Pleidooi in kamer voor vuurwerkverbod

stef

Member
Er komt in mijn ogen echt GEEN VUURWERKVERBOD.
Ik zal uitleggen waarom ik dit denk.

Met het eens worden van 1 Europa (98% van de Nederlandse bevolking had nee gestemd in dat referendum, en toch werd het door ons strot geduwd, net zoals die euro,) is men uiteindelijk begonnen met het invoeren van een CE keurmerk op o.a. vuurwerk.
Hier moeten alle landen in de zomer van 2013 aan voldoen.
Om dit CE keurmerk op je vuurwerk te krijgen moeten bedrijven ontiegelijk veel investeren.
Het is dus wel zo dat met ingang van de zomer 2013 wij gewoon ons vuurwerk in België en Duitsland kunnen gaan halen waar de prijzen nog steeds mega laag zijn vergeleken Nederland.

Logisch dat er hier bedrijven op de fles gaan of er mee stoppen vanwege de hoge kosten en de media die ons bericht dat er minder is verkocht dit jaar. NEE, er is nog steeds veel gekocht, alleen komen de winkeliers niet uit HUN kosten.
Ook is het een fijt dat er in België en Duitsland wel omzet (winst) is gemaakt.
en dat terwijl het vuurwerk daar velen malen goedkoper is.

LET OP! als je na de zomer in 2013 gewoon in de laatste drie dagen van het jaar je vuurwerk in het buitenland gaat halen ben je niet strafbaar meer, dit vanwege het CE keurmerk.
Wat dus in alle Europese landen gelijk moet zijn.

Denk je nu echt dat ze een vuurwerkverbod gaan instellen.
Nou neem dan van mij maar aan dat zij (zij = regering) echt een hele dikke schade claim van heb ik jou daar gaan krijgen van alle bedrijven die tot NU TOE zoveel geld gepompt hebben in het verkrijgen van een CE keurmerk op HUN VUURWERK.

We zullen zien, maar dit is wat ik er van denk.
If I'm wrong? shoot!

Stef

magnolia

Registered User
Er komt in mijn ogen echt GEEN VUURWERKVERBOD.
Ik zal uitleggen waarom ik dit denk.

Met het eens worden van 1 Europa (98% van de Nederlandse bevolking had nee gestemd in dat referendum, en toch werd het door ons strot geduwd, net zoals die euro,) is men uiteindelijk begonnen met het invoeren van een CE keurmerk op o.a. vuurwerk.
Hier moeten alle landen in de zomer van 2013 aan voldoen.
Om dit CE keurmerk op je vuurwerk te krijgen moeten bedrijven ontiegelijk veel investeren.
Het is dus wel zo dat met ingang van de zomer 2013 wij gewoon ons vuurwerk in België en Duitsland kunnen gaan halen waar de prijzen nog steeds mega laag zijn vergeleken Nederland.

Logisch dat er hier bedrijven op de fles gaan of er mee stoppen vanwege de hoge kosten en de media die ons bericht dat er minder is verkocht dit jaar. NEE, er is nog steeds veel gekocht, alleen komen de winkeliers niet uit HUN kosten.
Ook is het een fijt dat er in België en Duitsland wel omzet (winst) is gemaakt.
en dat terwijl het vuurwerk daar velen malen goedkoper is.

LET OP! als je na de zomer in 2013 gewoon in de laatste drie dagen van het jaar je vuurwerk in het buitenland gaat halen ben je niet strafbaar meer, dit vanwege het CE keurmerk.
Wat dus in alle Europese landen gelijk moet zijn.

Denk je nu echt dat ze een vuurwerkverbod gaan instellen.
Nou neem dan van mij maar aan dat zij (zij = regering) echt een hele dikke schade claim van heb ik jou daar gaan krijgen van alle bedrijven die tot NU TOE zoveel geld gepompt hebben in het verkrijgen van een CE keurmerk op HUN VUURWERK.

We zullen zien, maar dit is wat ik er van denk.
If I'm wrong? shoot!

Stef

ik denk dat je het nog wel eens bij het goede eind zou kunnen hebben .
maar goed ik denk dat de regering die schade claim best kunnen op vangen .
want er word aan een stuk door bezuinigt , dat geld moet toch een keertje rollen

sprinkhaan

Registered User
Mischien zijn we na deze regulering eens af van het geleuter hierover, kunnen alle bontjes en consorten weer ergens anders hun (vuur)pijlen op richten.

Volumius

Registered User
Toch heb ik zelf echt het idee dat het in de kamer maar een kleine (groene)groep is die hierom loopt te zeuren. En zeker ook gezien in dit topic genoemde financiele nadelen, waarvan ze in Den Haag echt wel op de hoogte zijn, denk ik dat ze hier in de kamer al snel geen aandacht meer aan gaan schenken.

Michel_G

Zilveren Member
En maar weer eens een nieuwsberichtje wat net weer eens verschenen is.......

Hilversum wil compleet vuurwerkverbod

Burgemeester Pieter Broertjes van Hilversum gaat in landelijke overlegorganen pleiten voor aanpassing van het vuurwerkbesluit.
Broertjes wil onder andere de mogelijkheid om als gemeente een algeheel vuurwerkverbod af te kondigen. Ook moet de tijd waarbinnen tijdens de jaarwisseling vuurwerk mag worden afgestoken, worden beperkt.

Dat antwoordt het college van B en W van Hilversum op vragen van raadsfracties. Tijdens de jaarwisseling ontplofte een enorme vuurwerkbom in het centrum van Hilversum. Volgens Broertjes was dat 'waanzin' en 'ontsnapte Hilversum ternauwernood aan een ramp.'

Nieuwe vuurwerkregels
Het gemeentebestuur roept de raadsleden op om binnen hun partij landelijk de aandacht te vragen voor nieuwe vuurwerkregels. 'Bijvoorbeeld door Kamervragen te stellen of moties in te dienen', aldus het college.

Hilversum voelt er ook veel voor om in navolging van verscheidene andere landen op 31 december een groot evenement met vuurwerk te organiseren, bijvoorbeeld op het Mediapark. Dat zou in de plaats kunnen komen van het afsteken van vuurwerk door particulieren. Het college gaat met hulpdiensten en horeca-ondernemers overleggen over zo'n grootschalig nieuwjaarsfeest.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenl...6/Hilversum-wil-compleet-vuurwerkverbod.dhtml

MichelAngelo

Registered User
En die vuurwerkbom ga je voorkomen door consumenten vuurwerk te verbieden......

Sinds wanneer is het mogelijk om zonder hersens burgemeester te worden? Wat een idioot.

stef

Member
Broertjes wil onder andere de mogelijkheid om als gemeente een algeheel vuurwerkverbod af te kondigen. Ook moet de tijd waarbinnen tijdens de jaarwisseling vuurwerk mag worden afgestoken, worden beperkt.
Hier staan 2 zinnen die elkaar volledig tegen spreken.
De ene zin zegt een geheel verbod.
De andere zin zegt geen verbod maar aangepaste afsteektijden.
Leg mij eens uit hoe je de afsteektijden wil aanpassen als er OOK een vuurwerkverbod is??????
HEEL VAAG HOOR.

Stef

Laatst bewerkt:

bridge

Bronzen Member
Hier staan 2 zinnen die elkaar volledig tegen spreken.
De ene zin zegt een geheel verbod.
De andere zin zegt geen verbod maar aangepaste afsteektijden.
Leg mij eens uit hoe je de afsteektijden wil aanpassen als er OOK een vuurwerkverbod is??????
HEEL VAAG HOOR.

Stef

Dit is toch wel uit te leggen. De gemeente moet de mogelijkheid krijgen om een algeheel verbod af te kondigen. Daar is een gemeente dan vrij in. Daarnaast wil hij landelijk een beperking van afsteektijden dat sowieso geldt, uiteraard in gemeenten waar geen afsteekverbod geldt.

got it?

stef

Member
Ik wil toch nog wel ff wat kwijt.

De WTC ramp.
Er boren zich 2 lijntoestellen in het WTC.
Nu moet er maar een algeheel vliegverbod komen.
De landen die hier niet aan mee of kunnen mee werken krijgen de gelegenhied om de vliegtijden aan te passen.
Het moet echt niet gekker worden hiero in dit landje waar al dat gaaies maar naar binnen stroomd en waar wij van op de blaren moeten zitten.

Zo, dat moest ik ff kwijt!!!

jetztgehtslos

Registered
Ik wil toch nog wel ff wat kwijt.

De WTC ramp.
Er boren zich 2 lijntoestellen in het WTC.
Nu moet er maar een algeheel vliegverbod komen.
De landen die hier niet aan mee of kunnen mee werken krijgen de gelegenhied om de vliegtijden aan te passen.
Het moet echt niet gekker worden hiero in dit landje waar al dat gaaies maar naar binnen stroomd en waar wij van op de blaren moeten zitten.

Zo, dat moest ik ff kwijt!!!

Met de hedendaagse zwakke politici is het dweilen met de kraan open. Zodra er maar iets gebeurd dat niet in het draaiboek past, dan plast men in de broek. Het is de laffe houding van zwakke politici die met verboden willen laten zien dat ze "competent" zijn.

Als deze trend zich door zet, dan gaat er straks nog meer verloren in Nederland, dan alleen een oud en nieuw traditie. Deze situatie verandert pas als er weer fatsoenlijke politici in de politiek komen die in durven te zien dat het gehele leven niet te controleren valt alsof het een scene in een film is.

Mystifying Sage

Registered User
Het zou verschrikkelijk zijn een algeheel vuurwerk verbod.........Hoop niet dat het er ooit gaat komen...Denk ook van niet...Gaat de schatkist heel en heel veel geld kosten...

Niet alleen de schadeloos stellingen van de diverse partijen voor hun aanpassingen, maar wat dacht je van de inkomsten van de verkoop? Want dat is een melkkoetje...Met als gevolg dat de belastingen nog verder omhoog moeten...

Met alle voorgaande genoemde kosten en schade posten....
Hypotheek rente aftrek? zullen ze moeten afschaffen...Met als gevolg nog dieper in een crisis/recessie...

Dus op korte termijn zie ik een algeheel verbod er niet van komen......Echter het vernieuwde idee om per gemeente te kunnen bepalen? Wat nu geopperd wordt? Oei oei...dat zou wel eens grotere steun kunnen krijgen dan wij verwachten...

Ik ben al aan het kijken naar alternatieven in ieder geval.... Een reisje vanaf de kerst tot 2 of 3 januari...naar bv...CZ, PL, CH, AT of DE???.... De vrouw heb ik ook al over de streep...dus zeer grote kans......

En we gaan met zijn allen natuurlijk puur om te jennen eerst lobbyen voor alle honden in NL af te schaffen, want die overlast is er het hele jaar door....Zodra we dat erdoor hebben...op naar de volgende...

Michel_G

Zilveren Member
Niet alleen de schadeloos stellingen van de diverse partijen voor hun aanpassingen, maar wat dacht je van de inkomsten van de verkoop? Want dat is een melkkoetje...Met als gevolg dat de belastingen nog verder omhoog moeten...

Is al een aantal keer aangehaald, maar dat bedrag aan belasting is echt helemaal niet zo groot! Totale jaaromzet aan verkoop is maar 65 miljoen, en maar een gedeelte ervan komt aan de staat ten goede als belasting! Dat zijn niet echt hele grote bedragen dus.

Zoals Tony het al verwoorde in het hilversum topic (http://www.freakpyromaniacs.com/for...ilversum-wil-algeheel-verbod-op-vuurwerk.html):
.........

Op een gegeven moment gaat de knop om en dan is het er ineens! Die 65 miljoen euro waar iedereen het over heeft stelt echt niks voor. De staat krijgt die 65 miljoen namelijk niet, die krijgen alleen het bedrag aan belastingen. En zo makkelijk als ze nu de miljarden over tafel gooien zo makkelijk vegen ze hun kont af met 65 miljoen euro.

Het enige probleem wat ze hebben is dat ze de winkeliers moeten gaan compenseren inclusief de importeurs. Maar als ze echt willen dan is dat verbod er zo! Vergis je niet.

Wat Toon ook al als laatste stelt, de grootste uitgave is het uitkopen/compenseren van winkeliers en importeurs, wat in één klap honderden miljoenen kan kosten. Het wegvallen van 12 a 13 miljoen op jaarbasis aan belasting (ga ik even snel uit van alleen btw) is voor mij geen financiëel argument wat heel erg zwaar weegt

Laatst bewerkt:

biertje

Registered User
Het is heel simpel om de stelling te ontkrachten dat vuurwerk een goudmijn is voor de Nederlandse staat. Het inkomen van de Nederlandse staat is 244 miljard. Als je vanuit gaat dan ongeveer 33 procent van de 65 miljoen als belastingen afvloeit naar de Nederlandse staat is dat afgerond 22 miljoen. Aan bijvoorbeeld accijnzen (11,5 miljard) en motorrijtuigenbelasting (3,6 miljard) wordt veel meer verdient, moet je na gaan als ze die 1 procent verhogen wat misschien in werkelijkheid is een paar centen tot een paar euro betekent voor de consument is wel een berg meer geld is voor de overheid. Dat red je nooit met de belastingen over vuurwerk.

Moontan

Moderator
Medewerker
Het kabinet is van mening dat de jaarwisseling een feest moet zijn waar mensen,
ook door het afsteken van vuurwerk, veel plezier aan beleven. Op dit moment
overweeg ik daarom niet een totaalverbod op consumentenvuurwerk in te stellen.
Een onderzoek dat in 2008 door TNS NIPO is uitgevoerd toont een genuanceerd
beeld van de houding van de burger ten opzichte van vuurwerk (zeer negatief
21%, tamelijk negatief 26%, tamelijk positief 39%, zeer positief 13%). Het
onderzoek van onderzoeksbureau No Ties is voor zover ik na kan gaan beperkter
van opzet en acht ik daardoor minder representatief. Gelet op de terugkerende
discussie heeft de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu aangegeven een
actualisering van dit onderzoek te laten uitvoeren.

http://www.freakpyromaniacs.com/for...vuurwerk-in-de-tweede-kamer-3.html#post301169

magnolia

Registered User
weet je wat het is jongens .
we gaan een seizoen tegemoet waar in van het zomer weer veel shows geschoten gaan worden .
jong en oud liefhebber of toe kijkende vaders gaan naar die shows die bijv op koningen dag word geschoten .
is het niet wat om een flyer actie te gaan houden .
kijk virtueel is er al een boel op touw gezet .
tussen nu en toen vuurwerktraditie is opgestart is er een boel feiten kennis verzamelt .
wordt het nou niet eens tijd dat we de straat op gaan ?
kijk die munten actie die gehouden werd werkte echt .
ik had en heb nog steeds wat velletje liggen .
wat ik soms deed was 10 euro stuk maken en met dat geld betalen .
iedere keer dat men het stickertje zag het men iets van he wat is dat nou .
zouden we dit kleine succes niet eens verder uit bouwen .
want ik denk dat er zeker mensen zullen zijn die je aanschieten en gaan vragen wat dat vuurwerk traditie inhoud .

dj-willie

Registered User
dit meld het ad

Het kabinet gaat voorlopig niet over tot een algeheel vuurwerkverbod. Dit blijkt uit antwoorden van minister Opstelten van Veiligheid en Justitie op Kamervragen.

Het kabinet vindt nog steeds dat het afsteken van consumentenvuurwerk bij oud en nieuw hoort, meldt RTV Rijnmond.

Volgens minister Opstelten blijft het handhaven van een algeheel vuurwerkverbod ook moeilijk, omdat in Duitsland en België zwaar vuurwerk wel mag worden verkocht.

Het kabinet laat wel uitzoeken wat het draagvlak onder Nederlanders is voor maatregelen tegen het afsteken van vuurwerk. De Tweede Kamer besloot al eerder een hoorzitting te houden.

ifeelfine

Registered User
dit meld het ad

Het kabinet gaat voorlopig niet over tot een algeheel vuurwerkverbod. Dit blijkt uit antwoorden van minister Opstelten van Veiligheid en Justitie op Kamervragen.

Het kabinet vindt nog steeds dat het afsteken van consumentenvuurwerk bij oud en nieuw hoort, meldt RTV Rijnmond.

Volgens minister Opstelten blijft het handhaven van een algeheel vuurwerkverbod ook moeilijk, omdat in Duitsland en België zwaar vuurwerk wel mag worden verkocht.

Het kabinet laat wel uitzoeken wat het draagvlak onder Nederlanders is voor maatregelen tegen het afsteken van vuurwerk. De Tweede Kamer besloot al eerder een hoorzitting te houden.

Blijf toch steeds moeite houden met de term "zwaar vuurwerk" die zowel de politiek als de media maar blijft gebruiken. Is nl vuurwerk dan ipv zwaarder zwaar geworden tegenwoordig?????

wat is zwaar. en is zwaar slecht

vragen vragen vragen

en nee nu niet eens cynische vragen

Hairy Harry

Registered User
Zwaar vuurwerk is voor de gemiddelde boomknuffelaar elk stukje vuurwerk. Het grootste gedeelte van de vuurwerktegenstanders in de politiek zijn niet op de hoogte van het Nederlandse consumentenvuurwerk, en wat wel en niet toegestaan is. De reden waarom Nederland toendertijd over gegaan is naar 500 gram is hun waarschijnlijk ook onbekend. Ze weten het verschil tussen legale muggescheten en illegaal knalvuurwerk domweg niet, en als ze dat wel zouden weten, is dat gelijk een aanmerking op hun handhavingsbeleid, welke aan alle kanten faalt. Het is dus gewoon onwetendheid, iets anders kan ik er niet van maken.

Bovenaan