blackpowder
Registered User
Waarom wordt er niet gepleit om het toegelaten vuurwerk gelijk te trekken met Duitsland en België (met bijvoorbeeld uiterlijk 4 juli 2017 als ingangsdatum)? Daarbij bedoel ik dan alles uit en volgens categorie 1 en 2 en singleshots/mines/buskruitrollen uit categorie 3?
Nu wordt de situatie voor Nederland wel heel bedroevend: de strengste eisen voor toegelaten vuurwerk en (het wetsvoorstel voor) de strengste beperkingen met betrekking tot afsteektijden en verkoop van heel Europa. En de vuurwerkoverlast en illegale handel is hier naar alle waarschijnlijkheid het grootst van heel Europa. Alles wijst erop dat de huidige wetgeving al averechts werkt naar mijn idee, laat staan een verzwaring.
Ik vind het dan ook een beetje hypocriet dat BPN (Lesli vuurwerk) het heeft over "illegaal vuurwerk" wat uit Duitsland en België komt, want deze landen zijn beide afzetgebieden van Lesli. Juist in het geval van Lesli vuurwerk zou ik voor een eenduidig toelatingsbeleid zijn voor consumentenvuurwerk, ook voor Nederland.
Er zijn hier in Nederland meerdere dingen gaande welke excessen tot gevolg kunnen hebben:
- Falend afsteekbeleid met buitenproportionele strafmaat (bijv. gebrek aan vergunnignstelsel zoals in Duitsland en België en direct naar HALT bij wijze van als je te vroeg een grondbloem afsteekt)
- Onduidelijke implementering CE-regelgeving en naar mijn idee onnodige afwijking onder de normen. Daardoor blijft er oneerlijke concurrentie mogelijk voor de Nederlandse vuurwerkmarkt en consument. (geen duidelijke afscheiding tussen toegelaten categorieën en typen vuurwerk en alsnog strenger dan omringende landen). Daardoor kan men zich benadeeld voelen en maakt de mate waarin een stuk vuurwerk buiten het RACT valt voor bepaalde groepen mensen niets meer uit.
- Te streng verkoopbeleid en geen verdere beschikbaarheidsmogelijkheden (enkel 3 dagen per jaar, waardoor ondernemers wel een bepaalde marge MOETEN hanteren om het rendabel te houden). Daarbij komen ook nog eens de torenhoge investeringen in bunkers en sprinklers wanneer er wordt overwogen om in plaats van 1.4S (cat1 vuurwerk) 1.4G en 1.3G (gekooid) (cat 2 en cat 3 vuurwerk) op te slaan.
Ik ben het hier helemaal mee eens maar het probleem is, is dat dit in de ogen van media en nederlands lijk op een verzwaring i.p.v. iets te doen aan het verkeerde beleid.
Het zou wel kunnen maar dan zal ook de opslag van vuurwerk net zo geregeld moeten worden als in duitsland en belgie ( dit om de kosten te drukken ) en er heel duidelijk en helder gecommuniceerd moet worden dat dit een Europese regel is en dat dit er voor zorgt dat al het vuurwerk aan de juiste kwaliteit voldoet. Ook zal het poolse vuurwerk ingedamt moeten worden en te duur gemaakt moeten worden.
De realiteit is helaas dat de media en publieke opinie het verschil niet goed zien tussen de verschillende soorten vuurwerk.
Maar ontopic stem ik natuurlijk mee en hoop ik dat deze dwaze actie niet doorgaat.
Mvg blackpowder