'Onderzoeksraad: risico's tijdens jaarwisseling te groot'

joszie

Zilveren Member
Een andere lading voor hem misschien..? Wij echter!!

Zeer zeker wel een andere lading. Bij Zwarte pieten durft een groepje het woord 'slavernij' en "racisme" in de mond te nemen. Iets wat bij de vuurwerkdiscussie niet zou kunnen. Beide discussie worden echter gevoerd door het aandragen van onjuistheden en intolerantie.

Grootste probleem bij de vuurwerkdiscussie is echter dat het daadwerkelijk van de ene op de andere dag voorbij kan zijn (met het vuurwerk dan). Als de overheid een verbod invoert in het kader van 'veiligheid' dan is het klaar en valt er niets aan te doen (behalve wellicht een rechtszaak beginnen, maar wie heeft daar de middelen voor). Het zijn van zwarte piet kan je niet verbieden, immers is de veiligheid niet in het geding als men zijn/haar gezicht zwart maakt.

Beide discussie zouden niet gevoerd hoeven te worden. Ik hoop echt dat beide discussies snel ten onder gaan. De enige 2 feestdagen die ik als hobby heb wil ik niet kwijt.

adgertic

Registered User
Zeer zeker wel een andere lading. Bij Zwarte pieten durft een groepje het woord 'slavernij' en "racisme" in de mond te nemen. Iets wat bij de vuurwerkdiscussie niet zou kunnen. Beide discussie worden echter gevoerd door het aandragen van onjuistheden en intolerantie.

Grootste probleem bij de vuurwerkdiscussie is echter dat het daadwerkelijk van de ene op de andere dag voorbij kan zijn (met het vuurwerk dan). Als de overheid een verbod invoert in het kader van 'veiligheid' dan is het klaar en valt er niets aan te doen (behalve wellicht een rechtszaak beginnen, maar wie heeft daar de middelen voor). Het zijn van zwarte piet kan je niet verbieden, immers is de veiligheid niet in het geding als men zijn/haar gezicht zwart maakt.

Beide discussie zouden niet gevoerd hoeven te worden. Ik hoop echt dat beide discussies snel ten onder gaan. De enige 2 feestdagen die ik als hobby heb wil ik niet kwijt.
Toch.... Als zwarte Piet mag je geen auto besturen omdat je dan onherkenbaar bent.

joszie

Zilveren Member
Toch.... Als zwarte Piet mag je geen auto besturen omdat je dan onherkenbaar bent.
Onze zwarte pieten rijden ook altijd naar opdrachten (met de Sint voorin). Nog nooit voor aangehouden of iemand moeilijk over gedaan

Verstuurd vanaf mijn General Mobile 4G Dual met Tapatalk

adgertic

Registered User
Onze zwarte pieten rijden ook altijd naar opdrachten (met de Sint voorin). Nog nooit voor aangehouden of iemand moeilijk over gedaan

Verstuurd vanaf mijn General Mobile 4G Dual met Tapatalk
Ik denk ook dat er geen agent bestaat die er moeilijk over doet maar het schijnt wel wettelijk zo te zijn.
Maar goed, nog even en er mag binnenkort helemaal niets meer in dit land qua decembertradities. Dan moet iedereen braaf eerste en tweede gourmetdag vieren waarna we het jaar zwijgend laten overgaan in het nieuwe. Een soort vier mei maar dan kouder.

Plum Bloom

Registered User
De mening van de VVD:

Geachte heer Bloom,

Hartelijk dank voor uw bericht aan de heer Rutte. In uw bericht vraagt u naar het standpunt over een mogelijk verkoopverbod voor knalvuurwerk en vuurpijlen. Iedereen heeft herinneringen aan het moment waarop er met de hele buurt samen vuurwerk afgestoken wordt en iedereen elkaar een gelukkig nieuw jaar wenst. Legaal knal- en siervuurwerk horen hierbij en deze traditie mag niet worden verpest door tuig. Als VVD willen we mensen hun legale vuurwerk niet afpakken, maar op alle mogelijke manieren illegaal vuurwerk of het verkeerd gebruik van legaal vuurwerk aanpakken. Dit houdt ook in dat er strenger gehandhaafd moet worden op mensen die vuurwerk afsteken buiten de toegestane afsteektijden op Oudejaarsdag, wanneer er geen vuurwerk afgestoken mag worden.

Tegelijkertijd moeten we de oproep van hulpverleners zeer serieus nemen. Geweld tegen hulpverleners is niet normaal. Er zijn de afgelopen jaren veel maatregelen genomen, zoals het snelrecht, de 200% strafeis, de uitbreiding van de mogelijkheden op het gebied van cameratoezicht en betere opsporing via het internet. Helaas blijkt dit in de praktijk niet altijd uitkomst te bieden en de hulpdiensten beschouwen dit als onvoldoende effectief. Als VVD staan wij voor onze hulpverleners, maar wij geloven er niet in dat een totaalverbod op de particuliere verkoop van knalvuurwerk een oplossing is voor hun problemen.Het is van groot belang om beter en meer gebruik te maken van effectieve maatregelen die we nu al kunnen nemen. Op lokaal niveau kunnen burgemeesters bijvoorbeeld een hoop doen om de openbare orde te handhaven, zoals bijvoorbeeld het instellen van (vrijwillig) vuurwerkvrije zones, het uitdelen van zware boetes en het opleggen en handhaven van een meldplicht voor bekende relschoppers zodat hen de mogelijkheid tot het schoppen van rotzooi ontnomen wordt.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Paul Haseloop

Persoonlijk medewerker Dhr A. Rutte

Baron van lunt zu sas

Registered User
tsja, ze laten de galeislaven(gemeente) roeien met lepeltjes(onderbezette politie) in plaats van roeispanen en klagen dan nog dat het niet hard genoeg gaat.
het allerbelangrijkste blijft dat er geen agenten bij mogen komen, dat kunnen we zo onderhand wel vaststellen

Plum Bloom

Registered User
maar wij geloven er niet in dat een totaalverbod op de particuliere verkoop van knalvuurwerk een oplossing is voor hun problemen.

Haseloop heeft het niet over de pijlen. Bewust?

Edit: wie VVD-vuurwerkwoordvoerder Arno Rutte ook iets wil vragen, kan hier terecht: https://www.vvd.nl/profielen/arno-rutte/ (naar beneden scrollen voor het contactformulier).

Laatst bewerkt:

Baron van lunt zu sas

Registered User
maar wij geloven er niet in dat een totaalverbod op de particuliere verkoop van knalvuurwerk een oplossing is voor hun problemen.

Haseloop heeft het niet over de pijlen. Bewust?

mijn inschatting, gebaseerd op mijn onderbuikgevoel, is dat het vuurpijlverbod nog als voorbehoud word gebruikt en dat het knalverbod dan maar als offer word gebruikt om de massa tevreden te stellen. dus de pijltjes hebben nog 1 a 2 jaar.

Moontan

Moderator
Medewerker
Mooie actie van je Plum Bloom, je email naar de VVD. De reactie van hun kant is duidelijk. Ik zou graag willen dat alle politieke partijen net zo eerlijk zouden zijn als de VVD, niet om de feiten heendraaien. Handhaven in plaats van simpel verbieden.

Moontan

Moderator
Medewerker
Vragen gesteld door de leden der Kamer

2017Z18255

Vragen van het lid Den Boer (D66) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over het onderzoek «Veiligheidsrisico’s jaarwisseling» (ingezonden 18 december 2017).

Vraag 1
Kent u het rapport «Veiligheidsrisico’s jaarwisseling» van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV)?

Vraag 2
Bent u het eens met de stelling van de OVV dat een Europese aanpak van illegaal vuurwerk effectief is? Waarom wel of waarom niet?

Vraag 3
Welke inspanningen verricht Nederland ten aanzien van de verruiming van de EU-Pyrorichtlijn? Hoe beoordeelt u de inspanningen van Nederland ten aanzien van de aanpassing van EU-regelgeving, bijvoorbeeld ter voorkoming dat professioneel vuurwerk in handen komt van de consument en ter inperking van de productie en kracht van dit vuurwerk?

Vraag 4
Hoe duidt u de observatie in het onderzoeksrapport van de OVV dat er (nog) onvoldoende draagvlak onder de lidstaten bestaat voor de aanpassingen van EU-regelgeving? Wat zijn de concrete inspanningen van Nederland om dit draagvlak onder de lidstaten te vergroten?

Vraag 5
Kunt u de Kamer een overzicht doen toekomen van de activiteiten van de Europese Commissie ten behoeve van het toezicht dat wordt uitgeoefend op de naleving van de EU-Pyrorichtlijn? Is er zicht op het aantal meldingen dat de lidstaten aan de Europese Commissie doen over illegaal vuurwerk? Zo ja, kunt u dit aan de Kamer doen toekomen?

Vraag 6
Hoe beoordeelt u de effectiviteit van multidisciplinaire Europese samenwer-king in de grensoverschrijdende aanpak van illegaal vuurwerk, zoals de samenwerking van politie, douane, en de Fiscale Inlichtingen en Opsporings-dienst (FIOD) met zusterdiensten in andere EU-Lidstaten?

Vraag 7
Ziet u een rol weggelegd voor de EU-politiedienst Europol in de aanpak van illegaal vuurwerk? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet?

Vraag 8
Ziet u mogelijkheden om de productie en handel in illegaal vuurwerk op EU-niveau te vervlechten in het programma EMPACT? Bent u het eens dat met een gezamenlijke aanpak via EMPACT de professionalisering en uitwisseling van inlichtingen met betrekking tot illegaal vuurwerk kan verbeteren?

Vraag 9
Bent u bekend met de constatering uit het onderzoeksrapport van de OVV dat «vuurwerktoerisme vanuit Nederland een jaarlijks terugkerend fenomeen» is? Wat is de frequentie en intensiteit van selectieve grenscontroles met betrekking tot illegaal vuurwerk aan de binnengrenzen met België en Duitsland?

Vraag 10
Gezien de herkomst van veel illegaal vuurwerk uit China, verricht u extra inspanningen om langs de weg van bilaterale samenwerking of samenwer-king via de EU de handelsstroom aan een meer effectieve controle te onderwerpen, zowel preventief als reactief? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet?

Vraag 11
Welke mogelijkheden ziet u in tracking- en tracingtechnologie om illegaal vuurwerk dat via internet wordt besteld te identificeren en te onderscheppen binnen de EU?

Plum Bloom

Registered User
De mening van het CDA:

Geachte heer Bloom,

Dank voor uw mail. We denken er het grotendeels hetzelfde over.

Hebt u zelf het volledige rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid gelezen? https://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/2329/veiligheidsrisico-s-tijdens-de-jaarwisseling

Daarin is te lezen dat het grootste deel van de letsels rond oud en nieuw veroorzaakt worden door legaal verkocht vuurwerk en de helft van dat letsel omstanders treft, dus niet diegenen die het zelf afsteken. Dat is wel een probleem dat we onder ogen moeten zien. Het CDA is geen voorstander van afschaffen van het afsteken van vuurwerk, wel van het aanpassen van de traditie, zodat oud en nieuw weer voor iedereen een feest wordt. En we moeten dus ook iets met het letsel veroorzaakt door legaal vuurwerk. Of we daarin het advies van de OVV volgen om knalvuurwerk en vuurpijlen te verbieden dat weten we nog niet. We wachten hierover eerst een standpunt van de minister af.

Zelf zie ik het niet zo maar gebeuren dat we alles van de ene op de andere dag verbieden. Niet te handhaven. Ik denk meer aan het aanwijzen van plekken waar dit soort vuurwerk mag worden afgestoken, onder toezicht. Op sommige plekken, zoals in uw wijk, zal dat helemaal niet nodig zijn. Nogmaals: de traditie aanpassen, niet afschaffen.

Een ander probleem is het zware, illegale vuurwerk. Daar is maar één remedie voor denkbaar: keihard aanpakken.

Met vriendelijke groet,

Chris van Dam

Hairy Harry

Registered User
Zowel de VVD als de CDA hebben een standaard antwoord ik kreeg nagenoeg dezelfde antwoorden. Neemt natuurlijk niet weg dat het niet vaak genoeg onder de aandacht gebracht kan worden.

Plum Bloom

Registered User
Zowel de VVD als de CDA hebben een standaard antwoord ik kreeg nagenoeg dezelfde antwoorden. Neemt natuurlijk niet weg dat het niet vaak genoeg onder de aandacht gebracht kan worden.

Van Dam is in zijn antwoord specifiek in gegaan op iets wat ik in mijn mail aan hem had aangehaald, te weten de situatie in mijn wijk. Hij heeft mijn bericht dus wel degelijk gelezen.

Hairy Harry

Registered User
Van Dam is in zijn antwoord specifiek in gegaan op iets wat ik in mijn mail aan hem had aangehaald, te weten de situatie in mijn wijk. Hij heeft mijn bericht dus wel degelijk gelezen.

Ze lezen, of hun assistent, het ook wel, maar de antwoorden zijn grotendeels standaard antwoorden. Maakt voor de rest niet uit, ze besteden er toch aandacht aan en daar gaat het om. Het antwoord wat je van van Dam hebt gekregen verschilt op hooguit twee regels van de email die ik als antwoord heb gekregen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan