Welkom Vuurwerk Filmers !!!

Stefan Tetteroo

Registered User
Uiteindelijk is het dan zover, ik ga ook aan de externe microfoon voor het filmwerk. Ik heb het idee dat mijn interne microfoontjes een beetje op beginnen te raken van al het gedreun.

Welke microfoon adviseren mijn mede filmers voor een Canon Vixia HFS10? Het grootste gedeelte van de filmers zit geloof ik allemaal in de RODE microfoons toch?

RODE Stereo Video Mic Pro gebruik ik en dat bevalt goed. Gebruik in ieder geval geen shotgun microfoon ivm echo die je dan mist.
 

RickGAE

Registered User
Gisteren de Panasonic HC-W850 besteld voor 509 euro, iemand ervaring met deze camera?
Ik ga er nog een microfoon bij kopen voor het geluid.
 
D

Deleted member 17038

Guest
Nog steeds ben ik niet helemaal tevreden over de opnames van mijn 4k camera, ik gebruik de vuurwerk modus en heb m op manual focus oneindig staan, maar toch is niet al het vuurwerk scherp. Welke instelling kan ik het best gebruiken om toch alles scherp te krijgen? en ik ben vooral benieuwd welke instelling waardes ik bij iris, gain/iso en shutterspeed om het beste resultaat te krijgen? iris kan ik tussen f2.8 en f11 instellen. Maar welke waarde kan ik het beste gebruiken voor het filmen, ik neem dat het anders is dan met fotos maken? de optie gain/iso kan ik instellen tussen -3db en 33db En shutter speed kan ik tussen 6 en 10000 instellen. ik wind het wel raar dat mijn film camera de sluiterstijd kan veranderen ik dacht dat alleen foto cameras dat hadden. volgens de manual zijn dit de opties van shuterspeed

Hint
Moving objects you record will look different depending on the shutter speed. Set the shutter
speed faster to record a fast-moving object clearly without blurring, and set the shutter speed
slower to emphasize the movement of a moving object.
You can set the shutter speed as follows.
between 1/8 and 1/10,000 seconds in movie recording mode at 60p(*)/50p(**)/30p(*)
between 1/6 and 1/10,000 seconds in movie recording mode at 24p(*)/25p(**)
between 1/8 and 1/1,000 seconds in photo recording mode
* Models with the NTSC color system
** Models with the PAL color system
Focusing automatically is difficult at lower shutter speed. It is recommended that manual
focusing be performed with this product attached to a tripod.
When recording using [Smth Slw REC], the range of shutter speed you can adjust manually
changes to 1/250 - 1/10,000 seconds. When recording using [High Speed REC], the range
changes to 1/125 - 1/10,000 seconds.
When recording under fluorescent lamps, sodium lamps, mercury lamps, or LED light,
horizontal bands may appear on the LCD monitor. You may be able to improve the situation
by adjusting the shutter speed

Dus als ik het goed begrijp hoe hoger de shutterspeed dus 1-10.000 hoe scherper het word?

Maar nu vraag ik me af wat de beste combinatie is tussen deze 3 instellingen? Iemand enig idee, want ik kom er zelf niet echt uit!
Alvast bedankt.

Kom ik even met een late reactie.

Je shutter speed zorgt er bijvoorbeeld voor dat je horizontaal verlichte delen (storing) ziet in je films van de geelse kanaalfeesten. Je hebt een camera met zeer veel handmatige mogelijkheden. Probeer eerst eens bij 30fps een shutter speed van 1/60 te gebruiken of bij 60fps 1/120 als shutter speed. (Filmregel van 180graden: je shutter speed moet ongeveer 2x je frames per seconde zijn) Dit zou moeten zorgen voor een veel soepeler beeld. Je kan voor de lol een keer langsrijdende auto's filmen (ook overdag) en zien wat de shutter speed doet met het soepel of juist springerig tonen van de auto's!

Scherper beeld kan je bereiken door niet te hoog te gaan met je gain/iso vanwege de mogelijke ruis. En je iris iets dicht te draaien. Vaak gooien cameras de iris als het donker is helemaal open dus experimenteer hier nog wat mee. F 2.8 is behoorlijk open, en misschien kan je ook af met f 4


Gisteren de Panasonic HC-W850 besteld voor 509 euro, iemand ervaring met deze camera?
Ik ga er nog een microfoon bij kopen voor het geluid.
Best een recent ding die ik nog nooit heb gezien, maar de oude panasonic die ik heb vind ik niet slecht. Grappig dat die van jou 2 cameras heeft!


Ik ben toevallig zelf aan het orienteren op een camera dus vandaar dat ik even reacties plaats! Ik vraag me wel af of we misschien een vervolg topic kunnen beginnen met in het starttopic werkende links en bruikbare inbreng die hier al gedeeld is. 16 pagina's doorklikken is al wat en daarnaast is er sinds 2008 behoorlijk veel veranderd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
D

Deleted member 17038

Guest
Het heeft niet lang geduurd om tot een keuze te kunnen komen! Dit is mijn nieuwe speeltje: de canon EOS-M. Deze camera ga ik voornamelijk gebruiken om te filmen maar het is leuk dat ik er foto's mee kan maken als ik dat zou willen. Mijn doel is om deze camera van een andere (groothoek) lens te voorzien en de beelden te gaan combineren met de beelden van mijn huidige camcorder als het gaat om vuurwerk films. Verder moet deze canon mij ook gaan voldoen in het filmen en fotograferen van de festivalletjes waar ik aan mee werk (geen pyro helaas).
Daarnaast heb ik deze camera gekocht vanwege de aps-c sensor die lekker groot is en de mogelijkheid om magic lantern te installeren. Magic lantern maakt het onder andere mogelijk om langer dan 30 minuten te filmen en in raw te filmen. Dankzij marktplaats voor 250 euro de camera +kitlens, 3 accus, flitser, 2x8gb UHSI kaartjes, UV filter en tas plus lens/screen doekje gekocht.


De camera
anihalas-albums-nieuwe-camera-picture4867-de-camera.jpg


En omdat ik een hipster ben, een collage:
anihalas-albums-nieuwe-camera-picture4868-en-een-collage.jpg



Nu nog een vraag over audio: Ik had een spik splinter nieuwe rode videomic en die is tijdens Japantag gaan kraken in het laatste salvo (film komt nog). Is dat een uitzonderlijk geval of zijn er meer mensen hier die een microfoon hebben die stuk is gegaan door vuurwerk op zo'n afstand?
 

VTW-Bart

Registered User
Goedemiddag,

Ik heb hier een nieuwe Systeem camera van Sony (Alpha A5000), een heerlijke camera en ik heb fotograferen van vuurwerk nu wel onder de knie! Alleen ik zou wel een beetje hulp kunnen gebruiken bij het filmen van vuurwerk!
Overdag is het geen probleem, de kwaliteit is dan super en geen enkel probleem het gaat mij er alleen om als het wat donkerder begint de worden! Ik heb overal al wel een beetje van alles gelezen maar het resultaat bij mij is dan dat het beeld te donker is, niet scherp (blokkerig) of dat hij moeite heeft met het vuurwerk scherp testellen, zou iemand mij kunnen helpen met welke instellingen ik zou moeten veranderen?

De instellingen:
Opname-instell. : 50i 24M (FX), 50i 17M (FH), 25p 24M (FX), 25P 17M (FH) Weet niet of hier iets veranderd moet worden of wat het beste is?
ISO : 100 - 6400
DIA : F3,5 - F22
Sluitertijd : 1/4 - 1/4000

Vervolgens zijn er nog wat instellingen in het menu: Scherpstelfunctie, Scherpstelgebied, AF Hulplicht, lichtmeetfunctie en aut. lange sluitertijd! (ik weet niet of deze van toepassing zijn en zo zijn er nog wel een paar dingen)
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en dat mn bericht een beetje duidelijk is! ;)

Alvast bedankt!
 
D

Deleted member 17038

Guest
Goedemiddag,

Ik heb hier een nieuwe Systeem camera van Sony (Alpha A5000), een heerlijke camera en ik heb fotograferen van vuurwerk nu wel onder de knie! Alleen ik zou wel een beetje hulp kunnen gebruiken bij het filmen van vuurwerk!
Overdag is het geen probleem, de kwaliteit is dan super en geen enkel probleem het gaat mij er alleen om als het wat donkerder begint de worden! Ik heb overal al wel een beetje van alles gelezen maar het resultaat bij mij is dan dat het beeld te donker is, niet scherp (blokkerig) of dat hij moeite heeft met het vuurwerk scherp te stellen, zou iemand mij kunnen helpen met welke instellingen ik zou moeten veranderen?

De instellingen:
Opname-instell. : 50i 24M (FX), 50i 17M (FH), 25p 24M (FX), 25P 17M (FH) Weet niet of hier iets veranderd moet worden of wat het beste is?
ISO : 100 - 6400
DIA : F3,5 - F22
Sluitertijd : 1/4 - 1/4000

Vervolgens zijn er nog wat instellingen in het menu: Scherpstelfunctie, Scherpstelgebied, AF Hulplicht, lichtmeetfunctie en aut. lange sluitertijd! (ik weet niet of deze van toepassing zijn en zo zijn er nog wel een paar dingen)
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en dat mn bericht een beetje duidelijk is! ;)

Alvast bedankt!

Hoi Bart en iedereen die mee leest,

Ik ga proberen een redelijke uitleg te geven met dingen die kunnen helpen om vuurwerk beter op beeld te krijgen.

Scherpstellen/Focus: Als eerste de lens. Ik neem aan dat je de standaard kitlens gebruikt die je met camera als set hebt gekocht. Je kan met deze lens handmatig focussen/scherpstellen en het is het beste als je dat doet. Autofocus begrijpt vuurwerk niet en zal vaak door de flitsen verspringen en een onscherp beeld opleveren. Waarschijnlijk kan je kiezen voor handmatige focus als je in het menu gaat kijken bij de scherp stel functie.
Met een andere lens is het focussen nog makkelijker door gebruik te maken van "standje oneindig"(Focus on infinity). Deze stand die dan word aangegeven met dit teken , zorgt er voor dat vrijwel alles in je beeld scherp word weergegeven.
(Voor de meelezer het is al eerder gezegd maar zo hoef je niet te zoeken: als je niet handmatig kan focussen probeer dan het landscape standje dat vaak een logo met 2 bergjes heeft. Deze functie focust ook op oneindig in de meeste camera's)

ISO: Soms ook gain genoemd op video camera's. Hierbij geldt hoe hoger je ISO waarde hoe lichter het beeld word, maar daarbij krijg je in de hogere standen ook ruis. Het gaat bij ruis om smoezelige vlekjes en sterretjes in je videobeeld die er niet zijn maar door de iso erbij worden "verzonnen". Als je die ISO tijdens het filmen in kan stellen dan zou ik je adviseren om er lekker mee te experimenteren. Lager levert mooier en schoner beeld op, maar het is ook donkerder en zal het moeilijk maken om goud te filmen, en te hoog zal heel duidelijk goud geven maar dat is dan wel vlekkerig vet in beeld.
Uiteindelijk moet je gaan zoeken tussen een balans van de juiste ISO, DIA en Sluitertijd.

Diafragma/Aperture: Je diafragma kan je helpen het beeld nog iets scherper te maken door deze iets verder te sluiten. Helaas word het beeld dan donkerder en zal je je ISO hoger moeten instellen. Hierbij geldt nog steeds dat experimenteren er voor zorgt dat je zelf de beste instelling ontdekt. De standaard opening van je kitlens is niet heel erg open met f3.5 en misschien is het met die opening al scherp genoeg.

Sluitertijd: Houd voor het gemak als regel aan dat je voor soepele beelden 2x je frames per seconde moet pakken. Dus bij zowel 50i als 25p (hier onder beschreven bij opname formaat) kies je een sluitertijd van ongeveer 1/50. Dit zorgt voor beeld waar we aan gewend zijn, veel soepele beweging. Een hogere sluitertijd zal je zelden nodig hebben in het donker tenzij je ISO te hoog staat maar ik ga er van uit dat dat niet zal gebeuren.
Wat een hogere sluitertijd doet: de beweging in de frames scherper op beeld zetten en licht minder lang opnemen per frame (beeldje) wat je video donkerder maakt. Echter kan het ook een nadeel hebben zoals lelijke witte balken tijdens flash bursts. Ook kan het lijken dat de effecten meer verspringen in plaats van soepel door de lucht bewegen.

Opname formaat: 50i zijn 50 interlaced (geweven als het ware) halve beeldjes per seconde. De halve beeldjes maken samen 1 heel beeld. 25p zijn 25 hele beeldjes per seconde. Als je een beetje kan rekenen begrijp je al dat zowel 50i als 25p voor 25 hele beeldjes per seconde zorgen. Echter zijn de meeste computers en monitoren ingesteld als P (Progressive scan) en niet I als (Interlaced scan). Dus wil je dat het er op de pc meteen goed uit ziet kies dan 25p 24m. Of je zet in je videoplayer de deïnterlacing aan. 24m en 17m zijn je bitrates, hoe hoger hoe beter dus kies lekker voor 24M. Je geheugenkaart zal wel eerder vol zijn maar ik neem aan dat dat geen probleem zal worden.


In het kort samengevat:
Lens/focus: Handmatig/manual
ISO/GAIN/beeldversterking: Hoe hoger hoe smeriger, hoe lager hoe donkerder.
DIAFRAGMA: De hoeveelheid licht die je lens binnen laat. Iets dichter (hogere waarde zoals f4.8) kan meer scherpte opleveren maar het is ook donkerder.
Sluitertijd/Shutterspeed: 2x je beeldjes per seconde voor soepel beeld = 1/50. Hoger (zoals 1/200) kan voor meer scherpte zorgen maar ook dit word donkerder en kan gekke balken opleveren en een minder soepele kijkervaring.
Opnameformaat: Wat je zelf wilt als het maar 24M is.

Naar de andere functies hoef je niet meer te kijken als je het bovenstaande goed hebt ingesteld. Het zijn functies die te maken hebben met automatische instellingen.

Witbalans:Alleen voor de juiste kleuren zou je nog wel naar de witbalans kunnen kijken. Ik heb begrepen dat redelijk wat mensen het meest tevreden zijn over de stand bewolkt. Het wolkenstadje probeert normaal gesproken het gebrek aan zonlicht te compenseren en probeert je beelden een iets warmere kleur te geven. Andersom kan je voor de gein het zonnetjes standje gebruiken om al het goud extreem wit te maken.


Hier nog mooie voorbeelden van het effect dat sluitertijd heeft in video:
https://vimeo.com/videoschool/lesson/56/frame-rate-vs-shutter-speed-setting-the-record-straight

En hier een voorbeeld van een te hoge sluitertijd in een vuurwerk video, iedere flits laat een soort balk achter in beeld:



Ik hoop dat ik zo een beetje goed heb duidelijk kunnen maken wat je mogelijkheden zijn. En als andere forumleden mij op een fout betrappen dan lees ik dat graag!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

VTW-Bart

Registered User
Bedankt voor de snelle reactie en excuses voor mijn late reactie! Ik heb erg veel kennis opgedaan uit jouw bericht ik heb de instellingen veranderd en het zag er inderdaad beter uit! Ik zal een filmpje online zetten hier met het resultaat en dan zal je zien dat er nog wat mankementen zijn, misschien kan jij/jullie zien wat er dan nog veranderd kan worden?

Alvast bedankt!
 

smilli

FPM Filmer
@Anihalas,

Microphone stukblazen op zijn afstand is onmogelijk, wat waren de instellingen van de microphone zelf?
Misschien ook een issue van de geluidsinstellingen op de camera zelf op dat moment.
 

VTW-Bart

Registered User
Hierbij de video geschoten bij 'S Gravenwezel, als je een beetje door de video heel scrolt zie je dat verschillende kleuren of effecten niet goed uitkomen of snel verdwijnen! In mijn vorige post staan de instellingen!
 
D

Deleted member 17038

Guest
@Anihalas,

Microphone stukblazen op zijn afstand is onmogelijk, wat waren de instellingen van de microphone zelf?
Misschien ook een issue van de geluidsinstellingen op de camera zelf op dat moment.

Het is mogelijk een constructiefoutje.. Net een verkeerd gesoldeerd stukje geweest waarschijnlijk. Had verder niks met de instellingen te maken omdat hij op andere apparaten het ook niet meer goed deed. De mic is inmiddels onder de garantie naar het rode service center en zal gerepareerd terug komen!

Ik vroeg het me gewoon af. Ook omdat je de beelden hebt uit Adelfia en San Severo waar je de videomics go, pro en stereo geregeld langs ziet vliegen. Ze kunnen behoorlijk wat geweld aan geloof ik!
 

smilli

FPM Filmer
Het is mogelijk een constructiefoutje.. Net een verkeerd gesoldeerd stukje geweest waarschijnlijk. Had verder niks met de instellingen te maken omdat hij op andere apparaten het ook niet meer goed deed. De mic is inmiddels onder de garantie naar het rode service center en zal gerepareerd terug komen!

Ik vroeg het me gewoon af. Ook omdat je de beelden hebt uit Adelfia en San Severo waar je de videomics go, pro en stereo geregeld langs ziet vliegen. Ze kunnen behoorlijk wat geweld aan geloof ik!

Ze kunnen redelijk wat handelen ja alleen is het niet altijd meer loep zuiver geluid met zulke intens kabaal.
Build quality vind ik wel erg slecht bij de wat oudere varianten maar daar komt langzaam aan verbetering in met rycote systeempjes.
 
D

Deleted member 17038

Guest
Hierbij de video geschoten bij 'S Gravenwezel, als je een beetje door de video heel scrolt zie je dat verschillende kleuren of effecten niet goed uitkomen of snel verdwijnen! In de beschrijving staan de instellingen!
(video)

Hoi Bart,

Ik vind je film best mooi hoor! De heen en weer springende autofocus is iets waar ik zelf wel aan gewend ben omdat ik 2 jaar met een compactcamera heb gefilmd. Maar als ik me niet vergis kan je er wel iets aan doen. Handmatig focussen! (De momenten dat je film scherp is vind ik het er goed uit zien)
Ik vraag me af of je de witbalans nog aan hebt gepast? De kleuren lijken wat aan de koele kant te zitten maar lelijk vind ik het ook niet. Alleen blauw (waar de meeste camera's moeite mee hebben) is bij jou wel heel erg verzadigd. Goud zal een wat warmere kleur gaan krijgen als je de witbalans op standje bewolkt zet.
Daarnaast mag je je ISO best wel naar de 800 gooien. ISO 100 is echt heel erg laag en meestal is ruis niet zo storend als het vuurwerk goed in beeld is gebracht. Oefen anders lekker op een donkere straat en een paar straatlantaarns. Zo kom je er vanzelf achter tot welke ISO jij je camera wilt laten gaan tijdens het filmen. Voor hetzelfde geld kom je er achter dat je camera mooie beelden maakt tot ISO 1600.

Als ik dit filmpje bekijk is ISO3200 zelfs nog bruikbaar!


Het is verder echt een kwestie van lekker gaan experimenteren. Een goede reden om HIER (klik) een beetje categorie 1 vuurwerk te kopen en te filmen zou ik zeggen :grin: Als je je camera eenmaal weet in te stellen ga je er vast nog jaren prachtige beelden mee maken want het apparaat kan het wel.

Succes!
 

VTW-Bart

Registered User
ha Annilahas, ik had de witbalans inderdaad vergeten te veranderen ik heb het meteen gedaan! Ik ga het is uitproberen het handmatig scherpstellen, dit moet met de lens zag ik? Het is nooit vervelend om het uit te proberen met wat cat1 vuurwerk dus ik ga deze week zeker aan de slag! Onwijs bedankt voor de zeer nuttige reacties!
 

vuurwerkftw7

Registered User
Kom ik even met een late reactie.

Je shutter speed zorgt er bijvoorbeeld voor dat je horizontaal verlichte delen (storing) ziet in je films van de geelse kanaalfeesten. Je hebt een camera met zeer veel handmatige mogelijkheden. Probeer eerst eens bij 30fps een shutter speed van 1/60 te gebruiken of bij 60fps 1/120 als shutter speed. (Filmregel van 180graden: je shutter speed moet ongeveer 2x je frames per seconde zijn) Dit zou moeten zorgen voor een veel soepeler beeld. Je kan voor de lol een keer langsrijdende auto's filmen (ook overdag) en zien wat de shutter speed doet met het soepel of juist springerig tonen van de auto's!

Een hele late reactie. bedankt voor de uitleg, maar mn camera stond of 25 beelden per seconden en sluiterstijd 50, dus daar kan t niet aan liggen. hier een film met iemand die 25 beelden per seconde filmt en 100 sluiterstijd https://www.youtube.com/watch?v=0OBzLjwXolM die veel scherper is. binnenkort toch maar met manuale instellingen de vuurwerkshow vuurenlichtophetwater bezoeken, ben er niet over uit waar de onscherpte vandaan komt
 

vuurwerkftw7

Registered User
Volgens mij heeft de camera die ik heb last van een rolling shutter. dus wil misschien een nieuwe camera kopen, wat is een goeie camera voor vuurwerk? prijs mag tussen de 1000-2000 euro zijn.
 
Laatst bewerkt:

hardcore0438

Registered User
Voor de geïnteresseerden ; ik bied mijn videocamera aan . De Canon HF G10 , met handmatige focusring en zo'n 3uur intern geheugen.
Interesse ? Dan hoor ik het wel ! (Waar is toch dat V&A gedeelte :yaeh am not durnk: )
 
Bovenaan