VVD tegen vuurwerk voor voedselbankgezin

Pancake77

Registered User
De desbetreffende vvder heeft inmiddels na mailcontact vrolijk vuurwerk telefonisch excuses aangeboden aan vrolijk vuurwerk.

zie buren voor gestuurde mail

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerk weggeven aan de minder bedeelden lijkt misschien mooi, maar dat moet dan wel veilig gebeuren, vindt de VVD Amersfoort naar aanleiding van het weggeven van ruim 300 vuurwerkpakketten via de lokale voedselbank. ‘En geef liever speelgoed weg.’

Coupons voor vuurwerk
Op Twitter las het Amersfoortse VVD-raadslid Kees Kraanen dat bij de voedselbank coupons worden uitgedeeld aan klanten om gratis een pakket vuurwerk op te halen bij een gecertificeerde vuurwerkhandel. ‘Als dat inderdaad zo is, sta ik nergens met mijn verhaal, maar ik wil ook van het college horen dat dit zo is.’

Veilige opslag
Kraanen is afkomstig uit het veiligheidswezen en maakt zich zorgen over de opslag van het vuurwerk. ‘Aan de verkoop en opslag van vuurwerk zijn veel regels verbonden, onder meer het Vuurwerkbesluit. Er zijn speciale bunkers nodig voor opslag. Ik vraag me af of het weggeven van vuurwerk via de voedselbank wel op een veilige manier gebeurt en of ze daarvoor wel zijn toegerust. Natuurlijk krijg ik pas over drie weken antwoord, maar ik wil hier ook aandacht voor vragen en dan is het tenminste voor volgend jaar duidelijk. Straks gaan nog meer ondernemers vuurwerkpakketten doneren en ligt er nog meer opgeslagen. Dan kom je op een hellend vlak en daar kan weer allemaal ellende van komen.’

Doorgeefluik Vrolijk Vuurwerk
Het initiatief om vuurwerk uit te delen aan klanten van de voedselbank komt van Vrolijk Vuurwerk oftwel Sebastiaan Oudshoorn. Hij noemt zich“doorgeefluik” en vindt dat kinderen van minima ook een vrolijke jaarwisseling moeten kunnen beleven. Vrolijk Vuurwerk brengt voedselbanken en de vuurwerkbranche met elkaar in contact. Het vuurwerk wordt gratis geleverd door importeurs en worden vanuit vuurwerkwinkels in Meppel en Amersfoort verstrekt. ‘Ze gaan vergezeld met veiligheidsbrillen, een aansteeklont en veiligheidstips’, aldus organisator Oudshoorn. Volgens hem mag de VVD zich eerst wel even laten informeren voor ze vragen stellen. ‘Het vuurwerk wordt niet op de voedselbank verkocht. Ik deel bonnen uit bij de voedselbank voor een vuurwerkpakket dat ze dus bij een winkel kunnen afhalen.’

Voedselbank geeft voedsel weg
Maar Kraanen heeft ook een moreel bezwaar. ‘Ik vind het weggeven van vuurwerk niet de core business van de voedselbank. Vuurwerk vind ik een luxeartikel. De voedselbank geeft voedsel weg.’ Niet dat Kraanen de boze boeman wil spelen. ‘Natuurlijk wil ik mensen geen vuurwerk ontzeggen. Zelf houd ik er niet van, maar ik gun mensen hun plezier. Het moet wel veilig gebeuren en geen discussie over zijn.’ Liever ziet Kraanen toch dat het vuurwerk wordt omgezet in financiële middelen. ‘Of in duurzame dingen, zoals speelgoed. Dat lijkt me toch belangrijker dan een avondje knallen. Minima hebben toch hele andere prioriteiten.’

Meten met twee maten
Luxeartikel? Als het om vuurwerk gaat, wordt met twee maten gemeten, vindt Oudshoorn. ‘Kaartjes weggeven aan minima voor een schaatsbaan of voetbalwedstrijd is wel goed, maar met vuurwerk wordt het altijd negatief uitgelegd. We geven gewoon vuurwerkpakketten weg, zodat teleurgestelde kinderen waarvan de ouders geen geld hebben voor vuurwerk toch een vrolijke jaarwisseling krijgen. Mensen zijn ons dankbaar. Ze hoeven niet allemaal een pakket, nee. Dat is hun goed recht. Net als het wel afsteken van vuurwerk.’

Cadeautje
Volgens een woordvoerder van de gemeente Amersfoort wordt de voedselbank niet door de gemeente aangestuurd en mogen ze verder weggeven wat ze willen. ‘Ik heb van de voedselbank begrepen dat kinderen van 6 tot 16 een bon krijgen en bij een vuurwerkwinkel een pakket met kindervuurwerk mogen ophalen. Het is een cadeautje.’

http://www.binnenlandsbestuur.nl/be...ank-gratis-vuurwerk-voor-minima.9181945.lynkx

Corné-Original

Registered User
Mijn ervaring is dat voedselbankgezinnen juist uit de wijken komen waar het meest wordt afgestookt tijdens oudjaar! Echte armoe kennen we hier niet. Gratis vuurwerkpakketten vind ik te belachelijk voor woorden! Kijken kan niet meer? Doe ik bijna overal en voel ik me dan minder?Of armer?

Sweet Laker

Registered User
lol echte armoe kennen we niet meer,... Tsja, denk toch niet dat die zwervers voor d'r lol doodvriezen als het buiten vriest dat het kraakt. Maargoed. Dat hebben ze dan natuurlijk aan zichzelf te danken, hadden ze maar beter hun best moeten doen om 'goed' te leven.

Reacties als dit; evenals hoe de VVD nu (en de politiek al jaren); reageert zijn even onbegrijpelijk,..

En vergeet niet dat het mensen zijn die het elkaar moeilijk maken. Tijd om voor iedereen dat basisinkomen erdoor te drukken. Dan is die voedselbank ook niet meer nodig. Maargoed, wie is daarvan op de hoogte en is daar voorstander van? Want hadden ze maar harder moeten werken, in plaats van teren op 'onze' zak.

Maargoed, lekker Popstars blijven kijken en in slaap gesust blijven worden als na het nieuws wordt verteld dat het gelukkig een blauwe lucht met zonnetje is in plaats van stortregen,..

Laatst bewerkt:

joszie

Zilveren Member
lol echte armoe kennen we niet meer,... Tsja, denk toch niet dat die zwervers voor d'r lol doodvriezen als het buiten vriest dat het kraakt. Maargoed. Dat hebben ze dan natuurlijk aan zichzelf te danken, hadden ze maar beter hun best moeten doen om 'goed' te leven.

Reacties als dit; evenals hoe de VVD nu (en de politiek al jaren); reageert zijn even onbegrijpelijk,..

En vergeet niet dat het mensen zijn die het elkaar moeilijk maken. Tijd om voor iedereen dat basisinkomen erdoor te drukken. Dan is die voedselbank ook niet meer nodig. Maargoed, wie is daarvan op de hoogte en is daar voorstander van? Want hadden ze maar harder moeten werken, in plaats van teren op 'onze' zak.

Maargoed, lekker Popstars blijven kijken en in slaap gesust blijven worden als na het nieuws wordt verteld dat het gelukkig een blauwe lucht met zonnetje is in plaats van stortregen,..

In principe hoeft er geen armoe te zijn in Nl. In principe kan iedereen (zelf zwervers) een bijstandsuitkering aanvragen. Vaak kiezen ze er zelf voor om dit niet te doen. De bijstand is geen vetpot en gelukkig is er zoiets als de voedselbank voor aanvullingen.

En hoewel het een luxe product is vind ik deze actie gewoon top! Mensen die het niet breed hebben en eens zelf van vuurwerk willen genieten die hebben de mogelijlheid. Geweldig!

Al dat gejank gelijk van politieke partijen..

Marc_87

Registered User
Ik ben het met de VVD eens in dit geval, dat geld wat ze nu krijgen aan vuurwerk hadden deze gezinnen beter in de vorm van eten kunnen geven zoals Bloemkool, boerenkool en ga nog maar even door. Vuurwerk is puur luxe terwijl ze van eten meerdere dagen vooruit kunnen.

joszie

Zilveren Member
Ik ben het met de VVD eens in dit geval, dat geld wat ze nu krijgen aan vuurwerk hadden deze gezinnen beter in de vorm van eten kunnen geven zoals Bloemkool, boerenkool en ga nog maar even door. Vuurwerk is puur luxe terwijl ze van eten meerdere dagen vooruit kunnen.

Ze krijgen geen geld maar een bon waarmee ze gratis een pakketje vuurwerk kunnen ophalen. Dit wordt gratis ter beschikking gesteld door verschillende leveranciers! Er komt geen geld aan te pas.

Poziloc

FPM Hangouderen
Ik snap je uitgangspunt wel, maar gun die mensen ook een pleziertje..dat hebben ze nu niet echt als ze in een situatie zitten, dat ze naar de voedselbank moeten.
Wij Nederlanders hebben overal wel wat op te zeiken en gunnen anderen helemaal niks als het niet in ons straatje past.

Leven en laten leven !

Marc_87

Registered User
Ze krijgen geen geld maar een bon waarmee ze gratis een pakketje vuurwerk kunnen ophalen. Dit wordt gratis ter beschikking gesteld door verschillende leveranciers! Er komt geen geld aan te pas.

Dus het kost de leveranciers geld, wanneer ze die pakketten niet inkopen maar als geld om zetten voor eten zijn ze beter bezig.

Ik snap je uitgangspunt wel, maar gun die mensen ook een pleziertje..dat hebben ze nu niet echt als ze in een situatie zitten, dat ze naar de voedselbank moeten.
Wij Nederlanders hebben overal wel wat op te zeiken en gunnen anderen helemaal niks als het niet in ons straatje past.

Leven en laten leven !

Ik gun ze zeker het plezier maar nuttig is het niet...

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Het is gewoon gedoneerd door diverse importeurs!
Ik vind het top, waarom niet. Iedereen geniet van vuurwerk. Laat de mensen heel even ook hun zorgen vergeten en dan vooral de kinderen die andere dingen ook met vuurwerk bezig zien zijn.

Je moet eens in hun schoenen staan.

En niet iedereen komt bij de voedselbank omdat ze te lui zijn om te werken.
Nu het crisis is kan iedereen de sjaak zijn. Je zal maar ontslagen worden, je hypotheek niet meer kunnen betalen etc. Je komt dan gewoon in een hell terecht. Ik vind het een top initiatief van een vuurwerkliefhebber, een goed hart!

joszie

Zilveren Member
Dus het kost de leveranciers geld, wanneer ze die pakketten niet inkopen maar als geld om zetten voor eten zijn ze beter bezig.
.

Vuurwerkleveranciers hebben niet de taak om geld te geven of voor eten te zorgen.
Daarvoor is juist de voedselbank!
Dit is een uniek extraatje voor degenen die het willen, bovenop de normale voedselpakketten die ze al krijgen.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Begrijp deze reactie van de VVD niet.
De VVD bestaat toch veel uit mensen die een dik gevulde portemonnee hebben.
En dan ook nog oordelen over dit soort acties.
Ga andere problemen oplossen...

peter042

Registered User

Ik gun ze zeker het plezier maar nuttig is het niet...

Plezier in het leven is dus niet nuttig?
Waarom koop je dan 9 doorlontboxen?

Het leven bestaat dus volgens jou uit eten en drinken, dan weer lekker slapen.
Zo dus iedere dag weer tot je dood gaat.

Waarom leef je dan ????

Oh wacht ff, dit geldt alleen voor de minder bedeelden.

Laatst bewerkt:

Marc_87

Registered User
Plezier in het leven is dus niet nuttig?
Waarom koop je dan 9 doorlontboxen?

Het leven bestaat dus volgens jou uit eten en drinken, dan weer lekker slapen.
Zo dus iedere dag weer tot je dood gaat.

Waarom leef je dan ????

Oh wacht ff, dit geldt alleen voor de minder bedeelden.

Wanneer ik geen geld had voor vuurwerk en ik moest naar de voedselbank voor eten had ik graag wat extra eten gehad in plaats van Vuurwerk omdat het net wat belangrijker is dan wat vuurwerk.

blackpowder

Registered User
Oja het moddergooien begint. .....
Je krijgt het er gratis bij GRATIS. Met andere woorden het is iets wat ze krijgen. En vele zullen hier dankbaar voor zijn.

Waarom moet het dan weer meteen in extra eten gestoken worden?
Het idee hier achter is toch ook liefdadigheid.

Of moeten we net als vele andere nederlanders alles betuttelen. En wie weet zien andere bedrijven dit ook en denken dat kunnen wij ook zals iets voor schoenen en of kleding.

Mvg blackpowder

GMP82

Zilveren Member
Wanneer ik geen geld had voor vuurwerk en ik moest naar de voedselbank voor eten had ik graag wat extra eten gehad in plaats van Vuurwerk omdat het net wat belangrijker is dan wat vuurwerk.

Uiteraard is eten een eerste levensbehoefte. Maar de vuurwerkimporteurs importeren nu eenmaal vuurwerk en geen eten.

Ik weet nog een recent afgevuld potje van het Rode Kruis, misschien hebben die nog een ander potje over voor de voedselbank (bijvoorbeeld het potje: jaarsalaris van de topman).

Jur asic

Registered User
Het idee is en blijft goed. Het lijkt me heel vervelend als je niet in staat bent voor je zoontjes vuurwerk te kopen, terwijl ze je de kop er gek om zeuren. Laat zo'n gezin ook eens genieten.
En Corne kijken is nog geen meedoen!!!
Als je wilt kijken kan je beter naar de grote show in Rotterdam gaan.

painkiller

Registered User
Mijn god wat een reacties hier zeg. Maar goed dat niet heel nederland vol zit met deze egoïsten en dat er nog mensen zijn die wel belangeloos zn nek uit durven steken voor de minder bedeelde.
Ik hoop van harte dat jullie binnenkort je eten ook bij de voedselbank mogen gaan halen, al is het maar voor een weekje.

Marc_87

Registered User
Mijn god wat een reacties hier zeg. Maar goed dat niet heel nederland vol zit met deze egoïsten en dat er nog mensen zijn die wel belangeloos zn nek uit durven steken voor de minder bedeelde.
Ik hoop van harte dat jullie binnenkort je eten ook bij de voedselbank mogen gaan halen, al is het maar voor een weekje.

Echt een volwassen reactie hoor, goed bezig.

Bovenaan