Het snel en goed opruimen hoort er voor mij helemaal bij. Niet alleen vanwege de verantwoordelijkheid, maar ook omdat ik het sociale aspect (en het signaal naar mijn buurt toe) erg belangrijk vind.
Opruimen begint bij mij al kort na de viering. Meestal rond 3:00 uur trek ik de grote blokken alvast in mijn tuin. Daarbij pak ik eventueel de blokken van de buren ook even mee (zij stoken niet veel). Hulpmiddelen zoals paaltjes/piketjes of koorden verwijder ik alvast, zodat er geen ongelukken mee kunnen gebeuren in de vroege ochtend. Op nieuwjaarsochtend begin ik rond 10:00 uur met vegen. Vrijwel elk jaar krijg ik snel hulp van diverse buurtbewoners (meestal dames). Tijdens het vegen wordt er behoorlijk en gezellig gekletst. De sfeer is goed en na een uurtje vegen (maar vooral ook kletsen) is de straat weer keurig in orde.
Alleen het grasveldje voor mijn huis doet nog herinneren aan het heerlijke avondje. De "pijlenplek" is duidelijk afgetekend door een concentrisch gevormde roetvlek met in het midden een gaatje ter grote van een 2 euro stuk, waar de buis had gestaan. Verder liggen her en der nog wat snippers. Ik vind dat zelf wel prettig om te zien bij thuiskomst van het werk, want het herinnerd je toch weer even subtiel aan het mooie feestje dat je gehad hebt. De roetvlek ebt weg en is verdwenen zodra de eerste grasmaaier er (in april) weer een keer overheen is gegaan en de snippers zijn nu eigenlijk allemaal alweer verdwenen.
Op deze manier oudjaar vieren en verantwoordelijkheid nemen, en dan ook nog ondervinden dat de buurt het je gunt en je zelfs helpt met opruimen, vind ik heerlijk. Kijk nu alweer uit naar de volgende keer
Cameo