Maaseik: Kilo,s vuurwerk van Nederlanders in beslag genomen

Yvez

Registered User
Oh fietsers zonder licht met blijkbaar een doodwens daar kan ik me ook behoorlijk over op winden. Nadenken is ook vrij moeilijk blijkbaar. Inmiddels zijn we aardig off topic. Mijn gevoel zegt: zena megastores vamos. De bunker zou wel door kunnen gaan. Jammer. Allemaal speculatie uiteraard.

Bonbridge

Registered User
Stond hier niet laatst een nieuws artikel over Loots?
Die gaf een vrachtbrief en een brandblusser mee, en toen mocht het blijkbaar wel.

Dan mag het nog niet.
De klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

Het ADR verbiedt het vervoer van gevaarlijke stoffen of laat dit enkel onder bepaalde voorwaarden toe.

Bij het vervoer van een gelimiteerde hoeveelheid vuurwerk vervalt enkel de plicht tot het voeren van oranje borden.
De rest van de verplichtingen blijft bestaan; o.a. documenten, brandblusser en opleiding/cursus omgang gevaarlijke stoffen.

Moontan

Moderator
Medewerker
Al met al een vervelende situatie daar in Belgie.
Ik heb het met de mannen van Zena te doen.
Sympathieke mensen die ons alleen maar leuke en mooie dingen hebben gebracht. (vuurwerk, shows, festival,s rtc.etc.)
Reken maar dat de klap hard is aangekomen daar.
Met het oog op de wetgeving en strafrecht in Belgie kunnen ze haast geen risico,s nemen.
Want het zou ze torenhoge boete,s opleveren.
Ik ben benieuwd hoe ze hier uit gaan komen.

speedfighter5

Registered User
En daar komt ook nog bij dat er kort geleden flink geïnvesteerd is in sprinkler installaties en overige veiligheidsmaatregelen.
Deze inverstering gaan ze op deze manier nooit meer terug verdienen.
Ik denk dat er op dit moment wel een paar mensen slapeloze nachten hebben.

GMP82

Zilveren Member
Tja als dit echt zo'n impact gaat hebben als hier geschetst wordt, dan kun je de Trophy 2016 ook wel op je buik schrijven.

Plum Bloom

Registered User
Stel: je koopt in Olen 3,5 kilo NEM en krijgt vier bonnen mee met in totaal max. 1 k. NEM per bon. Evt. breng je de partij in vier gedeeltes naar je auto toe. Als je later door de Belgische politie wordt staande gehouden, kan Zena toch niet aansprakelijk worden gesteld?

Tony

Administrator
Medewerker
Dan mag het nog niet.
De klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

Het ADR verbiedt het vervoer van gevaarlijke stoffen of laat dit enkel onder bepaalde voorwaarden toe.

Bij het vervoer van een gelimiteerde hoeveelheid vuurwerk vervalt enkel de plicht tot het voeren van oranje borden.
De rest van de verplichtingen blijft bestaan; o.a. documenten, brandblusser en opleiding/cursus omgang gevaarlijke stoffen.

Zover ik weet is het tot 300+ kilo nem toch echt te rijden zonder ADR papieren. Vrachtbrief en brandblusser zou genoeg moeten zijn. Dan zit je ook nog steeds onder de 1000 punten.

Zo rijden er tientallen zo niet honderden busjes tijdens de verkoopdagen rond omdat er ook veel winkels zijn die hun eigen vuurwerk ophalen bij de importeur.

Misschien dat het in Belgie anders geregeld is maar volgens mij is dit gelijk in Europa.

Tony

Administrator
Medewerker
Tja als dit echt zo'n impact gaat hebben als hier geschetst wordt, dan kun je de Trophy 2016 ook wel op je buik schrijven.

Laten we de boek nou niet gek gaan looen maken aub.
Dit soort uitspraken worden door veel mensen voor waar aangenomen en die beginnen dan gelijk weer te bellen.

Zena is groter dan Zena Maaseik of Olen.

Knee

Registered User

Dat is niet helemaal waar. Onder de 1000 punten mag je vuurwerk vervoeren MET vervoersdocument ZONDER opleiding/cursus gevaarlijke stoffen.
Honderden busjes rijden in de verkoopdagen rond. Boven de 1000 punten wordt het een ander verhaal: EX keuring voor voertuig en dan moet je wel klasse1 hebben maar in het 1.4 is dit niet aan de orde.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Het is alleen vaak geen 1.4G, omdat zwaarder consumenten-vuurwerk (>5% flash) vaak uit de kooi wordt gehaald, en dan is het gewoon 1.3G.
En daar mag je volgens mij maar 20 kg NEM van meenemen.

Tony

Administrator
Medewerker
Het is alleen vaak geen 1.4G, omdat zwaarder consumenten-vuurwerk (>5% flash) vaak uit de kooi wordt gehaald, en dan is het gewoon 1.3G.
En daar mag je volgens mij maar 20 kg NEM van meenemen.

Wat ik altijd heb begrepen is dat wanneer je cakes uit de doos haalt dat dan de (ADR) classificatie vervalt.

ferox

Registered User
Zover ik weet is het tot 300+ kilo nem toch echt te rijden zonder ADR papieren. Vrachtbrief en brandblusser zou genoeg moeten zijn. Dan zit je ook nog steeds onder de 1000 punten.

Zo rijden er tientallen zo niet honderden busjes tijdens de verkoopdagen rond omdat er ook veel winkels zijn die hun eigen vuurwerk ophalen bij de importeur.

Misschien dat het in Belgie anders geregeld is maar volgens mij is dit gelijk in Europa.
Zoals ik heb geleerd tijdens het halen van mijn adnr. Dus voornamlijk scheepvaart is dit inderdaad Europees geregeld. Maar volgens mij heb je echt wel ADR nodig voor 300+ nem. Zo niet dan lijkt mij dit een maas in de wet.

Of ik heb niet goed opgelet. Dan kan natuurlijk ook.

Tony

Administrator
Medewerker
Het vervoer van consumentenvuurwerk moet voldoen aan de eisen van het ADR. Met consumentenvuurwerk wordt vuurwerk bedoeld van klasse 1.4G (UN0336) en 1.4S (UN0337).

Bij vervoer tot een bepaalde maximale hoeveelheid netto explosief gewicht kan gebruikt gemaakt worden van een gedeeltelijke vrijstelling van het ADR. De grens hiervoor is een netto explosief gewicht van 333 kg van de klasse 1.4G. Vuurwerk van de klasse 1.4S mag onbeperkt meegenomen worden onder deze gedeeltelijke vrijstelling.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Consumentenvuurwerk met meer dan 5% flash wordt gezien als 1.3G, en daarom zit de kooi eromheen, zodat het vervoerd kan worden als 1.4G.
Buiten de kooi is het echt 1.3G.

Tony

Administrator
Medewerker
Consumentenvuurwerk met meer dan 5% flash wordt gezien als 1.3G, en daarom zit de kooi eromheen, zodat het vervoerd kan worden als 1.4G.
Buiten de kooi is het echt 1.3G.

Weet ik schat maar bij opslag uit de doos vervalt (voor zover ik weet) de classificatie.

Bovenaan