Meldpunt vuurwerkoverlast woensdag online

ferox

Registered User
Gewoon allemaal meldingen doen in piep kleine dorpjes. Als dat boven de rest uitstijgt snapt iedereen dat het doorgestoken kaart is.

ferox

Registered User
Dat klopt maar als er 2000 meldingen komen uit een dorp met 100 inwoners ben ik benieuwd wat voor smoes hij gaat bedenken.

Dat van de media heb je helemaal gelijk in. Zo jammer dat ze alle tradities worden vernietigt door die azijnpissers. Straks verzinnen ze ook nog dat kerst slecht is. Want dat kost teveel dieren levens.

happy4ever

Registered User
ach als je bv de plaats Warfum neemt in groningen met postcode 9989 en je doet daar 100+ meldingen dat dan de boodschap wel duidelijk is dat de site zo lek is als een mandje en geen enkele controle uitvoert op de gedane meldingen

ferox

Registered User
ach als je bv de plaats Warfum neemt in groningen met postcode 9989 en je doet daar 100+ meldingen dat dan de boodschap wel duidelijk is dat de site zo lek is als een mandje en geen enkele controle uitvoert op de gedane meldingen
Nou dat is precies wat ik bedoel. Alleen is de kans wel dat ze het ombuigen en alsnog doorspelen naar de media.

Ik zie de koppen al:

Het geknal was zo hard dat het zelfs in Warfum te horen was.

Plum Bloom

Registered User
Ook ik heb even gekeken en een melding gemaakt op ons mooie waddeneiland Vlielangd Daar was nog geen melding haha. Gewoon maar een onzin naam en niet bestaand email adres opgegeven. Postcode van een bedrijf opgezocht en voila, de melding staat erbij. Dit gaat helemaal nergens over.

Goed gedaan. Overtuigender bewijs is er niet. Alle fake-meldingen worden volledig geaccepteerd door het meldpunt.

Ik heb inmiddels de reeds eerder door mij benaderde media (NOS, RTL, Trouw, Volkskrant) alsmede NRC en AD op de hoogte gebracht van het feit dat ook meldingen met volledig verzonnen mailadressen worden geaccepteerd. Een lijst met andere media die ik ga benaderen, al dan niet met hulp van FPM-ers, zit al in mijn hoofd. Ik heb best goede hoop dat dit een dezer dagen ergens wordt opgepikt. Een kranten-artikel met als kop 'Meldpunt Vuurwerkoverlast eenvoudig te manipuleren' of zoiets, daar mik ik op.

Ik vind de gedachte dat het mogelijk is dat Bonte en een paar kornuiten stiekem het aantal meldingen zelf kunnen manipuleren om er vervolgens politiek voordeel mee te behalen werkelijk onverdraaglijk. Vooral omdat Groen Links streeft naar een verbod op consumentenvuurwerk en er dus ALLE belang bij heeft dat het aantal meldingen niet daalt vergeleken met vorig jaar, zeker niet op de dagen waarop het consumentenvuurwerk te koop is.

Ik moet er ook niet aan denken dat de een of andere figuur uit mijn wijk de ene na de andere melding doet en aan de hand daarvan om een afsteekverbod vraagt voor mijn wijk.

Dus : hoort, zegt het voort. En stuur een link van dit topic naar wie het maar lezen wil.

Laatst bewerkt:

Dennis010

Registered User
Er zit hier toch iemand die bij de televisie (ik dacht NOS) werkt? Kan je niet via hem een ingangetje naar de media regelen? Ik kan me de naam even niet voor me halen, maar de andere liefhebbers weten vast wie ik bedoel.

boozebelly

Registered User
Goed gedaan. Overtuigender bewijs is er niet. Alle fake-meldingen worden volledig geaccepteerd door het meldpunt.

Ik heb inmiddels de reeds eerder door mij benaderde media (NOS, RTL, Trouw, Volkskrant) alsmede NRC en AD op de hoogte gebracht van het feit dat ook meldingen met volledig verzonnen mailadressen worden geaccepteerd. Een lijst met andere media die ik ga benaderen, al dan niet met hulp van FPM-ers, zit al in mijn hoofd. Ik heb best goede hoop dat dit een dezer dagen ergens wordt opgepikt...

Complimenten voor je inzet Plum Bloom!

Plum Bloom

Registered User
Er zit hier toch iemand die bij de televisie (ik dacht NOS) werkt? Kan je niet via hem een ingangetje naar de media regelen? Ik kan me de naam even niet voor me halen, maar de andere liefhebbers weten vast wie ik bedoel.

Weet niet wie je bedoelt, wil graag weten wie dat is. Volgens mij hebben we echt een punt. Een politieke partij die Kamerleden en burgemeesters een rapport aanbiedt op basis van een Meldpunt dat zo lek is als een zeef, dat is nieuws.

@boozebelly: Dank je wel. Had me dezer dagen liever bezig gehouden met de leukere kanten van vuurwerk, maar ik ben inmiddels werkelijk pislink. Ik vind dit schaamteloze Meldpunt een schandvlek voor onze democratie.

Laatst bewerkt:

rodepo

Registered User
Zag zojuist tot mijn teleurstelling dat RTL Teletekst het persbericht van Groen Links over het aantal meldingen weer klakkeloos heeft overgenomen, inclusief het gebruik van het zeer tendentieuze woordje 'Al' in de kop. NOS Teletekst daarentegen wijdde er vandaag geen woord aan.

Inmiddels een derde test gedaan met het totaal verzonnen mailadres, ditmaal met mijn eigen postcode. Uiteraard ook deze melding weer in dank aanvaard door het Meldpunt. 't Is godgeklaagd.

@rodepo: Prima gedaan. Ik gebruik Facebook, noch Twitter maar heb begrepen dat je hiermee in een klap heel veel mensen kunt bereiken. Zou mooi zijn als er een sneeuwbaleffect ontstaat en de zaak door een of ander medium wordt opgepikt.

Rtl teletex zegt niet dat het waar is of dat ze er mee eens zijn. Lees de zin: " Dat staat op de website van het meldpunt."
Hiermee leggen ze de verantwoording bij het meldpunt en is rtl juridisch ingedekt.
Voor de rest is het citeren en opsommingen.

Plum Bloom

Registered User
Kleine round up.

Er zijn inmiddels twee FPM-leden die via een bevriende journalist de ongeloofwaardigheid van het Meldpunt bij een krantenredactie onder de aandacht hebben gebracht. Het betreft een landelijke en een regionale krant.

NOS Teletekst heeft al drie dagen geen aandacht aan het Meldpunt besteedt. RTL Teletekst houdt stug vol, maar had het gisteren in de kop over 'ruim' in plaats van 'al'.

Het inschakelen van politici als Van Klaveren lijkt mij vooralsnog geen goed idee. Het belangrijkste is dat een gerespecteerd medium iets over de ongeloofwaardigheid van het Meldpunt schrijft, dan gaat het balletje hopenlijk vanzelf rollen. En kan Van Klaveren met dat bericht doen wat hij wil.

Overigens nog steeds geen antwoord mogen ontvangen van GL op mijn via het Meldpunt gestelde vraag over het checken van namen, mailadressen en IP-adressen. Waar dat op wijst? Tja. Misschien zijn ze te druk met twitteren. Tijd om het aantal meldingen te actualiseren is er kennelijk wel.

happy4ever

Registered User
Wat een azijnzeikers zijn er hier toch in Westenholte (Zwolle). Vanochtend om 10:00 gekeken, waren er 15 meldingen. Vanaf die tijd mocht er met Carbid geschoten worden. Zijn er ondertussen weer 3 meldingen bij gekomen :sad:

painkiller

Registered User
Ik heb gisteren zelf bijna een melding gedaan.....
Ik heb me gisteren toch dreunen gehoord! Een cobra is er niks bij.
Ben benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen de komende haren.

Plum Bloom

Registered User
Ook ik heb even gekeken en een melding gemaakt op ons mooie waddeneiland Vlielangd Daar was nog geen melding haha. Gewoon maar een onzin naam en niet bestaand email adres opgegeven. Postcode van een bedrijf opgezocht en voila, de melding staat erbij. Dit gaat helemaal nergens over.

Inmiddels vijf meldingen op Vlieland ;-)

Plum Bloom

Registered User
Het is inmiddels bijna twee weken geleden dat ik via het Meldpunt een vraag heb gesteld inzake de betrouwbaarheid er van. Een antwoord is al die tijd uitgebleven, vandaar dat ik contact heb gezocht met de plaatselijke afdeling van Groen Links. De fractievoorzitter reageerde aangenaam snel op mijn mail en staat open voor een gesprek, telefonisch of onder vier ogen. Hoop deze week af te kunnen spreken.

Inmiddels heb ik links en rechts gelezen dat er GL-gemeenteraadsfracties zijn die met de cijfers van het Meldpunt in de hand om een vuurwerkverbod in bepaalde gebieden gaan vragen. Dit is een LEVENSGEVAARLIJKE ontwikkeling. Zoals het Meldpunt nu in elkaar steekt, is het mogelijk dat iemand uit jouw buurt tientallen of honderden (valse) meldingen doet en daarmee een verbod uitlokt in jouw wijk dat niet op realiteit is gebaseerd. Dat de mensen achter het Meldpunt zelf de cijfers kunnen manipuleren, laat ik dan nog maar buiten beschouwing.

Dus: als je merkt dat in jouw gemeente GL de cijfers van dit Meldpunt wil ge/misbruiken, kom dan onmiddelijk in actie. Zoek bijvoorbeeld contact met de plaatselijke pers en verwijs naar dit topic.

Overigens staat inmiddels vast dat de Binnenland-redactie van een gerenommeerde landelijke krant weet dat het Meldpunt zeer eenvoudig kan worden gemanipuleerd. Tot berichtgeving heeft dit nog niet geleid. Maar wat niet is, kan nog komen. Hoe meer zaadjes er in de grond worden gestopt, hoe groter de kans dat er eentje opkomt.

Tenslotte viel mij bij nadere bestudering van de Meldpunt-kaart op, dat er een melding is geweest die gesitueerd is binnen de hekken van het nationaal park Hoge Veluwe. Vreemde zaak. Volgens mij woont daar geen hond.

Plum Bloom

Registered User
Wie, waar dan ook, wil reageren op GL-misbruik van het Meldpunt, zou de volgende tekst kunnen gebruiken:

Het Meldpunt Vuurwerkoverlast is buitengewoon ongeloofwaardig. Het was mogelijk vanaf één pc (geaccepteerde) meldingen te doen met een volledig verzonnen naam en een volledig verzonnen mailadres, in willekeurig welke wijk in Nederland dan ook! Niet uit te sluiten valt dat één en dezelfde persoon honderden meldingen heeft gedaan. Het is schokkend om te zien dat een democratische partij een Meldpunt beheert dat zo kinderlijk eenvoudig te manipuleren is en met de resultaten er van vervolgens politiek bedrijft.

Plum Bloom

Registered User
Voor wie het interesseert: ik heb afgelopen woensdag koffie gedronken met de fractievoorzitter van GL in mijn gemeente en ruim een uur informeel met haar gepraat, om te beginnen over dat verdomde Meldpunt. Zij wist daar eigenlijk niets vanaf. GL in mijn gemeente hoort niet bij de fracties die dat Meldpunt ondersteunen. Ze wist ook niet dat op de site van het Meldpunt voor vragen wordt doorverwezen naar lokale afdelingen.

Dat het Meldpunt eenvoudig te manipuleren is via valse meldingen, was nieuw voor haar. Ze is het met mij eens dat dit een slechte zaak is en heeft gezegd hierover contact op te nemen met de verantwoordelijken. Ze stelde wel dat ze eerder naieviteit dan boze opzet vermoed bij de initiatiefnemers, nadat ik hierover mijn twijfels had uitgesproken. Maar ik ben er zo goed als zeker van dat in mijn gemeente van haar kant de komende tijd geen voorstel zal komen voor het aanwijzen van vuurwerkvrije zones op basis van dat Meldpunt, en daar was het mij in eerste instantie om te doen.

Daarna hebben we het heel lang gehad over vuurwerk in al zijn facetten. Ze gaf aan so wie so niets te zien in verboden, om tal van redenen. Ze zei het vervelend te vinden dat GL bij sommigen te boek staat als partij die alleen maar dingen wil verbieden. Maar ze bleek ook maar bitter weinig van vuurwerk te weten. Ik heb haar verteld over kosten van shows, over veiligheidsafstanden, over cat. 1, 2, 3 en 4, over het nut van vuurwerkbrillen, over het uitbannen van babypijltjes, over evt. meldingen van carbid bij het Meldpunt, over tien meldingen van een klap bij het Meldpunt, over 2-gramsknallers, over Cobra's, over de sfeer die hangt rond Oud en Nieuw en ga zo maar door. Ik liep helemaal leeg, maar ze was werkelijk geinteresseerd. Vermoedelijk ook omdat ik welgemeend begrip toonde voor de andere kant van het verhaal. Ze heeft bijvoorbeeld twee hondjes die last hebben van voortijdig geknal. En dat ik hier in de wijk een Buurtvuurwerk organiseer, met financiele bijdragen van een aantal bewoners, sprak haar ook wel aan.

Uiteindelijk zei ze nog wel er over te denken in overleg te gaan met de SGP alhier om een voorstel te doen voor een centraal vuurwerk (SGP had zoiets geroepen in december). Dat verbaasde me enigszins na wat ik had verteld. Vraag me af wat ze daarmee wil bereiken, vooral ook omdat ze eerder had erkend dat Oud en Nieuw voor veel mensen een familiefeest is dat je in je eigen omgeving viert. Heb haar vandaag een mail gestuurd met daarin de gegevens over veiligheidsafstanden, aanvullende voorwaarden en kosten etc. die vuurwerkfreakz mij onlangs heeft verschaft, in de hoop dat ze er helemaal vanaf ziet. Ik denk wel dat het bewijst dat veel politici gevoelig zijn voor bepaalde tendensen en daar snel in meegaan (net als journalisten overigens).

Ik heb hoe dan ook een goed gevoel overgehouden aan mijn debuut als lobbyist. Ik denk dat veel (gemeenteraads)politici helemaal niet weten waarover ze praten en dat een persoonlijk gesprek daar het nodige aan kan doen. Is vermoedelijk uiteindelijk effectiever dan bellen, mailen of reageren op blogs etc. Of alle politici daarvoor open staan, weet ik niet. Maar het is de moeite van het proberen waard.

Bovenaan