Pijlen blijven imho het gevaarlijkste stuk vuurwerk, omdat ze na een verandering van richting kunnen blijven accelereren.
Maar goed, mijn mening. Oud en nieuw gevierd in een straat waar een aantal liefhebbers wonen. Zelfgeknutselde pijlenrekjes, doorgelonte meuk... En volgens mij merendeel legaal. Maar men gaat er tegenwoordig vanuit dat als er een plakker "legaal" op zit, dat je niet meer hoeft op te letten.
Tien jaar geleden, als een vriend van mij zo'n twee inch mortier in een grote (kartonnen) buis wilde afschieten, werden er voorzorgsmaatregelen genomen. De buis moest muurvast staan, en werd ingegraven. En wel om twee redenen. En bust in de buis mocht hooguit zorgen dat er shell in een mine veranderde (en alle resten omhoog schieten), maar belangrijker: naast omvallen is een beweegbare buis er vaak de reden van dat de mortier meters minder hoog komt. De buis absorbeert een gedeelte van de stijg-energie door te bewegen.
Sinds een aantal jaar kennen we de single shot mortiertjes in Nederland, met hun plastic voetjes. Heb veel ervaring met de pro-line en lesli meuk, met een diameter van ongeveer 3-4 centimeter. Plastic voetje staat altijd wankel, en de hoogte laat erg vaak te wensen over. En de multishots met 6-15 schoten kennen hetzelfde probleem. Vaak budget vuurwerk, en de verpakking is te licht (en geen voetje) om het ding rotsvast te plaatsen. Het ding beweegt bij elk schot, schoten komen niet erg hoog (of vallen door de lage snelheid zelfs weer terug), en zichzelf omschietende potjes (wij noemden dat Palestijnen) zag/zie je ook regelmatig.
Met de grote cakes van tegenwoordig is het probleem zwaar verkleind, al vraag ik me af of mij de vier of zes keer 500 grams het niet handiger zou zijn als alles op een grondplaat vastgelijmd zou worden, zodat ze elkaars bewegingen kunnen absorberen. Elkaars contragewicht, zeg maar.
Een vriend van mij heeft vijf jaar geleden een blok beton gegoten van 30 centimer breed en 50 centimeter lang, en 10 centimeter hoog. Op vijf centimeter van 1 van de korte kanten zitten drie van die gewapend staal prikkers, die ruim 10 cm boven het beton uitsteken. Om 23:50 sleept hij dat ding naar zijn stookplek, want je praat toch al gauw over een 20 kilo blok. Met twee kleine spanbanden zet hij de af te steken blokken in vijf seconden vast. Waarom 2? Een heeft hij in zijn hand om af te wikkelen als de ander gebruikt wordt. Hij kijkt overigens wel goed uit de pijpen niet te vervormen, en maakt ze zo laag mogelijk vast (meestal tegen de grond, de spanbanden van de HEMA hebben een breedte van ongeveer 3 cm, dus je knelt de stoppers normaal af.
Misschien klinkt het gek, maar zeker de kleine verpakkingen (single shots, en ander vuurwerk tot pak-em-beet 15 schoten) gaat wel degelijk hoger. Weinig zwabberende schoten. En nul omvallende blokken.
Inmiddels waren we bij versie 3, want soms beland het blok op het straatvuur (c.q. het straatvuur wordt op het blok gemaakt), en dan kan het niet terug in de schuur. De stank krijg je niet meer weg. En er is ook een blok "opgestookt". (ahum)
Versie 3 heeft een ingegoten pijp (metaal) voor vuurpijlen, en een ondiepe pijp voor romeinse-kaars achtige dingen. (zeg 15 cm diep, 2.5 cm breed). En om de rand heeft hij een stuk of 20 knipperleds (rood) vastgezet, zodat iedereen -zelfs met mist- kan zien welke locatie uitkijken is. Gewoon een negen volts blok, een weerstandje (470 ohm?) en een stel knipperleds van Conrad oid.
Ik heb inmiddels begrepen dat deze versie het niet overleefd heeft, want LED-jes kunnen niet goed tegen de tails van vuurpijlen. Het plan wordt nu -begrijp ik- om xenon flitsers in de zijkant van het beton vast te zetten. We wachten op versie 4.
Maar back on topic: Omvallende potten kun je zelf voorkomen. Ook een gedeelte van de mortieren die niet hoog genoeg gaan liggen vaak aan de wankele opstelling. Pro's werken ook met zandbakken en contragewichten, dat is naast veiligheid ook een stukje "meer plezier van je vuurwerk". Je flikkert je biefstuk toch ook niet in de afgewerkte olie?
Tot slot las ik ergens over het bovenkant van tubes/cakes afsluiten met duct-tape. Hoeveel scheelt dat in hoogte? Ik kan het niet beredeneren, want je creëert een hogere druk in de tube tot het duct-tape doorlaat, maar of dit een positief effect op de hoogte heeft? Dan hadden ze het er in de fabriek wel op gedaan. (En als je niet alle tubes afzonderlijk tapet, zal het sowieso je cake-hoogte ruïneren, omdat de druk wel weg kan, maar de lading nog binnen is)