Welkom Vuurwerk Filmers !!!

PyroGuy

Registered User
Ik ben een beetje aan het rond koekeloeren naar een nieuwe camcorder voor vuurwerk, welke ik dit jaar wil aanschaffen. Afgelopen jaar al aardig wat demo's langsgegaan, maar dit jaar wil ik nog meer demo's bezoeken.

De keuze is reuze, maar zoals me wel logisch lijkt moet het een camera zijn die vooral kleuren goed oppakt en niet te snel overbelicht raakt. Ook vind ik het fijn als hij golden willows, wat veel camera's haast niet oppakken, fantsoenlijk in beeld weet te krijgen.

Ik hoop het onder de €800 te houden.

Iemand anders gaf me een tip om naar een spiegelreflex te kijken. Is dat een goede optie? Daarvan is wel het voordeel dat ik ook (goede) foto's kan maken natuurlijk...

Alle tips zijn welkom. Volgens mij moet ik voor dit geld wel een aardige camera aan kunnen schaffen. Onder de €1000 moet hij sowieso blijven. Ben van plan hem rond mei te kopen.

recemonster

Registered User
Ik zit zelf met echt met precies de zelfde kwestie.

Al wat langere tijd houd ik de Canon EOS 600D en 60D in de gaten.
Deze camera's hebben een goede film kwaliteit en foto's zijn ook super alleen vandaag kwam ik tot de ontdekking dat spiegelreflex camera's wel een nadeel hebben dit is namelijk de opname tijd.

Bij de Canon EOS 600D is het als volgt volgens de Canon site:
De maximale opnametijd van één filmclip is 29 min. 59 sec. Afhankelijk van het onderwerp en de verhoging van de interne temperatuur van de camera, stopt de filmopname mogelijk eerder dan 29 min. 59 sec.
Ook mogen de bestanden niet groter zijn dan 4GB anders kan de camera ze niet opslaan.

Ik denk dat ik morgen eens ga kijken hoe dit bij andere spiegelreflex camera's zit.

PyroGuy

Registered User
Volgens mij hebben de meeste spiegelreflexen zo'n limiet. Ook zit je al heel gauw aan die 4GB als je ermee filmt. Bij een demo geeft dat niet, dan stop je even en ga je weer verder. Bij een complete show of iets anders is dit natuurlijk minder gewenst...

En een fotocamera is speciaal voor foto's zou je zeggen, dat je er mooi mee kan filmen zal wel zo zijn maar er zitten vast wel wat haken en ogen aan, anders zou toch niemand meer een videocamera kopen?
Je kunt ook een videocamera kopen die mooie foto's kan maken natuurlijk! :hehe!:

recemonster

Registered User
Ik had hier een lijstje gevonden met de maximale film lengte van een aantal spiegelreflex camera's.

Op zich hoeft het geen probleem te zijn dat maximaale opnemen van een film want al kan je de film stoppen en direct opnieuw beginnen mis je eigenlijk niks alleen kunnen ze direct opnieuw beginnen of moeten ze eerst de film verwerken of iets degelijks.

Een ander punt is is dat als de beeldsensor te warm word ze stoppen met opnemen dan ben ik benieuwd hoelang je moet filmen voor de sensor te warm word.

Dus voorlopig ga ik weer veder met het uitzoeken :)

Laatst bewerkt:

PyroGuy

Registered User
Heb het idee dat DSLR's kleuren erg goed pakken, beter dan de meeste videocamera's in deze prijsklasse van €600 (waar je als DSLR bijv. de Canon EOS 550D hebt).

Wel heb ik het idee dat ze gauw overbelicht zijn, zoals op de eerste schoten in dit filmpje het geval is.

Ik heb het gevoel dat dit bij videocamera's minder het geval is, of zat dat tussen mijn oren?

gilles

Registered User
hallo heren,

Kan mij iemand helpen met de instellingen van de sonyhdr sr10-e.
ik heb deze sinds 2 jaar in mijn bezit maar telkens als ik vuurwerk film komen de kleuren niet tot zijn recht ondanks dat ik hierop een vuurwerk programma heb ( daar heb ik destijds hem voor gekocht ).
heeft iemand ervaring met deze camera, heb destijds ook nog een wide-angle lens 0,7x aangeschaft maar krijg maar geen mooie films ermee gefilmd.heb hem alleen daarvoor aangeschaft.

Of heeft iemand een goede ervaring met een andere betaalbare full hd camera voor vuurwerk op te nemen,ik wil er max 800 euro aan spenderen.

gilles

Registered User
Ik heb een filmpje op you-tube staan van ongeveer 3 minuten ( te boem voor woorden FULL HD CUT) wat ik heb opgenomen met deze camera maar de kleuren zijn niet te onderscheiden.
tevens staat er nog een filmpje op wat met een gewone nikon is gefilmd en hier zie je toch duidelijk verschil van kleuren, alleen is het beeld en geluidskwaliteit wat minder,maar het gaat me om de kleuren.

hutter

Registered User
hallo heren,

Kan mij iemand helpen met de instellingen van de sonyhdr sr10-e.
ik heb deze sinds 2 jaar in mijn bezit maar telkens als ik vuurwerk film komen de kleuren niet tot zijn recht ondanks dat ik hierop een vuurwerk programma heb ( daar heb ik destijds hem voor gekocht ).
heeft iemand ervaring met deze camera, heb destijds ook nog een wide-angle lens 0,7x aangeschaft maar krijg maar geen mooie films ermee gefilmd.heb hem alleen daarvoor aangeschaft.

Of heeft iemand een goede ervaring met een andere betaalbare full hd camera voor vuurwerk op te nemen,ik wil er max 800 euro aan spenderen.

Nee ik heb hier geen ervaring mee, maar wil wel even met je meedenken.
Er is niets vervelender als je iets gekocht heb en het niet aan je verwachting voldoet.
Heb even op google voor deze camera gekeken.(kon er ook niet alles over vinden)

Er zit zag ik ook een x.v colour bediening op heb je die aan of uit staan.(hier krijg je echt meer kleur van)
Als de vuurwerkstand je niet bevalt, probeer dan handmatige instellingen.

Dan denk ik aan de auto/handbedienings focus(scherpstellen) instelling.
Zit er ook een handmatige witbalans instelling op?
Handmatige sluitertijd instelling zit die er ook op?
En als laatste de iris zit die er ook op?

Als dit erop zit dan kan ik hem met mijn camera gaan vergelijken.
Ik hoor het wel van je.

Ps lees de gebruiks aanwijzing eens aandachtig door.
Ik/we horen het wel van je.

gilles

Registered User
Hoi hutter,allereerst bedankt voor de snelle reactie.

Ik zal vandaag eens even de handleiding goed doornemen,ik gebruik inderdaad altijd het vuurwerk programma samen met de x.v. color.
er zit een handmatige witbalans instelling en een sluitertijd instelling op,echter heb ik hiermee nog nooit gewerkt.
iris zit er naar mijn weten niet op.

hutter

Registered User
Hoi hutter,allereerst bedankt voor de snelle reactie.

Ik zal vandaag eens even de handleiding goed doornemen,ik gebruik inderdaad altijd het vuurwerk programma samen met de x.v. color.
er zit een handmatige witbalans instelling en een sluitertijd instelling op,echter heb ik hiermee nog nooit gewerkt.
iris zit er naar mijn weten niet op.

Ok een volgende stap is zie jij de kleuren goed op je camcorder lcd scherm als je een vuurwerk film afspeelt?
En wat is het verschil met de kleuren als je het afspeelt op je tv?

Zit er een HDMI aansluiting op je TV,(op je camera moet er zeker 1 zitten)gebruik dan een HDMI kabel want met een HDMI aansluiting daar zit een wereld van verschil tussen, ik spreek uit ervaring.

Ik hoor het wel

gilles

Registered User
De kleuren op mijn lcd scherm zien er hetzelfde uit als op mijn tv( samsung lcd tv 102 cm full hd van 2011),ik sluit de camera via hdmi aan op mijn tv,dus van mini hdmi naar hdmi met een hdmi kabel vergulde stekkers van KONIG.

gilles

Registered User
Inmiddels heb ik verschillende items gechecked m.b.t. camera.
de volgende items heb ik aan staan:scenekeuze op VUURWERK,x.v.color staat AAN,witbalans staat op BUITEN,color slow shtr staat op AAN.

auto lgz. sluiter staat uit,deze kan ik ook niet selecteren en de volgende items staan op AUTO: belichting,spotmeter,focus en spotfocus.
indien ik belichting op hand zet dan gaat spotmeter ook mee op hand,maar volgens mij hoef ik deze niet te gebruiken??

hutter

Registered User
De kleuren op mijn lcd scherm zien er hetzelfde uit als op mijn tv( samsung lcd tv 102 cm full hd van 2011),ik sluit de camera via hdmi aan op mijn tv,dus van mini hdmi naar hdmi met een hdmi kabel vergulde stekkers van KONIG.

Goed dan kan het daar niet aan liggen.
Dan gaan we ons focussen op de instellingen van de cam.

Weet niet of je inmiddels de gebruikers aanwijzing al door genomen hebt?

Maar ik zal even in het kort uitleggen hoe het met mijn cam gegaan is.
Heb zelf sinds kort een panasonic sd 900.
In het begin ook met de vuurwerkstand gefilmd.
Was hier helemaal niet tevreden over.

Wat ik toen gedaan heb tijdens de vele shows van oktober -december elke keer van stand veranderen dmv handmatige instellingen.
Dan sprak ik in van nu film ik zo en dan weer anders, zodat ik thuis kon vergelijken van dat is de beste stand.

Vuurwerk filmen moet altijd met de manuel focus gefilmd worden, anders krijg je elke keer een onscherp beeld.

Met de witbalans daar kun je ook aardig mee spelen.
B.v handmatig of bewolkt(je zal zien bij bewolkt krijg je wat warmere kleuren.
Sluitertijd heb ik op 1/25 sec staan.
En dan heb ik zelf nog de diafrafma/gain waarde, hiermee kun je bij mij althans het beeld donkerder of juist weer helder maken.

Kortom het is niet even zomaar vuurwerk filmen.
Het is gewoon wat instellingen proberen tijdens shows, die noteren , bekijken en evalueren.

Maar het belangrijkste is toch eerst de gebruiks aanwijzing goed doornemen.
En dat gaat niet in 1 dag .

Ik hoor het wel weer, we komen er wel uit.

gilles

Registered User
ik heb het gedeelte van film opnemen met camera al 4 keer gelezen vandaag, probleem is dat ik momenteel nergens kan testen met de ingestelde keuzes die ik heb gemaakt of het beeld goed is en er is in de buurt ook niks momenteel waar ergens iets van vuurwerk wordt geschoten of een vuurwerkshow is.
Ik heb wel de gehele beschrijving van de cam op mijn pc staan,is het mogelijk dat ik je deze eens stuur als het niet teveel moeite is zodat jij er eens een blik op kan werpen wat misschien de beste instelling zou kunnen zijn van mijn cam ???

gilles

Registered User
Kan het zijn dat het aantal bits waarmee wordt opgenomen te laag is, dat daardoor de kleuren niet goed worden weergegeven wanneer ik vuurwerk heb gefilmd,hoge bitsnelheid (16 Mbps) is de snelheid in fullhd opname.
zijn deze van een gewoon toestel niet hoger ??

p-aart-y

FPM Hangouderen
Ik ben op zoek gegaan naar een handycam voor huis-tuin en keuken gebruik en om af en toe wat vuurwerk te filmen.
Mijn oog is gevallen op de sony HDR-CX160E. Volgens mij een leuke camera met voldoende opties om ook vuurwerk met een beetje redelijke kwaliteit te filmen.

specs:
http://www.sony.nl/product/cam-high-definition-on-memory-stick/hdr-cx160e#/TechnicalSpecs

Filmpje
(ik denk dat dit gefilmd is zonder manuele instellingen)

Als ik deze neem koop ik dan een miskleun of is het een camera met goede potentie?

Bovenaan