Vuurwerk straks op vaste plek.

Status
Niet open voor verdere reacties.

3307

Registered User
Giel van 3FM stelde vanochtend al voor om met zn alle met onze laatste restjes overgebleven vuurwerk naar Den Haag te gaan en daar lekker te gaan knallen op het binnenhof. Geen slim idee, maar wel een leuke manier om onze ongenoegen te uiten.

fireworkaddict

Registered User
Met zulke acties zal je denk ik alleen maar meer mensen een negateif beeld bij vuurwerk bezorgen. En zal er alleen maar een grotere groep mensen het idee van vuurwerk op 'afsteekplaatsen' steunen.

Politiek gezien is het altijd beter om je sowieso aan de wet te houden, en een klacht, voorstel, idee schriftelijk in te dienen zoals vermeldt staat in de link in de posts van zenerdiode en GiveMePow(d)er...

Een gezamenlijke petitie krijgt over het algemeen meer steun dan een zeer opvallend optreden wat valt onder 'illegale handelingen verrichten'.
Maar ik denk dat het zelfs nog aan de vroege kant is om een petitie te starten, gezien het hier nog steeds een voorstel betreft. En naar mijn weten er nog niets is besloten, of heb ik iets gemist?
Het is misschien wel verstandig dat iemand een nette, politiek correcte petitie opstelt die eenieder kan ondertekenen (maar volgens mij kan een petitie niet alleen digitaal ondertekend worden, doordat hier te makkelijk mee gefraudeerd kan worden). Dan zou een open brief een betere mogelijkheid zijn.

MINI Grunn

Registered User
Ja hoor, Nederland slaat weer eens door met zijn regeltjes. Er is voor pakweg 11 miljoen vernield afgelopen jaarwisseling en dit is gebeurd door een heel klein aantal mensen die denken dat het dan mag. De rest maakt er een feest van en steekt gewoon zijn pakketje vuurwerk af zonder dat er dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen.

En daar komt nog eens bij dat de kosten voor dit jaar extreem hoog waren doordat een groot gedeelte van Nederland tijdens de jaarwsseling onder een dichte mistbank verborgen zat. Dus dat betekende gewoon ongestraft spullen vernielen zonder dat mensen het zagen.

Het vernielen is pure vandalisme en heeft niets met het afsteken van vuurwerk te maken. Hoe kan je in vredesnaam deze "vernielkosten" verminderen om centrale vuurwerkplaatsen aan te wijzen. Er worden altijd bushokjes en telefooncellen vernield tijdens de jaarwisseling. Misschien is het heel kort door de bocht, maar is het op grote schaal organiseren van feesten in wijkcentra geen manier om te voorkomen dat mensen gaan zwerven en allelei dingen gaan uitvreten in de wijken? Nee, er kunnen geen feesten gehouden worden omdat daar geen budget voor is of er moeten weer ingewikkelde vergunningen aangevraagd worden om zo'n feest te houden.

Kortom een kleine groep heeft het weer voorelkaar gekregen dat wij als vuurwerkliefhebbers, straks of over een paar jaar geen of in beperkte schaal vuurwerk kunnen afsteken. Bah soms baal ik echt dat ik in Nederland woon.....

(sorry, ik moest het ook even van mij afschrijven).

GMP82

Zilveren Member
Ik zit met diezelfde twijfel, is het niet te vroeg. Echter, kun je een tegensignaal niet beter laten horen terwijl men er nog over twijfelt? Als er al een besluit is genomen, dan moet dat teruggedraaid, nu kan je wellicht voorkomen dat er uberhaupt een negatief besluit genomen wordt...

Maar goed, die brief is er nog (lang) niet. Zal dit weekend is kijken, want zoals je zegt moet het een nette, politiek correcte brief/petitie worden...

michel0911

Registered User
Ik zit met diezelfde twijfel, is het niet te vroeg. Echter, kun je een tegensignaal niet beter laten horen terwijl men er nog over twijfelt? Als er al een besluit is genomen, dan moet dat teruggedraaid, nu kan je wellicht voorkomen dat er uberhaupt een negatief besluit genomen wordt...

Maar goed, die brief is er nog (lang) niet. Zal dit weekend is kijken, want zoals je zegt moet het een nette, politiek correcte brief/petitie worden...

Ik hoop dat je dit door gaat zetten givemepowder, velen zullen je steunen, als we met zijn allen dan ook nog een website online zetten kun je het hele land bereiken.

Mijn steun heb je in ieder geval, wat een onzin weer dit zeg...ze weten niet eens waar ze het over hebben man....

ik ga dit topic goed in de gaten houden.

fireworkaddict

Registered User
Even een verbetering aan mijn vorige post;

En online petitie is WEL toegestaan. Wel moeten de personen die de petitie tekenen hun volledige naam, adres en woonplaats achterlaten. En eventueel de reden waarvoor zij deze petitie steunen.

Een petitie dient als inspraak tegen een ingevoerde wet. Dus kan en mag officieel NOG niet gestart worden. Dit mag pas als deze wet ook daadwerkelijk goedkeuring heeft gekregen. En dus per "datum" ingevoerd zal gaan worden.
De handtekeningen die gezet zijn voordat deze wet er doorheen is, zijn dus niet geldig...
nog even afwachten dus, en ondertussen al proberen de juiste mensen te vinden voor het opstellen, en goed beargumenteren/onderbouwen van de petitie.

Hier moet onder andere instaan;
- Wat de reden was van het schrijven van de petitie
- Wie de ondernemers zijn van het uitschrijven van de petitie
- Welke wet/wetswijziging het betreft
- Op welke manier de petitie heeft plaatsgevonden
- Eventuele sprekende voorbeelden
- Wat het doel is van de petitie
En boven alles moet ALLES goed onderbouwd worden.. En mogen er geen onzinnige gissingen gedaan worden.

Ook zal de petitie goedkeuring moeten krijgen, en zal de petitie natuurlijk Landelijk ingediend moeten worden.

Gr. fireworkaddict

3307

Registered User
Met zulke acties zal je denk ik alleen maar meer mensen een negateif beeld bij vuurwerk bezorgen. En zal er alleen maar een grotere groep mensen het idee van vuurwerk op 'afsteekplaatsen' steunen.

Politiek gezien is het altijd beter om je sowieso aan de wet te houden, en een klacht, voorstel, idee schriftelijk in te dienen zoals vermeldt staat in de link in de posts van zenerdiode en GiveMePow(d)er...

Een gezamenlijke petitie krijgt over het algemeen meer steun dan een zeer opvallend optreden wat valt onder 'illegale handelingen verrichten'.

Bespaar je de moeite om er op in te gaan. Ik gaf zelf al aan dat het geen slim idee is. :)

happy4ever

Registered User
Tjonge, Tjonge,

We worden steeds meer gepiepelt door Den Haag. Nog even en je mag geen scheet meer laten op straat. Hou op met die bemoeizucht. Pak diegene aan die verantwoordelijk zijn voor de overlast en vernielingen, niet diegene die alles volgens de regels doen en 1x per jaar plezier wil hebben.

We zullen wel verliezen, Den Haag verdient te weinig aan het vuurwerk.

:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

fireworkaddict

Registered User
No offense, maar het was ook niet bedoeld als een reactie op jou. Maar meer op een reactie richting Giel Beelen van 3FM, die mensen oproept om illegaal te handelen. Wat hoogstwaarschijnlijk een averechts effect heeft...

USRRobiwan

Registered User
Het is allemaal haarfijn uitgedacht en in elkaar gezet door de 'duistere' kanten van de regering. Eerst allemaal overtrokken berichtgevingen de wereld in gooien over zwaar vuurwerk etc. De media de bevolking overhypen met tal van negatieve berichten. Gooi er nog wat milieuaspecten overheen. Geef na oud en nieuw wederom berichten uit zodat het vuurwerk overal de schuld van krijgt. Weerleg/onderdruk de positieve berichten aka rustig verlopen etc door zwaardere negatieve berichtgevingen. Doe daarna een zogenaamde enquete bij de bevolking. Paai vervolgens de bevolking met mooie worden als 'verbieden'. En iedereen is overstag.

Seen it all before...

clarity

Registered User
Het is natuurlijk weer bizar wat er gebeurt. Er zijn problemen in de oudjaarsnacht, dat is bekend en die moeten ook op een of andere manier worden aangepakt. Maar laten we dan eerst eens -rustig- kijken wat die problemen zijn.

1: rellen en hinderen van hulpverleners
2: brandstichtingen
3: vernielingen door vuurwerk

De eerste twee worden niet veroorzaakt door vuurwerk. Bij brandstichting kan vuurwerk natuurlijk een rol spelen, maar iedere gek kan begrijpen dat er genoeg andere middelen zijn om 100+ Haagse auto's in vlammen te doen opgaan. Het lijkt me ook waarschijnlijk dat dit niet met vuurwerk is gebeurd. De rellen staan er natuurlijk helemaal los van en zijn een combinatie van drank en losbandigheid, met het idee 'dat alles kan'. Dat vuurwerk wordt gebruikt om hulpverleners te hinderen is vervelend, maar dit fenomeen doet zich ook op andere momenten voor zónder vuurwerk. Is het geen vuurwerk, dan zijn het wel stenen of andere onzin. Het is 'gewoon' tuig dus.

Voor de derde categorie is het vuurwerk natuurlijk direct verantwoordelijk, maar zoals we allemaal weten worden de meeste en grootste vernielingen aangericht met illegaal vuurwerk. De gedachte achter illegaal vuurwerk is dat het... illegaal is. Een verbod is daarom hartstikke leuk, maar dat is er al op dit spul. Oftewel: ook tegen dit fenomeen is het geen oplossing.

Dan de maatregelen:

1: Centrale afsteekplaatsen in steden, dat zou natuurlijk de dood zijn voor de oudjaarstraditie. Ik hou best van een beetje vuurwerk afsteken met oud & nieuw, maar zodra er centrale plaatsen komen om af te steken haak ik af. En ik denk dat dit voor velen geldt. Daarbij wordt het natuurlijk een vicieuze cirkel, die eindigt in de uiteindelijke dood van het vuurwerk in Nederland, aangezien de verkoop dramatisch zal dalen. De vraag is overigens ook hoe veilig het is om met z'n allen op een kluitje vuurwerk af te gaan steken. In de praktijk natuurlijk ook onzinnig trouwens: gata de politie om 24.00 massaal door de straten om te controlen op het afsteken van vuurwerk? Tuurlijk niet en ik jaag echt wel een paar potjes voor m'n eigen deur de lucht in om 24.00.

2: Van drie naar twee verkoopdagen. Eigenlijk heb ik hier geen probleem mee. Het wordt drukker bij de verkooppunten, maar het heeft geen invloed op de traditie an sich. Onzinnige maatregel die de overlast niet tegengaat (immers, illegaal vuurwerk veroorzaakt de meeste overlast en wordt echt niet alleen de laatste drie dagen verhandeld), maar ik kan er mee leven.

3: Terugbrengen van de afsteektijd van 10.00 's ochtends naar 22.00 's avonds. Tja, op zich vind ik het het belangrijkst dat het 24.00 moment niet verloren gaat, maar van 22.00 tot 02.00 vind ik wel erg aan de krappe kant. De dag interesseert me niet meer zoveel, maar ik zou er wel voor zijn om de hele avond te behouden, dus van 18.00 tot 02.00. Ik heb trouwens niet de illusie dat er dan overdag niet meer geknald wordt in de praktijk.

Al met al een onzinnig pakket aan voorgestelde maatregelen. Er wordt weer veel te snel gereageerd op dit soort toestanden. Incidentenpolitiek. Schreeuwen om het schreeuwen en dan net doen alsof je een oplossing hebt.

Het is ook wel opmerkelijk wat er is gebeurd dit jaar. De kritiek begon al voor de jaarwisseling en eigenlijk alles wat er nog nodig was, was een bevestiging van de problemen om er een schepje bovenop te kunnen doen. En iedereen wist natuurlijk dat die problemen er gingen komen, dat is al jaren zo. Waar zijn de cijfers dat de overlast de afgelopen jaren ook echt in alle opzichten fors toeneemt? Daar ben ik wel benieuwd naar. Of zitten we incidenten te hypen, zonder dat er een algemene trend is. Ik kan me dit soort toestanden ook al van 10 jaar geleden herinneren.

Laatst bewerkt:

ifeelfine

Registered User
wat ik niet snap

bij grote mensen massa's is er altijd meer gevaar voor rellen dat is de reden om de vuurwerk afsteek te centraliseren????

na huldigingen van de "grote" voetbalclubs in dit land is het toch meestal massaal vechten met de politie... en dat zou op zo'n vuurwerkafsteekplaats niet gebeuren... om nog maar niet te spreken over het risico van het vuurwerk zelf

daarnaast heeft het rivm bekend gemaakt dat de ruime afteektijden juist zijn ingesteld omdat er anders een te grote concentratie smogg in de lucht komt. dus van 22.00 tot 02.00??? afsteken lijkt me niet zo'n goed idee voor de volksgezondheid...

en ik las net het stukje over antwerpen hier op de site.. in belgie is het dus verboden om met oudjaar zelf vuurwerk af te steken. maar ze kunnen het niet controleren want er is te weinig mankracht......

ja waarschijnlijk gaan we daar ook naar toe... ben ik even blij dat ik de mooie tijden van ons nl vuurwerk heb meegemaakt (het afgelopen decennium) en de mooie tijden van het belg vuurwerk (de happy 90's) het zal alleen maar minder worden

en dat allemaal door die ellendige media die niks beters te doen hebben (want gevochten en rotzooi getrapt wordt er altijd met oudjaar men is nou eenmaal dronken) dus

we verdienden de champagne met oud jaar
we verbieden alle overige alcohol

geen oliebollen meer
verplicht 10 kilometer naar de vuurwerkafsteekplaats lopen
(goed voor de conditie een geen file's)

en alleen nog maar Paul de Leeuw en Jan Jaap van der Wal kijken... wat een leuke jaarwisseling zou dat worden zeg.....(nou ja dat laatste is wel leuk....)

zo even mijn persoonlijke mening spuien. dat lucht op maar inhoudelijk ben ik het eigenlijk volledig met bovenstaande poster eens vooral het stukje over incidentenpolitiek!!!!! en mediahype!!!!

Laatst bewerkt:

clarity

Registered User
en dat allemaal door die ellendige media die niks beters te doen hebben (want gevochten en rotzooi getrapt wordt er altijd met oudjaar men is nou eenmaal dronken) dus

Daar ben ik het weer niet helemaal mee eens. Ik vind ook dat de problemen gehypet worden, maar laten we niet doen alsof ze er niet zijn en zéker niet doen alsof het maar normaal is dat het gebeurt. Het wordt tijd dat iedereen in dit land weer eens zijn eigen verantwoordelijkheden kent en ook neemt. Alles maar afschuiven op politiek en media is zo makkelijk. Er gebeurt heel veel rotzooi in de oudjaarsnacht en die moet ook vanuit de samenleving zelf worden aangepakt. Iedereen wijst naar de overheid om er iets aan te doen, terwijl de verantwoordleijkheid voor de rotzooi 100% bij de mensen zelf ligt.

fireworkaddict

Registered User
Er is al een website geopend om je ongenoegen te uiten.

Red het Vuurwerk - E Petitie

Ik kwam net, tijdens mijn zoektocht naar dit onerwerp, ook deze site tegen...
Ik weet alleen niet of deze petitie wel officieel verloopt, als ik kijk naar de hoeveelheid mensen die slechts hun voornaam, of zelfs een nickname opgeven. Al deze 'handtekeningen' worden als niet-geldig beschouwd.

Maar de makers van de site hebben het redelijk netjes voor elkaar, en zijn er snel bij. Hulde aan diegene!

Markie

Registered User
Goed idee!
Stuur dat meteen even een linkje mee naar dit topic zodat ze alle argumenten van de echte vuurwerk liefhebbers kunnen lezen. Misschien dat ze er nog goede ideeen uit kunnen halen.

Ik gok dat ze zich vrij weinig zullen aantrekken van een vuurwerkgekken-forum

Er is al een website geopend om je ongenoegen te uiten.

Red het Vuurwerk - E Petitie

Ja, ongenoegen tegen vuurwerkverbod kun je daar uiten, maar dat komt er sowieso niet doorheen heeft de Kamer laten weten. In dit topic werd gesuggereerd om een petitie te maken die tegen het mogelijk wetsvoorstel 'Vuurwerk op een vast plek afsteken' strijdt.

AWG

Registered User
Er bestaat toch zoiets als inspraak bij de tweede kamer? Weet iemand hoe dit precies in zn werk gaat, want ben geneigd een zeer zorgvuldig opgestelde brief hier aan te wagen (met reactie op alle recente berichtgevingen). Eventueel zelfs met een soort digitale handtekeningenactie?

mijn steun heb je.

zulke dingen moet je vroeg aanpakken anders kan het niet meegenomen worden in de besluitvorming.
als die al in de ontwerpfase zijn dan ben je al te laat.

dus dit is juist goed.

mensen laat wat van je horen.

kanonslagen.com

Registered User
Zolang de raddraaiers blijven slopen zal de politieke molen blijven doordraaien en daarbij gaat het niet alleen over het slopen maar wat denk je van de hulp verleners die de vlinders en wat dan niet naar hun oren krijgen gegooit? dat is volgens mij in deze hele kwestie het breekpunt in politiek den haag om nu tot kamervragen te komen.

Laten we ons niet voor de gek houden en ik lees uit veel verhalen dat consumenten vuurwerk niet gevaarlijk is maar * jan de gewone man weet niet beter* dat het vuurwerk is, ongeacht illegaal of legaal en kijk maar op diverse forums van vuurwerk waar de drukst bezochte forums over gaan * Illegaal knal vuurwerk* Niemand maakt mij niet wijs dat op deze forums geen figuren zitten die nix uithalen met dit zwaar vuurwerk!

Als de mentaliteit niet veranderd dan zijn we over een paar jaar uitgestookt , geloof me!
Iedereen praat over onzin hier en onzin daar maar begrijp het wel als er voor 36 miljoen gesloopt wordt, dus dan moet de politiek wel optreden.

Mijn motto is: Zie je iemand slopen of hulpverleners bekogelen, duik er met een groep op af en regel het zelf en maak er korte metten mee! Misschien dat ze het dan gaan snappen dat ze mijn of jou hobby aan het ondermijnen zijn!

Markie

Registered User
Mijn motto is: Zie je iemand slopen of hulpverleners bekogelen, duik er met een groep op af en regel het zelf en maak er korte metten mee! Misschien dat ze het dan gaan snappen dat ze mijn of jou hobby aan het ondermijnen zijn!

Het heft in eigen hand nemen? Liever niet he! Laat de donutconsumerende bonnenschrijvers dat maar doen.

En dan nog dit: ze hebben op zich wel een punt met de milieuvervuiling. Maar dan nog: wat vindt Groenlinks níet slecht voor het milieu? Een zekere 'Dirrek' postte op Geenstijl een leuk verhaaltje over de ideale wereld van Groenlinks.

Ik ben niet per definitie pro vuurwerk, maar ik ben mordicus tegen alle infantiele pogingen, om de eenvoudige Janboerenlul elke keer maar z'n dolletje af te nemen en eeuwenlange tradities bij de wortel af te zagen.
Hoe moet het leven van een model Groenlinkser er uit zien ? 's-Ochtends als eerste op de bakfiets naar de volksmarkt om een bloemkool te kopen. En daarna naar het volksbuurthuis om met z'n allen soja te stampen om vegaburgers van te maken. Daarna met de hele buurt met natte dweilen door de straat rennen om fijnstof op te vangen. Vervolgens drinken we thee, getrokken uit aangespoeld wrakhout. Want thee is een plant en planten mogen niet dood. Daarna gaan we naar de Jumbo, om kartonnen dozen op te halen, want daar kan je prima meubels en kleding van maken, van karton. Eén dag per jaar zijn we vrij en hoeven we niet te werken. Om deze dag een feestelijk tintje te geven, drinken we elkaars urine. Wijn is verboden, want daar moeten druiven voor dood gemaakt worden. Feestdagen zijn afgeschaft, winkels zijn verboden en omhoog kijken ook, want dat kan iets met God zijn en die is allang verboden.
Om nog iets van het Nieuwe Jaar te vieren, mogen we om middernacht ieder twee keer "pang" of "retteketet" roepen. Behalve kleine kinderen, want dat schaadt de tere zieltjes.
Lijkt me wel wat, die brave nieuwe wereld van GL.

wel wat overdreven natuurlijk.. maar een grappig verhaaltje, om de gemoederen even wat te laten rusten he :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan