Ik mag op gesprek komen bij GroenLinks

GMP82

Zilveren Member
Het topic nog eens doorlezende, doet me sterk twijfelen, of dit gesprek, in de huidige vorm, met de huidige gesprekspartners en op de huidige termijn wel plaats moet gaan vinden. Gezien de enorme afstand tussen de beide partijen , gaat een compromis-oplossing in ieder geval nooit de uitkomst zijn. Dat als doel stellen, lijkt mijns inziens dus bij voorbaat al onverstandig, zelfs zinloos. Daarbij komt, dat je - als het al zou lukken - een compromis sluit met een partij, die op dit moment NIKS te vertellen heeft in het kabinet. Je kan je afvragen, waarom je daar uberhaupt een compromis zou willen bereiken. Dat zou enkel voordeel opleveren voor hèn, omdat ze via andere wegen (anders dan de media-propaganda) geen invloed kunnen uitoefenen. Tot slot heeft Groen Links nog nooit aangegeven een compromis te willen bereiken, ze willen een verbod en geen tussenoplossing.

Dan kùn je dus overwegen om een ander doel te stellen. Informatief? Orienterend? Noem het maar.
Daarbij moet je je afvragen, welk nùt dit nieuwe doel heeft en voor wíe.

Ik ben inmiddels op het volgende idee gekomen (wat jij daarmee doet, is natuurlijk geheel aan jou). Ik ben van mening, dat je het gesprek met Groen Links (voor nu) het beste kan annuleren, onder meer, omdat de kans dat je (en daarmee de vuurwerktraditie en haar liefhebbers) er slechter uit komt dan dat je er in ging, erg groot is. Dat ligt bij voorbaat niet aan jou, maar aan de "gesprekspartner".

Dat brengt me op het volgende; in plaats van een ander doel van het gesprek, kun je beter op zoek naar een àndere gesprekspartner. En dan doel ik op iemand die ècht wat in te brengen heeft op dit vlak, iemand die wel reeel omgaat met feiten, cijfers en onderkent waar de angel precies zit (illegaal vuurwerk). En dan nog mooier zou zijn, iemand die niet fel tegen is, maar op zn minst neutraal, danwel in lichte mate voorstander.

Dan maak je het gesprek namelijk constructief opbouwend, in plaats van defensief reparerend/renoverend.

Een gesprekspartner die dan in me opkomt, is bijvoorbeeld dhr Ivo Opstelten. Maar je kan ook kleiner (regionaler) beginnen. Er hebben diverse burgemeesters zich uitgesproken tégen een verbod. Het is maar een voorbeeld. Maar 1 ding is zeker, je kan je energie beter richten op iemand laten "meedenken, versterken en aanvullen", dan op iemand "overtuigen, vechten (tegen) iemand en iets verdedigen".

Nogmaals, de beslissing is geheel aan jou, maar ik ben benieuwd wat je van mijn opmerking en visie vindt.

DJ-ArSoN

Registered User
Dat werd al eerder in deze topic gevraagd; wat is nu precies het doel van dit gesprek?
GroenLinks en Bonte ga je toch niet ineens pro-vuurwerk krijgen, never, nooit, onmogelijk. Dat kan en moet dus ook niet het doel van zo'n gesprek zijn. Ik vermoed dat het in de informatieve hoek zal (moeten) zitten, begrip kweken voor elkaars standpunten en waar mogelijk enkele constructieve verbeterpunten voor de jaarwisseling bespreken. Dan nog, wat GMP al zegt, zo heel veel heeft GroenLinks eigenlijk niet in de politieke melk te brokkelen, dus verwacht geen baanbrekende veranderingen. Het zou al heel wat zijn als Bonte zijn standpunten en uitlatingen iets nuanceert in de toekomst. Een compromis-oplossing lijkt me niet haalbaar en gezien de partij ook niet echt wenselijk.

Wat betreft:
GiveMePow(d)er zei:
in plaats van een ander doel van het gesprek, kun je beter op zoek naar een àndere gesprekspartner. En dan doel ik op iemand die ècht wat in te brengen heeft op dit vlak, iemand die wel reeel omgaat met feiten, cijfers en onderkent waar de angel precies zit (illegaal vuurwerk). En dan nog mooier zou zijn, iemand die niet fel tegen is, maar op zn minst neutraal, danwel in lichte mate voorstander.
Het ene gesprek sluit het andere niet uit wat mij betreft. Zoals er niet 1 oplossing voor het "vuurwerkprobleem" is, hoeft er ook niet slechts 1 oplossingsgericht gesprek te wezen. Dat kunnen er zelfs nooit genoeg zijn denk ik. Inderdaad zullen wij als liefhebbers bijval moeten zoeken bij andere partijen dan GL en Pvdd, zoals VVD, CDA en misschien PvdA, PVV, D66, SP. Dat geldt voor zowel landelijke politiek, maar zeker ook lokaal/regionaal, want dat is volgens mij de plek waar jij en ik als simpele burger het snelst een voet tussen de deur zouden kunnen krijgen en mogelijk zelfs invloed zouden kunnen uitoefenen op beleid. Lokaal gezien kunnen dit soort initiatieven dus prima overleven, landelijk denk ik toch aan iets meer 'body' en achterban, dus met steun en medewerking vanuit de branche en eventueel al enkele politici die zich eerder tegen een verbod hebben uitgelaten.

Het gesprek afblazen zou ik persoonlijk niet zo snel doen, je hebt er immers zelf om gevraagd en communicatie is altijd goed. Wel zou ik het doel en de inhoud richten op iets haalbaars en informatiefs, zoals in deze topic al veel is besproken. Mocht het onverhoopt toch de verkeerde kant op gaan in het gesprek, houd dan de eer aan jezelf en kap er op een vriendelijke manier mee.

Sweet Laker

Registered User
Het ene gesprek sluit het andere niet uit wat mij betreft. Zoals er niet 1 oplossing voor het "vuurwerkprobleem" is, hoeft er ook niet slechts 1 oplossingsgericht gesprek te wezen

Dat klopt, echter om een onderwerp in positief daglicht te stellen lijkt het mij verstandig om eerst draagvlak te creeëren bij partijen die reeds positiever / realistischer / minder kortzichtig staan tegenover deze materie.

Nu wordt er een gesprek geregeld met een persoon die al jaren, na diverse initiatieven om tot een gedegen dialoog te komen heeft laten blijken niet geinteresseerd te zijn in een dialoog. Maar zijn eigen monoloog ten koste van alles wil doorvoeren. Ik denk niet dat de beste man na jaren van harde arbeid om het verbod voor elkaar te krijgen nu opeens wel gaat praten met de tegenpartij om opeens maar een hand toe te reiken.

Daarnaast bestaat stichting Vuurwerktraditie (om een voorbeeld te noemen) al een aantal jaar en is dhr Bonte op de hoogte van deze Stichting. De vraag is waarom de beste man alle contacten met deze stichting omzeilt, en wel met een persoon in discussie gaat die uit naam van de vuurwerkliefhebbers (met een facebook account die pas is opgesteld) gaat uitleggen waarom het verbod er niet moet komen.

De Stichting heeft als jaren met feiten aangegeven dat de meeste onderwerpen die dhr Bonte aandraagt niet voor rede vatbaar zijn cq niet op waarheid berusten. Daarbij is er een dialoog geweest tussen een voorzitter van de Stichting en dhr Bonte en daar was dus 0,0 ruimte voor de mening / het woord van de voorzitter. En waarom? Omdat dhr Bonte anders water bij de wijn moet doen en dát wil hij niet. Dus zorgt hij ervoor dat het onderwerp telkens weer verdraaid wordt naar zijn mening / woorden. Kijk als voorbeeld maar naar het filmpje van GeenStijl. En daar is hij nog gematigd aangezien hij in openbaar terrein staat en hij zelf ook weet dat hij op oudejaarsdag zelf weinig invloed heeft op vuurwerkminnend / afstekend Nederland. Maar nogmaals, hij is niet van plan om ook maar enig grond vrij te geven.

Dus ik hoop dat het gesprek goed verloopt en positief ten aanzien van de vuurwerkwereld, alleen hoop ik dat je opgewassen bent tegen deze manier van 'communiceren'.

gizmo75

Registered User
Nu ik dit topic nog een keer doorlees heb ik een hele andere gedachte: wij reageren en denken op een manier alsof Ron een confrontatie aangaat of een politiek debat gaat voeren. Maar heeft iemand hier al aan gedacht: naar aanleiding van zijn schrijven wordt hij uitgenodigd om gewoon met een bak koffie over het onderwerp door te praten. Gewoon een gesprek dus. Wel met een enigszins bekende politicus over een voor ons en hem belangrijk onderwerp, maar het is en blijft een gesprek. Zou zo maar kunnen.

In dat geval tillen we er met z'n allen veel te zwaar aan. Ook ik heb in een eerdere reactie aangegeven dat Ron misschien beter mensen mee kan nemen en bij voorkeur van BPN. Maar het is geen rechtzaak, interview, enz. Dit soort gesprekken vinden dagelijks plaats tussen burgers en politici, zij zijn immers ONZE volksvertegenwoordigers en willen onze mening daarom horen. Natuurlijk wel om er op een of andere manier voordeel bij te hebben en/of er een slaatje uit te slaan, het is en blijft politiek. Maar politiek is zeker niet alleen maar debatten voeren zoals we die op tv zien of op de radio horen waarbij met het mes tussen de tanden de verbale strijd wordt aangegaan.

Een dergelijk gesprek cancellen lijkt me niet het juiste signaal. Ik zou vooral het gesprek ingaan met de insteek om te horen wat ze nou precies van je willen en zeker niet het achterste van mijn tong laten zien. Schrijf alles op, of neem het op maar ook dat is in deze fase niet echt gebruikelijk, en ga vooral niet alles direct beantwoorden. Niet alleen creëer je zo een mogelijkheid voor een 2e gesprek, je geeft jezelf tijd en lucht om een reactie te geven in dat volgende gesprek.

Just a thought...

Laatst bewerkt:

Sweet Laker

Registered User
Hmm wel een goede "thought", het zou zomaar kunnen zijn dat hij het beste met dit gesprek voorheeft. Laten we van het positieve uitgaan. Cancellen is ook geen optie lijkt me zo nee.

DJ-ArSoN

Registered User
Dat klopt, echter om een onderwerp in positief daglicht te stellen lijkt het mij verstandig om eerst draagvlak te creeëren bij partijen die reeds positiever / realistischer / minder kortzichtig staan tegenover deze materie.
Oh mee eens, dat zeg ik ook, echte hulp en bijval zullen wij als liefhebbers bij andere partijen en personen moeten zoeken. Dat neemt niet weg dat je zelfs met de grootste tegenstander best een informatief en misschien zelfs constructief gesprek kunt hebben. Zoals gizmo75 al zegt, het is goed mogelijk dat het geen zwaar politiek debat wordt, maar gewoon wat het is... een gesprek. Niks mis mee. Al zou ik toch wel goed voorbereid op pad gaan, je weet immers nooit hoe die politieke dieren het gesprek weten te draaien, maar dat merk je snel genoeg.

GMP82

Zilveren Member
DJ-Arson zei:
Het ene gesprek sluit het andere niet uit wat mij betreft.

Klopt, bij voorkeur wordt het gesprek met zowel voor- als tegenstanders gevoerd. Het punt dat ik wilde maken, is dat àls GL dit gesprek wil aangrijpen om een loer te draaien, dan is dat kwaad al geschied, voordat je het gesprek met de vóórstanders gevoerd hebt. Vandaar ook mijn opmerking, dat dit gesprek met GL, niet op zo'n korte termijn dient plaats te vinden. (Dus cancellen op korte termijn, maar zéker alsnog voeren, op het moment dat je er zelf meer baat bij hebt/kan hebben).

Maar goed, misschien denk ik bij voorbaat te somber, zie hieronder.

In dat geval tillen we er met z'n allen veel te zwaar aan.

Akkoord, misschien til ik er te zwaar aan en is het "zomaar een onofficiele orienterende/verkennende babbel". Ervaringen uit het verleden liggen er aan ten grondslag, dat ik persoonlijk (en anderen met mij) met de nodige voorzichtigheid en terughoudendheid reageer. Ik hoop onnodig. Maar mocht dit niet het geval zijn, wil ik het in ieder geval gezegd hebben. Ik hoop overigens op jouw scenario. Bedankt voor jouw relativerende input.

Sweet Laker

Registered User
Ik zie in dat opzicht geen vijand maar iemand met een andere mening. Ben alleen van mening dat deze persoon een hele sterke eigen mening heeft en niet van plan is om deze te veranderen. En dan is de vraag of deze 'strijd' zinvol is om met deze persoon te 'strijden'.

rwbrink

Registered User
Het gesprek is door hun verplaatst naar 14-2. genoeg voorbereidings tijd. wat betreft het type gesprek is volgens mij de intentie van de heren van GL het meest in de richting van wat Gizmo zegt. ze willen babbelen en kijken voor eventuele oplossingen. overigens heb ik wel gevraagd of ik het gesprek mag opnemen, wat geen probleem was voor hun. Wel zoek ik nog iemand uit de branche om voor die tijd 1 of 2 keer mee af te spreken en wat dingen op papier te zetten. ook zou diegene dan natuurlijk mee gaan naar het gesprek!

DJ-ArSoN

Registered User
Ja, ben ik ook wel benieuwd naar.
Vertel, hoe gaat het eruit zien? Heb je een paar mooie feiten en cijfers klaarliggen om ze mee om de oren te slaan? :)

Bovenaan