Kunnen wij iets doen?

blackpowder

Registered User
Waarom wordt er niet gepleit om het toegelaten vuurwerk gelijk te trekken met Duitsland en België (met bijvoorbeeld uiterlijk 4 juli 2017 als ingangsdatum)? Daarbij bedoel ik dan alles uit en volgens categorie 1 en 2 en singleshots/mines/buskruitrollen uit categorie 3?

Nu wordt de situatie voor Nederland wel heel bedroevend: de strengste eisen voor toegelaten vuurwerk en (het wetsvoorstel voor) de strengste beperkingen met betrekking tot afsteektijden en verkoop van heel Europa. En de vuurwerkoverlast en illegale handel is hier naar alle waarschijnlijkheid het grootst van heel Europa. Alles wijst erop dat de huidige wetgeving al averechts werkt naar mijn idee, laat staan een verzwaring.

Ik vind het dan ook een beetje hypocriet dat BPN (Lesli vuurwerk) het heeft over "illegaal vuurwerk" wat uit Duitsland en België komt, want deze landen zijn beide afzetgebieden van Lesli. Juist in het geval van Lesli vuurwerk zou ik voor een eenduidig toelatingsbeleid zijn voor consumentenvuurwerk, ook voor Nederland.

Er zijn hier in Nederland meerdere dingen gaande welke excessen tot gevolg kunnen hebben:
- Falend afsteekbeleid met buitenproportionele strafmaat (bijv. gebrek aan vergunnignstelsel zoals in Duitsland en België en direct naar HALT bij wijze van als je te vroeg een grondbloem afsteekt)
- Onduidelijke implementering CE-regelgeving en naar mijn idee onnodige afwijking onder de normen. Daardoor blijft er oneerlijke concurrentie mogelijk voor de Nederlandse vuurwerkmarkt en consument. (geen duidelijke afscheiding tussen toegelaten categorieën en typen vuurwerk en alsnog strenger dan omringende landen). Daardoor kan men zich benadeeld voelen en maakt de mate waarin een stuk vuurwerk buiten het RACT valt voor bepaalde groepen mensen niets meer uit.
- Te streng verkoopbeleid en geen verdere beschikbaarheidsmogelijkheden (enkel 3 dagen per jaar, waardoor ondernemers wel een bepaalde marge MOETEN hanteren om het rendabel te houden). Daarbij komen ook nog eens de torenhoge investeringen in bunkers en sprinklers wanneer er wordt overwogen om in plaats van 1.4S (cat1 vuurwerk) 1.4G en 1.3G (gekooid) (cat 2 en cat 3 vuurwerk) op te slaan.

Ik ben het hier helemaal mee eens maar het probleem is, is dat dit in de ogen van media en nederlands lijk op een verzwaring i.p.v. iets te doen aan het verkeerde beleid.

Het zou wel kunnen maar dan zal ook de opslag van vuurwerk net zo geregeld moeten worden als in duitsland en belgie ( dit om de kosten te drukken ) en er heel duidelijk en helder gecommuniceerd moet worden dat dit een Europese regel is en dat dit er voor zorgt dat al het vuurwerk aan de juiste kwaliteit voldoet. Ook zal het poolse vuurwerk ingedamt moeten worden en te duur gemaakt moeten worden.

De realiteit is helaas dat de media en publieke opinie het verschil niet goed zien tussen de verschillende soorten vuurwerk.

Maar ontopic stem ik natuurlijk mee en hoop ik dat deze dwaze actie niet doorgaat.

Mvg blackpowder

Baron van lunt zu sas

Registered User
Geachte Heer Opstelten,
Namens een zeer grote groep zwijgende (maar bezorgde) burgers/consumenten wil ik graag een onderwerp belichten wat al jaren structureel met een eenzijdige, negatieve mediacampagne geconfronteerd wordt.
Ondanks dat er positieve wetsveranderingen hebben plaatsgevonden, de afgelopen 5/10 jaar, waarmee duidelijk positieve resultaten zijn geboekt heeft een groep politici/bestuurders de kans gepakt om hun scoringsdrift te botvieren op de consument/ liefhebber van vuurwerk. Dalende cijfers qua fysieke en materiele schade alsook daling van inzet van hulpdiensten zouden moeten wijzen op een goed consequent en resultaatrijk beleid. Helaas wordt er door een duidelijke minderheid een beeld geschetst wat niet met de werkelijkheid overeenkomt. De misdragingen met vuurwerk die jaarlijks plaatsvinden zijn vanzelfsprekend niet goed te praten en de doorsnee consument en liefhebber ondervinden met schaamte de hinder die zo veroorzaakt wordt. Echter, zoals het bij een ware heksenjacht hoort word er zodanig ingezoomd op de excessen dat er voor het publiek een uiterst vertekend beeld moet zijn ontstaan. Schade door brandstichting, ongelukken door dronkenschap en vele andere misdragingen in de eindejaarsperiode worden ook nog eens voor het gemak onder de hoed van vuurwerkoverlast geschoven.
De huidige wetgeving voorziet, mijns inziens, al ruim in de mogelijkheden tot handhaving en verbetering van ieders veiligheid (en rechten). Waar het aan schort is de wil of capaciteit tot handhaving. Nieuwe regels zullen niet de doelgroep treffen die de overlast veroorzaakt, integendeel. Het beperken van afsteek- en verkooptijden zullen de economische wet versterken die eigenlijk al ten grondslag ligt aan het probleem zelf: Beperking van het aanbod versterkt de vraag.
Er zijn nog enorm veel andere zijdes te belichten van dit onderwerp ( bijv de Europese productie van de overlast veroorzakende knalvuurwerk, afwijking t.o.v.van de omringende landen door NL met beleid of cursus met certificering voor de echte liefhebbers ). Helaas zal dat de leesbaarheid niet ten goede komen.
Ik dank u voor de genomen moeite om deze brief te lezen.Het geheel is samen te vatten in een waarheid als een koe: Laat de goeden niet lijden onder de kwaden.
Ik hoop dat ik u hiermee ondersteun in de keus om het huidige beleid voort te zetten en niet in te gaan op rendementloze kostbare wetswijzigingen. Deze hebben enkel nut voor een paar personen die met moderne volksmennerij zichzelf willen profileren ongeacht de negatieve gevolgen..

met vriendelijke groet,

Baron van lunt zu sas

Registered User
deze gaat vanavond de deur uit, ik had hem al klaar liggen maar kwam er nog niet aan toe,
via de site van zijn ministerie kan je direkt een mail sturen naar Dhr Opstelten. addertje onder het gras is dat je het letter voor letter in moet typen in een heeeel klein vakje.
laat zn emailbox maar vollopen!

D

Deleted member 17038

Guest
Is er nu al een petitie die ik hier gewoon kan uitprinten laten invullen en inscannen en terug sturen? Of zijn de handen ineengeslagen voor een online petitie? Mijn facebook staat er klaar voor en ook op mijn werk wil ik het graag door iedereen laten invullen.
Ook een wereldrecord synchroon knetterballen/linten/kegels afsteken op het binnenhof op 27 mei lijkt me erg ludiek. Als er dan nog 10 man bij willen zijn die ook een bezem mee nemen en nog 10 met een stoffer en blik en 1 met wat vuilniszakken, hebben we het ook in een minuut weer opgeruimd.

boozebelly

Registered User
Goed bezig Baron. Ik wacht nog even tot het echt definitief is en dan zal ik de PvdA mijn teleurstelling laten weten en dat ze in de toekomst ook niet meer op de stem van mij en mijn "vuurwerk-minnende" familieleden hoeven te rekenen. Als sociaaldemocraat en vuurwerkliefhebber valt er aan de linkerkant van het midden onderhand helemaal niks meer te kiezen. Prima, dan stemmen we maar niet meer.

Tony

Administrator
Medewerker
Ik zie hier een hoop posts voorbij komen waardoor ik merk dat wat ik in de eerste post bedoelde te zeggen niet echt is overgekomen. Kunnen wij als FPM en vuurwerkcommunity iets doen? Met als doel om als 1 front naar buiten te treden ipv al die losse acties waar we eigenlijk niet zo heel veel mee kunnen.

Vanmorgen heb ik contact opgenomen met Mike van vuurwerkcrew en Nick van Vuurwerktraditie.nl en we zijn druk in overleg over ook met andere mensen hoe we dit het best kunnen gaan aanpakken.

Geef ons even de tijd om alles even op een rijtje te zetten want we willen dit niet overhaasten.

3xh-fpm

Registered User
Ik gun jullie alle tijd van de wereld.
Maar de tijd dringt!
Ik zal zeker mee werken op welk vlak dan ook.
Ik wacht dus graag even af.
Liever groots dan heel veel net niet petities.

magnolia

Registered User
We kunnen en moeten er niet vanuit gaan dat al die mensen ook tekenen.
Het probleem is vaak dat mensen ergens op gaan reageren als het al te laat is en dat moeten we voor zijn.
Alle vuurwerkwebsites moeten de handen in één slaan en desnoods gaan we ook de straat op om handtekeningen te verzamelen. Want je hebt een berg handtekeningen nodig om daadwerkelijk iets te kunnen doen.

ik geloof dat de straat op gaan voor handtekeningen niet gaat werken .
want de meeste mensen zijn dan eerder geneigd een associatie te maken met de feestdagen .
niemand denk in mei of juni aan de feestdagen .
verder staat vuurwerk voor een groot deel bekend als overlast gevend .
Dat waar mensen last van hebben willen ze zo gouw mogelijk van af .
ik ben bang dat je dan echt bakzeil haalt .

Tony

Administrator
Medewerker
ik geloof dat de straat op gaan voor handtekeningen niet gaat werken .
want de meeste mensen zijn dan eerder geneigd een associatie te maken met de feestdagen .
niemand denk in mei of juni aan de feestdagen .
verder staat vuurwerk voor een groot deel bekend als overlast gevend .
Dat waar mensen last van hebben willen ze zo gouw mogelijk van af .
ik ben bang dat je dan echt bakzeil haalt .

Niets doen werkt ook niet!
We hebben het dan in ieder geval geprobeerd.

Rooble

Registered User
Hi,

Ik denk dat tony of iemand andrs met een hart voor vuurwerk, ons moet vertegenwoordigen door op te treden bij RTL late night of zo. Gewoon de media opzoeken!!!

Robert

TheChain

Registered User
Ik zie hier een hoop posts voorbij komen waardoor ik merk dat wat ik in de eerste post bedoelde te zeggen niet echt is overgekomen. Kunnen wij als FPM en vuurwerkcommunity iets doen? Met als doel om als 1 front naar buiten te treden ipv al die losse acties waar we eigenlijk niet zo heel veel mee kunnen.

Vanmorgen heb ik contact opgenomen met Mike van vuurwerkcrew en Nick van Vuurwerktraditie.nl en we zijn druk in overleg over ook met andere mensen hoe we dit het best kunnen gaan aanpakken.

Geef ons even de tijd om alles even op een rijtje te zetten want we willen dit niet overhaasten.

Vuurwerkvermaak.nl staat in ieder geval ook ter beschikking (website, twitter en facebook) voor de op handen zijnde actie!

DJ-ArSoN

Registered User
Waarom wordt er niet gepleit om het toegelaten vuurwerk gelijk te trekken met Duitsland en België
Ik denk omdat de hele publieke opinie nu eerder gericht is op de teugels aantrekken in plaats van te laten vieren. Het vuurwerk staat onder druk, dus meer vrijgeven is wel het laatste waar men nu aan zal denken.
Toch zit hier wel een goed en bruikbaar punt in voor "onze" campagne, namelijk laten zien dat men in België en Duitsland veel minder krampachtig met vuurwerk omgaat en dat daar de overlast en ongelukken toch veel en veel minder zijn. Ligt het dan aan het vuurwerk? Blijkbaar niet! Zijn daar geen harde cijfers over te vinden misschien? Lijkt mij een sterk argument tegen een verbod.

Baron van lunt zu sas

Registered User

Mijn voorstellen waren ook bedoeld als punten om goed te overwegen en evt daardoor tot betere punten te komen.
Met mijn brief hoop ik een voorbeeld te geven dat wij ons distantieren van de oorzaak en dat er met goed overleg meer te bereiken is. Laat zien dat we een partij zijn waarmee om de tafel kan worden gezeten, alvast bedankt heren!

AWG

Registered User
Net als jullie erg geschrokken dat het toch ineens zo snel kan gaan, het sluimerde al jaren heb er vroeger nog wel eens een topic over geopend.(ivm met bespreekbaarheid van bepaalde producten).

Dus toch maar snel online hoewel ik normaal in zomerslaap ben qua vuurwerk.:hehe!:

Wat gaan we die mensen laten tekenen??

Een petitie is 1 ding, maar mensen reageren vrijwel allemaal hetzelfde: DIE VERDOMDE HARDE DREUNEN S,NACHTS.
in die petitie moet staan (mijns inziens dan he hou me ten goede):
-geen legaal knalvuurwerk meer
-geen legale letselveroorzakende pijltjes (wij weten allemaal welke).
-strengere controles van de overheid op de invoer van buitenlandse meuk.
-daarbij ook een zwaardere discussie aangaan met die landen van herkomst om de makelij/verkrijgbaarheid te stagneren/stoppen

Daarbij moet dan bij elk punt een verkorte uitleg komen.

Dit is zoals ik het bekijk, een petitie is zinloos wanneer er niet duidelijk is bij de mensen waar ze voor tekenen,
De beeldvorming is jarenlang verkracht, en sorry to say die krijgen we niet meer omgewenteld.

Mensen zien inmiddels al het vuurwerk als schade berokkenend maar ergeren zich eigenlijk aan de dreunen.
zolang dat beeld blijft bestaan bij mensen is het een hopeloze zaak, dus daar zou de focus moeten liggen naar mijn idee.

Verbied al dat legale knalvuurwerk en geef daarbij aan dat dat is om duidelijk te maken dat de mensen er voortaan niet meer over na hoeven te denken wat die knal is (daar hij altijd illegaal is).
het probleem is daarmee niet perse weg, maar de beeldvorming wordt hopelijk daarmee wel stukje(bij beetje) aangepast.

Ben het wel met Tony eens:Volgens mij hebben we niet zoveel meer te willen helaas,
en zullen we zelf moeten kijken wat er te snijden valt.
Nog even en ik kan niet eens meer een fonteinenpakketje met mijn neefjes afsteken s,avonds.:huh:
en al zou dat nog het enige zijn wat er overbleef, fonteinen en cat 1 dan zou ik er nog gelukkig mee zijn. beter dan helemaal niks meer.

DJ-ArSoN

Registered User
Wellicht kunnen "we" hier ook iets mee; ik heb namelijk het eindrapport van het Meldpunt Vuurwerkoverlast erbij gepakt. Daarin valt direct op dat het gros van de overlastmeldingen (bijna 75% !!) is gedaan op basis van zaken die allang verboden zijn in ons land, en derhalve niet worden aangepakt door de voorgestelde nieuwe regelgeving.

meldpunt_vuurwerkoverlast_2013.png

Ook verderop in het document zie je veel klachten die niets met consumentenvuurwerk te maken hebben, zoals gevaarlijke postpakketten uit het buitenland (wordt alleen maar meer straks), last van harde dreunen (rotjes? vast wel), last van asociale jeugd (en zonder vuurwerk niet meer?), opgeblazen straatmeubilair (ja, vast met astronauten), enzovoorts.
De titel van het document is zelfs "Te veel, te vroeg, te hard". Tja, dat eerste kun je over discussiëren, maar punt 2 en 3 zijn toch echt een gebrek aan handhaving.
Tot slot staan er nog 4 aanbevelingen in het rapport, volgens mij is daar prima slim op in te haken door betere voorstellen te doen. Aanpak illegaal vuurwerk en aangewezen vuurwerkvrije zones lijken mij de 2 kernpunten.

Voor wie meer wil lezen, het rapport: http://www.vuurwerkoverlast.nl/files/TeveeltevroegtehardEindrapportvuurwerkoverlast.nl_.pdf

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Wellicht kunnen "we" hier ook iets mee; ik heb namelijk het eindrapport van het Meldpunt Vuurwerkoverlast erbij gepakt. Daarin valt direct op dat het gros van de overlastmeldingen (bijna 75% !!) is gedaan op basis van zaken die allang verboden zijn in ons land, en derhalve niet worden aangepakt door de voorgestelde nieuwe regelgeving.

meldpunt_vuurwerkoverlast_2013.png

Ook verderop in het document zie je veel klachten die niets met consumentenvuurwerk te maken hebben, zoals gevaarlijke postpakketten uit het buitenland (wordt alleen maar meer straks), last van harde dreunen (rotjes? vast wel), last van asociale jeugd (en zonder vuurwerk niet meer?), opgeblazen straatmeubilair (ja, vast met astronauten), enzovoorts.
De titel van het document is zelfs "Te veel, te vroeg, te hard". Tja, dat eerste kun je over discussiëren, maar punt 2 en 3 zijn toch echt een gebrek aan handhaving.
Tot slot staan er nog 4 aanbevelingen in het rapport, volgens mij is daar prima slim op in te haken door betere voorstellen te doen. Aanpak illegaal vuurwerk en aangewezen vuurwerkvrije zones lijken mij de 2 kernpunten.

Voor wie meer wil lezen, het rapport: http://www.vuurwerkoverlast.nl/files/TeveeltevroegtehardEindrapportvuurwerkoverlast.nl_.pdf

Bedankt!
Hier kunnen we ook iets mee.
90% van wat je voorbij ziet komen in het rapport is de oorzaak van illegaal vuurwerk.

Baron van lunt zu sas

Registered User
Helemaal mee eens, niet dat het een goed idee is om postpakketten uit oost-Europa te ontvangen maar om even de feiten goed te hebben: Hoeveel postbodes/bestelbusjes zijn er al ontploft ? Dat wordt er ook iedere keer bij gehaald terwijl legaal vuurwerk niet ermee te maken heeft.

Puur

Registered User
even op de site van radar mijn mening gegeven, zal niet helpen maar lucht wel op.

het word steeds gekker in dit land met alle regels.
ik dacht echt dat het een democratie was en geen rechtsstaat.
wanneer houd het geouwehoer eens op van al die mensen die er maar problemen mee hebben dat er 1dag ja u leest het goed 1dag in het jaar vuurwerk afgestoken mag worden.
al die ellende die de mensen daarvoor ervaren is van die ILLEGALE ROTZOOI, maar dat probleem aanpakken ho maar.
de regering steekt liever zijn kop in het zand of ze zijn gewoon bang om het op te nemen tegen de mensen in deze illegale branche, dus denken ze he...laten we het consumenten vuurwerk gaan verbieden want tegen het zware spul kunnen we toch niet optreden.
het is zo jammer dat er altijd maar negatief gedaan word hierover.
pak de ellende nu eens echt hard aan en laat de traditie bestaan voor de mensen die wel netjes die ene dag in het jaar hun vuurwerk afsteken.
en nog een ding.....jullie zijn allemaal jong geweest en jullie willen allemaal beweren dat toen jullie jong waren jullie nooit vuurwerk hebben afgestoken?geloof er geen moer van....maar tis toch leuk dat mijn kleine niet meer samen met papa gezellig een paar dingen af mag steken om 10uur s"ochtends....dus namens ons liefhebbers bedankt hufters voor het verzieken van een mooie traditie door die illegale zooi...en bedankt azijnzeikers voor het klagen over alles en nog wat....wat een prachtig land is dit toch....

harrieboem

Registered User
Toon,
Benader alle winkeliers, of persoonlijk of via de importeurs.
Laat ze een link zetten op hun eigen website desbetreffende petitie
Zo maak je het front wel heel erg breed.
Doe de link maar als ie er is, dan gaat ie gelijk mijn website op.

Laatst bewerkt:

painkiller

Registered User
Een linkje op site gaat niet veel opleveren, de winkeliers moeten ook actief de klanten benaderen. Met actief bedoel ik hun klantenbestand een mail sturen met verzoek de petitie te tekenen. Een linkje op een site plaatsen en maar afwachten schiet niet echt op.

Bovenaan