Vooral verkeerd gedaan door de Chinezen.
Samengeperste klei en/of bentoniet is op een of andere manier uitgehard met bakken en/of bindmiddelen. 't moet genoeg zijn om dit droog samen te persen, maar dit kan gewoon echt niet.
Er zijn dus meerdere fabrieken die dit grondbeginsel niet onder knie (willen) hebben.
Zeer slechte zaak, want dit zou nooit in consumentenvuurwerk bombette's mogen zitten.
Afgelopen jaar vooral tegengekomen in producten van Bon, maar ook in enkele artikelen van Wolff (6-19) en Zena NL.
Ik heb het in December gemeld bij de BPN, en naast gevolgbestrijding (vuurwerkbrillen) wat ze goed doen, kreeg ik nog niet het idee dat het op de agenda staat van de BPN als zodanig, al gaven ze wel aan dat (quote):
"Wij kunnen u verzekeren dat wij als belangenvereniging een breed scala aan onderwerpen behartigen."
Ik denk ook serieus dat dit een bepaald percentage oogslachtoffers veroorzaakt, wat dus vrij makkelijk voorkomen kan worden.
Hier ligt een schone taak voor de BPN en Nederlandse importeurs.
waar zou dit aan liggen? te kort gedroogd, te lang gedroogd of verkeerde verhoudingen in het gips mengsel?