In reactie op een schrijven dat ik naar de Tweede Kamer heb gestuurd, kreeg ik de volgende reactie:
Geachte heer,
Uw e-mail is door Informatie Rijksoverheid ter beantwoording doorgestuurd naar het Ministerie van IenM. Hierbij geef ik u een reactie op uw e-mail.
In reactie op uw vragen kan ik u het volgende mededelen over de aangepaste afsteektijden in het Vuurwerkbesluit.
Op aandringen van een groot aantal gemeenten en de maatschappelijke roep om de overlast van vuurwerk rond de jaarwisseling terug te dringen, heeft het Kabinet besloten tot een aantal maatregelen. Deze maatregelen zijn in de Kabinetsbrief van 2 juni 2014 met de Tweede Kamer gedeeld. Aangezien het wenselijk was om een aantal van de maatregelen dit jaar al in werking te laten treden, is tegelijk met de Kamerbrief ook een wijziging van het Vuurwerkbesluit aan de Tweede Kamer gestuurd.
Tijdens het Algemeen Overleg van 3 juli 2014 met de Tweede Kamer bleek echter dat er onvoldoende steun was voor aanpassing van de verkoopdagen in het Vuurwerkbesluit.
Wél heeft de Tweede Kamer ingestemd met de nieuwe afsteektijden. De wijziging van het Vuurwerkbesluit is hierop na het Algemeen Overleg aangepast en nadien ter toetsing voorgelegd aan de Raad van State. Tegelijk met het verzoek om advies aan de Raad van State is de wijziging van het Vuurwerkbesluit voor 3 maanden ter notificatie aan de Europese Commissie gestuurd.
Afhankelijk hiervan wordt publicatie van het gewijzigde Vuurwerkbesluit voorzien op 1 december 2014. Pas dan zijn de nieuwe afsteektijden ook in juridische zin definitief.
U kunt er evenwel vanuit gaan dat per 1 december 2014 nieuwe tijden zullen gelden waarbij het is toegestaan om vuurwerk op 31 december vanaf 18.00 uur tot 1 januari 02.00 uur af te steken. Vooruitlopend hierop zijn op de site van Rijksoverheid.nl deze tijden reeds aangepast. Wettelijk gezien gelden deze pas na publicatie van het gewijzigd besluit, vandaar dat sommige sites nog de huidige tijden weergeven.
Momenteel zijn verschillende campagnes richting de burgers in voorbereiding waarin aandacht is voor de gewijzigde afsteektijden.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd over de aangepaste afsteektijden van vuurwerk.
Met vriendelijke groet,
De directie Veiligheid en Risico’s
PS: excuses voor de eventuele dubbelpost, maar dit schrijven geeft antwoord op veel vragen die verspreid over verschillende topics zijn gesteld