Welkom Vuurwerk Filmers !!!

Bomber68

Registered User
Probeer het anders eens zo:
3HDuQMN.png

CrR1NK7.png
Op die manier geprobeerd en werkt helemaal [emoji2] Dank voor het snelle antwoord!

maxman

Registered User
Ik ben niet van lens gewisseld en in 1 en dezelfde film, is het bij de ene fontein meer dan bij de ander.
Ik vermoed een bijzondere vorm van flare? Mogelijk trekt ie de hoeveelheid licht niet zo goed...

Het zou heel goed flare kunnen zijn ja, dit kan je voorkomen door op een iets andere hoek te gaan staan voortaan, en je diafragma ietsje dichter te doen.

GMP82

Zilveren Member
Weet jij toevallig hoe ik dat doe, bij de filmfunctie van de NIKON D5000? Gewoon een kwestie van M-stand juist instellen, daarna Liveview activeren?

maxman

Registered User
Het diafragma is vaak in F waardes, die moet je op een hogere waarde zetten. Voorderest geen ervaring met NIKON camera's.

Vuurwerk023

Registered User
Is het zo dat je met een Nikon D3100 wss ook andere spiegelreflex camera's van Nikon maar 10 minuten kan filmen en dat die daarna stopt? Bij mij is er namelijk een teller in beeld als ik film en die gaat van 10;00 naar 0 minuten. Weet iemand dit toevallig? Anders moet ik toch naar wat anders opzoek voor shows die ik wil filmen.

GMP82

Zilveren Member
Het diafragma is vaak in F waardes, die moet je op een hogere waarde zetten. Voorderest geen ervaring met NIKON camera's.

Die F-waarde dat weet ik. Met M-stand bedoelde ik, de stand waarop je alles manueel in kan stellen op de fotocamera (sluitertijd, diafragma, iso, etc).
Ik weet niet welke instellingen hij zelf kiest, zodra je de filmnfunctie gebruikt. Als dat bijvoorbeeld altijd de laatst gebruikte waardes zijn, dan kun je er flink naast zitten qua instellingen.

issie

Registered User
Speciaal voor het filmen van vuurwerk heb ik mijn allereerste camcorder gekocht. De Panasonic HC-V750 (leek me een goed model om te oefenen) Ik heb eigenlijk nog nooit gefilmd behalve met een mobiel.
Nu wil ik in valencia wat mooie films gaan proberen te maken maar ik heb er totaal nog geen kaas van gegeten.
Heeft er iemand voor mij tips qua instellingen voor zowel het beeld als het geluid. Ik heb al gelezen dat focus op manual het mooiste werkt maar qua witbalans en dergelijke heb ik weinig idee van.
Met oud en nieuw wel wat geprobeerd te filmen maar vooral op standaard vuurwerk stand. Op zich niet heel verkeerd maar ik weet zeker dat het een stuk mooier moet kunnen. Ook het geluid vond ik vrij zacht iemand hier tips voor welke instellingen ik hier het best voor kan aanpassen? Ik heb het al geprobeerd met de optie zoom microfoon en focus microfoon maar klonkt allemaal wat dof. Daarom had ik hem uiteindelijk toch weer op surround gezet.

Alvast ontzettend bedankt!!

Laatst bewerkt:

Vuurwerk023

Registered User
Speciaal voor het filmen van vuurwerk heb ik mijn allereerste camcorder gekocht. De Panasonic HC-V750 (leek me een goed model om te oefenen) Ik heb eigenlijk nog nooit gefilmd behalve met een mobiel.
Nu wil ik in valencia wat mooie films gaan proberen te maken maar ik heb er totaal nog geen kaas van gegeten.
Heeft er iemand voor mij tips qua instellingen voor zowel het beeld als het geluid. Ik heb al gelezen dat focus op manual het mooiste werkt maar qua witbalans en dergelijke heb ik weinig idee van.
Met oud en nieuw wel wat geprobeerd te filmen maar vooral op standaard vuurwerk stand. Op zich niet heel verkeerd maar ik weet zeker dat het een stuk mooier moet kunnen. Ook het geluid vond ik vrij zacht iemand hier tips voor welke instellingen ik hier het best voor kan aanpassen? Ik heb het al geprobeerd met de optie zoom microfoon en focus microfoon maar klonkt allemaal wat dof. Daarom had ik hem uiteindelijk toch weer op surround gezet.

Die camera werd mij ook aangeraden bij een camerawinkel in Urk, verder weet ik dat witbalans het beste op Bewolkt ingesteld kan worden. Verder heb je niet zoveel aan mij helaas, ben zelf ook nog vragende en nieuw op dit gebied.

issie

Registered User
In iedergeval toch bedankt voor het meedenken. Elke tip is er 1.
Als je toch overweegt om deze camera aan te schaffen. Kijk eens bij videocamerashop daar krijg je er nog een gratis 2e accu en tas bij.

Vuurwerk023

Registered User
In iedergeval toch bedankt voor het meedenken. Elke tip is er 1.
Als je toch overweegt om deze camera aan te schaffen. Kijk eens bij videocamerashop daar krijg je er nog een gratis 2e accu en tas bij.

Dank, denk dat ik met mijn ouders cam blijf filmen en dat ik dan een externe mic koop. Dan komt er in de toekomst wel een goede camera :)

vincmeister

Registered User
ik ben sinds gister trotse eigenaar van een Panasonic hc-v550. natuurlijk gelijk aan het proberen gegaan, met het volgende als resultaat:

de laatste ben ik al aardig te spreken over. witbalans op 1, shtr op 1/1000 en de iris op 12 (dacht ik, twijfel met 9)

DioR

Registered User

Ik film sinds december met de panasonic HC-V750.
Tot nu toe heb ik hem nog niet uitvoerig kunnen testen. Heb de eerste demo/show in december welke ik ermee filmde op de vuurwerkstand gezet. Dit beeld vind persoonlijk al vrij goed. Echter manual moet het beter kunnen, dit jaar genoeg de tijd om dit uit te vogelen. Beeld is wel super strak bij daglicht en bij zwak/weinig licht presteert hij ook vrij goed. Bijgevoegd 2 films dus op de vuurwerk stand (ingeprogrameerd thema)

Oud en nieuw showtje
https://www.youtube.com/watch?featu...I33LYg5-s&x-yt-ts=1422579428&x-yt-cl=85114404

Demo/Show Roenhorst
https://www.youtube.com/watch?v=lEEBk9hX54A

Reverser

Registered User
Geluid is bij de meeste camera's nooit zo goed, meestal vlak en niet vol, daarom heb ik een externe mic.

Voorbeeld van een canon hf s100 met dm-100 mic.

Laatst bewerkt:

DioR

Registered User
Geluid ben ik nog niet erg tevreden over. Hij filmt namelijk 5.1. In het filmpje van de jaarwisseling heb ik het geluid later nog omhoog gegooid met bewerken. Misschien als ik hem op stereo zet dan krijg ik het wel iets beter. Maar wat al is aangegeven, harde geluiden (vuurwerk) met een videocamera is standaard nooit echt super.

vuurwerkftw7

Registered User
Nog steeds ben ik niet helemaal tevreden over de opnames van mijn 4k camera, ik gebruik de vuurwerk modus en heb m op manual focus oneindig staan, maar toch is niet al het vuurwerk scherp. Welke instelling kan ik het best gebruiken om toch alles scherp te krijgen? en ik ben vooral benieuwd welke instelling waardes ik bij iris, gain/iso en shutterspeed om het beste resultaat te krijgen? iris kan ik tussen f2.8 en f11 instellen. Maar welke waarde kan ik het beste gebruiken voor het filmen, ik neem dat het anders is dan met fotos maken? de optie gain/iso kan ik instellen tussen -3db en 33db En shutter speed kan ik tussen 6 en 10000 instellen. ik wind het wel raar dat mijn film camera de sluiterstijd kan veranderen ik dacht dat alleen foto cameras dat hadden. volgens de manual zijn dit de opties van shuterspeed

Hint
Moving objects you record will look different depending on the shutter speed. Set the shutter
speed faster to record a fast-moving object clearly without blurring, and set the shutter speed
slower to emphasize the movement of a moving object.
You can set the shutter speed as follows.
between 1/8 and 1/10,000 seconds in movie recording mode at 60p(*)/50p(**)/30p(*)
between 1/6 and 1/10,000 seconds in movie recording mode at 24p(*)/25p(**)
between 1/8 and 1/1,000 seconds in photo recording mode
* Models with the NTSC color system
** Models with the PAL color system
Focusing automatically is difficult at lower shutter speed. It is recommended that manual
focusing be performed with this product attached to a tripod.
When recording using [Smth Slw REC], the range of shutter speed you can adjust manually
changes to 1/250 - 1/10,000 seconds. When recording using [High Speed REC], the range
changes to 1/125 - 1/10,000 seconds.
When recording under fluorescent lamps, sodium lamps, mercury lamps, or LED light,
horizontal bands may appear on the LCD monitor. You may be able to improve the situation
by adjusting the shutter speed

Dus als ik het goed begrijp hoe hoger de shutterspeed dus 1-10.000 hoe scherper het word?

Maar nu vraag ik me af wat de beste combinatie is tussen deze 3 instellingen? Iemand enig idee, want ik kom er zelf niet echt uit!
Alvast bedankt.

smilli

FPM Filmer
Oefenen oefenen oefenen, probeer hem anders eens zonder vuurwerk stand.
Probeer sluitertijd eens rond 1/200 tot 1/300 en gebruik daarnaast je iris om donkerheid te bepalen.
Houdt de gain zo klein mogelijk, liefst gewoon op 0 en anders maximaal + of - 3.

Dennis010

Registered User
Uiteindelijk is het dan zover, ik ga ook aan de externe microfoon voor het filmwerk. Ik heb het idee dat mijn interne microfoontjes een beetje op beginnen te raken van al het gedreun.

Welke microfoon adviseren mijn mede filmers voor een Canon Vixia HFS10? Het grootste gedeelte van de filmers zit geloof ik allemaal in de RODE microfoons toch?

Bovenaan