Maaseik: Kilo,s vuurwerk van Nederlanders in beslag genomen

Moontan

Moderator
Medewerker
Samengevat komt het er eigenlijk allemaal op neer dat het Verhaal "'Vuurwerk uit Belgie" langzaam op t einde loopt.

Ik ben bang van wel ja. Zena blinkt altijd uit in creatieve oplossingen, maar tegen deze wetgeving en strafrecht is geen kruit gewassen.
De Belgische winkeliers zijn voor een groot deel van hum omzet afhankelijk van de Nederlandse particulieren.
Die gaan geen lange ritten meer maken nu als je nauwelijks nog vuurwerk kunt kopen.

bridge

Bronzen Member
Komt nog bij dat het vuurwerk (cakes) in Nederland in zijn algemeenheid beter is. Sommige Belgen komen juist hier.

Michel_G

Zilveren Member
"Het Circuit" zal er flink van profiteren :eek:h noes:

Jep, en het risico dat iemand die het nu bij een "dealer" koopt ipv België denkt van; "goh, die dealer verkoopt ook Cobra's, laat ik er daar ook maar een paar van nemen". Zullen er genoeg zijn die hun knalvuurwerk nu via andere kanalen gaan kopen en zich dan echt niet tot de lichte knallers beperken, als diezelfde handelaar ook veel zwaarder spul aanbiedt.

Nou niet bepaald een gedachte om vrolijk van te worden :x_x:

IloveRubro

Registered User
Erg jammer deze ontwikkeling, ben bang dat de Nederlandse overheid dit gedrag gaat kopiëren zodat de winkeliers niet meer dan 25 kg. per klant mogen verkopen.

Knee

Registered User
Ik snap niet dat zena dat zelf niet naar buiten brengt dit nieuws.....
De meeste dingen moet je altijd lezen via een ander medium.
Communicatie kunnen ze nog veel verbeteren daar in bels....

Daar is medium voor. Waarom is Bels slechter dan Nederland? Omdat niks zeker is en niet voorbarig zijn met conclusies. In Bels zijn ze strenger als hier.

Pyrodolfo

Registered User
Jep, en het risico dat iemand die het nu bij een "dealer" koopt ipv België denkt van; "goh, die dealer verkoopt ook Cobra's, laat ik er daar ook maar een paar van nemen". Zullen er genoeg zijn die hun knalvuurwerk nu via andere kanalen gaan kopen en zich dan echt niet tot de lichte knallers beperken, als diezelfde handelaar ook veel zwaarder spul aanbiedt.

Nou niet bepaald een gedachte om vrolijk van te worden :x_x:

Ja precies dat!

Belgie voelt meer als een soort gedoogd iets (ook al is het niet legaal). Het andere circuit daar moet je echt weer van die "parkeerplaats afspraken" voor maken.

Yvez

Registered User
Die nieuwe regelgeving is toch al een maandje of 8 bekend? Tuurlijk is dit het einde van zena in deze vorm. Matten en nitraten zijn toch wel 75% van hun omzet schat ik? Dat is over paar maanden gewoon weg. Helaas pindakaas nu moeten de knal liefhebbers naar de cobra dealers. Precies het tegenovergestelde bereikt.

painkiller

Registered User
Dit heeft toch niks met de nieuwe regelgeving te maken? De 1kg regel is al jaren, zoniet eeuwen van kracht.
Als ze daar inderdaad streng op gaan controleren kunnen de winkels in België wel gaan sluiten. Zeker als er dadelijk geen (fatsoenlijke) knallers meer worden verkocht.

Als ik Zena was zou ik naar Polen verhuizen en lekker een webshop beginnen, deze gaan het namelijk erg druk krijgen. Waarom afspreken op een parkeerplaats als je alle denkbare knallers thuis geleverd kan krijgen?!

Laatst bewerkt:

Yvez

Registered User
Dit heeft toch niks met de nieuwe regelgeving te maken? De 1kg regel is al jaren, zoniet eeuwen van kracht.
Als ze daar inderdaad streng op gaan controleren kunnen de winkels in België wel gaan sluiten.

Dit heeft alles met de nieuwe/bestaande regels te maken. Eind december is de belgische politie begonnen met de strikte handhaving van de 1kg wet. Oa in baarle met kerst volgens mij. Ik kan me niet voorstellen dat de megastores nog blijven. Helaas.

Koetje

Registered User
Je zou toch denken dat de Belgische smeris ook wel wat beters te doen heeft dan dit heel strikt gaan naleven.

Yvez

Registered User
Het is fucking nonsens. Dit kan toch geen prio hebben? Van de week staan ze in te breken bij mijn buren en gewoon niet komen!. Moet je is bellen dat je buren vuurwerk of een wiet kwekerij hebben. Staan ze met 10 man zo voor de deur. De belgische politie is inmiddels ook al het spoor bijster helaas.

GMP82

Zilveren Member
Het is fucking nonsens. Dit kan toch geen prio hebben? Van de week staan ze in te breken bij mijn buren en gewoon niet komen!. Moet je is bellen dat je buren vuurwerk of een wiet kwekerij hebben. Staan ze met 10 man zo voor de deur. De belgische politie is inmiddels ook al het spoor bijster helaas.

Heeft vaker met beleidsmakers te maken.
Die bepalen waar de meeste aandacht naar uit moet gaan...

Yvez

Registered User
Is ook zo. Ik heb zeker respect voor onze dienders. Ik vind wel dat we met zijn alle kritisch moeten blijven. Ik volg al die wijkagenten uit de buurt op twitter die gasten maken genoeg mee. Respect.

Bonbridge

Registered User
Is ook zo. Ik heb zeker respect voor onze dienders. Ik vind wel dat we met zijn alle kritisch moeten blijven. Ik volg al die wijkagenten uit de buurt op twitter die gasten maken genoeg mee. Respect.

De politie zou van ons allemaal moeten zijn.
En er ook voor ons moeten zijn.
Helaas is dat niet zo in de praktijk.
Prioriteiten stellen hoor je dan.

De politie gaat zeer selectief te werk.
Focust zich op soft targets.
Echte 'boeven' worden niet gevangen.
Maar wel 'Jan met de pet'.

Voorbeeld: enorme boetes voor geen licht op je fiets.
Terwijl het zogenaamd om veiligheid gaat.
Deel dan voor dat geld ledlampjes uit; die kosten geen knoop!

Vuurwerk: tieners worden opgepakt en krijgen een taakstraf.
En de grote jongens, met containers, lachen in hun vuistjes.

Michel_G

Zilveren Member
Voorbeeld: enorme boetes voor geen licht op je fiets.
Terwijl het zogenaamd om veiligheid gaat.
Deel dan voor dat geld ledlampjes uit; die kosten geen knoop!

Als ze geen drol kosten, waarom kopen mensen zelf die dingen dan niet en hangen ze die op hun fiets? En wie zegt dat als ze gratis weg gegeven worden, dat mensen opeens wel die mentaliteitsomslag maken en ze wel keurig op de fiets doen? (En als de batterijen leeg zijn, dat ze er nieuwe batterijen in stoppen of uit gemakzucht maar weer zonder verlichting fietsen).

Vraag het mij af en toe echt af of sommige van die mensen een doodswens hebben, als ze uit een pikdonkere straat komen en zonder verlichting zo voor je langs knallen, waarna ik met mijn auto vol op de rem moet omdat ze gewoon totaal onzichtbaar waren... En ik ben de l*l omdat hun de zwakkere weggebruiker zijn en ik moet maar aantonen dat die verlichting op de fiets al kapot was, voordat ik die fiets kapot reed.

Bovenaan