Pleidooi in kamer voor vuurwerkverbod

bridge

Bronzen Member
Ik denk ook dat het er niet doorheen komt. Ze hebben dit al een keer bij de rijksoverheid: http://www.rijksoverheid.nl/onderwe...woord/waarom-komt-er-geen-vuurwerkverbod.html uitgezocht.

Ik denk dat het ook te maken heeft me geld. Kijk als ze vuurpijlen afschaffen vind ik het prima, die zijn echt levensgevaarlijk. Meestal gebeuren daar ook ongelukken mee. Maar ze kunnen het beter europees aanpakken voor die harde knallers.

En mocht het toch ooit komen (denk dat het 3% is) dan gaan we gewoon naar polen, duitsland....of belgie :p! En centrale shows? Mij zie je daar staan met al die dronken mensen hoor.

Vuurpijlen levensgevaarlijk? meestal gebeuren daar ook ongelukken mee? Graag een toelichting op deze kreten aan de hand van gedegen onderzoeksresultaten.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
ho ho, even een kort argument waarom er nooit op een korte termijn een vuurwerkverbod kan komen:

GELD!!!

Wie rekent er nog even mee en weet er nog leuke kostenposten bij op te voeren?

Ik weet er nog wel 1. Handhaving, waar gaan de mensen vandaan gehaald worden om dit te handhaven, politie? Denk het niet. Zeker als er een verbod komt moet je de eerste paar jaar fors inzetten om het afsteken van vuurwerk te bestraffen. En laten we eerlijk zijn, er zijn met oud en nieuw zoveel feesten en mensen die te dronken worden dat de politie daar hun handen al aan vol hebben.

Een berekening heb ik hier niet voor maar met een paar ton per 10 jaar kom je er niet hehehee.

gizmo75

Registered User
Bedenk me net dat in dat plan ook nog staat dat er centrale shows georganiseerd moeten worden.
Als we die even laag inschatten (3000 euro budget voor vuurwerk en overige bijkomende kosten, en dit dan maal een 300 gemeentes die dit zouden KUNNEN doen) komt er voor de grap nog even 9 ton per jaar bij.
Dit ook weer over de 10 jaar gerekend, komen we al weer op bijna 850 miljoen.

Wie rekent er nog even mee en weet er nog leuke kostenposten bij op te voeren?

De betrokken minister houdt rekening met een gemiddelde kostenpost van € 10.000,00 per gemeente om een show te organiseren. Dus dat is voor de show zelf maar ook voor politie/begeleiding/dranghekken e.d. Er zijn 415 gemeenten in NL wat neerkomt op een jaarlijkse kostenpost van € 4,15 miljoen alleen al voor de shows i.p.v. de 9 ton die jij gebruikte. Je kunt het dus nog een stuk opkrikken...

Michel_G

Zilveren Member
@Gizmo:

Dat is in het meest optimistische geval wellicht, maar realistisch gezien..... Wederom haal je nooit die dik 400 gemeentes, puur omdat er niet genoeg certificaathouders zijn (en zelfs 300 is op dit moment al onhaalbaar). Denk ook niet dat er veel mensen wat voor voelen om voor 1 show per jaar te mogen schieten, 3000 euro willen investeren in een certificaat. Daarbij komt dat veel gemeentes waarschijnlijk toch zullen gaan voor 'een spectaculaire vuurwerkshow' in hun ogen, wat in de praktijk vaak neer zal komen op een consumentenvuurwerk show, mede ook, omdat het qua afstanden vaak het enige haalbare is als je het nog een beetje centraal wilt schieten. Dan spreek je hoogstens over een paar duizend euro (zeg dat het wat duurder is dan op 'normale' dagen, dus meldingsvuurwerk (tot 250 kg wellicht in nieuwe vw besluit) van grofweg tussen de 2000 en 3000 euro.) dus dan zullen, zeker in de kleinere gemeenten, de kosten wat lager uitvallen dan die 10K. Maar laten we dan die 10.000 aanhouden, dan nog is die 4.000.000 nog niet van toepassing, omdat er praktisch gezien niet zoveel shows kunnen zijn.

Dat van mickey is een wat voorzichtige schatting, jouw schatting is wat optimistisch wellicht? De 'waarheid' zal wel ergens in het midden liggen.

Feit is, dat ze eventueel die 415 (potentiële) shows nooit gaan redden, zonder de wetgeving aan te passen, tenzij er een 150 a 200 man wat voor voelt om 2500 a 3000 euro te investeren om 1 showtje per jaar te schieten. (En ook die moeten om hun certificaat geldig te houden gedurende de geldigheidsperiode ervan, wel meer dan gemiddeld 1 show per jaar schieten).

EDIT:
Heb nog even zitten denken Gizmo, en in theorie heb je uiteraard gelijk. In theorie moet je er van uit gaan dat ELKE gemeente een geoganiseerd vuurwerk krijgt, want de Politiek wil een alternatief voor de vuurwerktraditie, dus moet je er in theorie ook vanuit gaan dat elke gemeente een georganiseerd vuurwerk krijgt, ook al is dat praktisch niet uitvoerbaar, is het wel het uitgangspunt van een eventuele (politieke) discussie erover.

Laatst bewerkt:

FireworkAddicted

Registered User
Vuurpijlen levensgevaarlijk? meestal gebeuren daar ook ongelukken mee? Graag een toelichting op deze kreten aan de hand van gedegen onderzoeksresultaten.

Haha onderzoeksresultaten heb ik nodig. Als je zelf ooit een vuurpijl hebt afgestoken en onderzoekt hoe sommige mensen ermee omgaan in de stad heb ik al gauw een resultaat: Gevaarlijk!

- Vuurpijl uit een bierflesje
- Fles zonder water, 40 grams vuurpijl erin en valt om, vliegt zo op je hoofd
- Vuurpijl die niet omhoog komt. dan weer omlaag vliegt naar je oog.
- Vuurpijl die op de grond knalt (is mij ook al een keer overkomen).

Denk dat dit mijn resultaten zijn die je als onderzoek kunt zien. haha grappemaker :p

bridge

Bronzen Member
Probleem is dat de vuurwerkliefhebbers zelf nogal verdeeld zijn. Op dit forum zijn nogal veel voorstanders te vinden van een verbod op vuurwerk en dan met name vuurpijlen. Die discussies daarover zijn koren op de molen van de anti-lobby. "kijk maar de liefhebbers zelf hebben geen moeite met een verbod".

Michel_G

Zilveren Member
Wat het denk ik ook is bridge, is dat sommige van de members absoluut niet voor een vuurwerkverbod zijn, maar liever een compromis sluiten dan een totaal verbod.

Dus iets in de trant van: liever een verbod op vuurpijlen of bepaalde producten waar veel ongelukken mee gebeuren en daarmee een totaal verbod ontlopen, dan dat alles verboden wordt. Zelfde geldt voor een deel voor vuurwerk afsteektijden: liever inkorten naar 22.00u tot 02.00 dan een algeheel verbod.

Denk dat er maar weinig members op het forum zitten die echt een verbod willen! (Ik ook niet!)

bridge

Bronzen Member
liever inkorten naar 22.00u tot 02.00 dan een algeheel verbod. quote

Niet bespreekbaar voor mij: ik heb nog een daylight cake staan. :hehe!:

Tony

Administrator
Medewerker
Zijn we hier nou nog steeds over bezig?!
Mensen!! Ga toch China films kijken ofzo! Laat ze lekker zuur zijn hun hele leven, laten wij aub gewoon plezier maken!

gaittoet

Registered User
Wanneer houd dat gezeur om een vuurwerkverbod nou eens een keer op!
Ik wordt hier zo ziek van. Er is dit jaar minder schade en gewonden dan andere jaren en verdomme toch weer pleiten voor dat "rot verbod".
Het lijkt zo langzamerhand wel dat er een één of andere "dictator" of boeman die gasten in den haag hersenspoelt om dat erdoor te krijgen. Sorry dat ik het zo noem, maar mijn grootste angst is dat er een verbod gaat komen.
Hoewel het dan kompleet uit de hand zal lopen, de illegale handel zal wel vertienvoudigen.
Ik zal me er in ieder geval niet aan houden en gewoon doorstoken met oud&nieuw.

Ik heb trouwens nog met enkele dealers uit m'n buurt gepraat die vuurwerk verkopen op de vuurwerkverkoopdagen en gevraagd of ze volgend jaar weer vuurwerk verkopen, waarop ik als antwoord kreeg: "ja, wat dacht jij dan!"
Ik antwoorde dat er een paar gasten zijn die voor een verbod pleiten, waarop ik als tegenantwoord kreeg: "Dat ze dat nooit voor elkaar kunnen krijgen, dat niemand zich er aan zal houden, dat het niet te handhaven is, dat de illegale handel tot ongekende proporties zal opbloeien, en dat het gewoon traditie is en de overheid dan veel geld misloopt".
Het is nu al moeilijk de illegale handel tegen te houden, hoe willen ze dat doen als er een verbod is?
En wat te denken aan de mensen die het voor hun werk doen, die er de kost mee moeten verdienen? Moeten die dan allemaal in de WW? Zijn er nog niet genoeg werklozen? Gaat het nog niet slecht genoeg met de (Nederlandse)economie?
En was er voor een paar weken terug niet een uitspraak van het CDA, juist het CDA die pleite dat de vuurwerktraditie MOET blijven, omdat het een volksfeest is dat je niet van de Nederlanders moet afpakken?
En wat horen we nu? Die burgemeesters van den haag en rotterdam lopen weer te zaniken! Ik vraag me af van welke partij aboutdinges en van aartsen is, zal wel van gl of pvdd zijn ofzo, denk ik.
Maar heeft de pvdd en gl niet heel weinig zetels? De VVD is de grootste partij en die is falikant tegen een verbod. En waarom laten de andere partijen die tegen een verbod zijn niets van zich horen op dit moment?
Ik hoor en lees in de kranten van verscheidene burgemeesters die een verbod een belachelijk idee vinden, waarom brengen die niet tegenin? Zij kunnen er meer tegenin brengen dan ons burgers.
Je wordt al zo betuttelt in dit land. Kom op zeg, het is maar 1 dag in het jaar!
Pak de raddraaiers veel strenger aan, want dat gebeurt nog (steeds) niet hard genoeg vind ik.
Ik moet er echt niet aan denken dat dat "handjevol" gasten hun zin krijgt.
Kunnen de grote partijen die gasten niet gewoon uit de kamer trappen? Dan kunnen ze meteen voelen hoe het is om zonder werk te zitten. Maar ik denk dat die geld zat hebben en allang binnen zijn.

joszie

Zilveren Member
Dat ze in de kamer normaal gaan praten over het onderwerp vuurwerk/jaarwiseling/overlast is wel goed. De burgemeester die gelijk over een verbod zeuren zijn gek. toch kan ik me wel voorstellen dat zij de schades en overlast zat zijn. Jammer dat zij alles direct weer afschuiven op het vuurwerk. Van mensen met een dergelijke taak mag je toch verwachten dat zij normaal na kunnen denken.

Het stimuleren van grote georganiseerde feesten/shows is misschien voor de grote steden wel wenselijk. Een gebiedsverbod voor vuurwerk (centrum, hoge dichtheid mensen/gebouwen) is wellicht een optie.
Totalitair verbod op vuurwerk is onzinnig en kost alleen maar meer dan dat het oplevert, dat kan ieder normaal denkend persoon verzinnen.

Vuurwerk023

Registered User
Er zijn hiervoor zoveel topics en iedereen zegt elke keer hetzelfde ik word erg echt gek van van al dat gezeur hebben die burgemeesters niks anders te doen dan alleen maar te zitten zeiken en in de kamer dan ga ons land eens helpen met al die daklozen en al die mensen die hun werk kwijt raken, ga dat probleem dan eerst oplossen en dan pas over andere dingen zeiken want met vuurwerk besteden we ongeveer 65 miljoen per jaar, Dan is het ook goed voor de dealers die het moeten hebben van de laatste drie dagen van het jaar want daar zit meestal de helft van de omzet in.

stef

Member
Maar een land regeren kunnen ze ook niet want:
Wij lenen geld aan Griekenland, en vervolgens willen ze hier nu de pensioenleeftijd nog verder omhoog schroeven naar 68.
Terwijl de Grieken op hun 55e al met pensioen gaan.
Raar, heel raar, ik leen iemand geld en vervolgens moet ik langer door werken omdat IK geld uit geleend heb.
Als je dan echt goed wil regeren breng dan onze pensioenleeftijd naar 60 en schroef die van de grieken op naar 60.
Dan pas ben je goed bezig.
Dus hou op over regeren, want dat kunnen ze GEEN VAN ALLEN !!!

Vuurwerk023

Registered User
Maar een land regeren kunnen ze ook niet want:
Wij lenen geld aan Griekenland, en vervolgens willen ze hier nu de pensioenleeftijd nog verder omhoog schroeven naar 68.
Terwijl de Grieken op hun 55e al met pensioen gaan.
Raar, heel raar, ik leen iemand geld en vervolgens moet ik langer door werken omdat IK geld uit geleend heb.
Als je dan echt goed wil regeren breng dan onze pensioenleeftijd naar 60 en schroef die van de grieken op naar 60.
Dan pas ben je goed bezig.
Dus hou op over regeren, want dat kunnen ze GEEN VAN ALLEN !!!

Daar geef ik u helemaal gelijk in!

TheChain

Registered User
Omdat deze mijnheer tot en met vandaag nog niet heeft gereageerd heb ik hem vanavond weer een mail gestuurd. zie hieronder de hele mailwisseling;

Geachte heer Leegte,

Vorige week heb ik onderstaande antwoord gekregen van Helma Neppérus op mijn verzoek voor een tegenactie op de “anti-vuurwerk-lobby”. Mogelijk is deze mail aan uw aandacht ontsnapt omdat ik tot op heden geen reactie heb ontvangen?
Omdat er nu ook al een hoorzitting staat gepland in de Kamer lijkt het mij de hoogste tijd voor een tegengeluid.
Hopende op een snelle reactie verblijf ik,

Met vriendelijke groet,
Erik ...

Van: Neppérus H. [mailto:h.nepperus@tweedekamer.nl]
Verzonden: donderdag 26 januari 2012 10:31
Aan: 'Erik ...'
CC: Leegte R.
Onderwerp: RE: Tegengeluid op de discussie voor een verbod op consumentenvuurwerk.

Geachte heer ...,
Tegenwoordig is mijn collega René Leegte woordvoerder op dit terrein. Ik stuur hem daarom uw mail toe via een cc.
Helma Nepperus

Mr. H. (Helma) Neppérus
Kamerlid VVD-fractie
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
070-3182852
h.nepperus@tweedekamer.nl
www.helmanepperus.nl
http://helma-nepperus.hyves.nl/
twitter: @helmanepperus

Weer een week verder en eindelijk een teken van leven gekregen. Er staat voorlopig geen debat over vuurwerk gepland in de Kamer getuige onderstaande mail:

Geachte heer (censuur :) ),

Hartelijk dank voor uw e-mail. De heer Leegte volgt deze discussie op de voet. Vooralsnog staan er geen debatten over dit onderwerp op de agenda. Ik zal uw ideeën en suggesties aan de her Leegte overbrengen.
Met een vriendelijke groet,
T.P. (Tom) Ponjee
Medewerker René Leegte
Lid VVD fractie
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Binnenhof 1A
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
T: 070-318 2902
De agenda van de Tweede Kamer is veranderlijk. Daardoor kunnen afspraken op korte termijn worden gewijzigd. Onder dit voorbehoud worden afspraken opgenomen in de agenda van René Leegte. Bij een bezoek aan het Tweede Kamergebouw zal om een geldig identiteitsbewijs worden gevraagd.

Vuurwerk023

Registered User
Ik denk dat er geen vuurwerkverbod komt maar wel strenger maatregelen en misschien dat de tijden voor het afsteken wat korter worden.

Bovenaan