4 inch blokken

gantpoplin

Registered User
btw sorry om het te zeggen,ik had 1 van mijn 2,5 blokkies vastgezet met een spanband en de rest gewoon zonder,deze bleven gewoon allemaal stabiel staan, en met de rest bedoel ik me andere 2,5inch blokkies,3 inch en 4 inch blokken!

Wat betreft de 3"en 4" vind ik dit dus echt onverantwoord afsteken. Levensgevaarlijk dat jij gewoon even denkt...nou laat ik ze maar niet vastzetten. Je mag blij zijn dat het goed ging, maar als het mis was gegaan.....|:( Ik ben blij dat jij niet bij mij in de straat woont, want dan had je flinke ruzie met mij gehad. Als mensen zo nodig 4" blokken moeten afsteken prima, maar doe het dan wel zo als het word aangeraden en niet zoals jij het hebt gedaan! Een blok vind is velen maler gevaarlijker dan een enkel shots shell! Stel dat het blok was omgedonderd na het eerste schot... Er van uitgaande dat je het over een 16 shots 4" blok hebt, dan zouden er 15 shells door de straat, weiland etc. hebben gevlogen met alle gevolgen van dien...

Mensen weet waar je mee bezig bent!|:(

Laatst bewerkt:

Luna 1337

Registered User
gantpoplin zei:
Wat betreft de 3"en 4" vind ik dit dus echt onverantwoord afsteken. Levensgevaarlijk dat jij gewoon even denkt...nou laat ik ze maar niet vastzetten. Je mag blij zijn dat het goed ging, maar als het mis was gegaan.....|:( Ik ben blij dat jij niet bij mij in de straat woont, want dan had je flinke ruzie met mij gehad. Als mensen zo nodig 4" blokken moeten afsteken prima, maar doe het dan wel zo als het word aangeraden en niet zoals jij het hebt gedaan! Een blok vind is velen maler gevaarlijker dan een enkel shots shell! Stel dat het blok was omgedonderd na het eerste schot... Er van uitgaande dat je het over een 16 shots 4" blok hebt, dan zouden er 15 shells door de straat, weiland etc. hebben gevlogen met alle gevolgen van dien...

Mensen weet waar je mee bezig bent!|:(

eventjes als je goed had gelezen heb je ook gezien dat ik het publiek heb gewaarschuwd!!!!! en dat ze gewoon ver weg moesten staan,ze begrepen dit nadat ze de grote doos hadden gezien dus... veroordeel niet te snel en btw dat met die spanband vond ik gevaarlijker omdat door de pijp deels de baan van het schot werd beinvloed,de pijp aan waar het blok vast zat was namelijk ietsjes langer dan het blok zelf. en ik heb het over een 4inch 9 shots blok,stel stel .... tis niet gebeurd achteraf praten is altijd gemakkelijk! ik heb al de adviezen van tevoren gelezen en er ook aangedacht om het blok in te graven, helaas kon dit niet omdat de bouwput was afgesloten met een paar containers. dus toen maar zo.

gantpoplin

Registered User
tis niet gebeurd achteraf praten is altijd gemakkelijk! ik heb al de adviezen van tevoren gelezen en er ook aangedacht om het blok in te graven, helaas kon dit niet omdat de bouwput was afgesloten met een paar containers. dus toen maar zo.

Dus omdat je het niet kon ingraven "toen maar zo"? Lees nou eens zelf wat je typt... Ik weet zeker dat menigen hier op het forum het met mij eens zullen zijn dat als je het niet kan vast zetten zo'n blok... het gewoon niet moet schieten. Ik blijf het onverantwoord vinden dat je het blok schiet ook al waarschuw je de mensen. Als hij omvalt kan het blok door de druk van het weg schieten van een shell ook zelf weg klappen, en dat kan dan alle kanten opslaan en dan heeft de veiligheidsafstand geen zin meer! Vandaar richt ik mij even tot iedereen hier, als je een blok niet kan ingraven of geen middelen hebt om het vast te zetten, laat het dan staan. Misschien kan het een paar dagen later wel. Maja het enthousiasme wint het toch altijd wel van het verstand!

Het is gelukkig goed gegaan en ik had het ook gelezen jou bericht hoor over dat je mensen had gewaarschuwd, maar als je ze volgend jaar mocht hebben.....zal ik je tochaanraden blokken van dat formaat vast te zetten.

Laatst bewerkt:

Silver Palm

Registered User
Wat ik mij afvraag is zijn 4 inch blokken nu het maximum wat (verantwoord?) mogelijk is, of bestaan er ook proff. blokken van 5 inch en evt. groter. Want er lijkt mij toch een maximum voor wat een kartonnen mortier van een blok aankan.

GMP82

Zilveren Member
Het woord "verantwoord" geniet een zeer vage en brede definitie, kijk maar naar de discussie over shells schieten (nee, alsjeblieft geen nieuwe discussie hier daarover). Je eigenlijke vraag is op zich interessant: Bestaat er een maximum kaliber waarvoor een kartonnen mortier (in een blok dus) geschikt is.

zuen

Registered User
Je eigenlijke vraag is op zich interessant: Bestaat er een maximum kaliber waarvoor een kartonnen mortier (in een blok dus) geschikt is.

Theoretisch gezien moet het lukken, maar hoe groter de shell hoe dikker de buiswand moet zijn en dit gaat waarschijnlijk in een kwadratische formule(vraag me niet welke) en zal er bij bijvoorbeeld een shell van 8" de kartonlaag iets van 15cm ofzo moeten zijn, dit is niet te doen omdat dat enorm veel papier is en onwijs zwaar wordt. Daarom worden er andere materialen gebruikt omdat dat sterker en efficiënter is. Bij de kleine shells is onnodig omdat die niet ongelofelijk veel druk produceren en de huls toch wordt weg gegooid. Het grootste wat ik ooit heb gezien was op de nederlandse antillen, daar hadden ze de 4inchers in kartonnen buizen, en die wand was 2 cm.

ramon&marijke

Registered User
Dan gaan ze toch gewoon blokken vullen met glasvezel buizen ipv karton.
Kijkt mij dan niet dat de druk een probleem moet geven.

Gedeelte logica is iets anders, maar aangezien je bij de fabriek zelf de cakes kan samenstellen zou je ook in de grotere diameters erg leuke effecten moeten kunnen creeren uit een blok.

Ruffneck

Registered User
theoretisch kan je elk kaliber in een blok stoppen voor mijn gevoel. Een blok is niks meer dan een aantal buizen tegen elkaar waardoor er stabiliteit wordt gecreërd en het gemak om 'gemakkelijk' diverse effecten achter elkaar te schieten waardoor een goede combinatie ontstaat.

Neem een 6 inch blok, dan zou je er ook op zijn minst 9 bij elkaar moeten stoppen omdat het anders te instabiel wordt. Wie zit er te wachten op 9x6 inch? Bedrijven willen gewoon uit buizen schieten zodat ze kunnen timen en zelf de effecten kunnen bepalen. En er zijn maar weinig plaatsen waar 6 inch te koop is voor de consument, wat dus betekent dat er geen markt in zit, om maar te zwijgen over hoe gevaarlijk het kan zijn. Bedenk maar eens wat er gebeurd als 1 van de 9 ontploft. Bij een 4 inch blok al niet te overzien maar bij grotere kalibers moet je er niet aan denken.

En wat is het nut van glasfiber buizen in een blok stoppen? Schiet dan gewoon losse shells uit en glasfiber buis en gebruik deze meerdere keren

ramon&marijke

Registered User
Ruffneck,

als je het hele topic had doorgelezen dan had je begrepen waarom het voorstel glasvezel als alterntief werd aangedragen.

magic sky line

Registered User
Dan gaan ze toch gewoon blokken vullen met glasvezel buizen ipv karton.
Kijkt mij dan niet dat de druk een probleem moet geven.

Gedeelte logica is iets anders, maar aangezien je bij de fabriek zelf de cakes kan samenstellen zou je ook in de grotere diameters erg leuke effecten moeten kunnen creeren uit een blok.

Zo'n blok zou veel te zwaar en te duur worden.

En wat ruffneck al zei als je een blok neemt met de diameter van 6" per tube, en bij shot 2 van de 9 ontploft de shell in de buis. Dan vliegen de 6" bommen je om de oren, dus er zit ook nog een risico aan.

firewire

Registered User
Er loopt al een topic over evt 6inch blokken, ja die bestaan wel, evenals een no-name blok oplopend naar 5ich en op Aruba heb ik afgelopen jaarswisseling een 4inch 36sh tripple peanutshells blok gezien.
Vaak wordt hier gedacht "omdat het in Nederland of Belgie niet te vinden is zal het wel niet bestaan" Lekker kortzichtig denkwerk.
ON TOPIC maar weer 4inch blokken...

Bovenaan