'Onderzoeksraad: risico's tijdens jaarwisseling te groot'

Moontan

Moderator
Medewerker
1-12-2017 (1) OVV pleit voor verbod vuurpijlen en knalvuurwerk - Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij - GoT

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1819027 1/1

Goedemorgen mede-Tweakers,

Je kon er vanochtend niet omheen, maar alle radio/tv/kranten/nieuwspagina's stonden er vol mee.
NRC: ‘OVV pleit voor verbod vuurpijlen en knalvuurwerk’
NOS: 'Onderzoeksraad voor Veiligheid bepleit verbod vuurpijlen en knalvuurwerk
Vuurwerkbranche kan leven met verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen(RTL doet er een schepje bovenop
en stelt dat op basis van Lesli Firew orks & BPN sleutelfiguur de branche erm ee kan leven)

De traditie rondom het consumentenvuurwerk in Nederland ligt zwaar onder vuur.
De branche loopt jaarlijks tegen nieuwe barrieres aan die mijn inziens impliciet allemaal de zelfde boodschap
hebben. 'Consumentenvuurwerk moet verboden worden'.
De argumenten die hiervoor gebruikt worden liggen meestal in de trend van overlast, milieuvervuiling, vernieling,
slachtoffers & gevaar voor onze hulpverleners. Dit zijn ook zeker problemen die veroorzaakt worden door het
gebruik van vuurwerk en die ga ik ook niet bagetaliseren.
hetgeen wat mij hierin verschrikkelijk dwars zit is dat een nationaal volksfeest langzaam maar zeker via de
eenvoudige weg gecastreerd wordt omdat het niet lukt om de echte oorzaken aan te pakken. Met dergelijke
maatregelen wordt de drempel om 'legaal' vuurwerk te kopen steeds hoger, terwijl de drempel voor 'illegaal'
vuurwerk even hoog blijft.

Ook moet ik bij het openen van dit topic even terugdenken aan de bosatlas van de veiligheid.. Is de maatschappij
niet gewoon op zoek naar 'low hanging fruits' en is het bezig met inperken van angstgevoelens
(symptoombestrijding) in plaats van het aanpakken van de oorzaak.
Ik wil graag met jullie de discussie aan gaan en horen waar volgens jullie de hele vuurwerktraditie in Nederland
naar toe moet.

Vriendelijke groet vanuit de kaasfondue

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1819027

Schuim

Moderator
Medewerker
Stemmingmakerij van de bovenste plank, en de boel steeds verder opvoeren, we gaan het mee maken.
Als het niet zo is, stel ik voor om een pagina grote advertentie te plaatsen in alle dagbladen, waarbij we ze letterlijk citeren en uitmaken voor leugenaars.
Bij voorkeur nog met de namen van schrijver en redacteur er bij.

Ik heb volgens mij een beetje het zelfde gevoel over de houding van de branche als @elgielo sinds dat er de discussie word gevoerd over singleshots.

De handel lijkt zich zelf te willen beschermen door alles af te ketsen waar over gezeikt word.
Als je enkel nog het product verkoopt waar men niet over klaagt in de media (de siercake) dan hebben ze toch geen poot meer om op te staan?
Het gaat in de media toch over niks anders dan bommen en lawinepijlen?
Daarbij zijn de cakes en de pijlen de dingen waar winst op gedraaid word, en als je dan enkel de pijlen hoeft op te offeren, probleem opgelost toch?

Je kunt meteen roepen bij elke knal die je hoort, "JAAAA! maar das niet Nederlands vuurwerk, hier hebben we niks mee te maken"

Man, ik kan niet wachten op het rapport, eindelijk duidelijkheid, en niet dat continue gespeculeer.

EDIT: Hey, hij is er al ^^

Laatst bewerkt:

Plum Bloom

Registered User
'De komende jaren zal de overheid nauwlettend moeten monitoren in hoeverre het nog
toegestane vuurwerk zorgt voor letsel. Voor een goede besluitvorming is het
onontbeerlijk dat er betrouwbare kwantitatieve informatie beschikbaar komt over het
verband tussen het type vuurwerk en de omvang en aard van het letsel. Jaarlijks kan dan
bezien worden of, behalve vuurpijlen en knalvuurwerk, mogelijk meer vuurwerkartikelen
voor een verbod in aanmerking moeten komen of dat ANDERE MAATREGELEN noodzakelijk
zijn.
'

De aap en de mouw.

Laatst bewerkt:

Schuim

Moderator
Medewerker
'De komende jaren zal de overheid nauwlettend moeten monitoren in hoeverre het nog
toegestane vuurwerk zorgt voor letsel. Voor een goede besluitvorming is het
onontbeerlijk dat er betrouwbare kwantitatieve informatie beschikbaar komt over het
verband tussen het type vuurwerk en de omvang en aard van het letsel. Jaarlijks kan dan
bezien worden of, behalve vuurpijlen en knalvuurwerk, mogelijk meer vuurwerkartikelen
voor een verbod in aanmerking moeten komen of dat ANDERE MAATREGELEN maatregelen noodzakelijk
zijn.
'

De aap en de mouw.

Dit stukje mag van mij ook wel een highlite hebben:

Voor een goede besluitvorming is het onontbeerlijk dat er betrouwbare kwantitatieve informatie beschikbaar komt over het verband tussen het type vuurwerk en de omvang en aard van het letsel.

goofygrunn

Registered User
in mijn ogen is in het rapport strakker te lezen dat men meer gaat doen aan consumentenvuurwerk dan het illegale gebeuren. Oh we hebben een dode door een trans bomer....hoppa verbod op transbomber. Een dode door een cobra, tjah we moeten de handel in illegaal vuurwerk strenger controleren..... ZUCHT

Plum Bloom

Registered User
Dit stukje mag van mij ook wel een highlite hebben:

Voor een goede besluitvorming is het onontbeerlijk dat er betrouwbare kwantitatieve informatie beschikbaar komt over het verband tussen het type vuurwerk en de omvang en aard van het letsel.

Als het op vuurpijlen aankomt, is die info kennelijk al wel beschikbaar ...

Koetje

Registered User
Dit rapport heeft als grote einddoel het totaal verbieden van consumenten vuurwerk is mijn conclusie na het grotendeels lezen hiervan. Bijzonder treurig maar niet verrassend.

bridge

Bronzen Member
Een vuurpijlenverbod.Ik heb er al voor gewaarschuwd toen er een aantal "freaks" hier op t forum daar voor gingen pleiten. Daar ligt de wortel van dit eventuele verbod.

Er was zelfs op dit forum een topic gelanceerd destijds of wij voor een vuurpijlenverbod zijn. Te gek voor woorden.

ifeelfine

Registered User
Een vuurpijlenverbod.Ik heb er al voor gewaarschuwd toen er een aantal "freaks" hier op t forum daar voor gingen pleiten. Daar ligt de wortel van dit eventuele verbod.

Er was zelfs op dit forum een topic gelanceerd destijds of wij voor een vuurpijlenverbod zijn. Te gek voor woorden.

sterfhuis constructie de vuurwerkbranche geeft steeds iets toe om maar niet tot een totaalverbod te komen wat uiteindelijk (want hey maatregelen werken niet voldoende) onafwendbaar bleek maar hey ze hebben er alles aan gedaan!

joszie

Zilveren Member
Ik toch wel heel erg benieuwd welke onderzoeken de OVV precies gebruikt heeft. Ik had de hoop dat zij de daadwerkelijke problemen rondom de jaarwisseling zouden onderzoeken. Maar nee, ook zij maken zich belachelijk door aan symboolpolitiek te doen.
Dat de branche daar niet steviger op reageert is te idioot voor woorden.

ifeelfine

Registered User
waar ik helemaal knettergek van word is dat werkelijk alle media (incl. de politie notabene) bij een verbod op rotjes en pijlen foto's van cobra 6 en ander illegaal spul laat zien

rodepo

Registered User
Re: OVV gaat onderzoek doen naar vuurwerk

Ik ga het vanavond op mn gemak lezen. En van de week een hele hoop mails sturen. Als eerste naar de raad. En daarna naar alle politieke partijen. En naar de branche vereniging. En naar de landelijke en regionale pers.
Never give up.

Plum Bloom

Registered User
Ze geven het gewoon weg. Inderdaad onbegrijpelijk. Of ze zijn heel naief.

Of zouden ze geen keus hebben gehad? Als je ziet wat voor monsterverbond er gesloten is, met ogenschijnlijk totale controle over de massamedia. Ik word er wel een beetje bang van, eerlijk gezegd.

Bovenaan