Kamer tegen inperken verkoopdagen vuurwerk

Yvez

Registered User
Je kan beter zo min mogelijk verbieden. Hoe meer regels hoe minder effect de regels hebben
.

Vind ik ook. Als iets niet meer verboden is is het veeel minder spannend en interessant. Ik kan je op een briefje geven dat bij verkoop heel het jaar door na en paar jaar het gros van de meeste problemen verdwenen zijn. Eerste jaren zal het ff los gaan. Dan is de lol eraf let maar op. In andere eu landen gaat het wel goed.

Laatst bewerkt:

kingmokum

Banned
Idd hele jaar verkoop en hele jaar afsteken.

Wel na het volgen van een cursus, 2 daags zodat je ook wat serieuzer vuurwerk kan kopen losse shells tot 100mm bijvoorbeeld.

Afsteken zonder vergunning goed beboeten, 750 euro oid.
Moedwillig misbruik 2500 euro en als er geen vergunning is 750 euro erboven op.

Tony

Administrator
Medewerker
Idd hele jaar verkoop en hele jaar afsteken.

Wel na het volgen van een cursus, 2 daags zodat je ook wat serieuzer vuurwerk kan kopen losse shells tot 100mm bijvoorbeeld.

Afsteken zonder vergunning goed beboeten, 750 euro oid.
Moedwillig misbruik 2500 euro en als er geen vergunning is 750 euro erboven op.

En waar ga jij die shells opslaan?
Je moet wel reëel blijven kerel. Omdat het in een ander land wel is toegestaan betekend dit niet automatisch dat het ook goed of verstandig is.

kingmokum

Banned
Uiteraard zal je voor dat soort producten wel moeten aangeven waar je ze opslaat en moet er een max zijn aan wat je mag opslaan.

Niet in de bebouwde kom

Minimaal 100 meter van huizen af

Simpele bunker zoals we die in belgie kennen, stevige muur, goeie deur en een golfplaten dak.

Een beperkte hoeveelheid kruit en een max totaal gewicht.

Controle, 1x per jaar zonder aankondiging, betaal je gewoon 150 euro per jaar voor.

En voor het consumenten vuurwerk wat we nu ook kunnen kopen een max van 50 kilo in je eigen woning.

We moeten er ook weer niet te moeilijk over doen!

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Uiteraard zal je voor dat soort producten wel moeten aangeven waar je ze opslaat en moet er een max zijn aan wat je mag opslaan.

Niet in de bebouwde kom

Minimaal 100 meter van huizen af

Simpele bunker zoals we die in belgie kennen, stevige muur, goeie deur en een golfplaten dak.

Een beperkte hoeveelheid kruit en een max totaal gewicht.

Controle, 1x per jaar zonder aankondiging, betaal je gewoon 150 euro per jaar voor.

En voor het consumenten vuurwerk wat we nu ook kunnen kopen een max van 50 kilo in je eigen woning.

We moeten er ook weer niet te moeilijk over doen!

Allemaal leuk en aardig maar in Belgie heb je nu ook sprinklers nodig.
Klinkt allemaal leuk maar is totaal niet realistisch en dit moeten we ook helemaal niet willen. Als we door de roze bril van de liefhebber kijken dan zijn er wel meer dingen die we heel graag toegestaan zouden zien maar nogmaals, we moeten wel realistisch blijven.

kingmokum

Banned
Hoe het dan precies wel moet.... kunnen we over lang over discussieren.

Wel weet ik zeker dat er verandering moet komen tov. nu.

Als je als vergunning/certificaat houder het gehele jaar je spullen mag kopen heb je die opslag niet eens nodig.

Het is belangrijk dat het nu illegale vuurwerk uit de illegaliteit word gehaald, als mensen t willen kopen dan kopen mensen het toch wel.

Jochies van 14jaar lopen rond met bommen van 250 gram!

Persoonlijk zie ik wel wat in de regeling zoals we die nu kennen rondom vuurwapens!

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Hoe het dan precies wel moet.... kunnen we over lang over discussieren.

Wel weet ik zeker dat er verandering moet komen tov. nu.

Als je als vergunning/certificaat houder het gehele jaar je spullen mag kopen heb je die opslag niet eens nodig.

Het is belangrijk dat het nu illegale vuurwerk uit de illegaliteit word gehaald, als mensen t willen kopen dan kopen mensen het toch wel.

Jochies van 14jaar lopen rond met bommen van 250 gram!

Persoonlijk zie ik wel wat in de regeling zoals we die nu kennen rondom vuurwapens!

Dus alles wat verboden maar ook gewild is moet maar toegestaan worden?
Kom op man.

Yvez

Registered User
Shells en dat soort spul boven zeg 2inch hoeft natuurlijk niet legaal te zijn wat mij betreft. En die vuurwapen wet heeft ook lekker gewerkt...zie alphen ad rijn. Terwijl 99.9% van de vergunning houders ze echt wel op een rijtje hebben.

blackpowder

Registered User
Hoe graag we het ook willen is het op dit moment Gods onmogelijk.
De publieke opinie is gewoon net aan negatief tegenover vuurwerk. dus een eventuele verruiming op die manier lijkt me niet reëel.

Ik zou het al heel wat vinden als we uiteindelijk het zelfde krijgen als België en Duitsland. dit gezien de CE markeringen en de pyrorichtlijn op Europees vlak.

gizmo75

Registered User
In reactie op een schrijven dat ik naar de Tweede Kamer heb gestuurd, kreeg ik de volgende reactie:

Geachte heer,

Uw e-mail is door Informatie Rijksoverheid ter beantwoording doorgestuurd naar het Ministerie van IenM. Hierbij geef ik u een reactie op uw e-mail.

In reactie op uw vragen kan ik u het volgende mededelen over de aangepaste afsteektijden in het Vuurwerkbesluit.

Op aandringen van een groot aantal gemeenten en de maatschappelijke roep om de overlast van vuurwerk rond de jaarwisseling terug te dringen, heeft het Kabinet besloten tot een aantal maatregelen. Deze maatregelen zijn in de Kabinetsbrief van 2 juni 2014 met de Tweede Kamer gedeeld. Aangezien het wenselijk was om een aantal van de maatregelen dit jaar al in werking te laten treden, is tegelijk met de Kamerbrief ook een wijziging van het Vuurwerkbesluit aan de Tweede Kamer gestuurd.

Tijdens het Algemeen Overleg van 3 juli 2014 met de Tweede Kamer bleek echter dat er onvoldoende steun was voor aanpassing van de verkoopdagen in het Vuurwerkbesluit.

Wél heeft de Tweede Kamer ingestemd met de nieuwe afsteektijden. De wijziging van het Vuurwerkbesluit is hierop na het Algemeen Overleg aangepast en nadien ter toetsing voorgelegd aan de Raad van State. Tegelijk met het verzoek om advies aan de Raad van State is de wijziging van het Vuurwerkbesluit voor 3 maanden ter notificatie aan de Europese Commissie gestuurd.

Afhankelijk hiervan wordt publicatie van het gewijzigde Vuurwerkbesluit voorzien op 1 december 2014. Pas dan zijn de nieuwe afsteektijden ook in juridische zin definitief.

U kunt er evenwel vanuit gaan dat per 1 december 2014 nieuwe tijden zullen gelden waarbij het is toegestaan om vuurwerk op 31 december vanaf 18.00 uur tot 1 januari 02.00 uur af te steken. Vooruitlopend hierop zijn op de site van Rijksoverheid.nl deze tijden reeds aangepast. Wettelijk gezien gelden deze pas na publicatie van het gewijzigd besluit, vandaar dat sommige sites nog de huidige tijden weergeven.

Momenteel zijn verschillende campagnes richting de burgers in voorbereiding waarin aandacht is voor de gewijzigde afsteektijden.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd over de aangepaste afsteektijden van vuurwerk.

Met vriendelijke groet,

De directie Veiligheid en Risico’s

PS: excuses voor de eventuele dubbelpost, maar dit schrijven geeft antwoord op veel vragen die verspreid over verschillende topics zijn gesteld

magnolia

Registered User
Ik vermoed ook een soort gedoogbeleid, zeker voor plekken en steden waar het met de overlast sowieso al wel meeviel. Maar ik hoop wel dat de heren burgemeesters zich daar dan vooraf ook even over uitspreken :hehe!: Wel zo prettig.

En bovendien, hier in de buurt wordt er flink met carbid geknald overdag en die regels zijn ongewijzigd. Dat mag dus "gewoon" om 10:00 uur los gaan. Dan lijkt het me heeeeeel vreemd als ze de vuurwerkstokers daar ter plaatse wel zouden bekeuren en die zware dreunen uit de melkbussen maar laten begaan. Dat zou echt de wereld op z'n kop zijn.

klinkt erg mooi allemaal en ik hoop ook dat het zo is maar wat bevestigt dat .
ik kan mij echt niet voostellen dat ze het ene wel toestaan en het andere niet .

AWG

Registered User
ik kan mij echt niet voostellen dat ze het ene wel toestaan en het andere niet .

helemaal gelijk in magnolia.
maarja de wens is vaak de vader van de gedachte.
de enige momenten dat je wat kunt stoken/sneaken is wanneer de wouten er niet bijzijn en je buren je niet snitchen.(maar we kennen allemaal wel iemand in de straat die afkeurende blikken trekt met ouwejaar....).

DJ-ArSoN

Registered User

Ik zeg daarom ook dat het een persoonlijk vermoeden is en geen vaststaand feit :hehe!:
En wat betreft carbid, dat valt nu eenmaal buiten de vuurwerkwetten, dus daar is in feite niets aan gewijzigd.
Regels omtrent carbid worden per gemeente bepaald, dat zal ook nu zo zijn.
Doorgaans is dat tussen 10:00 en 17:00/18:00 toegestaan. En aangezien het veelal buitenaf buiten de bebouwde kom plaatsvindt zullen ze die regels niet gauw ook aanpassen. Maargoed, hangt van de gemeente af dus.

Joepenstein

Registered User
Jammer dit, die nieuwe afsteek regels!

Denk bijvoorbeeld aan het daylight fireworks!!!! Dat is pas sinds 2011 nieuw! En dat word na 3 jaar gestokt, omdat het overdag niet meer afgestoken mag worden!
Ik hoop toch nog steeds dat het ergens word terug gedraaid. Nu ligt het voorstel toch nog steeds bij de EU? En word het toch pas per 1 dec definitief? Hopelijk word het deze maand nog terug gedraaid naar 10:00 uur. Of word het idd bij de meeste gemeentes gewoon gedoogt dit jaar, aangezien het niet te handhaven is. En word het dus anders volgend jaar weer terug gedraaid. Als er achter af heel veel klachten komen omdat dit zo niet blijkt te werken.... We zullen zien!

Derck1986

Registered User
Ahah, ik beetje in gelezen en ben bang dat de mensen die tegen vuurwerk zijn hebben gewonnen.
klagen bij een meldpunt, mensen steken de laaste paar dagen voor o&n al af.
Dit zal de klachten niet verlagen maar verhogen, nu kunnen nog langer klagen.
Gevolg korter tijden, weer meer klagen totdat het verboden is helaas.
Ik zie dit somber in.
Maar wel belasting vangen voor het verkocht vuurwerk, ik hoop dat hier iets voor terug krijgen plekken waar het wel mag.

Hier wonen veel jongen kinderen die 3 dagen van te voren al spelen en 3 dagen erna nog. Ik zie dat niet veranderden maar goed we zullen zien.

Bovenaan