Het is natuurlijk weer bizar wat er gebeurt. Er zijn problemen in de oudjaarsnacht, dat is bekend en die moeten ook op een of andere manier worden aangepakt. Maar laten we dan eerst eens -rustig- kijken wat die problemen zijn.
1: rellen en hinderen van hulpverleners
2: brandstichtingen
3: vernielingen door vuurwerk
De eerste twee worden niet veroorzaakt door vuurwerk. Bij brandstichting kan vuurwerk natuurlijk een rol spelen, maar iedere gek kan begrijpen dat er genoeg andere middelen zijn om 100+ Haagse auto's in vlammen te doen opgaan. Het lijkt me ook waarschijnlijk dat dit niet met vuurwerk is gebeurd. De rellen staan er natuurlijk helemaal los van en zijn een combinatie van drank en losbandigheid, met het idee 'dat alles kan'. Dat vuurwerk wordt gebruikt om hulpverleners te hinderen is vervelend, maar dit fenomeen doet zich ook op andere momenten voor zónder vuurwerk. Is het geen vuurwerk, dan zijn het wel stenen of andere onzin. Het is 'gewoon' tuig dus.
Voor de derde categorie is het vuurwerk natuurlijk direct verantwoordelijk, maar zoals we allemaal weten worden de meeste en grootste vernielingen aangericht met illegaal vuurwerk. De gedachte achter illegaal vuurwerk is dat het... illegaal is. Een verbod is daarom hartstikke leuk, maar dat is er al op dit spul. Oftewel: ook tegen dit fenomeen is het geen oplossing.
Dan de maatregelen:
1: Centrale afsteekplaatsen in steden, dat zou natuurlijk de dood zijn voor de oudjaarstraditie. Ik hou best van een beetje vuurwerk afsteken met oud & nieuw, maar zodra er centrale plaatsen komen om af te steken haak ik af. En ik denk dat dit voor velen geldt. Daarbij wordt het natuurlijk een vicieuze cirkel, die eindigt in de uiteindelijke dood van het vuurwerk in Nederland, aangezien de verkoop dramatisch zal dalen. De vraag is overigens ook hoe veilig het is om met z'n allen op een kluitje vuurwerk af te gaan steken. In de praktijk natuurlijk ook onzinnig trouwens: gata de politie om 24.00 massaal door de straten om te controlen op het afsteken van vuurwerk? Tuurlijk niet en ik jaag echt wel een paar potjes voor m'n eigen deur de lucht in om 24.00.
2: Van drie naar twee verkoopdagen. Eigenlijk heb ik hier geen probleem mee. Het wordt drukker bij de verkooppunten, maar het heeft geen invloed op de traditie an sich. Onzinnige maatregel die de overlast niet tegengaat (immers, illegaal vuurwerk veroorzaakt de meeste overlast en wordt echt niet alleen de laatste drie dagen verhandeld), maar ik kan er mee leven.
3: Terugbrengen van de afsteektijd van 10.00 's ochtends naar 22.00 's avonds. Tja, op zich vind ik het het belangrijkst dat het 24.00 moment niet verloren gaat, maar van 22.00 tot 02.00 vind ik wel erg aan de krappe kant. De dag interesseert me niet meer zoveel, maar ik zou er wel voor zijn om de hele avond te behouden, dus van 18.00 tot 02.00. Ik heb trouwens niet de illusie dat er dan overdag niet meer geknald wordt in de praktijk.
Al met al een onzinnig pakket aan voorgestelde maatregelen. Er wordt weer veel te snel gereageerd op dit soort toestanden. Incidentenpolitiek. Schreeuwen om het schreeuwen en dan net doen alsof je een oplossing hebt.
Het is ook wel opmerkelijk wat er is gebeurd dit jaar. De kritiek begon al voor de jaarwisseling en eigenlijk alles wat er nog nodig was, was een bevestiging van de problemen om er een schepje bovenop te kunnen doen. En iedereen wist natuurlijk dat die problemen er gingen komen, dat is al jaren zo. Waar zijn de cijfers dat de overlast de afgelopen jaren ook echt in alle opzichten fors toeneemt? Daar ben ik wel benieuwd naar. Of zitten we incidenten te hypen, zonder dat er een algemene trend is. Ik kan me dit soort toestanden ook al van 10 jaar geleden herinneren.