Maaseik: Kilo,s vuurwerk van Nederlanders in beslag genomen

Bonbridge

Registered User
Zover ik weet is het tot 300+ kilo nem toch echt te rijden zonder ADR papieren. Vrachtbrief en brandblusser zou genoeg moeten zijn. Dan zit je ook nog steeds onder de 1000 punten.

Zo rijden er tientallen zo niet honderden busjes tijdens de verkoopdagen rond omdat er ook veel winkels zijn die hun eigen vuurwerk ophalen bij de importeur.

Misschien dat het in Belgie anders geregeld is maar volgens mij is dit gelijk in Europa.

Dat is niet helemaal waar. Onder de 1000 punten mag je vuurwerk vervoeren MET vervoersdocument ZONDER opleiding/cursus gevaarlijke stoffen.
Honderden busjes rijden in de verkoopdagen rond. Boven de 1000 punten wordt het een ander verhaal: EX keuring voor voertuig en dan moet je wel klasse1 hebben maar in het 1.4 is dit niet aan de orde.

Ik ben ADR klasse 1 chauffeur en heb pas weer examen gedaan voor verlenging van mijn papieren.
Een hoop mensen denken dat een vrachtbrief en blusser voldoende zijn bij het vervoer onder 1000 punten.
Dat is dus niet zo.

Ik ga hier niet alles opnoemen maar er komt dus net iets meer bij kijken.

Bonbridge

Registered User
Gevaarlijke stoffen vervoer onder de vrijgestelde hoeveelheden betekent niet dat je van alles bent vrijgesteld.

Als je geen ADR hebt; verplichte opleiding omgaan met gevaarlijke goederen.
Hierin leer je dat er wel ter dege voorschriften zijn voor dit vervoer, dit geldt ook voor de verpakkingen, stuwage, etc.

Baron van lunt zu sas

Registered User
"Wat meer terug on topic"
Zou het niet over drie weken weer terug bij het oude kunnen zijn?
De enige die er echt voordeel bij hebben zijn middenstanders in Nederland, de Belgische overheid heeft zich even laten gelden en verder weten we/ik niets.
De verkoop van knalletjes zijn al een aflopende zaak, met wat geduld was een bijzondere actie als deze niet nodig.
wat voor reden is er echt geweest?

Puur

Registered User
Het zou me niks verbazen dat het onder druk van nederland is gebeurd want ze hadden deze actie ook in december kunnen houden toch....zit een vreemd luchtje aan.

Yvez

Registered User
Die link was overigens al op pagina 1 geplaatst door iemand. Had ik ff gemist. Ik vraag me wel af of de overheid nog wel zo gelukkig is met deze ingeslagen weg. Hoelang duurt het voor dit soort wetgeving erdoor komt? 5 a 10 jaar ofzo? Toen speelde het oostblok cobra probleem nog niet zo als nu. Kan je beter hebben dat mensen nog een beetje normale knallers uit belgie halen als de 60grammers via internet.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Toen speelde het oostblok cobra probleem nog niet zo als nu. Kan je beter hebben dat mensen nog een beetje normale knallers uit belgie halen als de 60grammers via internet.

60 gram?
Het gaat daar al richting 150 gram....

Niks mis met een 2 grams flash knaller, dus waarom men zo moeilijk doet...

Het enige wat aan dit soort controle acties gaat bloeien is de illegale handel uit het Oostblok.

Yvez

Registered User
Precies. Wij weten dat het in belgie allemaal wel los loopt. Vandaar dat ik me afvraag of dit wel is wat de overheid wil en nu onbedoeld zijn eigen glazen ingooid. Door de waarschijnlijk jarenlange procedure tijd van dit soort wetten. Er moeten nu toch wat beleidsmakers denken van ow jee nu is er geen semi legale weg meer in belgie. Nu wordt de koper totaal afhankelijk van de 100% illegale handel. We weten allemaal wat die leveren.

RedBaron

Registered User
Precies. Wij weten dat het in belgie allemaal wel los loopt. Vandaar dat ik me afvraag of dit wel is wat de overheid wil en nu onbedoeld zijn eigen glazen ingooid. Door de waarschijnlijk jarenlange procedure tijd van dit soort wetten. Er moeten nu toch wat beleidsmakers denken van ow jee nu is er geen semi legale weg meer in belgie. Nu wordt de koper totaal afhankelijk van de 100% illegale handel. We weten allemaal wat die leveren.

In België speelt dat veel en veel minder de illegale zwart handel zoals in Nederland. De recente commotie om die wetgeving is niks anders als een bevestiging van de al bestaande wetgeving die dus al heel oud is. Dat er nu (meer en strenger) gehandhaafd gaat worden daar kon je op wachten.

Bovenaan