Het Weer 31-12-2013

blackpowder

Registered User
Nieuws / Regen op tijd uit land voor oud en nieuw

Regen op tijd uit land voor oud en nieuw

oudennieuw-640x300.png
Zeist - 30 december 2013, 09:01

Zowel oudejaarsdag als nieuwjaarsdag verlopen onstuimig. Maar het lijkt erop dat het rond middernacht droog is in het grootste deel van het land. De regen die oudjaarsavond over het land trekt is net op tijd het land uit. In het oosten is er nog kans op wat regen.
Oud en nieuw onstuimig, uitkijken met vuurwerk door krachtige wind

Op Oudejaarsdag staan opnieuw wind en regen op het programma. Een groot deel van de dag is het nog droog met wolkenvelden en zonnige perioden, maar in de middag neemt de bewolking toe en gaat het vanuit het westen regenen. De zuiden- tot zuidoostenwind is daarbij matig tot vrij krachtig en aan zee krachtig tot hard. Uitkijken dus met vuurwerk. Het is ’s middags 7 à 8 graden.
Oudejaarsavond blijft het nog vrij stevig waaien en zijn er perioden met regen. De tweede helft van de avond wordt het vanuit het westen droog en rond middernacht is de regen grotendeels het land uit. Vooral het oosten maakt nog kans op wat regen. In de Nieuwjaarsnacht zijn er opklaringen en daalt de temperatuur tot circa 4 graden.
Nieuwjaarsdag, woensdag, is het overdag grotendeels droog met velden sluierbewolking en soms een waterig zonnetje. De bewolking wordt vanuit het westen dikker en ’s avonds gaat het regenen. Er komt opnieuw een stevige wind uit zuidelijke richtingen te staan, die in de loop van de avond piekt met mogelijk een stormachtige wind op de Wadden. Het is ’s middags circa 8 graden.
Nieuwjaarsduik: gevoelstemperatuur 2 graden

Met een graad of 8 tijdens de Nieuwjaarsduik is het ruim te warm voor de tijd van het jaar. Wel staat er een krachtige wind die ervoor zorgt dat de gevoelstemperatuur naar verwachting rond 2 graden ligt.
Door de zachte aanloop naar de winter is de watertemperatuur relatief hoog. Met 7,5 graden is het “bijna een warm bad” vergeleken met de gevoelstemperatuur op het strand. Wel kan er een klein buitje vallen. De vele lokale nieuwjaarsduiken in het binnenland kunnen rekenen op vrijwel dezelfde watertemperatuur, soms iets kouder. Normaal gesproken zijn de binnenwateren nu al een stuk kouder dan de zee maar het warme najaar heeft ervoor gezorgd dat het water minder is afgekoeld.
De warmste nieuwjaarsduik beleefden we vorig jaar. Toen werd het warmer dan 12 graden en was de watertemperatuur eveneens een graad of 7,5. De koudste Nieuwjaarsduik beleefden we in 1997. Met -6,2 als maximumtemperatuur en een gevoelstemperatuur van ruim onder -10 was het ijs en ijskoud. In 2010 beleefden we de laatste echt koude duik met 2,0 graden als maximumtemperatuur, de watertemperatuur was toen heel laag met 3,5 graden.

Door: Marthijn Tabak

Bron:
http://nieuws.weeronline.nl/

Laatst bewerkt:

cracker

Registered User
1 mm regen in een uur is niets. Dan is alleen de straat nat. Pas als er 3 mm in een uur naar beneden komt vormen zich pas plasjes. Niets om je zorgen over te maken morgen

pyro_t

Registered User
Vorig jaar hadden de stokers in zuid limburg Heel veel geluk. (waaronder ik)

Zo slecht zijn de voorspellingen nou ook weer niet.
Het is veelal lichte regen met 1mm per uur.

En als het wel regent rond middernacht, moet je nog even wachten als ik de weerberichten moet geloven.
Want rond middernacht zou de meeste regen het land uit zijn.

Wel echt nederlands om over het weer te klagen.
Vroeger toen internet nog luxe was, ging je gewoon naar buiten om te kijken of het droog en nu zijn we er al 3 dagen over bezig of en zo ja waar het droog is.:happy:

USRRobiwan

Registered User
Wel echt Nederlands om over het weer te klagen.
Vroeger toen internet nog luxe was, ging je gewoon naar buiten om te kijken of het droog en nu zijn we er al 3 dagen over bezig of en zo ja waar het droog is.:happy:

Ik kan mij weinig oud en nieuws herinneren waar bij het echt slecht was. van 1996 tot 2004 was in deze regionen altijd goed te doen vrijwel geen regen, op wat kleine buitjes na in de middag of avond. wel altijd kouder. Dit is echt pas de laatste jaren dat er extremen zijn. 1x sneeuwen, 1x mist, 1x zware storm, vorig jaar bakken met regen. De

1996 Koud met zon, -8c
1997 bewolkt 3mm regen over 3.5 uur, 12 uur droog, 9c
1998 windstoten, 1mm regen, 10% zon, 6c
1999 bewolkt, 1mm regen, 4c
2000 60% zon, 1mm regen, 0c
2001 50% zon, 0.8mm regen in half uur, -1c
2002 zwaar bewolkt, 0mm regen, 1c
2003 zwaar bewolkt, 0mm, 0c
2004 zwaar bewolkt, 3mm regen over 6 uur, 9c
2005 zwaar bewolkt, 2.5mm regen over 3 uur. 8c
2006 zwaar bewolkt, 6mm regen over 4,5 uur. 10c
2007 zwaar bewolkt, 1.5mm regen over 4 uur, 4c
2008 50% zon, 0.5mm, -4c
2009 Bewolkt, 1mm regen, 0c
2010 bewolkt. 2mm regen over 3 uur , 2.5c
2011 zwaar bewolkt, 4.5mm regen over 11 uur, 8c
2012 zwaar bewokt, krachtige wind, 5,5mm regen over 5,5 uur, 10c

Je kunt duidelijk een verband zien tussen temperatuur en regenval, alles boven de 4 graden heeft periode van regen. Vanaf 2004 zijn er lange periode van regenval te zien over het land.

cracker

Registered User
Ik kan mij weinig oud en nieuws herinneren waar bij het echt slecht was. van 1996 tot 2004 was in deze regionen altijd goed te doen vrijwel geen regen, op wat kleine buitjes na in de middag of avond. wel altijd kouder. Dit is echt pas de laatste jaren dat er extremen zijn. 1x sneeuwen, 1x mist, 1x zware storm, vorig jaar bakken met regen. De

1996 Koud met zon, -8c
1997 bewolkt 3mm regen over 3.5 uur, 12 uur droog, 9c
1998 windstoten, 1mm regen, 10% zon, 6c
1999 bewolkt, 1mm regen, 4c
2000 60% zon, 1mm regen, 0c
2001 50% zon, 0.8mm regen in half uur, -1c
2002 zwaar bewolkt, 0mm regen, 1c
2003 zwaar bewolkt, 0mm, 0c
2004 zwaar bewolkt, 3mm regen over 6 uur, 9c
2005 zwaar bewolkt, 2.5mm regen over 3 uur. 8c
2006 zwaar bewolkt, 6mm regen over 4,5 uur. 10c
2007 zwaar bewolkt, 1.5mm regen over 4 uur, 4c
2008 50% zon, 0.5mm, -4c
2009 Bewolkt, 1mm regen, 0c
2010 bewolkt. 2mm regen over 3 uur , 2.5c
2011 zwaar bewolkt, 4.5mm regen over 11 uur, 8c
2012 zwaar bewokt, krachtige wind, 5,5mm regen over 5,5 uur, 10c

Je kunt duidelijk een verband zien tussen temperatuur en regenval, alles boven de 4 graden heeft periode van regen. Vanaf 2004 zijn er lange periode van regenval te zien over het land.

Dan leef ik in een andere dimensie want ik kan me van de afgelopen jaren alleen vorig jaar herinneren dat het regende tijdens de jaarwisseling. En zoals het vorig jaar regende had ik sinds de 80-er jaren niet meegemaakt.
Maar het is al in een andere reactie gemeld: Het heeft helemaal geen zin om te kijken naar de weersverwachting. Het weer verandert er toch niet door.
In mijn jeugd (ook in jouw jeugd) stond je op (mocht je overigens pas om 2200 afsteken) en zag je wel welk weer het werd.

USRRobiwan

Registered User
Maar het is wel leuk om er over te discussiëren en te speculeren. In een eerdere reactie had ik al eens aangegeven dat weer voorspellen net zoiets is als een paragnost, ziener, waarzegger etc. Bovendien wat moet je anders doen deze avond :hehe!:

chromeeh

Registered User
Mja ach, als het regent: ik heb zakken die ik om m'n cakes doe :)
Voor de rest.... O&N is belangrijker dan m'n verjaardag, dus niets gaat dat verpesten :D

cracker

Registered User
Maar het is wel leuk om er over te discussiëren en te speculeren. In een eerdere reactie had ik al eens aangegeven dat weer voorspellen net zoiets is als een paragnost, ziener, waarzegger etc. Bovendien wat moet je anders doen deze avond :hehe!:
Ja het hoort er wel een beetje bij anno 2013. Maar eh ik weet wel wat andere spannendere dingen dan het weer in de gaten te houden :happy::smiling:

Laatst bewerkt:
Bovenaan