Denken jullie dat het vuurwerkverbod door gaat??

Vuurwerk023

Registered User
Je hoort wel bijna iedere dag een vuurwerk verbod graag jullie mening hierover en denken jullie dat dit ook door gaat? Ik ben bang van wel maar mijn vrienden zeggen van niet dat het gel*l is.

DioR

Registered User
Als ik op mijn gevoel moet afgaan denk ik dat we over/binnen 10 jaar een verbod hebben. De komende jaren zal het er nog niet doorheen komen, maar denk echt dat het zal gebeuren.
Ik denk dat als dat gebeurd, een hele grote groep mensen afreist naar de stad achter de duinen.
Maar goed, gelukkig is het nog niet zover, en hopelijk zit ik er naast. Dus ik geniet ervan zolang het kan!

elgielo

Registered User
De kans dat dit daadwerkelijk gebeurt lijkt me zeer klein.

Mischien in een verre toekomst dat ze het 1 jaar proberen, tot dat ze dan vervolgens merken dat die jaarwisseling helemaal de pleuris is uitgebroken doordat ze zelf een markt hebben gecreeerd met gouden bergen geld voor diegenen die WEL vuurwerk en dus ILLEGAAL vuurwerk verkopen, en dit waarschijnlijk massaal voorhanden zal zijn omdat je het dus alleen illegaal kan kopen wat weer veel harder knalt................ neuh gaan ze niet doen denk ik.

polleke45

Registered User
Als ik op mijn gevoel moet afgaan denk ik dat we over/binnen 10 jaar een verbod hebben. De komende jaren zal het er nog niet doorheen komen, maar denk echt dat het zal gebeuren.
Ik denk dat als dat gebeurd, een hele grote groep mensen afreist naar de stad achter de duinen.
Maar goed, gelukkig is het nog niet zover, en hopelijk zit ik er naast. Dus ik geniet ervan zolang het kan!
Als het de komende 5 tot 10 jaar niet erdoor komt denk ik dat we dicht bij het moment zitten dat er Europese regelgeving over van allerlei zaken is/komt en dus waarschijnlijk ook over vuurwerk. Dan is het aan de heren in Brussel om hierover te beslissen en dan is het maar net of er meer rechtse/linkse Euro parlementariërs zijn op dat moment. De rechtse hebben er weinig problemen mee maar als het aan links ligt kunnen we het wel vergeten. Gewoon afwachten en genieten zolang het nog kan.

Hairy Harry

Registered User
Een verbod komt er wel, daar ben ik van overtuigd. De vraag is wanneer. Zolang de Nederlandse media de leugens van de heren Bonte en Rietveld blijven verspreiden, is er op papier een groot draagvlak voor een verbod. Toevallig komt de burgermeester van Gent (Belgie) ook al zeuren over een verbod, dus als het tegenzit binnen nu en een jaar of 5 is het in Europa een feit.

D

Deleted member 17038

Guest
Zolang auto's sneller kunnen rijden dan toegestaan. Is een algheel vuurwerkverbod op een lange baan.

Ik denk niet dat er een verbod komt. En dat is maar een gevoel niet gebaseerd op enige kennis of informatie. Ik denk er wel eens over na, maar dan denk ik al snel, als het te dichtbij komt dan ga ik er wat aan doen. En tot op de dag van vandaag heb ik niet het gevoel dat een vuurwerkverbod in de nabije toekomst zal komen.

Laatst bewerkt door een moderator:

HocusPocus.Pyro

Registered User
Of er een vuurwerkverbod komt of niet hangt af van heel veel factoren. Maar ik sluit niet uit dat er ineens een 'klimaat' is (politiek, economisch) waar de druk in 1 keer heel groot is om het systeem om te gooien. Daarom ben ik sterk voorstander dat wij 'binnen onze eigen gemeenschap' blijven nagaan wat we nog meer zouden kunnen doen om de situatie te verbeteren.

De aversie tegen vuurwerk onder het grote publiek (hoe groot of klein dan ook) komt voort uit een aantal vormen van vuurwerk-overlast;
  1. het te vroeg afsteken en te laat na O&N, al dan niet in combi met asociaal afsteekgedrag
  2. verwondingen
  3. zwaarder vuurwerk
  4. vernielingen
  5. milieu en verspilling (hier gaat het deels om perceptie. Dat kun je met positieve beeldvorming beinvloeden. zie docu)

Ik krijg *echt* de indruk dat *veruit* de meeste actieve forum bezoekers van goede wil zijn en zich fantastisch gedragen met vuurwerk. Da's echt top! Maar, ik vraag me ook af waar gelinkt aan ons netwerk de individuen zitten die 'net wat meer' op hun geweten hebben. Dan denk ik vooral aan puntje 3, 4 maar ook 1. De populariteit van extreem zwaar knalvuurwerk is ook zo'n doorn in het oog. Hoe gaat dat fenomeen in z'n werk, en wat kunnen wij daar aan veranderen? Waar ik naar toe wil is dat we moeten streven naar een flinke verbetering! Het kan. Zonder veel pijn. En het moet. Dus indien van toepassing een schone lei te maken. En onverantwoord gedrag nog meer te ontmoedigen.

GMP82

Zilveren Member
Ik denk dat een algeheel consumentenvuurwerk verbod er niet op de korte termijn komt. Wel verwacht ik (ik hoop het zelfs), dat er in Europese regelgeving vastgesteld gaat worden, dat productie en verkoop van knallers van het niveau cobra 6, explod, napolitaanse bom, etc. verboden worden.

Als ze doorslaan wellicht zelfs een Europees verbod op AL het knalvuurwerk (dat hoop ik bepaald niet), omdat nu eenmaal het knalvuurwerk voor de meeste ongelukken én schade zorgt.

Op de langere termijn denk ik dat er altijd een risico op een totaalverbod blijft. Dit is vooral afhankelijk van de factoren die hocus al noemt. Het politieke klimaat (zowel landelijk als europees), de ontwikkelingen van de komende jaarwisselingen, etc. Er zijn helaas steeds meer losers, die hun eigen glazen ingooien.

Verder valt en staat alles met de controleerbaarheid en handhaafbaarheid van evt. verboden. En de pakkans, de straffen en het supersnelrecht zijn nog steeds een lachertje...

petertje23

Registered User
Ik hoop echt {en ga er ook vanuit} dat er geen verbod komt!
Dit zou een beetje de omgekeerde wereld zijn.
Zoals al vaker gezegd: de problemen zitten vaak in het illegaal verkrijgbare vuurwerk.
Vroeger verkijgbaar en hardere knallen. Ook wordt er vaker illegaal dan legaal vuurwerk gebruikt om "iets op te blazen":sad:
Het zal het probleem niet oplossen zo'n verbod. Alleen het probleem verplaatsen of verslechteren.
Als ik naar mijzelf kijk: ik wil vuurwerk afsteken op oudjaarsdag.
Als er geen legaal vuurwerk meer is, dan illegaal.
Illegaal zal altijd verkrijgbaar blijven, echter zal de prijs daarvan uiteraard gaan stijgen.
Dit is ook niet wat ze willen lijkt me? Dat straks iedereen in plek van "rotjes" Cobra's gaat staan te stoken
in de straat?!

gizmo75

Registered User
Ik ben niet bang voor een algeheel vuurwerkverbod. Ik denk namelijk niet dat het er komt. Zelfs die man van het Taskforce haalde goede punten aan waarom hij denkt dat het nog wel 10 jaar kan duren voordat het er is. Hierbij werd door hem ook heel duidelijk het schadeloos stellen van de vuurwerkbranche (importeurs en winkeliers), aanpassing van de wetgeving, Europees recht, enz. aangehaald. Dat kost allemaal tijd en geld. Tuurlijk, binnen de politiek is het rond O&N een hot item maar daarna wordt het toch vaak weer stil. Kwestie van makkelijk willen scoren en zieltjes winnen. Maar op de lange termijn is het dat allemaal niet waard zal ook de politiek uiteindelijk inzien is mijn verwachting (of hoop?).

Wel vrees ik voor een beperking van de afsteektijden en misschien zelfs wel het aantal verkoopdagen. Dat zou namelijk nog wel eens als wisselgeld gebruikt kunnen worden om dan bepaalde mensen, politici maar ook burgers, deels tevreden te houden. Dit heeft immers ook een minder grote impact om te realiseren. Ik denk alleen niet dat dit resultaat heeft, maar goed we zullen zien wat er gaat gebeuren!

Laatst bewerkt:

Biff

Registered User
Ik ben tevens ook niet bang voor een verbod op het siervuurwerk.
Het knalvuurwerk daarintegen zou wel verboden kunnen worden, maar hier heb ik het dan ook alleen over het zwaardere knaalvuurwerk, dat ook daadwerkelijk vernielingen en verwondingen kan aanbrengen. Kanonslagen etc. zullen er absoluut blijven

shinji

Moderator
Medewerker
Een vuurwerkverbod zit er echt niet aan te komen, ondanks al dat populistische geblaat van allerlei onbeduidende types. Wel ben ik van mening dat we naar een 'Noord-Europees' alternatief gaan toewerken de komende jaren. Dat wil zeggen dat er wel een verbod gaat komen op losse knallers. Persoonlijk kan ik daar goed mee leven ( ook al ben ikzelf een knalliefhebber). Maar het vandalisme en veel ongelukken ( bv de 5 amputaties dit jaar) worden niet veroorzaakt door een 500gr siercake.
Nu hoor ik iedereen alweer roepen dat dat door de illegale knallers komt en dat ze die handel moeten aanpakken. Maar laten we eerlijk zijn, als de illegale knallers niet meer te krijgen zouden zijn is de lol van het knallen snel over.

gizmo75

Registered User
@Hocus: ik refereer aan een interview op ik dacht Radio1 van diezelfde Cees Meijer van het Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers. Ik weet alleen niet meer wanneer dat precies was, ergens rond de kerst ofzo. Maar dat is in ieder geval een ander interview dan die in jouw links.

rodepo

Registered User
Ik denk niet dat het vuurwerkverbod er komt, zolang er in nederland een democratie is.
Ik denk dat geen enkele partij het risico wil lopen om zoveel stemmen te verliezen tijdens verkiezingen. Het zijn denk nogal veel mensen die vuurwerk willen afsteken. En dan ook nog de mensen die tegen overdreven controle drang en regeltjes regering is.

Bovenaan