Vuurwerk straks op vaste plek.

Status
Niet open voor verdere reacties.

fireworkaddict

Registered User
Zelf het heft in handen nemen zal niet goed gaan, hierdoor lopen dingen alleen maar meer uit de hand. Ik zie de gevechten al rond die perioden... de vlinders worden naast het hoofd van de ander tot ontploffing gebracht.
We gaan denk ik teveel off-topic nu...:embarrest:

Maar de politiek richt zich niet uitsluitend op het vuurwerkvandalisme, ook al speelt dit naar mijn idee wel de grootste rol.
Ze hebben het ook ineens over het milieu. Maar zoals eerder aangegeven waren de geldende tijden van 10:00uur t/m 02:00uur het beste tijdsbestek om zo een te hoge smog-concentratie in de lucht te voorkomen.

Ongelukken zullen ook niet verminderd worden. Als er een ongeluk gebeurd op zo'n plaats zal er juist een grotere groep mensen geoncentreerd bij elkaar staan, en zal de schade dus groter zijn.

Vuurwerkvandalisme kan je niet tegengaan, net zoals de illegale vuurwerkhandel. Echter kunnen de vandalen wel harder worden aangepakt.
Laat ze niet kinderachtig de jonge kinderen die op de 30e wat wegstoken aanpakken, maar zich focussen op de vandalen die het voor de vuurwerklievende groep verneuken!

Laat de vuurwerktraditie met oud&nieuw gewoon met rust...
En pak de onruststokers aan!

kanonslagen.com

Registered User
Zelf het heft in handen nemen zal niet goed gaan, hierdoor lopen dingen alleen maar meer uit de hand. Ik zie de gevechten al rond die perioden... de vlinders worden naast het hoofd van de ander tot ontploffing gebracht.

Iedereen heeft voortaan een mobieltje waar je mooie foto's mee kan nemen, dus geef ze aan die lui dat bedoel ik er eigenlijk mee, opruimen die bende.

Laatst bewerkt:

KruitFreak

Registered User
Het heft in eigen hand nemen juich ik niet toe, op deze manier gooi je olie op het vuur.

Waarom niet gewoon een wet tegen vuurwerkvandalisme? Vandalen die het al eens flink hebben verpest moet je op de volgende manier aanpakken:

:idea: Een gebiedsverbod, samenscholingsverbod of meldingsplicht rond de jaarwisseling of vuurwerkevenementen.
:idea: Mensen die openlijke geweldpleging voorbereiden, plegen of aanmoedigen volgen en vervolgen.
:idea: Hardere en zwaardere straffen en deze ook inzichtelijk maken zodat potentiele slopers zich vooraf wel zullen bedenken.
:idea: Volledig aansprakelijk stellen voor alle schade en letsel, laat ze maar krom liggen die hufters!

Uitroeien die vuurwerkvandalen!!!

3307

Registered User
Vuurwerk vandalen moeten ze als straf, naast de schade vergoeden, het jaar erna op 29december thuis ophalen en tot en met 1 januari in de cel stoppen. Dan denken ze wel 3 x na.

Markie

Registered User
Lekker makkelijk.

Haha, okay prima dan mag jij in december op die vuurwerkvandalen afstappen. Ik doe het echt niet, ik geef eerlijk toe dat ik daar te scheiterig voor ben... want ze zijn niet in groepjes van 2 of 3, tegenwoordig is het echt al gauw 10 man hiero. Nou laat ze maar slopen dan, liever dat verkeersbord dan ik :S. Maar wat ik dan doe is de politie bellen. Snap je mijn punt?

@ 3307: puik idee! Dan missen ze álle pret, en zitten ze met de jaarwisseling in de cel... fantastisch :p

Laatst bewerkt:

Mar3sjak

Registered User
Ik vind het allemaal wel best....

Ik heb in december al meerdere malen aangegeven dat de doorsnee vuurwerkconsument er niet goed voorstond in hele debat over vuurwerk.

En toen is ook een groot aantal fora voor vuurwerk een actie aangeboden om zo snel mogelijk stemmen te gaan verzamelen om zo de vuurwerkconsument een gezicht te geven door een groot aantal stemmen te verzamelen. Alleen de medewerking in de vorm van een link of topic was vereist.

Op fora werd maar gezegd: VUURWERK WORDT NOOOIT VERBODEN...ONMOGELIJK....BLABLABLA

En nu wordt er door vuurwerkliefhebbers geschrokken achter feiten aan gelopen want de anti-vuurwerk lobby schreeuwt heerlijk in het rond en nieuwe regels worden ter plekke verzonnen.

We hadden stemmen moeten verzamelen in December. Met een aantal van 40.000 stemmen had 'de vuurwerkconsument' het geouwenhoer, wat nu aan de hand is, stil kunnen leggen en deel kunnen nemen aan serieuze gesprekken in den Haag.

Nu is het afwachten wat er, over onze koppies heen, wordt besloten.

En laat alle stoere praatjes van "ik doe het toch en ik ga gewoon stoken" maar achterwege, want de straffen voor niet aan de nieuwe regels houden zullen waarschijnlijk ook zwaarder worden.

Als je de horeca rookvrij kan krijgen dan is vuurwerk verbieden een makkie.

:notrust:

Laatst bewerkt:

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Wat ik al vaker zeg.
Nederland wordt een politie staat.
Alle lolletjes worden door de mierenneukende overheid ingedamd.

En wat krijg ik daar van.... chronische jeuk.
Ik ben bang dat we over een aantal jaren, alleen van vuurwerk kunnen dromen.:mad:

michel0911

Registered User
Nu is het afwachten wat er, over onze koppies heen, wordt besloten.

En laat alle stoere praatjes van "ik doe het toch en ik ga gewoon stoken" maar achterwege, want de straffen voor niet aan de nieuwe regels houden zullen waarschijnlijk ook zwaarder worden.

Als je de horeca rookvrij kan krijgen dan is vuurwerk verbieden een makkie.

:notrust:

@ Mar3sjak:

Volgens mij kunnen we er genoeg aan doen, maar je kan er pas wat aan doen als er iets is besloten, anders kun je namelijk geen petitie houden, (dit staat overgens gewoon in deze thread), hoe kun je nou een handtekeningen aktie houden over iets wat er nog niet is en dan bedoel ik de 'eventuele' nieuwe vuurwerk regels... dus....

En over stoere praatjes gesproken, ik heb een zoontje van 6 (hij word 7 in februari), en je denkt toch zeker niet dat ik met hem om 22:00 's avonds op oudejaarsdag eventjes een eindje ga rijden om wat vuurwerk af te steken op een openbare plek waar het hele dorp dan aan het knallen is....levensgevaarlijk lijkt me dat....nee hoor..ik en mijn gezinnetje doen het hier gewoon voor de deur, wat denk je nou dat de buurt gaat bellen als ik met mijn zoon een meter pakketje afsteek op oudejaarsavond ? ? ?
En als ik om 00:00 een paar shells de lucht in ram en een matje en wat mooie blokjes afsteek zal de politie echt niet komen hoor, wat denk je nou zelf...ze hebben heus niet genoeg mankracht om op 200 meldingen af te gaan, want neem van mij aan dat ik niet de enige ben die het zo gaat doen, ik bedoel; er zijn zat mensen die er schijt aan hebben en gewoon los gaan om 00:00 en alles gewoon voor de deur afsteken.

Als je inbreekt in een auto sta je dezelfde avond weer op straat, dus zo zwaar zal de straf ook wel niet zijn als je met je zoontje je meterpakketje afsteekt, en van het zwaardere buitenlandse vuurwerk hebben ze helemaal geen verstand (kijk maar naar de persberichten) dus daar maak ik me HELEMAAL niet druk om.
-------------------------------------------------------------------

Het gaat juist om de (meestal jonge) mensen onder ons die niet verantwoordelijk met buitenlands vuurwerk om kunnen gaan en alles maar gaan opblazen, ga maar eens op you tube surfen, daar kom je zat filmpjes tegen van kleine etterbakjes die dit soort dingen uitvreten.....

Ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen, ik denk namelijk niet dat ze zomaar deze voorstellen erdoorheen kunnen douwen. Als ze dat wel lukt dan ben ik bang dat we erg veel vuurwerk vandalisme en ellende gaan zien met aanstaand oud en nieuw, en dan zal het 1 januari blijken dat ze het helemaal mis hebben gehad....Aangezien de grootste boosdoener naar mijn mening DRANK is.....

Ik ben een enorme vuurwerk freak maar ik denk dat ze de spijker finaal mis-slaan met dit voorstel, ik ga niet al de redenen nog een keer opnoemen want zoals ik al zei staan er genoeg GOED ONDERBOUWDE argumenten in deze thread om dat onzinnige voorstel de grond in te boren.

Het is toch niet te geloven dat ze (den haag) zich niet realiseren dat al die ellende die er met afgelopen oud en nieuw geweest is niets maar dan ook helemaal NIETS met het nederlandse consumenten vuurwerk te maken heeft gehad ? Als iemand me dat kan uitleggen heel graag....:confused::confused::confused::confused::sick:
Dit laatse is niet vervelend bedoeld maar ik probeer me er iets bij voor te stellen en dat lukt me niet ...vandaar.....

skupje

Registered User
Tja het is weer het zelfde verhaal als altijd in Den Haag,maakt de burger gek met al die dikke overdreven verhalen en je kunt de wet door drukken.Begrijp mijn goed ik ben ook tegen vuurwerk vandalisme,heb dit jaar de politie gebeld.Omdat er een prullenbak werd opgeblazen bij mijn flat,maar geen politie gezien?????? Ze komen niet eens kijken is blijkbaar niet belangrijk genoeg,maar wel zeiken over al die vernielingen.Zou zeggen heren van het gezag neem nou eens een melding serieus.

Grts skupje

MichelAngelo

Registered User
Ik betuttel, jij betuttelt, zij betuttelen....

Nederlandse politiek weer in de bocht! Wat een jereinste flauwekul wordt er weer uitgekraamd door die kantoorklerken. En weet je wat de ellende is, veel van die truttige Nederlanders nemen het nog serieus ook, die stomme ondoordachte voorstellen.

"Het is zoals altijd, we kiezen de makkelijkste weg; de normale gezinnetjes die met plezier het nieuwe jaar inluiden gaan we lekker dwars zitten. Die leuke jongens die vanalles denken te moeten slopen laten we maar voor wat het is. Je weet maar nooit.... misschien worden ze anders wel boos". Het politie apparaat doet niet wat ze moeten doen, want daar zal wel weer geen mankracht voor zijn. En als ze al wat doen staat diezelfde politicus weer moord en brand te schreeuwen dat zo'n hard optreden natuurlijk niet kan.

Ik word altijd zo ....:sick::sick::sick: van dit soort stemmingmakerij.

Overheid..... SORRY DAT IK BESTA!

AWG

Registered User
och ik heb er zowiezo nog eens over na zitten denken.

er zijn zo,n 443 gemeenten in nederland (volgens wikipedia)
hoe wil je aan 443 bedrijven komen die allemaal een show moeten gaan geven op oudjaarsnacht??

goed dan zou je het delen dan nog zit je aan zo,n 220 bedrijven met licentie die vuurwerk moeten komen stoken en die hebben we ook niet in nederland.
er moeten vergunningen aangevraagt worden die peperduur zijn, er moeten plekken gereserveerd worden, DIT GAAT DUS GEWOON KLAUWEN MET GELD KOSTEN PER GEMEENTE.

of bedoelen ze bijvoorbeeld 10 grote vuurwerken in nederland?? dan krijg je teveel mensen op 1 plek en daar komen brokken van.
nee welke kant ze ook bedenken het klopt van geen kant.

gevolg?? gemeentes bezuinigen die weg en weet je wat je dan krijgt??
f*cking anarchie en nog in ergere mate als nu het geval is.
omdat de politie massaal aanwezig moet zijn bij zulke shows krijg je dus superveel diefstallen en brandstichtingen overal.

we kunnen niet anders doen dan afwachten.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
En ik heb nog iets.
Voor oudsjaarsdag, staan de mannen in het blauw, met een tent in hun broek, vuurwerk in beslag te nemen, van kinderen van 12 a 14 jaar.

Maar als het schorrie morrie, alles op loopt te blazen, wat weer van mijn salaris betaald moet worden, zien we onze blauwe vrienden niet.

Mar3sjak

Registered User
Ik denk... dat ze alle particuliere stokers op een veldje willen 'drijven' en dan een cordon van politie, brandweer en ambulances er om heen.

Dan wil je als oudere vuurwerkliefhebber niet in de buurt zijn want dit gaat natuurlijk nooit goed. :suspicious:

De enige en laatste protest actie van 2007 was van de scholieren.

God.. god... wat ging dat weer fantastisch. Als een lap op een stier werkt zo'n cordon van baasjes met een petje op.

Maar het leuk bericht vind ik dat van de gemeente Emmen. Deze heeft een nieuwe tactiek gebruikt in aanloop naar jaarswisseling.

Dit was: Gewoon op alle telefoontjes van burgers reageren wanneer er overlast is en daarna nog even terug bellen naar de melders.

Resultaat van flink wat rommel afgepakt, gesprekken met ouders etc. en een tevreden gevoel van de boel onder controle hebben. Pluim dat er de moeite is genomen positief en intensief met het probleem om te gaan.

Lijkt me zo ook iets makkelijker praten dan met een heel veld met kids en astronautjes.

@AWG

Vele kamerleden en ministers maken zich schuldig aan veel ouwehoeren over zaken waar ze helemaal geen eigen ervaring mee hebben.

Alle info krijgen ze tweedehands via media (echt erg) of rapportjes met een eenzijdige visie van de ambtenaren of deskundigen.

En niet iedereen is even eerlijk als het gaat om het verstrekken van objectieve en juiste informatie. Vaak kan er tijd en geld worden bespaard door de werkelijkheid iets te verdraaien. En daarom hoor je ook vaak ministers met vol vuur iets uitleggen en verdedigen terwijl er gewoon een paar feiten niet zijn meegenomen.

Ik zelf ben geen voorstander van achteraf zeuren dat er iets niet goed is geregeld is.
En dat is de petitie. En daarna snel de 10.000 handtekeningen in een la proppen en vergeten.

Maar in Nederland hebben we ook nog zoiets als Burgerinitiatief. Met 40.000 stemmen mag je een voorstel aanbieden aan de Tweede Kamer en deze moeten dit ook gaan behandelen alsof het een voorstel van een Minister zou zijn.

Het zal niet zo zijn dat je dan je zin krijgt maar het kan wel resulteren dat er daadwerkelijk rekening zal worden gehouden met de voorstellen vanuit het perspektief van bv. de vuurwerkliefhebber.

Een vuurwerkliefhebber vindt het niet fijn de dupe te worden van het gedrag van de vuurwerkvandaal. En dat er dus misschien gekozen kan gaan worden voor de makkelijkste oplossing:

Vuurwerk afsteken door particulieren (met vrije uitloop :nuts: ) gewoon verbieden.

Vuurwerkliefhebbers kunnen best wel een paar voorstellen verzinnen waardoor sowieso het veiliger kan worden tijdens de jaarswisseling. Drank is er inderdaad 1.

En niemand in den Haag heeft het ooit over drank gehad... :suspicious:

.

Laatst bewerkt:

UpUpGame

Registered User
kan maar 1 ding zeggen.... hoe harder ze het verbieden hoe meer ik ga afsteken.....
desnoods met 1 lang lont ertussen....... en maar zorgen dat blijft branden ;)
geen kip die er dan nog in de buurt durft te komen.

dit hele voorstel is flauwekul

bridge

Bronzen Member
In Amerika heb je eens paar jaar zo'n week in de woestijn, ik geloof dat ze het "desert storm" noemen waar alle freaks bij elkaar komen en ongelofelijk veel vuurwerk afsteken. Ik zie dat toch ook wel weer zitten. Alle FPMers bij elkaar op een verlaten plekkie op de hei en maar lekker schieten!

fcttea

Registered User
Ik zelf ben 43 jaar oud en mijn leven lang al stapel op vuurwerk.
Het hele jaar wordt er al naar uitgekeken, ik vind dit de mooiste dag van het jaar.
Wordt er op Konninginnedag ook niet van alles en nog wat vernield in diverse steden, of op een gewone Zaterdagavond, alleen concentreert de vernielingen zich met oud en nieuw zich in een nacht.
Bekijk het vandalisme eens over het hele jaar.
Konninginnedag ook maar verbieden.
Laten ze van onze hobby afblijven, ik heb 2 zoons van 9 en 12 jaar en die zijn al net als mij, stapel van het vuurwerk.
Ieder jaar is voor de meeste mensen de jaarwisseling een familiefeest met oliebollen,eten en drinken en natuurlijk VUURWERK, laat dit zo blijven.

loeloe

Registered User
Ik ben een regelmatige "passieve" forumbezoeker en lees met veel plezier de belevingen
en bevindingen van de mede-liefhebbers. Reageren doe ik nooit, doch bij de huidige mediaberichten, kan ik me niet meer inhouden en reageer derhalve met dit bericht. Mijn
excuses op voorhand als dit bericht verkeerd geplaatst wordt, want veel ervaring met
het actief deelnemen van forums heb ik nog niet.

Ik ben van mening dat er nu ook een belangrijke taak rust bij de importeurs en de grotere
verkooppunten. Hier moeten de gezamelijke krachten collectief gebundeld worden. Om goed beargumenteerd en wel onderbouwd richting de politice en de media op te treden,
dit eventueel juridisch ondersteund door een externe adviseur of advocaat.

Het is van belang dat door dit "collectieve blok" duidelijk wordt gemaakt dat niet het vuurwerk maar de moraliteit van bepaalde personen de boosdoender is. Ook moet er op
gewezen worden dat een voorstel zoals een collectieve afsteekplaats onuitvoerbaar is
en levensgevaarlijk. Bovendien valt handhaving van een afsteekverbod op welke plek dan
ook niet te controleren, en zal de tendens naar illegaliteit en grotere anarchie alleen maar
toenemen met alle kwalijke gevolgen van dien.

Ik denk dat een goed gecoordineerde en gezamelijke aanpak, ondersteund door grote
partijen en liefhebbers meer hout snijdt dan alle, overigens zeer goed bedoelde, losse
reacties en brieven. Zelf heb ik geen netwerk met importeurs en grotere verkooppunten,
maar ik verwacht dat er veel forumleden zijn die dit wel hebben en dit balletje bij de
desbetreffende partijen op kunnen gooien.

Verder iedereen nog de beste wensen voor een goed en gezond 2008.

USRRobiwan

Registered User
Ik las vanmorgen in mijn lokale krant dat er in de regering toch plannen aanstaande zijn om het vuurwerkbeleid aan te pakken. Echter de VVD, PVDA en SP laten doorsluimeren de traditie wel in eer te willen houden. En dat men de vandalen strenger wil gaan aanpakken

Echter wat ik uit het bericht opmaak is dat men allen denkt met het aanscherpen van de vuurwerkregels de oplossing denkt te hebben. De Politiek slaat naar mij mijn mening hierbij kompleet de plank mis puur op het feit dat ze er gewoonweg niets vanaf weten. De Politiek wil toch zo graag in contact blijven met de burger. Waarom luistert men dan niet naar ons? De enige groep die alles van zowel de illegale als legale vuuwerk perikelen afweet, zijn wij.

nismo

Registered User
Ik denk ook niet dat we ons zorgen moeten maken, dit voorstel zal het zeker niet gaan halen. Ze hebben eerst de verkoop punten op kosten gejaagd door de regels zo streng te maken dat een gemiddeld bedrijf 25.000 euro moest investeren en nu zijn er naar aanleiding daarvan nog 1300 verkoop punten.
Die zouden in 2 dagen tijd aan de vraag moeten voldoen waar ze nu al moeiten mee hebben in 3 dagen, daarbij komt dat er een hele hoop mensen dan geen vuurwerk meer halen als het op een centrale plek zou moeten.
Ik zou niet naar z'n plek toe gaan in iedergeval,moet nu al uitkijken bij ons in de straat laat staan als daar allemaal van die mongolen staan te knallen en te schieten. Maar ik denk dat deze uitspraken vanuit den haag al het nodige resultaat hebben, ieder die iets met vuurwerk te maken heeft praat er over en dat is net wat ze willen hebben, het mooiste zou zijn als de importeurs met een oplossing zouden komen, want dan hoeven ze helemaal niets meer te doen en dat komt ze maar wat goed uit want (alles wat daar nu in den haag zit is liever lui dan moe stelletje nitwits)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan