500 Grams potten in NL !

Tony

Administrator
Medewerker
En wat als nou straks in September blijkt dat het niet door gaat. We gaan er allemaal vanuit dat de grote verandering dit jaar gaat plaats vinden. Er zijn wel vaker vreemde besluiten genomen in Brussel dus waarom nu niet ?

MrFirew0rk

Registered User
Tony Waarom zou dit zo zijn alle fabrikanten zijn het al aan produceren dus lijkt me sterk dat het niet meer door gaat MAAR zeg nooit ,nooit want we zijn ALTIJD nog in NEDERLAND

Tony

Administrator
Medewerker
MrFirew0rk zei:
Tony Waarom zou dit zo zijn alle fabrikanten zijn het al aan produceren dus lijkt me sterk dat het niet meer door gaat MAAR zeg nooit ,nooit want we zijn ALTIJD nog in NEDERLAND

Ze zijn inderdaad aan het produceren maar de wet is er nog niet en zolang die er niet is kan je produceren tot je een ons weegt. Ik zeg niet dat de bedrijven het niet goed doen maar we moeten niet vergeten dat de kans bestaat dat er gewoon gezegd wordt we verschuiven het naar 2007.

mickeyzegtboem

Registered User
Tony zei:
En wat als nou straks in September blijkt dat het niet door gaat. We gaan er allemaal vanuit dat de grote verandering dit jaar gaat plaats vinden. Er zijn wel vaker vreemde besluiten genomen in Brussel dus waarom nu niet ?

toevallig had ik deze vraag ook al gesteld bij iemand bij het vrom, en daar kwam een zeer geruststellend antwoord vandaan:

"er is in brussel geen discussie meer mogelijk, dat is allemaal al geweest.
er zijn een aantal besluiten genomen en nederland heeft de opdracht gekregen om dat in een wetswijziging te vertalen.
deze wijziging is besproken en goedgekeurd, hierna volgt een zgn. goedkeurings periode waarin men bezwaar kan maken tegen het besluit.
aangezien iedereen al akkoord is gegaan met deze regeling, kan er enkel nog bezwaar gemaakt worden op zeer afwijkende (lees gevaarlijke) situaties"

beetje moeilijke taal voor: kan niet meer misgaan:+

skupje

Registered User
Dit ziet erg positief uit, hoop dat de prijzen nu eindelijk eens naar beneden kunnen.Wat ik bedoel, in het verleden hebben de verkooppunten van vuurwerk veel geld moeten uitgeven aan de veiligheids eisen. Maar we mogen toch aannemen dat die kosten er nu toch wel een keer uit zijn? Dus mensen a.u.b redelijke prijzen en geen €30 of meer voor een 19 schots pot van 200gr.
groetjes Skupje.

Laatst bewerkt:

Olympicdragon

Registered User
BMW-freaky zei:
Iedereen rijdt ook wel eens te hard, dat wil toch ook nog niet zeggen dat het mag? Hier in de winkel werd vorig jaar streng gecontroleerd op de 10 Kg regel. Iemand die alleen was en een bestelling van 12 Kg had? Simpel, bel je ouders of een vriend maar, of neem alvast de helft mee naar huis en kom straks terug voor de andere helft.

En of die regel aangepast gaat worden dit jaar, ik vraag het me af. Heb er nog nergens iets over gehoord of gelezen, en heb er zelf eerlijk gezegd ook een hard hoofd in.

Die staan er ook nog niet.. Komen vanzelf tegen het einde van het jaar.

Een PDF file met daarin je antwoord, Artikel Id pagina 9.
Tevens mag in een auto huis of ander vervoersmiddel zonder speciale vergunning en/of kluis niet meer dan 10 KG (consumenten vuurwerk )
aanwezig zijn!!
Heel lullig maar waar.
www.vrom.nl/Docs/200605_Vuurwerk_RNEV2004Brussel.pdf

AWG

Registered User
dit zag ik ook nog staan op een vromsite.:w

http://www.nsdo.nl/pagina.html?id=23542

Twee soorten vuurwerk voor consumenten worden zwaarder. De zogenoemde ratelbanden en cakeboxen (of flowerbeds) mogen meer kruit bevatten. Ook mag vuurwerk net iets luider knallen. Dat staat in de 'Regeling nadere eisen aan vuurwerk' (RNEV2004), die waarschijnlijk in september van kracht wordt. VROM heeft gewijzigde regeling vandaag ter notificatie aan Brussel gestuurd.

De regeling waarin onder meer de eisen voor consumentenvuurwerk zijn vastgelegd, wordt binnenkort gewijzigd. De Commissie en de Europese lidstaten kunnen nog tot 4 september bezwaar maken tegen de gewijzigde regeling. VROM verwacht dat de regeling niet meer wordt aangepast. De gewijzigde regeling gaat dan kort na 4 september 2006 in werking.
De belangrijkste wijzigingen zijn:

* ratelbanden (of strengen of matjes) mogen tot 2500 gram kruit bevatten, maar slechts een halve gram per compartiment
* cakeboxen (flowerbeds) mogen tot 500 gram kruit bevatten;
* een nieuwe norm en een andere methode om het geluid van vuurwerk te meten, waardoor iets meer geluid is toegestaan.

Download

* de Regeling nadere eisen aan vuurwerk (pdf, 37 KB)

-------------------------------------------------------
tja sorry mensen als dit er toch echt staat moet het wel heel raar gaan lopen als dat nog ineens niet door kan gaan.

maargoed we wachten wel af.

edited: ik zie dat poziloc het ook al op vuurwerkmuseum heeft neergezet nou ja nu staat het er alsnog.

Laatst bewerkt:

Olympicdragon

Registered User
even voor alle duidelijkheid.......
01-08-2006.
De lidstaten hebben ieder al zijn goedkeuring gegeven!!!!!!!!!!!!!!!!!
Het wachten is alleen op de wetswijziging die officieel moet plaatsvinden!
Hetgeen op 4 september in de staatskrant vermeld zal staan.
LANG LEVE DE KONINGIN HOERA! HOERA! HOERA!
QUOTE! : Love it when a plan come's together.
we gaan het doen... en goed ook !!!!!

AWG zei:
dit zag ik ook nog staan op een vromsite.:w

http://www.nsdo.nl/pagina.html?id=23542

Twee soorten vuurwerk voor consumenten worden zwaarder. De zogenoemde ratelbanden en cakeboxen (of flowerbeds) mogen meer kruit bevatten. Ook mag vuurwerk net iets luider knallen. Dat staat in de 'Regeling nadere eisen aan vuurwerk' (RNEV2004), die waarschijnlijk in september van kracht wordt. VROM heeft gewijzigde regeling vandaag ter notificatie aan Brussel gestuurd.

De regeling waarin onder meer de eisen voor consumentenvuurwerk zijn vastgelegd, wordt binnenkort gewijzigd. De Commissie en de Europese lidstaten kunnen nog tot 4 september bezwaar maken tegen de gewijzigde regeling. VROM verwacht dat de regeling niet meer wordt aangepast. De gewijzigde regeling gaat dan kort na 4 september 2006 in werking.
De belangrijkste wijzigingen zijn:

* ratelbanden (of strengen of matjes) mogen tot 2500 gram kruit bevatten, maar slechts een halve gram per compartiment
* cakeboxen (flowerbeds) mogen tot 500 gram kruit bevatten;
* een nieuwe norm en een andere methode om het geluid van vuurwerk te meten, waardoor iets meer geluid is toegestaan.

Download

* de Regeling nadere eisen aan vuurwerk (pdf, 37 KB)

-------------------------------------------------------
tja sorry mensen als dit er toch echt staat moet het wel heel raar gaan lopen als dat nog ineens niet door kan gaan.

maargoed we wachten wel af.

edited: ik zie dat poziloc het ook al op vuurwerkmuseum heeft neergezet nou ja nu staat het er alsnog.

Olympicdragon

Registered User
Ook kan ik vertellen dat er zwaarder knalvuurwerk komt!!!

Naam: Little General!
Kruit: SP
Verpakking: 5 stuks per pakje
Afmeting: 20x85mm

let op,vroeger mocht het geluid niet hoger komen dan 153 db.
Nu mag het geluid gemeten, tussen de 153 en 156 db zijn.

De meting wordt nu volgens een engelse manier gedaan.
Eerder waren de zwaarste knallers ± 148 db om het risico van de test te mijden, nu dus ± 155 db!!

MrFirew0rk

Registered User
poziloc zei:
Weet toevallig iemand hoe de Engelse meeting gaat?

waarschijnlijk is het wel te vinden op internet als je de naam weet van de methode. is dat niet toevallig ergens gepost? niet dat ik me kan herinneren. maar misschien wel !

Laatst bewerkt door een moderator:

bemadragon

Registered User
Het geluidsniveau zal worden gemeten volgens geluidmaat A-gewogen geluidexpositieniveau LAE (in Engels: A-weighted Sound Exposure Level, ASEL). Dit levert per saldo een verhoging van het geluidsniveau op ten opzichte van zowel de oude Nederlandse methode als de Duitse methode. Het geluidsniveau wordt LAE = 116 dB!! komt ongeveer overeen met 156 dB lin piek (Ned. methode).

Olympicdragon

Registered User
poziloc zei:
Weet toevallig iemand hoe de Engelse meeting gaat?

1. Testlocatie
a. De test wordt uitgevoerd in de buitenlucht op een plaats met een vlakke, harde, geluidreflecterende en onbrandbare bodem van ten minste 4 bij 6 meter.

b. Binnen een straal van 20 meter vanaf de plaats van het vuurwerk moet het maaiveld vlak zijn en mogen geen obstakels boven het maaiveld uitsteken die geluid kunnen reflecteren, zoals gebouwen, schuttingen, stoepranden, wallen of muurtjes.
Dit geldt ook indien de obstakels door begroeiing aan het oog worden onttrokken.

2. Weersomstandigheden .
De test moet worden uitgevoerd bij droog weer. De windsnelheid, gemeten op 1,5 meter hoogte boven de grond, mag niet groter zijn dan 5 meter per seconde.

3. Meetsysteem
a. Het geluidmeetsysteem bestaat uit een microfoon met flat random-incidence response, die aan een geluidmeter is bevestigd of via een kabel aan een geluidmeter is gekoppeld.
De geluidmeter en de microfoon moeten voldoen aan de voorschriften van de IECpublicatie nr. 651, uitgave 1979, onder klasse 1.
Voor de ijking van het meetsysteem moet gebruik worden gemaakt van een akoestische kalibrator, waarvan de afwijking niet meer bedraagt dan 0,5 dB.

b. Het meetsysteem en de akoestische kalibrator worden geacht aan de onder a. gestelde eisen te voldoen, indien zij binnen een periode van twee jaren voorafgaande aan de meting bij een onderzoek ter zake door de krachtens artikel 22 van de IJkwet aangewezen rechtspersoon, blijkens een door die rechtspersoon afgegeven verklaring, aan de hierboven gestelde eisen hebben voldaan en in die periode geen herstellingen of veranderingen van de instrumenten hebben plaatsgehad die van invloed kunnen zijn op het meetresultaat.

4. Meetopstelling
a. Het vuurwerk wordt geplaatst op de harde bodem als omschreven onder punt 1.
Vuurwerk dat zich tijdens de ontbranding kan verplaatsen wordt op een hoogte van ten minste 0,2 meter boven de bodem vastgezet.

b. De microfoon, dan wel de geluidmeter met microfoon, wordt verticaal opgesteld op een statief, zodanig dat de hoogte van het membraan van de microfoon zich bevindt op 1,0 meter hoogte boven de harde bodem en de horizontale afstand tussen de microfoon en het te testen vuurwerk 2,0 meter bedraagt.

c. in afwijking van b. geldt voor vuurwerk dat behoort tot de categorie A2 van bijlage III dat de microfoon wordt geplaatst haaks op het midden van het uitgelegde vuurwerk op een horizontale afstand van 6 meter.

d. Binnen een straal van 2,0 meter van de plaats van het vuurwerk en binnen een straal van 2,0 meter van de plaats van de microfoon moet het bodemvlak homogeen zijn en voldoen aan de onder punt 1 gestelde eisen.

5. Meetmethode
a. De geluidmeter wordt ingesteld op het meten van het A-gewogen geluidexpositieniveau LAE (in Engels: A-weighted sound exposure level, ASEL).

b. Voorafgaand aan het ontsteken van het vuurwerk wordt de meting gestart en nadat het vuurwerk volledig tot ontbranding is gekomen wordt de meting gestopt.

c. nadat het vuurwerk volledig tot ontbranding is gekomen wordt de gemeten waarde afgelezen.

6. Testrapport
Het testrapport moet ten minste de volgende informatie bevatten:

a. identificatie van het vuurwerk: soort vuurwerk, fabrikant, lotnummer;

b. datum, tijdstip en locatie van de test;

c. beschrijving van het type bodemverharding waarop het vuurwerk is getest;

d. beschrijving van de meetketen met fabrikaat en typenummer van de apparatuur;

e. plattegrond met schematische weergave van de testlocatie, waarop zijn aangegeven: de hierboven bedoelde bodemverharding met afmetingen, de plaats van het vuurwerk en de plaats en oriëntatie van de microfoon;

f. windsnelheid tijdens de test en de methode en apparatuur waarmee de windsnelheid is gemeten;

g. wijze van ontsteking;

h. wijze waarop het vuurwerk is vastgezet (indien van toepassing); i. gemeten geluidexpositieniveaus LAE;

j. de toetsing van de gemeten geluidsniveaus.

Cameo

Registered User
Olympicdragon zei:
Ook kan ik vertellen dat er zwaarder knalvuurwerk komt!!!

Naam: Little General!
Kruit: SP
Verpakking: 5 stuks per pakje
Afmeting: 20x85mm

...
Dat klinkt interessant Olympicdragon :)
Heb je misschien wat meer informatie over deze knallers? SP is neem ik aan gewoon BP (Black Powder). Andere kruit-varianten zijn namelijk nog steeds niet toegestaan in knalvuurwerk. En wat is het netto kruitgewicht van dit stukje knalvuurwerk?

Groetjes,
Cameo

Olympicdragon

Registered User
Cameo zei:
Dat klinkt interessant Olympicdragon :)
Heb je misschien wat meer informatie over deze knallers? SP is neem ik aan gewoon BP (Black Powder). Andere kruit-varianten zijn namelijk nog steeds niet toegestaan in knalvuurwerk. En wat is het netto kruitgewicht van dit stukje knalvuurwerk?

Groetjes,
Cameo

Er zit 2,5 gram kruit in
En is van een andere samenstelling in de verhoudingen!
(chloraten etc.)
Dus wel zwartkruit!
Groeten Olympicdragon.

Bovenaan