Wat ging er mis?

Padde

Registered User
Bij mij ging tijdens mijn doorlontproject 1 dingetje mis, na de eerste pot is de lont losgeschoten en hij deed dus niet meer, hierna ging alles goed, er is alleen 1 potje blijven staan maar ook dat was eigenlijk geen probleem.

1 van mijn pijlen weigerde op te stijgen.

Het allerergste vond ik dat er vlak voor mijn neus bij iemand een nitraat in de handen knalde, gelukkig niet heel ernstig, flinke snee in de hand welke gehecht is en een paar lichte brandworden. werd meteen gekoeld en alles zit nog zoals het hoort.

TomsDiner

Registered User
Pijlen blijven imho het gevaarlijkste stuk vuurwerk, omdat ze na een verandering van richting kunnen blijven accelereren.

Maar goed, mijn mening. Oud en nieuw gevierd in een straat waar een aantal liefhebbers wonen. Zelfgeknutselde pijlenrekjes, doorgelonte meuk... En volgens mij merendeel legaal. Maar men gaat er tegenwoordig vanuit dat als er een plakker "legaal" op zit, dat je niet meer hoeft op te letten.

Tien jaar geleden, als een vriend van mij zo'n twee inch mortier in een grote (kartonnen) buis wilde afschieten, werden er voorzorgsmaatregelen genomen. De buis moest muurvast staan, en werd ingegraven. En wel om twee redenen. En bust in de buis mocht hooguit zorgen dat er shell in een mine veranderde (en alle resten omhoog schieten), maar belangrijker: naast omvallen is een beweegbare buis er vaak de reden van dat de mortier meters minder hoog komt. De buis absorbeert een gedeelte van de stijg-energie door te bewegen.

Sinds een aantal jaar kennen we de single shot mortiertjes in Nederland, met hun plastic voetjes. Heb veel ervaring met de pro-line en lesli meuk, met een diameter van ongeveer 3-4 centimeter. Plastic voetje staat altijd wankel, en de hoogte laat erg vaak te wensen over. En de multishots met 6-15 schoten kennen hetzelfde probleem. Vaak budget vuurwerk, en de verpakking is te licht (en geen voetje) om het ding rotsvast te plaatsen. Het ding beweegt bij elk schot, schoten komen niet erg hoog (of vallen door de lage snelheid zelfs weer terug), en zichzelf omschietende potjes (wij noemden dat Palestijnen) zag/zie je ook regelmatig.

Met de grote cakes van tegenwoordig is het probleem zwaar verkleind, al vraag ik me af of mij de vier of zes keer 500 grams het niet handiger zou zijn als alles op een grondplaat vastgelijmd zou worden, zodat ze elkaars bewegingen kunnen absorberen. Elkaars contragewicht, zeg maar.

Een vriend van mij heeft vijf jaar geleden een blok beton gegoten van 30 centimer breed en 50 centimeter lang, en 10 centimeter hoog. Op vijf centimeter van 1 van de korte kanten zitten drie van die gewapend staal prikkers, die ruim 10 cm boven het beton uitsteken. Om 23:50 sleept hij dat ding naar zijn stookplek, want je praat toch al gauw over een 20 kilo blok. Met twee kleine spanbanden zet hij de af te steken blokken in vijf seconden vast. Waarom 2? Een heeft hij in zijn hand om af te wikkelen als de ander gebruikt wordt. Hij kijkt overigens wel goed uit de pijpen niet te vervormen, en maakt ze zo laag mogelijk vast (meestal tegen de grond, de spanbanden van de HEMA hebben een breedte van ongeveer 3 cm, dus je knelt de stoppers normaal af.

Misschien klinkt het gek, maar zeker de kleine verpakkingen (single shots, en ander vuurwerk tot pak-em-beet 15 schoten) gaat wel degelijk hoger. Weinig zwabberende schoten. En nul omvallende blokken.

Inmiddels waren we bij versie 3, want soms beland het blok op het straatvuur (c.q. het straatvuur wordt op het blok gemaakt), en dan kan het niet terug in de schuur. De stank krijg je niet meer weg. En er is ook een blok "opgestookt". (ahum)

Versie 3 heeft een ingegoten pijp (metaal) voor vuurpijlen, en een ondiepe pijp voor romeinse-kaars achtige dingen. (zeg 15 cm diep, 2.5 cm breed). En om de rand heeft hij een stuk of 20 knipperleds (rood) vastgezet, zodat iedereen -zelfs met mist- kan zien welke locatie uitkijken is. Gewoon een negen volts blok, een weerstandje (470 ohm?) en een stel knipperleds van Conrad oid.

Ik heb inmiddels begrepen dat deze versie het niet overleefd heeft, want LED-jes kunnen niet goed tegen de tails van vuurpijlen. Het plan wordt nu -begrijp ik- om xenon flitsers in de zijkant van het beton vast te zetten. We wachten op versie 4.

Maar back on topic: Omvallende potten kun je zelf voorkomen. Ook een gedeelte van de mortieren die niet hoog genoeg gaan liggen vaak aan de wankele opstelling. Pro's werken ook met zandbakken en contragewichten, dat is naast veiligheid ook een stukje "meer plezier van je vuurwerk". Je flikkert je biefstuk toch ook niet in de afgewerkte olie?

Tot slot las ik ergens over het bovenkant van tubes/cakes afsluiten met duct-tape. Hoeveel scheelt dat in hoogte? Ik kan het niet beredeneren, want je creëert een hogere druk in de tube tot het duct-tape doorlaat, maar of dit een positief effect op de hoogte heeft? Dan hadden ze het er in de fabriek wel op gedaan. (En als je niet alle tubes afzonderlijk tapet, zal het sowieso je cake-hoogte ruïneren, omdat de druk wel weg kan, maar de lading nog binnen is)

schuttersput

Registered User
Bij ons kwam er een thunderking van het neefje van de buurman de gang in 3 mensen met oorpijn en blaren in de nek , geen blijvende gehoorschade bleek na onderzoek in het ziekenhuis op 1 januari.
Ben geen heilig boontje geweest vroeger maar singleshots en kinderen is geen goede combinatie vind ik, denk dat het jochie 10 was beetje onverantwoord van pa .
Maar voor de rest ging het lekker, het weer viel mee al het vuurwerk op en deed wat het moet doen.

adgertic

Registered User
Tja...
Wat ging er mis...
Voor mijn gevoel teveel.
- Fonteinen (uit een flink pakket) die spontaan uit elkaar klappen.
- Lontjes van knalmatten die niet willen na 3 keer aansteken (gelukkig nog wat kunnen redden door een deel van de mat eraf te halen)
- Hapinnesspotjes (leuk voor de kinderen) die niet hoger komen dan een halve centimeter.
- Verschillende cakes (uit een pakket) die halverwege geen zin meer hadden.
- Pijlen die niet hoger kwamen dan de eerste de beste boom.
- Meterpakketje waar eigenlijk maar 4 dingen deden wat het moest doen.
Gelukkig deden alles losse cakes het gewoon en heb ik een aardige finale kunnen schieten.

tsunami69

Registered User
hier is gelukkig niks misgegaan, had dan ook mijn voorzorgsmaatregelen genomen, voor de pijlen een mooie stelling gemaakt op een balk, en de fonteinen en romeinse kaarsen stonden klem tussen een stapeltje stenen.

DeejayTim

Registered User
Bij mij ging alles goed, geen vroeggangers/laaggangers of blindgangers gehad.

Maar ik vind het wel verontrustend om te lezen dat er toch een hoop vuurwerk gewoon te snel is gemaakt door de Chinezen. Alleen maar voor meer winst.
Ik snap echt niet waarom er zoveel wordt gedaan aan "veiligheid" in Nederland (lees: schijnveiligheid), want kennelijk vinden ze het goed dat er geen tijd en zorg wordt gestoken in de fabricage van vuurwerk.
Het wordt tijd dat er eens een flinke bezem door het vuurwerkbesluit wordt gehaald en dat ze weer kleinschalige vuurwerkfabriekjes in Nederland gaan bouwen of desnoods laten importeren vanuit de Duitse vuurwerkfabrieken, waar de kwalteit altijd perfect is (Zink, Weco Feuerwerk Deutschland).
Verder begin ik mensen die pyrotechniek als hobby hebben (en dus verantword volgens de boeken en pyrotechnische werkmethodes vuurwerk maken) te begrijpen waarom ze afgeven op commercieël vuurwerk: het komt best wel voor dat het te snel met de hand in elkaar is gezet en er wordt door de Chinezen weinig gerekend met krachten en diameters. Hierdoor komt het inderdaad voor dat potten uit elkaar knallen en dat pijlen niet voldoende opstijgen.
Vuurwerk uit China kan natuurlijk ook goed zijn, zolang het uit de "juiste" fabriek komt. Ik wil niemand aansporen om zelf vuurwerk te maken omdat er heel veel informatie en geduld voor nodig is, bovendien is zelf vuurwerk maken in Nederland ook illegaal!!

Laatst bewerkt:

fireworks2dead

Registered User
Al met al verliep het prima, alle pijlen gingen de lucht in, de cakes schoten ook goed de lucht in en klapte op goede hoogte.
De secrete salute deed het geweldig, heb toch wat probleempjes gehad met de lontjes, zo ook die van de ready to rumble die moest ik door de knikken in de lontjes 3x aansteken voordat hij af ging (toen vond ik hem ook nog tegen vallen ook....).
Daarnaast kwam er per ongeluk een nitraat onder een (niet rijdende) auto, maar geen schade. Geen potten omgevallen, alleen functioneerde de heavy legends bij mij niet helemaal zoals ze moesten. Zo ging in een van de HL 16's de salute finale niet af, en in de HL 25's (2 tegelijk) klapte sommige schoten in de lucht niet uitelkaar, er liggen dus nog ergens ladingen, geen idee waar....
Maar al met al mag ik niet klagen :)

flyer martijn

Registered User
Hier ging er één pot niet af, uit de New Kids serie, Gerrie stond er op.
Verder een grote Red dragon mat die er heel veel moeite mee had hij ging erg erg erg langzaam er zat zelfs tijd tussen de laatste knal en de eindbom (oke dan heb je wel langer plezier van je geld maar toch....voor mij de eerste en laatste keer dat ik een legale mat gekocht hebt)
Er halverwege een pot, weet niet meer welke maar dacht dat het g-force was, viel deze opeens om.....

Mijn ene pijl ging gelukkig wel goed de lucht in.
Ik zet deze normaal in een fles water die in een grote cola krat staat. Omdat het wat haarde waaide hebben we er voor gekozen om er nog 4 volle flessen in te zetten zodat de krat zeker niet zou omvallen. Dit werkt elk jaar weer prima en de buurt maakt er ook graag gebruik van :D

flyer martijn

Registered User
Wat ik me zojuist bedacht, als een mat moeilijk aangaat, is het dan een idee om er een wondertol op de gooien of zal dit niet werken???

havenmeester

Registered User
Wolff - Heavy3: knalde uit elkaar
Zena Belgie - Asgaard E knalde gevaarlijk laag (te weinig liftcharge)
Zena Belgie - Nitrate Cake knalde uit elkaar en schoot vervolgens over de grond
Vuurwerkvisie - Pluto: knalde gevaarlijk laag (te weinig liftcharge)
Katan: 4Ever - Ten eerste prutzooi en het knalde ook nog zeer laag

Ook bij anderen zag ik dat de producten van Zena Belgie laag knalden. Ok de prijs is goed maar veiligheid staat voorop.

kaassie

Registered User
Mijn schietkist weigerde te vuren om 12 uur.
Door de regen kon ik niet mijn show helemaal neerzetten en achterelkaar aan schieten.

flyineddy

Registered User
Ik kwam er net achter dat 1 van de Secret Salvo's die ik gebruikt heb bij mijn finale projectje maar 1 schot heeft gevuurd. De andere 6 zitten er nog gewoon in. Gelukkig is de cake wel al helemaal doorweekt van een tijd in de regen staan, dus veel zal het niet meer doen.

Edit:
Wat ik nog bijna was vergeten. Ik had een pakje Asian Fountain (GBV). De gele fontein had er niet zoveel zin in en na 1 seconde vuur te hebben gespuugd besloot deze om maar met een hele harde knal uit elkaar te exploderen. Het enige wat ervan over was, was een witte vlek op de tegels waar het potje had gestaan.

Eddy.

Laatst bewerkt:

The Cigarman

Moderator
Medewerker
1 Royal thunder ging niet af.
De Hawaii van Wolff knalde uit elkaar.
Een cake van Royal, ik weet of het het magic tree, of buetifull leaves was knalde uit elkaar.
Van Jawe klapten twee creaming salutes van Royal uit elkaar.
O ja een paar bombettes van de Pyro 5 knalden nogal te laag.
Van me doorlont projecten bleven 4 cruise rockets staan en 1 rocket boom staan.
Kreeg ze die ook niet meer aan.

Ik moet zeggen, dat die cakes die uit elkaar knallen erg waardeloos vind.
We hebben toch die f*cking CE keuring?

USRRobiwan

Registered User
Event immortal Gold, 2 cakes niet afgegaan. Garden of Eden, 4 Cakes niet afgegaan. 4 seasons, 1 cake niet van af gegaan. stond op elke cake een plas water. Voor de show was er even iets minder regen en heb toen opgebouwd. Vlak er na kwam het met bakken uit de hemel. Toch nog zeker 30 cakes weg geschoten waarvan vele doorgelont.

Alle natte cakes opnieuw van verse lonten voorzien en rond kwart over twee opnieuw gedaan. Daarvan zijn er 3 cakes wederom niet afgegaan doordat deze halverwege stopte. Waren inmiddels zeiknat geworden. En wij zelf waren ook al tot op het bot verkleumt. Stond te soppen in mijn schoenen dus wij hadden het wel gehad rond half 3.

Desondanks waren vrijwel alle mensen onder de indruk van al het mooie vuurwerk.

Mark1600

Registered User
bij mij is het doorlonten van zowel de 6 elements als de garden of eden mislukt. Bij de 6 elements had ik het visco tussen de cakes schuin afgeknipt en beide in 1 stukje quickfuse geschoven, niet 1 verbinding werkte, hoewel ik dit bij alle andere cakes ook deed en daar wel werkte. Bij de garden of eden had ik het visco afgeknipt en het quickfuse in elkaar geschoven en afgetaped, hier heb ik drie cakes met de hand aan moeten steken. ik heb geen idee waarom geen van beide manieren gewerkt hebben, het verknoeide wel mijn show doordat door het mislukken langere tijd een zwarte lucht te zien was. De rest van mijn show is wel goed gegaan omdat ik alle cakes ingepakt had in pedaalemmer zakken waren er geen weigeraars.

163342_382260631867460_137971017_n.jpg

Laatst bewerkt:

smilli

FPM Filmer
Ook problemen met de doorlontbakken gehad, immortal gold de laatste cake opnieuw aan moeten steken.
Garden of eden in totaal 3 keer moeten aansteken, hetzelfde verhaal als van mark1600.

Verder royal thunder smokes die te laat knalden, maar het gevaarlijkst waren de singleshots uit de thunderking jumbobox van rubro. Stuk of 5 knalde in de tube, tientallen zo'n 2 meter boven de tube! Zag hier veel jeugd rondlopen met deze dingen waar ik toch wel een naar gevoel over had..

Bovenaan