zolang de regering er veel aan kan verdienen" is ook al meermaals ontkracht in meerdere topics.

Ray.Ray

Registered User
Regering verdient echt niet zoveel op vuurwerk hoor! Totale jaaromzet is rond de 70 miljoen en een fractie daarvan komt maar terecht bij de regering. Is dus een schijntje op de totale staatsbegroting.

Dat argument "zolang de regering er veel aan kan verdienen" is ook al meermaals ontkracht in meerdere topics.

fractie ? ik vind 21% erg veel geld...

en of er een verbod komt kan ik kort over zijn

Nee.

Nakkie Marc

Registered User
De hetze tegen consumentenvuurwerk gaat gewoon door. Het is zo genant (en frustrerend) om te zien dat 'gerespecteerde' media klakkeloos compleet foutieve informatie overneemt van elkaar.

http://www.nu.nl/binnenland/2991591/consumentenvuurwerk-vaak-gevaarlijk.html

De reacties van de tegenstanders (overigens kunnen de 'voorstanders' er ook wat van) lees ik maar helemaal niet meer. Daar raak ik alleen maar opgefokt van.

Een aantal jaar geleden werd tijdens de Tweede Kamerverkiezingen de term "demonisering" regelmatig gebezigd. Ik ben geneigd dit woord weer van de plank te trekken.

Wanneer brengt de stichting Vuurwerktraditie eens een persbericht naar buiten om e.e.a. recht te zetten?

Nakkie Marc

Registered User
Overigens stoot dit mij (als marktonderzoeker) helemaal tegen de borst:

"Volgens de inspectie voldoet 18 procent van het geteste vuurwerk niet aan de veiligheidseisen. Dat ligt iets onder het gemiddelde van de afgelopen 8 jaar, maar volgens de inspectie is er nog geen sprake van een daling, omdat de cijfers vaak van jaar tot jaar verschillen."

Hoezo onderzoeksresultaten in je eigen voordeel interpreteren en uitleggen? Wat een kolder.

shinji

Moderator
Medewerker
Heb dat stukje ook gelezen en roep het bij deze uit tot "slechtste journalistieke stukje" van 2012. Het is van A-Z een groot onzin verhaal.

adgertic

Registered User
fractie ? ik vind 21% erg veel geld...

en of er een verbod komt kan ik kort over zijn

Nee.

21% van 70.000.000 is veel geld ja....
€ 70.000.000 / 121 = € 578.512,396694
€ 578.512,396694 * 21 = € 12.148.760,3305
Hatsaaa!
Weer 12 miljoen in de staatskas.
Maar helaas, zo werkt het niet..... De BTW die consumenten betalen en de winkelier binnen krijgt moet de winkelier inderdaad wel afdragen. Maarrrrrr de BTW die de winkelier over zijn inkopen betaalt kan hij ook weer terug vragen.
Dus per saldo zal hooguit een kwart (als je al praat over 25% toename van het brutobedrag tussen importeur en winkelier) de staatskas in verdwijnen maar goed... dan nog... is nog altijd 3 miljoen.
Ok... Als je er zo over nadenkt... Dan valt het wel mee. Op die 70 miljoen dan. Ik wou dat ik die 3 miljoen had :happy:

adgertic

Registered User
De hetze tegen consumentenvuurwerk gaat gewoon door. Het is zo genant (en frustrerend) om te zien dat 'gerespecteerde' media klakkeloos compleet foutieve informatie overneemt van elkaar.

http://www.nu.nl/binnenland/2991591/consumentenvuurwerk-vaak-gevaarlijk.html

De reacties van de tegenstanders (overigens kunnen de 'voorstanders' er ook wat van) lees ik maar helemaal niet meer. Daar raak ik alleen maar opgefokt van.

Een aantal jaar geleden werd tijdens de Tweede Kamerverkiezingen de term "demonisering" regelmatig gebezigd. Ik ben geneigd dit woord weer van de plank te trekken.

Wanneer brengt de stichting Vuurwerktraditie eens een persbericht naar buiten om e.e.a. recht te zetten?

Belachelijk stuk.
Eerst beginnen over consumentenvuurwerk en daarna nog een of ander verhaal over illegale lawinepijlen?
Ja, KOEKOEK! Dat is dus geen consumentenvuurwerk.
Zou inderdaad hoog tijd worden dat de media eens fatsoenlijk aangepakt worden.
Als je niet weet waar je over schrijft moet je het ook niet schrijven.

Ray.Ray

Registered User
21% van 70.000.000 is veel geld ja....
€ 70.000.000 / 121 = € 578.512,396694
€ 578.512,396694 * 21 = € 12.148.760,3305
Hatsaaa!
Weer 12 miljoen in de staatskas.
Maar helaas, zo werkt het niet..... De BTW die consumenten betalen en de winkelier binnen krijgt moet de winkelier inderdaad wel afdragen. Maarrrrrr de BTW die de winkelier over zijn inkopen betaalt kan hij ook weer terug vragen.
Dus per saldo zal hooguit een kwart (als je al praat over 25% toename van het brutobedrag tussen importeur en winkelier) de staatskas in verdwijnen maar goed... dan nog... is nog altijd 3 miljoen.
Ok... Als je er zo over nadenkt... Dan valt het wel mee. Op die 70 miljoen dan. Ik wou dat ik die 3 miljoen had :happy:

Idd keek wven te makkelijk naar die 21%

Rubingh

Registered User
Je hoort wel bijna iedere dag een vuurwerk verbod graag jullie mening hierover en denken jullie dat dit ook door gaat? Ik ben bang van wel maar mijn vrienden zeggen van niet dat het gel*l is.

Nou aangezien jij ook in Hilversum woont en we dezelfde burgemeester hebben, onze burgemeester is nogal fanatiek voor het vuurwerkverbod. Hij probeerde het vorig jaar al en het zal me niks verbazen als hij dit jaar ook gaat proberen om het hard te maken. Maar laat ik(we) hopen dat het verbod en nooit komen zal.

R O B Z

Registered User
Inmiddels schijnen er over de 80.000 meldingen gedaan te zijn op dat meldpunt op internet en deze zou, als ik mij niet vergis, GroenLinks aan willen bieden in de tweede kamer. Ik vraag me af; voorgaande jaren hadden we dit meldpunt niet maar kregen we wel altijd schattingen te horen van hoeveel klachten er gedaan waren. Deze komen toch behoorlijk in de buurt bij dat wat nu via de site is gemeld. Met die schattingen kreeg GroenLinks het verbod er niet door, maarja nu zijn het dus "harde cijfers" die dus eigenlijk al lang en breed bekend waren? Ik heb zo'n vermoeden dat heel die site voor niets is geweest en GroenLinks uiteindelijk nog geen vuurwerkverbod er door krijgt :).

Laatst bewerkt:
Bovenaan