Pleidooi in kamer voor vuurwerkverbod

TheChain

Registered User
Overigens vraag ik me af wanneer de VVD weer verder gaat met deze site
http://www.handenafvanvuurwerk.nl/

Heb ik vorige week al gevraagd in een e-mail aan Helma Neppérus (staat ook al in een ander topic).
Heb inmiddels een reactie van haar gekregen dat zij niet meer op die post zit maar ene mijnheer Leegte (jaja):tounge:
Omdat deze mijnheer tot en met vandaag nog niet heeft gereageerd heb ik hem vanavond weer een mail gestuurd. zie hieronder de hele mailwisseling;

Geachte heer Leegte,

Vorige week heb ik onderstaande antwoord gekregen van Helma Neppérus op mijn verzoek voor een tegenactie op de “anti-vuurwerk-lobby”. Mogelijk is deze mail aan uw aandacht ontsnapt omdat ik tot op heden geen reactie heb ontvangen?
Omdat er nu ook al een hoorzitting staat gepland in de Kamer lijkt het mij de hoogste tijd voor een tegengeluid.
Hopende op een snelle reactie verblijf ik,

Met vriendelijke groet,
Erik ...

Van: Neppérus H. [mailto:h.nepperus@tweedekamer.nl]
Verzonden: donderdag 26 januari 2012 10:31
Aan: 'Erik ...'
CC: Leegte R.
Onderwerp: RE: Tegengeluid op de discussie voor een verbod op consumentenvuurwerk.

Geachte heer ...,
Tegenwoordig is mijn collega René Leegte woordvoerder op dit terrein. Ik stuur hem daarom uw mail toe via een cc.
Helma Nepperus

Mr. H. (Helma) Neppérus
Kamerlid VVD-fractie
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
070-3182852
h.nepperus@tweedekamer.nl
www.helmanepperus.nl
http://helma-nepperus.hyves.nl/
twitter: @helmanepperus
Verzonden: woensdag 25 januari 2012 21:13
Aan: Neppérus H.
Onderwerp: Tegengeluid op de discussie voor een verbod op consumentenvuurwerk.

Goedenavond mevrouw Neppérus,

Omdat ik in 2009 al enkele keren contact met u heb gehad tijdens de actie “Handenafvanvuurwerk” richt ik ook deze mail weer aan u. Tijdens deze actie heb ik via diverse websites (waaronder de website vuurwerk.startpunt.nl en freakpyromaniacs.nl) deze actie onder de aandacht gebracht van het publiek.

Zoals elk jaar na oud en nieuw laait de discussie over het verbieden van consumentenvuurwerk weer op (meestal wordt deze discussie gestuurd, c.q. aangewakkerd door de heren Arno Bonte en David Rietveld van GroenLinks). Het lijkt erop dat deze heren jaarlijks meer zieltjes winnen door al hun negatieve berichtgevingen omtrent de jaarwisseling. Er wordt zelfs groots uitgepakt met koppen in de krant dat een grote meerderheid van de Nederlanders nu voor een vuurwerkverbod is. De officiële cijfers van Maurice de Hond pasten helaas niet goed in het plan, dus startten de heren zelf een onderzoekje bij enkele lokale bejaardencentra. De resultaten uit dat onderzoek probeert men nu als ondersteuning van het doel bij de kamer neer te leggen. Er zijn (alweer) Kamervragen gesteld waarbij wordt verwezen naar het buurtonderzoekje van GL als ware het dekkend voor de Nederlandse gedachte. Niemand die zich achter de oren krabt en afvraagt hoe het dan zit met het grootschalige onderzoek, eerder dit seizoen? En om het allemaal nog even erger te maken (daar smult men namelijk van) hebben ze er de cijfers van amputaties aan toegevoegd. Daarbij is helaas "vergeten" te melden dat deze verwondingen het gevolg waren van personen die zelf aan het knutselen waren geslagen. We hebben het dus over mislukte zelfmaakbommen. Lijkt mij een belangrijke nuance in de discussie, maar de anti-vuurwerklobby vond het kennelijk handig dit gegeven weg te laten.

Kortom, is het niet weer tijd om een tegengeluid te laten horen? Ik ga er tenminste vanuit dat uw opvattingen (en die van de VVD) ten aanzien van het behoud van onze mooie vuurwerktraditie niet gewijzigd zijn ten opzichten van enkele jaren geleden?
Er zijn ontzettend veel echte vuurwerkliefhebbers in Nederland die bang zijn dat deze traditie (en vaak hun hobby) verloren zal gaan. Ik ben regelmatig te vinden op diverse drukbezochte vuurwerkfora (Freakpyromaniacs > 32000 leden, Vuurwerkcrew >13000, AVP > 6000 leden) en overal praat men over deze “hetze” tegen het consumentenvuurwerk. De grote frustratie daarbij is dat juist de stemmen van deze liefhebbers nergens gehoord worden en dat de heren Bonte en Rietveld alle discussies uit de weg gaan, uit angst om met werkelijke cijfers en goed onderbouwde tegenargumenten geconfronteerd te worden.

Mijn vraag aan u luidt dan ook: misschien kunt u (mogelijk gesteund door uw partij) weer iets dergelijk opstarten zoals in 2009? Uiteraard kunt u bij eventuele acties rekenen op mijn steun, de steun van de diverse vuurwerkfora, sociale- en andere netwerken.
Bij dit tegengeluid zouden er mogelijk ook oplossingen aangedragen kunnen worden die kunnen helpen om de overlast en letsels door vuurwerk te beperken, denk daarbij aan het verplicht stellen van een vuurwerkbril (voor zowel de afstekers als toeschouwers) tijdens het afsteken van vuurwerk (hierop is gemakkelijk te handhaven). Nog betere afspraken maken met andere EU landen over het aan banden leggen van zwaar vuurwerk. Zwaardere straffen op het handelen en in bezit hebben van niet door Nederland goedgekeurd vuurwerk (illegaal vuurwerk).

Hopelijk bent u nog dezelfde mening toegedaan als enkele jaren geleden en vind u het nu ook tijd voor een tegengeluid!

In afwachting van uw reactie verblijf ik,

Hoogachtend,
Erik ....
Dieren Gelderland

Ik weet niet of het zal helpen als er meerdere mensen mailtjes sturen naar de VVD?
Zou misschien wel een optie zijn?

magnolia

Registered User
al die acties die er verzonnen zijn lijken niet te werken .
een vuurwerk deskundige wordt behandelt als een beklaagde in een debat .
we proberen op een fatsoenlijke manier met de tegen partij in gesprek te blijven ,maar wij worden niet in onze waarde gelaten .
het is ieder jaar weer het zelfde liedje .
het begint mij nu echt te vervelen .
word het niet eens tijd dat wij met zen allen naar het binnen hof gaan
kijk ik zeg niet dat het allemaal voor niks is .
ja het kost die gene die zich voornamelijk bezig houden een zee aan tijd .
we zullen toch andere manieren moeten verzinnen om onze stem te laten horen .
want die media werk niet met ons mee helaas .
we zullen toch wat brutaler moeten worden denk ik

Laatst bewerkt:

joszie

Zilveren Member
jongens, het is ondertussen februari. Ga je richten op belangrijkere zaken en laat onze hobby met rust.

Hadden wij Nederlanders maar wat meer Frans bloed in ons. Gewoon alles plat leggen als iets in de politiek niet door het volk gedragen wordt. Maar helaas is onze maatschappij meer van het klagen klagen en klagen, maar als puntje bij paaltje komt halen we onze schouders op.

Mocht dat verbod er door komen dan hoop ik van ganser harte dat de pleuris uitbreekt, niet alleen bij het binnenhof, maar bij alle volgende jaarwisselingen waar Nederlands consumenten vuurwerk verboden is. Misschien gaan dan eens de ogen open bij deze mafkezen die ons moeten vertegenwoordigen.

ik volg Sprinkhaans idee. Dit is het zoveelste geval dat mij er meer een meer ertoe drijft om Nederland te verlaten. Nu woon ik sowieso maar 4 maanden per jaar in NL, maar toch.

marty

Registered User
Ik denk dat er al heel wat mailtjes naar verschillende gemeentes,kamerleden of wie dan ook zijn gegaan.
Er zijn natuurlijk meerdere Vuurwerk forums en daar zal ook wel actie zijn ondernomen.
Of ze allemaal al wat terug hebben gehad weet ik niet en dan ook nog eens als je de verschillende media bekijkt,zijn er ook zat mensen die hebben gereageerd.
Kijk,aan die Arno Klonte of die David Bietveld,De PVDD en dan die abtoulabhuppeldepup en zijn vriendjes hoef je echt niks meer te sturen want,die hebben oog en oorkleppen op en deze zitten dicht.
Voor de PVDD heb ik nog wel wat te zeggen:Laat deze mensen maar zich bezig houden met verwaarlozing en dieren mishandeling want,dat word iedere dag gedaan ipv zich te bemoeien met iets waar ze totaal geen verstand van hebben.
De CDA was toch ook tegen een verbod want,hun waren het met ons eens: Het CDA kan het aan banden leggen van persoonlijke vrijheid en verantwoordelijkheid niet steunen.
Misschien wel meerdere!
Wat ik eerder al zei,hoop ik dat nu de gemeentes,kamerleden,winkels,importeurs die tegen zijn aan de gang gaan
maar,daar hoor je nog niet veel over.

Shenanigan

Registered User
Er staat:
Een Kamermeerderheid steunde donderdagmiddag het initiatief voor de hoorzitting van de Partij voor de Dieren.

Dat betekent dat een meerderheid wil praten over vuurwerk, niet dat een meerderheid voorstander is van een vuurwerkverbod. Gelukkig. Laten we niet meer in paniek raken dan nodig. Dit is wel het moment om iets te doen. Kan iemand een helder en eenvoudig plan bedenken? Ik denk aan iets in deze richting

1) de media opzoeken en aan 'het volk' laten weten dat vuurwerk in gevaar is.

2) de vinger op de zere plek leggen en aanwijzen voor welk vuurwerkprobleem een oplossing gezocht wordt. Dat is volgens mij
  • te harde knallers
  • te vroeg afsteken
  • vernielingen met vuurwerk
  • vuurwerkbommen in elkaar knutselen

Het bovenstaande is al verboden. Ik geloof niet dat de meerderheid van Nederland ertegen is dat om 12u s nachts vuurwerk afgestoken wordt. Daar is volgens mij de winst te halen. Iedereen moet begrijpen dat een vuurwerkverbod betekent dat de goeden onder de kwaden moeten lijden.

Volgens mij is nodig
1) een persbericht: wie heeft ervaring met het schrijven en verspreiden daarvan?

2) dat zoveel mogelijk members van FPM, VWC en andere vuurwerkfora zich achter dat bericht scharen

3) een aantal mensen die rustig en welbespraakt kunnen uitleggen dat een verbod op vuurwerk geen oplossing is voor de problemen (bij programma's als De Wereld Draait Door, Pauw & Witteman, 2 vandaag en dergelijke. Dus geen hooligan types (met alle repect) maar 'huisvaders die straks niet meer met hun zoon vuurwerk kunnen afsteken types'.

Dus:
Wie kan een persbericht schrijven en verspreiden?
Wie is niet bang om voor camera's en publiek zijn verhaal te vertellen?
Wie wil dienen als contactpersoon voor de media om het bovenstaande te coördineren?

Ik zou mezelf natuurlijk kunnen aanbieden als vrijwilliger, maar ik voel me niet de aangewezen persoon. Ik draai nog maar heel kort mee en door persoonlijke omstandigheden ben ik minder beschikbaar.

Als ik een suggestie mag doen: ik vond Tony het goed doen voor de camera een tijdje geleden en hij is een echte insider. Moontan is het type huisvader dat perfect zou zijn voor DWDD volgens mij. Zou zo een vriend van Matthijs v Nieuwkerk kunnen zijn. Maar veel meer mensen ken ik ook niet.

Vuurwerk023

Registered User
Er staat:

Dat betekent dat een meerderheid wil praten over vuurwerk, niet dat een meerderheid voorstander is van een vuurwerkverbod. Gelukkig. Laten we niet meer in paniek raken dan nodig. Dit is wel het moment om iets te doen. Kan iemand een helder en eenvoudig plan bedenken? Ik denk aan iets in deze richting

2) de vinger op de zere plek leggen en aanwijzen voor welk vuurwerkprobleem een oplossing gezocht wordt. Dat is volgens mij
  • te harde knallers
  • te vroeg afsteken

Het bovenstaande is al verboden. Ik geloof niet dat de meerderheid van Nederland ertegen is dat om 12u s nachts vuurwerk afgestoken wordt. Daar is volgens mij de winst te halen. Iedereen moet begrijpen dat een vuurwerkverbod betekent dat de goeden onder de kwaden moeten lijden.

Volgens mij is nodig
1) een persbericht: wie heeft ervaring met het schrijven en verspreiden daarvan?

2) dat zoveel mogelijk members van FPM, VWC en andere vuurwerkfora zich achter dat bericht scharen

3) een aantal mensen die rustig en welbespraakt kunnen uitleggen dat een verbod op vuurwerk geen oplossing is voor de problemen (bij programma's als De Wereld Draait Door, Pauw & Witteman, 2 vandaag en dergelijke. Dus geen hooligan types (met alle repect) maar 'huisvaders die straks niet meer met hun zoon vuurwerk kunnen afsteken types'.

Dus:
Wie wil dienen als contactpersoon voor de media om het bovenstaande te coördineren?

Ik zou mezelf natuurlijk kunnen aanbieden als vrijwilliger, maar ik voel me niet de aangewezen persoon. Ik draai nog maar heel kort mee en door persoonlijke omstandigheden ben ik minder beschikbaar.

Als ik een suggestie mag doen: ik vond Tony het goed doen voor de camera een tijdje geleden en hij is een echte insider. Moontan is het type huisvader dat perfect zou zijn voor DWDD volgens mij. Zou zo een vriend van Matthijs v Nieuwkerk kunnen zijn. Maar veel meer mensen ken ik ook niet.

U zegt ergens bovenin dit stukje dat een meerderheid het helemaal niet erg zou vinden om vanaf 24:00uur te mogen afsteken nou daar kan ik niet mee leven gewoon van 10 tot 2 en harder aanpak want dan leiden er nog heel veel omdat ik en niet alleen ik maar heel veel andere jeugd die er wel normaal mee omgaan gewoon lekker de straat opgaan en vuurwerk afsteken. Want anders zouden wij daar ook de dupe van worden, dus dat vind ik geen goede oplossing!
Die andere puntjes van u vind ik wel een goed idee.

petertje23

Registered User
Kriebels over mijn rug weer van dit topic :sad:
Zoals eerder gezegd: hopen dat de deskundige nu maar echte deskundige zijn!
Dan kan het ook nog goed uitpakken.
En zoals ook al vaker gezegd is: laat de mensen die er geld mee verdienen ook eens wat zeggen/doen
om het verbod te voorkomen.

Mr_Mascleta

Registered User
Ik denk dat we geen keus hebben en massaal maar dan ook massaal een tegengeluid moeten laten horen.
Zo ie zo iedere member begint in zijn dorp - buurt - stad een handtekeningen actie, de lokale gemeente benaderen, want is het echt zo dat het overal in Nederland zoveel schade is, misschien laten de lokale bestuurders wel een andere geluid horen?
De media benaderen en dan op zo een wijze dat dit overtuigend overkomt, is hier geld voor nodig dan een collecte houden onder de members. Maar ook moeten we de importeurs benaderen en laten zien en horen dat dit een absurd idee is.
Bewijs tegen zodat de gedachten van de bestuurders worden veranderd. Maar ik vind dat we dit gezamenlijk moeten doen. Wie heeft er nog meer ideeën en suggesties?

Laatst bewerkt:

Shenanigan

Registered User
En zoals ook al vaker gezegd is: laat de mensen die er geld mee verdienen ook eens wat zeggen/doen
om het verbod te voorkomen.

Dat vind ik een goed idee. Nu is het toevallig zo dat Bob1 van Dutch Fireworks in Tiel dit topic gestart heeft, maar er is meer nodig, dus vuurwerkverkopers: Zijn die (jullie) verenigd? Hebben jullie een woordvoerder? Wie is dat?

Een heel belangrijke vraag is: wanneer is de hoorzitting? Hoeveel tijd hebben we?

Een andere belangrijke vraag is of iemand ervaring heeft met landelijke politiek of met marketing/reclame (bijna hetzelfde tegenwoordig). Een actie kan zich ook tegen de vuurwerkliefhebbers keren. Misschien komt het vuurwerkverbod er niet als je niks doet, en als je alles oppookt en aanzwengelt juist wel. Als heel Nederland zich mengt in de discussie dan maak je misschien iets los dat je niet meer kan besturen. Dus: kan iemand die hier verstand van heeft zich melden?

Mr Mascleta: goede plannen. Jij bent iemand van op de barricades. Het lijkt me inderdaad een goed idee om een handtekeningenactie te starten. Dat kan heel goed via een poll en/of email. Ik doe regelmatig mee met petities van Amnesty International. Dat schijnt goed te werken. Als je me een PM stuurt kan ik je een paar voorbeelden sturen. Wil jij op basis daarvan een petitie-tekst schrijven? Misschien daarna even op het forum posten voor feedback en dan definitief maken.

Social media kunnen we ook gebruiken. Via Facebook en dergelijke kunnen we heel veel mensen naar die petitie of poll sturen om hem te 'tekenen'.

Dit is mijn idee. Misschien kan het beter, maar iets is beter dan niets. Suggesties zijn welkom. Wat me belangrijk lijkt is dat er een coördinator komt die de media kan doorverwijzen naar mogelijke sprekers. Wie wil die coördinator zijn en wie biedt zich aan als spreker?

En de belangrijkste vraag: wanneer is de hoorzitting?

Shenanigan

Registered User
Wat ik net bedenk: een petitie is beter dan een poll, want bij een poll kan je voor en tegen zijn. Bij een petitie alleen voor.

mickeyzegtboem

Registered User
ho ho, even een kort argument waarom er nooit op een korte termijn een vuurwerkverbod kan komen:

GELD!!!

even een kort en simpel rekensommetje leert dat een uitkoopbedrag voor de hele handel (jaaromzet x10 jaar, wat een aardige houvast is voor een uitkoop) op een dikke 700 miljoen zou komen.
Tel daarbij de BTW bij die het kabinet misloopt in die 10 jaar (10 x 14 miljoen = 140 miljoen) en dit hele grapje gaat dan 840 miljoen kosten.

Geloof me, dit gaat zowel bij links als bij rechts echt niet door de kamer komen, als het afschaffen van vuurwerk in een keer geld gaat kosten i.p.v. geld opleveren voor de schatkist.

Edit:

Bedenk me net dat in dat plan ook nog staat dat er centrale shows georganiseerd moeten worden.
Als we die even laag inschatten (3000 euro budget voor vuurwerk en overige bijkomende kosten, en dit dan maal een 300 gemeentes die dit zouden KUNNEN doen) komt er voor de grap nog even 9 ton per jaar bij.
Dit ook weer over de 10 jaar gerekend, komen we al weer op bijna 850 miljoen.

Wie rekent er nog even mee en weet er nog leuke kostenposten bij op te voeren?

Laatst bewerkt:

Arcenist

Registered User
ho ho, even een kort argument waarom er nooit op een korte termijn een vuurwerkverbod kan komen:

GELD!!!

even een kort en simpel rekensommetje leert dat een uitkoopbedrag voor de hele handel (jaaromzet x10 jaar, wat een aardige houvast is voor een uitkoop) op een dikke 700 miljoen zou komen.
Tel daarbij de BTW bij die het kabinet misloopt in die 10 jaar (10 x 14 miljoen = 140 miljoen) en dit hele grapje gaat dan 840 miljoen kosten.

Geloof me, dit gaat zowel bij links als bij rechts echt niet door de kamer komen, als het afschaffen van vuurwerk in een keer geld gaat kosten i.p.v. geld opleveren voor de schatkist.

Edit:

Bedenk me net dat in dat plan ook nog staat dat er centrale shows georganiseerd moeten worden.
Als we die even laag inschatten (3000 euro budget voor vuurwerk en overige bijkomende kosten, en dit dan maal een 300 gemeentes die dit zouden KUNNEN doen) komt er voor de grap nog even 9 ton per jaar bij.
Dit ook weer over de 10 jaar gerekend, komen we al weer op bijna 850 miljoen.

Wie rekent er nog even mee en weet er nog leuke kostenposten bij op te voeren?

Wat te denken van de kosten die de handhaving met zich meebrengt om deze shows in goede banen te leiden?
Er zijn nu al niet genoeg agenten om de boel in toom te houden, dus dat gaat dan helemaal niet werken.

Shenanigan

Registered User
Goeie input Mickey. Is het verplicht/gebruikelijk dat de overheid ondernemers uitkoopt wanneer hun handel verboden wordt? Dat wist ik niet.

Als we dit soort argumenten allemaal bij elkaar brengen en als één iemand er dan een goed leesbaar persbericht van maakt, dan zijn we een heel eind. De 'woordvoerders' die in de media gaan optreden kunnen die argumenten en tegenargumenten uit hun hoofd leren.

Ik zat in gedachten al te discussiëren met de voorstanders van een verbod. Ik was hun argumenten aan het inventariseren en die aan het weerleggen.

Een argument vóór een verbod zou kunnen zijn:
'Vuurwerk is vervuilend voor het milieu.'
Het tegenargument zou zijn:
'Centraal georganiseerde vuurwerkshows lossen dat probleem niet op. Ook dat is vervuilend. Alleen het helemaal niet meer afsteken van vuurwerk, is dat wat u wilt?'

Ander argument:
'Sommige mensen zijn bang door al het vuurwerk dat afgestoken wordt.'
Tegenargument
'Sommige mensen zijn bang voor honden, dat is ook geen reden om honden te verbieden. Het is misschien wel een idee om voor overdag vuurwerkvrije zones af te spreken. Niet om 12u 's nachts, dan kunnen mensen die bang zijn wel even binnen blijven.'

Ander argument:
'Vuurwerk veroorzaakt overlast.'
Tegenargument
'Overlast is niet altijd te voorkomen. Dat moet je ook niet willen, want dan is het eind zoek. Het is geven en nemen. Andere dingen veroorzaken ook overlast, zoals scooters, optochten, kinderdagverblijven, vliegtuigen, carnaval, kermissen.'

Los van de argumenten vóór een verbod staat de vraag wat het alternatief zou moeten zijn. Een vuurwerkverbod is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Laatst stond hier op het forum een artikel van iemand die heel helder uitlegde dat een verbod onuitvoerbaar is. Dat levert meer problemen op dan het oplost. Het was overgenomen ergens vandaan. Weet iemand wat ik bedoel en kan die even een linkje plaatsen? Dat was echt een goed geschreven stuk.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Het rare is dat onze Haagse ,,vrienden'' niet eens beseffen wat er gaat gebeuren, als een vuurwerk verbod komt.
De illegale handel in ,,illegaal'' vuurwerk schiet omhoog.

Dus meer mensen gaan zwaar vuurwerk afsteken.
Shells worden verkeerd afgestoken, meer dan ooit.
Jonge mensen lopen met Cobra's en weet ik niet voor achterlijk knalvuurwerk te smijten.
Als je nu al ziet, wat er in het Oostblok aan zwaar knalvuurwerk wordt aangebeden, dat is niet normaal meer.
Knallers met meer dan 100 gram kruit, nee daar gaan we mee opschieten....

Helaas doen de anti vuurwerk lobbyisten niet goed hun huiswerk.
Ik denk dat er met een vuurwerk verbod het op 31-12/01-01 een complete anarchie is.

nismo

Registered User
Het rare is dat onze Haagse ,,vrienden'' niet eens beseffen wat er gaat gebeuren, als een vuurwerk verbod komt.
De illegale handel in ,,illegaal'' vuurwerk schiet omhoog.

Dus meer mensen gaan zwaar vuurwerk afsteken.
Shells worden verkeerd afgestoken, meer dan ooit.
Jonge mensen lopen met Cobra's en weet ik niet voor achterlijk knalvuurwerk te smijten.
Als je nu al ziet, wat er in het Oostblok aan zwaar knalvuurwerk wordt aangebeden, dat is niet normaal meer.
Knallers met meer dan 100 gram kruit, nee daar gaan we mee opschieten....

Helaas doen de anti vuurwerk lobbyisten niet goed hun huiswerk.
Ik denk dat er met een vuurwerk verbod het op 31-12/01-01 een complete anarchie is.

Dat het een grote zooi word weet ik zeker als er een verbod komt. ik heb al 20 jaar niets meer gesloopt met vuurwerk, behalve mijn eigen spullen dan. maar als er een verbod komt gaat hier in mijn woonplaats het schade bedrag heel hard omhoog, dat ze meer spijt krijgen dan haren op der kop. (niet dat ik iemand wil aanzetten tot slopen)

TheChain

Registered User
Er staat:

• te harde knallers
  • te vroeg afsteken

Volgens mij is nodig

Dus:

Misschien moeten aan punt 2 ook nog de oogletsels worden toegevoegd (hiermee kom je aan de wensen van de oogheelkundigen tegemoet). Zo zou de vuurwerkbril een verplicht item kunnen/moeten worden. Ook het verboden stellen van vuurpijlen zou bij deze maatregel kunnen horen (ik denk dat wij hier als freaks wel mee kunnen leven)

Voor wat betreft een eventueel persbericht: misschien de jongens van vuurwertraditie? Ik ben altijd zéér gecharmeerd van hun duidelijke en diplomatieke uitleg, zonder daarbij met modder te smijten.

Voor wat betreft het naar buiten brengen van onze boodschap: misschien ook een idee om Chiel Beelen eens te peilen (als er tenminste iemand is die weet hoe je daar binnenkomt). Volgens mij is hij ook nog wel een aardige vuurwerkmalloot.

*edit
Ook een (kleine) mogelijkheid om onze boodschap uit te dragen is zoveel mogelijk op mediaberichten reageren waarin wordt gesproken over een vuurwerkverbod. Als we daar gefundeerde meningen op geven hebben we in ieder geval weer een (klein) deel van de mensheid bereikt!

http://omroepwest.nl/nieuws/verbod-op-zwaar-vuurwerk-stap-dichterbij

Zo, tot zover mijn hersenspinsels

Laatst bewerkt:

FireworkAddicted

Registered User
Ik denk ook dat het er niet doorheen komt. Ze hebben dit al een keer bij de rijksoverheid: http://www.rijksoverheid.nl/onderwe...woord/waarom-komt-er-geen-vuurwerkverbod.html uitgezocht.

Ik denk dat het ook te maken heeft me geld. Kijk als ze vuurpijlen afschaffen vind ik het prima, die zijn echt levensgevaarlijk. Meestal gebeuren daar ook ongelukken mee. Maar ze kunnen het beter europees aanpakken voor die harde knallers.

En mocht het toch ooit komen (denk dat het 3% is) dan gaan we gewoon naar polen, duitsland....of belgie :p! En centrale shows? Mij zie je daar staan met al die dronken mensen hoor.

Hairy Harry

Registered User
Ik denk ook dat het er niet doorheen komt. Ze hebben dit al een keer bij de rijksoverheid: http://www.rijksoverheid.nl/onderwe...woord/waarom-komt-er-geen-vuurwerkverbod.html uitgezocht.

Ik denk dat het ook te maken heeft me geld. Kijk als ze vuurpijlen afschaffen vind ik het prima, die zijn echt levensgevaarlijk. Meestal gebeuren daar ook ongelukken mee. Maar ze kunnen het beter europees aanpakken voor die harde knallers.

En mocht het toch ooit komen (denk dat het 3% is) dan gaan we gewoon naar polen, duitsland....of belgie :p! En centrale shows? Mij zie je daar staan met al die dronken mensen hoor.

Dit onderzoek is ondertussen 4 jaar oud, en zal binnenkort geactualiseerd worden.

Bovenaan