Vuurwerk weggeven aan de minder bedeelden lijkt misschien mooi, maar dat moet dan wel veilig gebeuren, vindt de VVD Amersfoort naar aanleiding van het weggeven van ruim 300 vuurwerkpakketten via de lokale voedselbank. ‘En geef liever speelgoed weg.’
Coupons voor vuurwerk
Op Twitter las het Amersfoortse VVD-raadslid Kees Kraanen dat bij de voedselbank coupons worden uitgedeeld aan klanten om gratis een pakket vuurwerk op te halen bij een gecertificeerde vuurwerkhandel. ‘Als dat inderdaad zo is, sta ik nergens met mijn verhaal, maar ik wil ook van het college horen dat dit zo is.’
Veilige opslag
Kraanen is afkomstig uit het veiligheidswezen en maakt zich zorgen over de opslag van het vuurwerk. ‘Aan de verkoop en opslag van vuurwerk zijn veel regels verbonden, onder meer het Vuurwerkbesluit. Er zijn speciale bunkers nodig voor opslag. Ik vraag me af of het weggeven van vuurwerk via de voedselbank wel op een veilige manier gebeurt en of ze daarvoor wel zijn toegerust. Natuurlijk krijg ik pas over drie weken antwoord, maar ik wil hier ook aandacht voor vragen en dan is het tenminste voor volgend jaar duidelijk. Straks gaan nog meer ondernemers vuurwerkpakketten doneren en ligt er nog meer opgeslagen. Dan kom je op een hellend vlak en daar kan weer allemaal ellende van komen.’
Doorgeefluik Vrolijk Vuurwerk
Het initiatief om vuurwerk uit te delen aan klanten van de voedselbank komt van Vrolijk Vuurwerk oftwel Sebastiaan Oudshoorn. Hij noemt zich“doorgeefluik” en vindt dat kinderen van minima ook een vrolijke jaarwisseling moeten kunnen beleven. Vrolijk Vuurwerk brengt voedselbanken en de vuurwerkbranche met elkaar in contact. Het vuurwerk wordt gratis geleverd door importeurs en worden vanuit vuurwerkwinkels in Meppel en Amersfoort verstrekt. ‘Ze gaan vergezeld met veiligheidsbrillen, een aansteeklont en veiligheidstips’, aldus organisator Oudshoorn. Volgens hem mag de VVD zich eerst wel even laten informeren voor ze vragen stellen. ‘Het vuurwerk wordt niet op de voedselbank verkocht. Ik deel bonnen uit bij de voedselbank voor een vuurwerkpakket dat ze dus bij een winkel kunnen afhalen.’
Voedselbank geeft voedsel weg
Maar Kraanen heeft ook een moreel bezwaar. ‘Ik vind het weggeven van vuurwerk niet de core business van de voedselbank. Vuurwerk vind ik een luxeartikel. De voedselbank geeft voedsel weg.’ Niet dat Kraanen de boze boeman wil spelen. ‘Natuurlijk wil ik mensen geen vuurwerk ontzeggen. Zelf houd ik er niet van, maar ik gun mensen hun plezier. Het moet wel veilig gebeuren en geen discussie over zijn.’ Liever ziet Kraanen toch dat het vuurwerk wordt omgezet in financiële middelen. ‘Of in duurzame dingen, zoals speelgoed. Dat lijkt me toch belangrijker dan een avondje knallen. Minima hebben toch hele andere prioriteiten.’
Meten met twee maten
Luxeartikel? Als het om vuurwerk gaat, wordt met twee maten gemeten, vindt Oudshoorn. ‘Kaartjes weggeven aan minima voor een schaatsbaan of voetbalwedstrijd is wel goed, maar met vuurwerk wordt het altijd negatief uitgelegd. We geven gewoon vuurwerkpakketten weg, zodat teleurgestelde kinderen waarvan de ouders geen geld hebben voor vuurwerk toch een vrolijke jaarwisseling krijgen. Mensen zijn ons dankbaar. Ze hoeven niet allemaal een pakket, nee. Dat is hun goed recht. Net als het wel afsteken van vuurwerk.’
Cadeautje
Volgens een woordvoerder van de gemeente Amersfoort wordt de voedselbank niet door de gemeente aangestuurd en mogen ze verder weggeven wat ze willen. ‘Ik heb van de voedselbank begrepen dat kinderen van 6 tot 16 een bon krijgen en bij een vuurwerkwinkel een pakket met kindervuurwerk mogen ophalen. Het is een cadeautje.’
http://www.binnenlandsbestuur.nl/be...ank-gratis-vuurwerk-voor-minima.9181945.lynkx