Voor wie het interesseert: ik heb afgelopen woensdag koffie gedronken met de fractievoorzitter van GL in mijn gemeente en ruim een uur informeel met haar gepraat, om te beginnen over dat verdomde Meldpunt. Zij wist daar eigenlijk niets vanaf. GL in mijn gemeente hoort niet bij de fracties die dat Meldpunt ondersteunen. Ze wist ook niet dat op de site van het Meldpunt voor vragen wordt doorverwezen naar lokale afdelingen.
Dat het Meldpunt eenvoudig te manipuleren is via valse meldingen, was nieuw voor haar. Ze is het met mij eens dat dit een slechte zaak is en heeft gezegd hierover contact op te nemen met de verantwoordelijken. Ze stelde wel dat ze eerder naieviteit dan boze opzet vermoed bij de initiatiefnemers, nadat ik hierover mijn twijfels had uitgesproken. Maar ik ben er zo goed als zeker van dat in mijn gemeente van haar kant de komende tijd geen voorstel zal komen voor het aanwijzen van vuurwerkvrije zones op basis van dat Meldpunt, en daar was het mij in eerste instantie om te doen.
Daarna hebben we het heel lang gehad over vuurwerk in al zijn facetten. Ze gaf aan so wie so niets te zien in verboden, om tal van redenen. Ze zei het vervelend te vinden dat GL bij sommigen te boek staat als partij die alleen maar dingen wil verbieden. Maar ze bleek ook maar bitter weinig van vuurwerk te weten. Ik heb haar verteld over kosten van shows, over veiligheidsafstanden, over cat. 1, 2, 3 en 4, over het nut van vuurwerkbrillen, over het uitbannen van babypijltjes, over evt. meldingen van carbid bij het Meldpunt, over tien meldingen van een klap bij het Meldpunt, over 2-gramsknallers, over Cobra's, over de sfeer die hangt rond Oud en Nieuw en ga zo maar door. Ik liep helemaal leeg, maar ze was werkelijk geinteresseerd. Vermoedelijk ook omdat ik welgemeend begrip toonde voor de andere kant van het verhaal. Ze heeft bijvoorbeeld twee hondjes die last hebben van voortijdig geknal. En dat ik hier in de wijk een Buurtvuurwerk organiseer, met financiele bijdragen van een aantal bewoners, sprak haar ook wel aan.
Uiteindelijk zei ze nog wel er over te denken in overleg te gaan met de SGP alhier om een voorstel te doen voor een centraal vuurwerk (SGP had zoiets geroepen in december). Dat verbaasde me enigszins na wat ik had verteld. Vraag me af wat ze daarmee wil bereiken, vooral ook omdat ze eerder had erkend dat Oud en Nieuw voor veel mensen een familiefeest is dat je in je eigen omgeving viert. Heb haar vandaag een mail gestuurd met daarin de gegevens over veiligheidsafstanden, aanvullende voorwaarden en kosten etc. die vuurwerkfreakz mij onlangs heeft verschaft, in de hoop dat ze er helemaal vanaf ziet. Ik denk wel dat het bewijst dat veel politici gevoelig zijn voor bepaalde tendensen en daar snel in meegaan (net als journalisten overigens).
Ik heb hoe dan ook een goed gevoel overgehouden aan mijn debuut als lobbyist. Ik denk dat veel (gemeenteraads)politici helemaal niet weten waarover ze praten en dat een persoonlijk gesprek daar het nodige aan kan doen. Is vermoedelijk uiteindelijk effectiever dan bellen, mailen of reageren op blogs etc. Of alle politici daarvoor open staan, weet ik niet. Maar het is de moeite van het proberen waard.