Geachte Heer Opstelten,
Namens een zeer grote groep zwijgende (maar bezorgde) burgers/consumenten wil ik graag een onderwerp belichten wat al jaren structureel met een eenzijdige, negatieve mediacampagne geconfronteerd wordt.
Ondanks dat er positieve wetsveranderingen hebben plaatsgevonden, de afgelopen 5/10 jaar, waarmee duidelijk positieve resultaten zijn geboekt heeft een groep politici/bestuurders de kans gepakt om hun scoringsdrift te botvieren op de consument/ liefhebber van vuurwerk. Dalende cijfers qua fysieke en materiele schade alsook daling van inzet van hulpdiensten zouden moeten wijzen op een goed consequent en resultaatrijk beleid. Helaas wordt er door een duidelijke minderheid een beeld geschetst wat niet met de werkelijkheid overeenkomt. De misdragingen met vuurwerk die jaarlijks plaatsvinden zijn vanzelfsprekend niet goed te praten en de doorsnee consument en liefhebber ondervinden met schaamte de hinder die zo veroorzaakt wordt. Echter, zoals het bij een ware heksenjacht hoort word er zodanig ingezoomd op de excessen dat er voor het publiek een uiterst vertekend beeld moet zijn ontstaan. Schade door brandstichting, ongelukken door dronkenschap en vele andere misdragingen in de eindejaarsperiode worden ook nog eens voor het gemak onder de hoed van vuurwerkoverlast geschoven.
De huidige wetgeving voorziet, mijns inziens, al ruim in de mogelijkheden tot handhaving en verbetering van ieders veiligheid (en rechten). Waar het aan schort is de wil of capaciteit tot handhaving. Nieuwe regels zullen niet de doelgroep treffen die de overlast veroorzaakt, integendeel. Het beperken van afsteek- en verkooptijden zullen de economische wet versterken die eigenlijk al ten grondslag ligt aan het probleem zelf: Beperking van het aanbod versterkt de vraag.
Er zijn nog enorm veel andere zijdes te belichten van dit onderwerp ( bijv de Europese productie van de overlast veroorzakende knalvuurwerk, afwijking t.o.v.van de omringende landen door NL met beleid of cursus met certificering voor de echte liefhebbers ). Helaas zal dat de leesbaarheid niet ten goede komen.
Ik dank u voor de genomen moeite om deze brief te lezen.Het geheel is samen te vatten in een waarheid als een koe: Laat de goeden niet lijden onder de kwaden.
Ik hoop dat ik u hiermee ondersteun in de keus om het huidige beleid voort te zetten en niet in te gaan op rendementloze kostbare wetswijzigingen. Deze hebben enkel nut voor een paar personen die met moderne volksmennerij zichzelf willen profileren ongeacht de negatieve gevolgen..
met vriendelijke groet,
Nog maar een keer hier neergezet.