Doet iedereen hier alleen maar sier?

Poll?

• Alleen siervuurwerk

Stemmen: 102 24,5%
  • Knalvuurwerk e.a. klein tuig

Stemmen: 25 6,0%
  • Alles hoort er bij... dus blokken en knallers!

Stemmen: 289 69,5%

• Total voters
    416

Galaxis

Registered User
net zoals painkiller , overdag hard knallen , ook wat niet nl spul , zodra het donker wordt , dan is het pas echt feest !

Mystifying Sage

Registered User
Ach ik ben ook al redelijk op 'leeftijd'....(je bent zo jong als dat je je voelt)

Maar op de 31ste rond 10 uur in de ochtend schiet ik wel wat knallers alvast de lucht in, waarna als de klok een heel uur slaat dat met een lekkere dreun gepaard gaat.... ;)

Maar vanaf een uur of 18...gaat er ook al sier de lucht in...op elk heel uur...echter vanaf een uur of 22 niet meer, dan moet mijn kleine meisje even een paar uurtjes gaan slapen en wordt het betrekkelijk rustig.

Echter vanaf 24 uur is het knallen geblazen...en dan voornamelijk heel veel sier, wat gelukkig ook hard knalt..want knallen horen erbij om de boze geesten te verdrijven :D En we beginnen natuurlijk altijd met wat rollen.

Pyro030

Registered User
Zelf ben ik 14, en dol op knalvuurwerk.

Simpelweg omdat ik het butget gewoon niet heb om deze 2 dingen te combineren(knal&sier).
Mijn vader schiet wat kleine potjes en wat pijlen, maar niet extreem veel.

En omdat ik overdag het meest wil stoken, en s'nachts meer kijken, ga ik dus voor knal.
Maar natuurlijk is het genieten als er een mooie pot de lucht ingaat ;)

Alleen zelf vind knalvuurwerk afsteken leuker dan sier.

~Pyro030

Mystifying Sage

Registered User
@Pyro030

Toen ik zo rond de 13 a 14 was, was mijn budget ook redelijk aan de kleine kant...En hield ik me ook alleen met knal bezig..Had altijd maar 1 of 2 sierstukjes...

Echter naarmate je ouder wordt...veranderd je smaak op 1 of andere manier en wil je vanzelf de stap naar sier wel maken (liefst harde knallen en sier tesamen)..Ook je budget gaat automatisch omhoog..doe je niets aan, laat het je maar overkomen..

Pyro030

Registered User
@Mystifying Sage

Daarom, ik ben tevreden over mijn budged. Heb dit jaar voor ongeveer €250, en de €300,- te besteden.
Dus de komende 2 jaar ben ik nog lekker met knal in de weer.

Als ik 16-17 ben denk ik dat ik dat ik meer sier ga kopen, maar natuurlijk nog wel CT ..
Maar dat is de toekomst, wie weet houd ik dan al helemaal niet meer van vuurwerk, al denk ik dat het nooit meer weg gaat!

We zullen wel zien wat de toekomst gaat brengen, waarschijnlijk ga ik volgend jaar werken dus een extra zakcentje.:cool:

~Pyro030

Laatst bewerkt:

Teletubbie

Registered User
Nee, ik ben zelf 20 en vier het buiten mijn eigen deur dus ik heb alleen wat knallers op zak en verder niets. Die potten zijn te groot en zwaar om mee te nemen.

LOGAN S

Registered User
Nee pyro030 je hebt gelijk het gaat nooit meer weg ,ik probeer het al 40 jaar op te geven (grapje) en heb met het vuurwerkvirus al tientallen anderen besmet.
Maar ja het is en blijft een leuke hobby als je het maar veilig doet en je niet door anderen mee laat slepen met gekke ideen.

nero

Registered User
Hmm ik ben voornamelijk van het sier, ik geniet ervan als de doorlontprojecten weer helemaal goed zijn gegaan.
Vroeger snipperde ik de hele dag, de kanonslagen konden niet op evenals de babypijltjes met fluit en knal, de grondbloemen en de jumping jacks... uiteraard zaten de happiness potjes ook in je rugzak :) en niet te vergeten, je romeinse kaarsen :)
Kent iemand de up-up-up pijltjes nog? Kan deze niet meer vinden :-( vind ze nog steeds geweldig!

polleke45

Registered User
een broekhoff dealer moet de up-up-up pijltjes wel te vinden zijn.

Die heten triple pijlen bij broekhoff kosten 4,95 per 144 en hebben 3x fluit met crackling op het eind ik heb ook vaker die met 3x fluit en knal gehad vind ze beide leuk maar ze zijn inderdaad wel nog te verkrijgen.

USRRobiwan

Registered User
Toen ik 14 - 17 was had men niet zo veel keus, alles van het vuurwerk museum zeg maar. Een paar omwaai potjes of via paps een paket 2000, draken pakket of een doosje strijkers. Ladycracker of piraten matjes uitpellen en had je de hele dag budget knal plezier als 14 jarige. Later op 16 jarige leeftijd had je met je krantenwijk geld voor de zwaardere knallers in het assortiment en kon je die zelf uitzoeken in de vitrinekasten die op de toonbank lagen of ervaringen delen met andere liefhebbers en de volgende dag naar shop twee die weer een ander merk had voor minder geld.

Zo stond men op het pleintje met een man of 10/30 te gooien drie dagen lang. Klagen om overlast deed men niet want het was vrij normaal, even als de kerstbomen die de laatste dagen van het jaar de fik in gingen op het plein. De brandweer stond op de hoek te wachten om uiteindelijk het laatste restje te blussen. De wijkagent kwam langs om toch dringend te verzoeken dat vanaf het etenstijd (lees 17:00 uur) wel afgelopen moest zijn met het geknal en de mensen in de avond rust te laten hebben. Alleen op de 31 december had hij er geen problemen mee. Een mooie deal vonden wij. Halt bestond nog niet wel het respect hebben voor de regels van de wijkagent. Zo had iedereen plezier en of rust.

Zo ging het in mijn jeugd eind jaren 70 begin jaren 80. Veel meer vrijheid maar veel minder keus. De etalages van nu zijn een droom voor de liefhebbers die de jaren 70/80 hebben meegemaakt. De zwartste periodes in de NL vuurwerk geschiedenis is wel de decibel regeling geweest op knallers vanaf eind jaren 80 en de jaren vanaf de vuurwerkramp in Enschede.

Om toch maar ontopic te blijven. Het heeft puur met leeftijd en budget te maken. Ik zie het als fases waar je door heen gaat als vuurwerk liefhebber. Van sterretjes tot grote sierpotten.

LiquidShiva

Registered User
Het heeft puur met leeftijd en budget te maken. Ik zie het als fases waar je door heen gaat als vuurwerk liefhebber. Van sterretjes tot grote sierpotten.

Klopt helemaal,
rotjes "doe" ik al heel lang niet meer, dikke knalpotten zijn top,
voor de rest mag het 'veel en groot' zijn, ik hou van een gevulde hemel!!

bontekraai

Registered User
Geen knallen meer voor mij. Alleen maar siervuurwerk. Dat komt eigenlijk neer op cakes in verschillende grotes (steeds groter dus). Vuurpijlen ben ik ook mee gestopt. Met een beetje wind steek je die voor de buren af.

joszie

Zilveren Member
Dit jaar 's nachts alleen maar siercakes (met als finale knalcakes), overdag (wordt pas vanaf namiddag) knallen. Heb gisteren toch nog maar een slof astronauten gehaald, puur om het oude te eren. Dit jaar totaal geen vuurpijlen. Ik vind het wel prima zo. Zoals eerder gezegd, de tijd van hele dagen op straat knallen is voorbij.

marlboro20

Registered User
Voor na 0.00u beginnen met knal (rol en nitraten) daarne over naar sier......
En voor de dag wat rotjes, grondbloemen en fun vuurwerk met mijn 8-jarige dochter en buurjongens....

cracker

Registered User
wat maakt dat nou weer uit wat iemand afsteekt. Het gaat om het plezier. En ja ik ben 42 en heb ook de helft van mijn geld aan knal uitgegeven ( weliswaar alleen maar matten maar toch)

blackpowder

Registered User
Ja toorlijk wat knallen hoort er toch gewoon bij ....
Heb voor 1/6 van mn budget is knal .. een paar matten en rollen en wat los knal voor de rest ben ik wel echt een siervuurwerkfan.
En ben ik vaak na de productdemo's en zodra de filmpjes hier online staan aan het puzzelen wat te kopen.
Maar persoonlijk vindt ik dat knalvuurwerk er bij hoort al is het maar in de vorm van een thundercake.

mvg blackpowder

Bovenaan