Zoals belooft en uitgebreide kijk op het weer van dinsdag en dat ziet er niet veelbelovend uit.
Met name de middag en avond zien er toch wel nat uit, zonder dat er nu grote hoeveelheden regen gaan vallen, maar 1-3 mm... maar nat is nat. Ik denk regen en motregen.
Er komen dinsdag een tweetal fronten (regengebieden) naar ons land toe, beide grote modellen GFS en ECMWF hebben dat) In de ochtend ligt er 1 boven Engeland en vlak daarvoor nog een boven de Noordzee. Die boven de Noordzee trekt in de middag het westen binnen maar het regengebied boven Engeland trekt wat sneller en zal net boven west Nederland gaan samensmelten tegen de avond met het eerste regengebied maar die zal dan ook weer wat verpieteren.
Ik denk dat het dan ook van tijd tot tijd zal regen of motregenen met ook drogere perioden ertussen.
Het meest positief is GFS die het front in de avond al over het oosten heeft liggen met het westen en midden alweer zo goed als droog en het oosten nog nat, ECWMF laat het front precies om middernacht dwars over het land liggen met overal nog regen.
De EPS geeft duidelijk aan dat de meeste neerslag in de avonduren valt voor het westen en midden en dat het tegen of net na na middernacht weer droog wordt. Het noorden en oosten hebben dan nog regen.
Als ik naar het EPS kijk lijkt die de voorkeur voor GFS te hebben! Westen dan de beste papieren rond middernacht.
Samengevat:
Temperatuur is prima, graad of 6.
Mist is er niet! Maar wellicht lage bewolking maar ook dat is geen probleem, het hangt hoog genoeg voor pijlen etc.
De wind is ook goed, windkracht 3, brede kustgebieden en noorden een 4 Bft. (let op, open gebied, in de stad/bebouwing zal het wel iets minder zijn)
De neerslag: in de ochtend droog, in de late middag (Zeeland eerder)van het westen uit regen en motregen, als laatste in het oosten. (nogmaals, niet veel neerslag, geen stromende regen maar nat is nat)
Of het in de avond droog zal worden hangt dus af van het front of dat door zal lopen naar Duitsland. Zal straks als de nieuwe EPS binnen is daarover nog wat posten.
Neerslag GFS en ECMWF de 31e om 1500 uur, gelijk aan elkaar! (twee regengebieden)
Middernacht: toch wel verschillen: noordoosten lijkt droog maar heeft wel neerslag gehad ervoor
EPD De Bilt en Twenthe: De Bilt na middernacht meest droog, Twenthe dan nog regenkansen. (in %), uurblokken 6 uur.