Oordeel niet te snel!

Status
Niet open voor verdere reacties.

ener

Registered User
Ik verdedig alleen de personen die pyrotechniek bedrijven, ik kom het hier niet aanmoedigen oid. Als ik lees dat door ontwetenden iets klakkeloos afgekraakt wordt over een vakgebied waar ik heel veel kennis van heb (en zij iig niet), dan raakt mij dat en ga ik daar op in, dat is mijn goed recht.
Je hebt totaal geen beeld bij deze hobby, alleen het beeld wat de media en andere angstige berichten die je hier leest. Je leest alleen de slechte dingen, vaak veroorzaakt door gasten die strijkers lostrekken of pas kort (zogenaamd) met pyrotechniek zijn begonnen. Toevallig weet ik dat nismo nog niet zo heel lang de hobby bedreef. Een beginner zou zich bezig moeten houden met candy en BK pijltjes, en geen grote hoeveelheden flitspoeder in een stenenschaal waarvan we alle details ook niet weten.
Als er een motorrijder verongelukt zijn ook niet alle motoren in 1 keer gevaarlijk toch?

Ik doe het al 10 jaar, dus ben geen groentje ;) Niet arrogant, gewoon genoeg kennis van deze materie, dus weet wat ik zeg.

Maargoed eigenlijk zou ik me helemaal niet moeten opwinden als ik dit lees, waarom zou ik, verloren zaak om met jullie in discussie te gaan. Het makkelijkste voor jullie is om te zeggen dat er ongelukken gebeuren, maar hoe het kan dat weten jullie niet, omdat kennis ver te zoeken is, maar oordelen over anderen is heel makkelijk, wel heel synisch gezien de topic-titel.

Jammer dat mensen zo makkelijk een kant op te lokken zijn, zal die petitie van arno even ondertekenen, ik koop toch geen vuurwerk...

Plum Bloom

Registered User
Jammer dat mensen zo makkelijk een kant op te lokken zijn, zal die petitie van arno even ondertekenen, ik koop toch geen vuurwerk...

Gevoel voor humor heb je, hoop dat je omgeving daar nog lang van mag genieten. Ben wel blij dat je mijn buurman niet bent. Toch ....?

Tony

Administrator
Medewerker
Ik ga er verder niet meer op in , want als je dit openlijk wil bespreken word het toch weer weg ge-edit , en dat terwijl op dit forum genoeg staat over ''illegale cakes , shells en devices''
Dus ik pas .

Dan ben je al een hele tijd niet meer op dit forum geweest.
Dit word namelijk niet meer besproken. Ook is het nooit toegestaan geweest om over chems te praten. Dit is nu eenmaal zoals wij ons forum draaien.

Tony

Administrator
Medewerker
Ik verdedig alleen de personen die pyrotechniek bedrijven, ik kom het hier niet aanmoedigen oid. Als ik lees dat door ontwetenden iets klakkeloos afgekraakt wordt over een vakgebied waar ik heel veel kennis van heb (en zij iig niet), dan raakt mij dat en ga ik daar op in, dat is mijn goed recht.
Je hebt totaal geen beeld bij deze hobby, alleen het beeld wat de media en andere angstige berichten die je hier leest. Je leest alleen de slechte dingen, vaak veroorzaakt door gasten die strijkers lostrekken of pas kort (zogenaamd) met pyrotechniek zijn begonnen. Toevallig weet ik dat nismo nog niet zo heel lang de hobby bedreef. Een beginner zou zich bezig moeten houden met candy en BK pijltjes, en geen grote hoeveelheden flitspoeder in een stenenschaal waarvan we alle details ook niet weten.
Als er een motorrijder verongelukt zijn ook niet alle motoren in 1 keer gevaarlijk toch?

Ik doe het al 10 jaar, dus ben geen groentje ;) Niet arrogant, gewoon genoeg kennis van deze materie, dus weet wat ik zeg.

Maargoed eigenlijk zou ik me helemaal niet moeten opwinden als ik dit lees, waarom zou ik, verloren zaak om met jullie in discussie te gaan. Het makkelijkste voor jullie is om te zeggen dat er ongelukken gebeuren, maar hoe het kan dat weten jullie niet, omdat kennis ver te zoeken is, maar oordelen over anderen is heel makkelijk, wel heel synisch gezien de topic-titel.

Ook mensen die weten waar ze mee bezig zijn maken fouten. Dit kan iedereen gebeuren op elk moment van de dag,. Ik heb geen verstand van de materie en dat wil ik ook helemaal niet, maar dat betekend niet dat ik MIJN mening niet mag uiten want dat recht heb ik net zoveel als dat jij die hebt.

En om even terug te komen op de mensen die echt weten waar ze mee bezig zijn (geweest) dit zijn de echte professionals die in fabrieken hebben gewerkt. Fabrieken met een historie van wel 100 jaar. En ook hun maken fouten,. Zie Antonio Caballer in Valencia, Zie alle Malta fabrieken van de laatste jaren etc.

Waar gewerkt wordt vallen Spaanders, hoe goed je het ook denkt te weten!

Tony

Administrator
Medewerker
Wat wil je er mee zeggen dan? Stap jij niet op een vliegtuig? Of in de auto?

Wat heeft dat er nou mee te maken?
1 ding weet ik wel en dat is dat ik niet zo snel een vuurwerk fabriek meer in loop! Niet alleen door de recente ontploffingen maar ook door wat ik daar gezien heb.

Waar het mij om draait is dat jij (zo komt het over op mij) denkt dat je beter ben na je 10 jaar ervaring dan iemand met 2 of 4 jaar ervaring. Maar ook jij kan een kleine fout maken die grote gevolgen heeft. Juist omdat je denk het allemaal te weten.

ener

Registered User
Laksheid kan ontstaan idd als het jaren goed gaat, maar ik ben wijs genoeg om toch telkens weer alle maatregelen in pacht te nemen. Ik zeg ook niet dat er nooit wat zal gebeuren, maar beperk de risico's en zal nooit afhaken of pyro omlaag halen.

Wat het ermee te maken heeft, zoals ik het zeg, misschien heeft die piloot en zijn co-piloot ook zn dag een keer niet en stort je te pletter ergens vlak voor valencia, en toch ga je elk jaar weer naar fallas. En waarom? omdat je er plezier beleefd en het kleine risico van neerstorten neem je voor lief. Zo gaat het in het leven, no guts no glory.
En ik vind het helemaal flink van je dat je indirect verantwoordelijk bent voor die explosies en doden, want jij kijkt naar de shows en jij koopt het vuurwerk, zou iedereen daar mee stoppen, hebben we geen vuurwerk en geen doden ;)

JimBeam22

Registered User
1 ding weet ik wel en dat is dat ik niet zo snel een vuurwerk fabriek meer in loop! Niet alleen door de recente ontploffingen maar ook door wat ik daar gezien heb.

Waar het mij om draait is dat jij (zo komt het over op mij) denkt dat je beter ben na je 10 jaar ervaring dan iemand met 2 of 4 jaar ervaring. Maar ook jij kan een kleine fout maken die grote gevolgen heeft. Juist omdat je denk het allemaal te weten.

Met het afsteken van dit soort dingen :
http://www.freakpyromaniacs.com/forum/2003-2004/

kan ook genoeg misgaan . Dus moet dat dan ook maar niet besproken en getoont worden ?

Tony

Administrator
Medewerker
Met het afsteken van dit soort dingen :
http://www.freakpyromaniacs.com/forum/2003-2004/

kan ook genoeg misgaan . Dus moet dat dan ook maar niet besproken en getoont worden ?

Dat bepalen wij Jim.
Als wij dat niet meer bespreekbaar stellen dan is dat onze zaak.,
Zolang jij hier alles Gratis mag komen bekijken en gebruiken heb je niks in te brengen wat betreft ons beleid. Ben je het er niet mee eens dan zijn er vast wel sites waar jij je thuis voelt.

Iedereen moet zelf doen wat hij wilt. Ik veroordeel niemand, maar hier op deze website bepalen wij wel hoe we het draaien.

Tony

Administrator
Medewerker
Laksheid kan ontstaan idd als het jaren goed gaat, maar ik ben wijs genoeg om toch telkens weer alle maatregelen in pacht te nemen. Ik zeg ook niet dat er nooit wat zal gebeuren, maar beperk de risico's en zal nooit afhaken of pyro omlaag halen.

Wat het ermee te maken heeft, zoals ik het zeg, misschien heeft die piloot en zijn co-piloot ook zn dag een keer niet en stort je te pletter ergens vlak voor valencia, en toch ga je elk jaar weer naar fallas. En waarom? omdat je er plezier beleefd en het kleine risico van neerstorten neem je voor lief. Zo gaat het in het leven, no guts no glory.
En ik vind het helemaal flink van je dat je indirect verantwoordelijk bent voor die explosies en doden, want jij kijkt naar de shows en jij koopt het vuurwerk, zou iedereen daar mee stoppen, hebben we geen vuurwerk en geen doden ;)

Ik haal ook nooit de Pyrotechniek omlaag. Ik vind het daar veel te mooi voor.
Ik mag er vanuit gaan dat die mensen hun brevet niet hebben gehaald in een simulator. Dus ik acht het risico heel erg klein maar ben me er wel van bewust want ik voel me er niet in thuis.

Ik ben niet flink en ik ben niet indirect of direct verantwoordelijk voor wie zijn dood ook. Ik mag er net als met vliegen er van uit gaan dat de mensen die daar hun werk van hebben gemaakt weten welke risico's er mee spelen, als er dan wat gebeurt is het voor mij een zwarte dag want dat het kan gebeuren weten we allemaal maar het maakt het niet minder erg.

Ik veroordeel jou niet, nismo niet of wie dan ook. Maar ik reageer op de bepaalde punten waarvan ik denk dat ze gevaarlijk zijn zoals denken dat je na 10 jaar ervaring geen fouten maakt of kan maken! Dat is iets waar Nismo de mensen met zijn verhaal wilt behouden en ik moet eerlijk zeggen dat ik het eens ben met sommige mensen in dit verhaal. Ik zou het ook niet fijn vinden als mij buurman zich hiermee bezig houd, puur omdat er niet de nodige maatregelen voor kunnen worden getroffen als dat ik nodig zou vinden.

boozebelly

Registered User
En je weet wat je niet moet doen en wat je wel kan doen.
Maar het zelfde zoals het bij mij is gebeurt kan het ook gaan met die gene die bestaand vuurwerk uit elkaar halen om een grotere knal te krijgen, als je een knal met flash erin heb, zit daar een metaal stof in (die iedereen wel kent zonder de naam te noemen) waar je dus een elektrostatische ontbranding mee kan krijgen van je kleren bijvoorbeeld een beetje stof is al genoeg. Ik heb het ook van mijn trui gekregen.

En dan de reactie (Ik vind het heel jammer dat dit er blijkbaar voor nodig was voor jou om erachter te komen waar je mee bezig was)
Dat is nu net het gene waarom ik dit ook heb geschreven,is altijd makkelijk achteraf,als er iets is gebeurt krijg je altijd dit te horen en dan hoeft het niet eens met vuurwerk te maken te hebben.

Je geeft aan lange tijd met voorbereiding bezig te zijn geweest, kennis van zaken opdoen e.d.
En dat allemaal via...internet :suspicious:. Mensen die gecertificeerd zijn om voor hun beroep met explosieve stoffen te werken moeten daar een uitgebreide opleiding voor volgen. Hier leren ze denk ik ook de gevaren van statische elektriciteit van bijvoorbeeld bepaalde soorten kleding en al helemaal dat je het niet thuis kan/mag doen.
Als leek moet je er gewoon met je poten vanaf blijven.
Ik vind gewoon dat mensen die zelf experimenteren met "explosief" materiaal te veel op het spel zetten en blijkbaar niet inzien wat voor gevaren het met zich meebrengt. (ja, achteraf misschien)
Je kunt denken dat je je oh zo goed hebt voorbereid, maar thuis kunnen zich altijd onverwachte situaties voordoen waardoor het wel fout kan gaan.

En mijn reactie "Ik vind het heel jammer dat dit er blijkbaar voor nodig was voor jou om erachter te komen waar je mee bezig was" meen ik ook.
Ik begrijp best dat jij je ergert aan zulke reacties omdat ze nu in jouw geval achteraf zijn (overigens net zoals jouw reactie)
Maar ik zou van tevoren al nooit beginnen aan zulk geknutsel omdat ik wel de gevaren ervan in zie en die risico's niet wil nemen.
En nu zeg ik het dus inderdaad achteraf, maar als ik mensen zou kennen die ook met kruit/vuurwerk knutselen zal ik die ook van tevoren waarschuwen.
Sterker nog, ik zou zelfs overwegen om ze aan te geven, omdat ik niet medeplichtig wil zijn aan zulke dingen en ze tegen zichzelf en anderen in bescherming wil nemen.
Het heeft gewoon niks meer met vuurwerk te maken.

Niet verkeerd bedoeld hoor, maar hierin verschillen mensen (waaronder jij en ik) blijkbaar gewoon van mening.

Ik vind met kruit/vuurwerk kloten gewoon "NOT DONE" en al helemaal geen hobby zoals sommige mensen het noemen.

Het valt me trouwens verder op dat veel mensen (ook op andere sites) hun Amateuristische (Want zonder de juiste opleiding ben je dat) hobby allemaal goed praten :notrust:
Totdat het met hun ook een keertje gruwelijk fout gaat natuurlijk.
Er staan niet voor niks zulke hoge straffen op.
Vuurwerk is mij prima, ook illegaal vuurwerk maar wanneer dat nog niet genoeg is houd het voor mij gewoon op.

Nogmaals, dit is mijn mening en ik respecteer de jouwe en die van andere "hobbyisten":notrust:maar ben het er gewoon totaal mee oneens en vind ze op geen enkele manier goed te praten.

En vergelijkingen van sommige mensen met de gevaren van bijvoorbeeld motorrijden, vliegen of autorijden zijn al helemaal niet de moeite waard om überhaupt op in te gaan.

Tot slot hoop ik echt dat het je goed gaat en wens je oprecht het allerbeste en veel sterkte toe.

shadow13

Registered User
Nismo, Ik vind het heel knap dat je hier je verhaal hebt verteld.Ik hoop voor je dat je er niet al teveel blijvende schade aan overhoud,alhoewel ik dat betwijfel als ik het zo lees. De financiele schade is wel erg,maar staat in het niet bij de fysieke schade.
Nee, ik oordeel niet te snel.Iedereen maakt fouten in zijn leven.Die maak je om ervan te kunnen leren, zodat je ze niet nogmaals maakt.Alleen heeft de ene fout grotere gevolgen dan de andere fout.In dit geval zijn de gevolgen behoorlijk groot zou ik zeggen.Laat dit inderdaad een waarschuwing zijn voor anderen,want een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Heel veel sterkte toegewenst

ener

Registered User
Maar ik reageer op de bepaalde punten waarvan ik denk dat ze gevaarlijk zijn ....
Ja waarvan jij denkt dat ze gevaarlijk zijn, maarja je kan er weinig van denken als je zoals jezelf al toe geeft er niets van weet.
Schaf gewoon al het vuurwerk af, dat is het exponent van jullie gedachten. Een klein vuurpijltje kan ook in je ogen komen, en er zijn genoeg commerciële blokken die gewoon omvallen bij normaal afsteken. Maar dat is zoals jullie het mooi zeggen "niet relevant".

Dit blijft tot in den treuren doorgaan en bij deze hou ik er mee op. Had al niet eens moeten reageren eigenlijk, maar kon die domme reacties niet zomaar onopgemerkt wegklikken.

JimBeam22

Registered User
Oja en vwb die opleiding groot vuurwerk (want daar doelt boozebelly op), die door een blaaskaak met eigen vuurwerkbedrijf wordt gegeven en er zelf commerciele belangen bij heeft, zal ook nooit alle eerlijke info verschaffen, die curcus van 2800 euro voor 4 dagen slaag ik met vlag en wimpel ;) Maar ik pas liever.

Nee :p
Ik denk dat hij echt denkt dat de makers in vuurwerk fabrieken , opleidingen hebben gevolgd ervoor :p
Het begint allemaal bij boeken , en mond op mond kennis (dit gaat over het algemeen puur over manier en volgorde van aanpak) maar de basis staat allemaal in boeken , waar elke chinees het ook uithaalt , en waar geen gradaties in zijn . Jah die gadaties bepaald de baas van de fabriek aan de hand van ervaring die een werknemer heeft . Boeken en verdere info staan verder terug in dit topic al ergens genoemd in een post van ener (en nee dat zijn geen studieboeken oid) waarbij opdrachten zitten , en aan het eind een diploma aan vast zit . Dusjah , in jou ogen (boozebelly) is een ieder met deze hobby die geen chinees is of in een fabriek werkt , een amateur en dom etc.

Laatst bewerkt:

Poziloc

FPM Hangouderen
Wat Nismo is overkomen, is een fout geweest! waar die nu naar alle waarschijnlijkheid z'n les heeft geleerd.
Ergens kan ik mij er ook iets bij voorstellen...het moet groter, harder, mooier etc.
Kijk maar op andere fora, waar het knalvuurwerk niet hard genoeg kan zijn.
Maar dit is niet alleen met vuurwerk, maar ook met andere hobby's.
Persoonlijk denk ik dat het eenmaal in de mens zit en met name de mannen.
Ik heb naast vuurwerk nog een andere hobby en dat is zeevissen...ook daar ondervind ik de drang naar meer en groter en dat heb ik tevens met motor rijden...hoe harder hoe mooier...maar daar zie ik wel de gevaren van in na een ongeluk wat niet eens hard ging....helaas gebeurd er na een incident pas, dat je ogen geopend worden en je met de neus op de keiharde feiten word gedrukt!met risico's

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan