Welkom Vuurwerk Filmers !!!

postvoordennis

Registered User
Even inhakend op dat filmpje, de focus staat op het kasteel ipv op het vuurwerk wat er een eind achter word ontstoken.
Als de focus goed zou staan, denk ik dat er een erg mooie kwaliteit uitkomt.
Met de iris nog ietsjes verder dicht tegen de overbelichting was het helemaal snaar strak geweest.

Niet een perfect filmpje om je keuzes op af te wegen, maar ik ving het echt niet tegenvallen.

Over de cam, heb nog even doorgegraven, maar zowel de lens als de beeldsensor zijn dezelfde als die in bijvoorbeeld vinnie z'n cam worden gebruikt.
Hierbij vertekend de luxwaarde dus heel erg, want vin z'n films laten zien dat die cam uitstekend presteert in het donker.

Wellicht is dit dus wel een goede cam om eens in de winkel wat nadere info over in te winnen, met name over of de focus en de iris handmatig ingesteld kunnen worden.

Goed om te horen, had stiekem mijn hoop al een beetje op deze camera gericht :p Hij heeft ook flash-geheugen, dus geen problemen met mascleta's zoals eerder werd beschreven in dit forum. Dit aangezien ik ook eens naar Fallas wil gaan. Ik zal zeker eens gaan informeren in de winkel naar deze camera en met een beetje geluk heb ik hem dan nog voor de jaarwisseling. Prioriteit van uitgaven ligt in deze periode vaak toch op ander speelgoed :-D

DsNL

Registered User
Jaja, daar ben ik weer, na veel nadenken en overwegen ben ik tot de volgende conclusie gekomen, ik wil investeren in kwaliteit. Daarom heb ik het volgende besloten, eerst schaf ik een XH A1 (2e hands) aan, zodat ik mooi een paar maand vooruit kan. Aangezien deze camera niet veel in waarde zal zakken, verkoop ik hem weer als ik 1500 euro extra opzij heb gezet en schaf ik mijn uiteindelijke camera, de Sony FX1000e aan. Na meerdere malen de films van de FX1000e te hebben gezien, blijft dit toch mijn droomcamera, ondanks dat de kleur rood soms op roze lijkt, neem ik dat maar voor lief, de rest van de kleuren komen rustig en schitterend over!

p-aart-y

FPM Hangouderen
Ik ga binnenkort naar Spanje en daar worden een aantal mascleta's en avondshows geschoten. Zelf heb ik geen camera maar kan wel een camera de dag voor mijn vertrek van iemand lenen. Het is een JVC gzmg40e. Heb al wat info gezocht over de camera maar zie nergens iets staan over het filmen van vuurwerk.
Ik las in een post van Hutter het volgende;
Focus manuel
Wit balans op manuel en op bewolkt
Lichtmeetgebied op punt

Kan ik dit gewoon aanhouden of moet ik juist andere instellingen nemen en zit er verschil in de instellingen voor de mascleta's overdag en avondshows?

SD kaartjes worden erbij geleverd dus ik hoef niet op de HD op te nemen.

mickeyzegtboem

Registered User
en SD-kaartjes staan los van HD kwaliteit :)

Gr stefan

Met HD bedoelt hij de Hard Disk, Dus niet High Defenition.
Zeker bij mascleta's aan te raden omdat harde schijven nog wel eens op tilt willen slaan daarbij.

@ p-aa-rty:
Voor de instellingen, inderdaad de instellingen van stefan aanhouden, alleen voor de mascleta's alles auto laten staan, behalve de focus

postvoordennis

Registered User
Met HD bedoelt hij de Hard Disk, Dus niet High Defenition.
Zeker bij mascleta's aan te raden omdat harde schijven nog wel eens op tilt willen slaan daarbij.

@ p-aa-rty:
Voor de instellingen, inderdaad de instellingen van stefan aanhouden, alleen voor de mascleta's alles auto laten staan, behalve de focus
Het probleem bij mascleta's is alleen bij een harddisk en niet bij flash geheugen neem ik aan?

mickeyzegtboem

Registered User
inderdaad alleen met hard disk, die kunnen niet zo goed tegen de drukgolven, waardoor de valbeveiliging ingrijpt.
Deze kan je uitzetten, maar dat is niet zo best voor de schijf.
Als je flash geheugen gebruikt heb je geen draaiende onderdelen, en zou je geen uitvallers moeten hebben.

p-aart-y

FPM Hangouderen
Kon de camera al wat eerder lenen om te oefenen dus ben nu een beetje aan het oefenen op halogeenspotjes die ik met de afstandbediening bedien. Manual focussen heb ik onder de knie denk ik. Enige waar ik nog mee zit is die bewolkingstand.Het licht wordt er nogal oranje van is dit normaal en dat lichtmeetgebied is dat erg belangrijk want daar kom ik niet uit?

Laatst bewerkt:

mickeyzegtboem

Registered User
Lichtmeet gebied zou ik op centrum zetten (heet bij sommige cams ook spot), maar andere standen zijn niet echt heel erg.
Over het algemeen pakt de cam het licht toch wel op, onafhankelijk van de stand.

De kleur kan door de bewolkingsstand idd wat oranje/rood doorkomen, juist bij vuurwerk haalt dit de kleuren wat op.
Vind je het persoonlijk niet erg natuurlijk overkomen, dan kan je de daglicht instelling nog pakken (zonnetje).
Dit zorg voor een wat meer neutrale witbalans.

Steef-Kaboom

Registered User
Jongens ik film met de Sony HDR CX115e prima cameraatje voor nog geen 250 euro op me kanaal nog 120 videos :) prima ding met een vuurwerkmodus

mickeyzegtboem

Registered User
Erg mooie kwaliteit die uit deze cam komt rollen hoor.
Denk dat dit echt wel een serie is die voor de geintreseerden in een midrange camera wat zoeken, een zekere aanrader is voor vuurwerk films.

Galaxis

Registered User
Kan iemand mij eens vertellen hoe ik nu de focus goed moet instellen ? want als ik hem automatisch zet maakt hij er maar een wazige bende van mijn camera !

Hoe focussen jullie nou ?

mickeyzegtboem

Registered User
Handmatige focus selecteren, en dan afhankelijk van de camera, of oneindig selecteren (tekentje met de berg vaak) of focus op een object wat iets achter het vuurwerk staat.

Op deze manier zou alles wat voor het focuspunt ligt scherp moeten zijn.

Galaxis

Registered User
Dat logo met dat bergje kan ik inderdaad selecteren als ik handmatig focus. Ik ga dat eens proberen de volgende keer !

Dank U!

PyroGuy

Registered User
Ik kan ook de D. Zoom aan of uit zetten, heeft dit nog enige toevoeging, of kan deze gewoon uit staan?

En de Beeld Stab, die kan ik op automatisch, dynamisch of uit zetten. Wat is de beste keuze?

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Voor wat betreft digitale zoom uitzetten! Als je dan al gaat zoomen wat mijn voorkeur nooit heeft gehad dan alleen optische zoom gebruiken.

mickeyzegtboem

Registered User
En even ten aanvulling, zolang je van een goed statief filmt, heb je de beeld stabilisatie niet nodig, uit dus.
Als je met oud en nieuw uit de hand gaat filmen dan wel even aanzetten, geeft net iets rustiger beeld.

Galaxis

Registered User
hmmm ik ben opzoek naar een budget camera voor deze jaarwisseling , liefs met geheugenkaartjes en goed kwaliteit beeld. IEmand tips ?

Bovenaan