Denken jullie dat het vuurwerkverbod door gaat??

Phantom

Registered User
Ik denk dat het een kwestie van tijd zal zijn....... Met deze regering zitten we nog goed maar als de PvdA aan de macht was gekomen met SP dan had het er nu denk ik anders voor gestaan.

10skud

Registered User
Ik ben er ook bang voor dat het slechts een kwestie van tijd is voordat er een verbod komt. Maar hoe zit het eigenlijk in landen zoals België waar heel het jaar door verkocht mag worden? Wordt daar met oud&nieuw ook zoveel afgestoken als hier? Kan me voorstellen dat wanneer het de gehele jaar verkocht mag worden de charme er vanaf gaat, en met name de jeugd minder zal afsteken en minder zal slopen.

blackpowder

Registered User
Wat ik het erge vindt is dat er alleen zwart wit gedacht wordt.
Er is een groot grijs gebied waarin de overheid en de vuurwerkafstekers concessies kunnen doen.
In belgie en andere landen om ons heen lukt het de overheid wel te handhaven. Waarom dan hier niet ?
Dat is een discussie die gevoerd zou moeten worden.
Tevens zou de vraagstelling ook anders moeten.
Men doet legaal en illegaal nu af als 1 soort vuurwerk.
Ergens zou ook eens een opinie gemaakt moeten worden met het verschil tussen knal en siervuurwerk.

Ik hekel dit wilders achtige gedrag van groen links en vraag me ook af of alle mensen voor een verbod zijn of juist veel mensen tegen de knallers.

Mvg blackpowder

Vuurwerk023

Registered User
Nou aangezien jij ook in Hilversum woont en we dezelfde burgemeester hebben, onze burgemeester is nogal fanatiek voor het vuurwerkverbod. Hij probeerde het vorig jaar al en het zal me niks verbazen als hij dit jaar ook gaat proberen om het hard te maken. Maar laat ik(we) hopen dat het verbod en nooit komen zal.

Ja ik word niet heel vrolijk van die Broertjes als het om vuurwerk gaat en volgens mij komt Moontan ook uit H'sum, maar toch denk ik als er een verbod komt dat er dan zoveel mensen illegaal vuurwerk gaan kopen dat het alleen maar erger word.

HocusPocus.Pyro

Registered User
Een algeheel verbod lijkt mij een prelude voor een hoop onheil: een scenario zoals dat in de VS met de Drooglegging ontvouwde, is goed mogelijk. In plaats dat er minder overlast ontstaat door een verbod, gaat de verkoop ondergronds en is de overheid alle controle erover kwijt. Met alle gevolgen van dien. Onrealistisch? Volgens mij niet.

Schop omhoog wat ik vond deze verwijzing naar de drooglegging wel treffend en mooi.
Er zijn op FPM wel meer mensen geweest die onze situatie hebben vergeleken met de Drooglegging.

Ik denk dat beleidsmakers in NL zich heel goed moeten beseffen dat het opschroeven van de beperkingen op vuurwerk juist averechts kan werken, zeker als je toch al ziet dat in de praktijk te weinig capaciteit voor handhaving is...

Bovenaan