4 inch blokken

trixx

Registered User
dat klopt, en ik bedoel het ook niet bemoeiïg al, maar iederen keer dat ik zie dat er een nieuw bericht is bij 4" blokken, ben ik nieuwsgierig naar wie er nu weer iets te zeggen over 4" blokken heeft, en dan kijk ik, en dan zie ik weer dat gedoe over dat blokje van 1,5"!! het maakt me verder weinig uit, maar vond het vanochtend vervelend haha! ;)

vonk

FPM Moderator
Medewerker
trixx zei:
dat klopt, en ik bedoel het ook niet bemoeiïg al, maar iederen keer dat ik zie dat er een nieuw bericht is bij 4" blokken, ben ik nieuwsgierig naar wie er nu weer iets te zeggen over 4" blokken heeft, en dan kijk ik, en dan zie ik weer dat gedoe over dat blokje van 1,5"!! het maakt me verder weinig uit, maar vond het vanochtend vervelend haha! ;)

vond je het vanochtend erg hahahah slecht geslapen ofzo???? maar wat NLsandman al zij, ik vond het even belangrijker en ben dus even offtopic gegaan.

maar bij deze dan maar weer on topic:w

trixx

Registered User
Nog even snel offtopic!
haha nja ook wel eigenlijk! haha.. (ik moet vuurwerk afsteken he, en het mag nog niet!)
Maargoed.. het is inderdaad ook wel belangrijk ja, over de veiligheid ervan!!!!!!

Schuim

Moderator
Medewerker
Wat er gebeurt is tijdens vervoer kunnen wij toch niet weten, helemaal niet kwa post (vonk heeft daar echt wel gelijk over hoor kerel).

Het is een risico wat je neem, en ook al staat die tussen 4 paaltjes dat ding Hoeft maar 1 zakje verkeerd om te zitten en de shell knalt in de buis.
Wil ik wel eens zien hoe hard jij gaat rennen omdat het blok uit elkaar word geblazen en de shels dus alle kanten op vliegen.

Ik bedoel maar..

Als je een beetje had rondgeneusd over het forum en wat andere topic's had doorgelezen, kon je zien dat wij hier ook al veel meer info over hebben gegeven, en dat het vervoer al heel vaak besproken is.

Zo kun je zulke (domme) vragen voorkomen en een hoop gezeik van ons tegengaan.

Greedings,
Schuim :w

Pirate

Registered User
Een blok met de post ? En niemand die DAT vreemd vind ... ongeacht het formaat.

Ook vervoer vanuit china wordt er mee gegooid, dus denk dat dat wel losloopt (zie filmpje bnn vorig jaar).

Luna 1337

Registered User
Pirate zei:
Een blok met de post ? En niemand die DAT vreemd vind ... ongeacht het formaat.

Ook vervoer vanuit china wordt er mee gegooid, dus denk dat dat wel losloopt (zie filmpje bnn vorig jaar).

sorry hoor maar weetje dat de meeste shelletjes in een blokkie vastzitte, en om een 4 inch blok verkeerd af te laten schieten pffff weenie wat je er dan mee moet hebben gedaan maar een mini aardbeving simuleren ofsow het blok de hele tijd op zn op laten staan,lijkt me sterk ok natuurlijk je weet niet wat er mee is gebeurd toen het werd ingevoerd maar het lijkt mij dat dit proffesioneel geschiedt en dat je je niet onnodig zorgen hoeft te maken, hou gewoon de veiligheidsafstand aan en je bent redelijk safe! :w

michael1

Registered User
Ik snap niet dat jullie mensen aanraden mortier(bommen) te schieten ipv een zwaar blok te halen/afsteken. ik vind een blok stukken minder gevaarlijk. immers: staat het ding eenmaal netjes ingegraven op een verlaten weiland en zit er een halve meter visco aan vast kan er niks gebeuren. Shells schieten is altijd ellende omdat bijna iedereen wilt HERLADEN :'(, en je hebt allerlei zaken als juiste afmetingen, het staat minder stabiel etc etc etc. :r

Laatst bewerkt:

NLsandman

Registered User
Ik kan mij vergissen maar de meesten hier en vooral FPM zelf raden het af om zware mortieren en blokken te gaan afschieten.
Alleen wordt er wel informatie gegeven hoe je dat het beste kan doen als je toch niet bent tegen te houden.

Waarom men blokken gevaarlijker vindt is dat zo'n blok uit meerdere mortieren bestaat en het risico op misgaan veel groter is.
Er hoeft maar 1 shell in zo'n blok in de pijp te exploderen en het hele blok spat uit elkaar en schiet het mortieren alle kanten op.

Met dat herladen van shells heb je wel een punt, dat doen heel veel mensen zonder er bij na te denken.
Zoveel mogelijk info geven hier dat is het enigste wat men kan doen lijkt me.

Laatst bewerkt:

michael1

Registered User
sorry. vervang 'aanraden' door: 'verkiezen' van shells schieten boven mortierblok afsteken...

ik ben overigens het niet met je eens.

gantpoplin

Registered User
michael1 zei:
sorry. vervang 'aanraden' door: 'verkiezen' van shells schieten boven mortierblok afsteken...

ik ben overigens het niet met je eens.

Je bent het er niet mee eens... Michael onderbouw je mening dan ook. En inderdaad het schieten van shells boven 2" wordt op zeker afgeraden! Maar ik vind dat jeje niet zo snel aangevallen moet voelen, als je een beetje rond kijkt op dit forum vind je zat informatie. Het is ook niet tegen jou persoonlijk bedoeld, maar veiligheid gaat boven alles als je je met illegaalvuurwerk bezig houd! Of dat nou een 1,5" blok betreft of een 4" losse shell, veiligheid is belangrijker dan "hoe mooi een blok is en het ontsteken er van"

Ik ben ook wel benieuwd waarom je het niet eens bent met NLsandman...

Het "verkiezen" van shells boven mortierblokken dat moet je dusdanig opvatten dat we bedoelen: mortierblokken zoals 3" en 4" blokken. Deze blokken zijn levensgevaarlijk. Een uitwerking van een 1,5" blok valt daarbij in het niets, wat niet wil zeggen dat een 1,5" blok ook een krachtige uitwerking kan hebben als het mis gaat!

Maar ik ben benieuwd naar je reactie, no hard feelings man:w

NLsandman

Registered User
Ik had ook ergens gelezen op het forum hier dat de profs maar weinig groot kaliber dozen gebruiken tijdens de shows om de reden dat ze onbetrouwbaar zijn.

Aanvulling uit een faq van dit forum:

Hoe kan je het beste mortierbatterijen vervoeren? :

Het is aan te raden om de mortierbatterijen juist NIET op de kop te vervoeren.Hierdoor kunnen de voorgeladen mortierbommen kantelen en op de kop komen te zitten zodat het problemen kan geven bij het afsteken van de mortierbatterij(Lees: Mortierbommen kunnen in de buis blijven steken met alle gevolgen vandien).

Wat het beste en veiligste manier van vervoeren is om de mortierbatterij gewoon neer te leggen in de auto met de goede kant naar boven (Hoe kan ik nu zien wat de goede kant is?: De tekst moet duidelijk leesbaar zijn en niet op de kop.Meestal staat het ook op de doos van de mortierbatterij zelf wat de goede kant is of niet.)Ook moet je er natuurlijk niet mee gaan gooien met dat soort dingen ook hierdoor kunnen er problemen gaan ontstaan bij het afsteken.

De verpakkingen moeten steeds rechtop vervoerd worden.
De kans is klein maar er kunnen toch ongelukken mee gebeuren.

Een mortierbatterij is niet enkele shells bij elkaar en dan met lont verbinden. De stijglading bestaat uit losse zakjes met zwart kruit. Daarop worden de shells zonder stijglading geplaatst. De zakjes zwart kruit worden met elkaar gelinkt met lont.

Commentaar Xavier ( aanvulling op tekst hierboven )

Het kan gebeuren door onder andere verkeerd vervoer ( op de kop) dat de kruitzakjes bescadigd geraken. Het kruit kruipt dan overal tussen. Dit kunnen de gevolgen zijn :

- Stijglading is niet krachtig genoeg of onploft in de buis
- vertraging tussen de tubes is weggevallen en gaan zeer snel achter elkaar.
- mortierbatterij kan in 1 keerontploffen (kracht is enorm).

Laatst bewerkt:

Schuim

Moderator
Medewerker
Dat is niet bedoeld met onbetrouwbaar van productiefouten.
Maar meer van snelheid van de schoten en de duur van een blok.
(het is niet echt mooi als je aan elke kant van het veld een blok hebt staan maar deze niet tegelijk schieten.)
Of te wel, je kan wel met twee blokken te gelijk gaan schieten voor een mooi vol effect, maar de kans is zeer groot dat het eene blok sneller is afgelopen dan het ander.
Dit komt welliswaar ook door productie fouten, maar niet dat je je blok uit elkaar blaast ofzo, maar gewoon vanwege de duur.

De eene keer is het zucht en het blok is weg, de andere keer duurt het een half uur bij wijze van spreken

Greedings,
Schuim :w

tnt

Registered User
gantpoplin zei:
Iets minder geschikt? Maak er maar gerust van totaal niet geschikt voor in een woonwijk... ook als er geen flagebouwen staan! Om dit soort blokken te kunnen schieten heb je ruimte nodig. Zelfs meer ruimte dan dat je nodig hebt bij enkel schots mortieren. Dit is geen kinderspul. Bedenk goed als je ze hebt en gat afsteken, dat het echt onverantwoord is om dit maar even in een woonwijk af te steken. Als je ze wil afsteken, gewoon op een groot kaal landschap!

Ik denk dat hij het sarcatisch bedoelde, Maar je kan die blokken inderdaad natuurlijk niet veilig afsteken in een woonwijk..als het goed gaat gaat het goed, maar als het fout gaat is de schade niet te overzien!!

Luna 1337

Registered User
btw sorry om het te zeggen,ik had 1 van mijn 2,5 blokkies vastgezet met een spanband en de rest gewoon zonder,deze bleven gewoon allemaal stabiel staan, en met de rest bedoel ik me andere 2,5inch blokkies,3 inch en 4 inch blokken!

Schuim

Moderator
Medewerker
De eene keer blijft die staan de andere keer stuiterd die als een gek.
Hheeft ook te maken met de hoogte, lengte en breete dat het blok heeft.

Maar zie het maar gewoon als een extra veiligheidsmaatregel die je beter wel kan hanteren, want met vuurwerk weet je het maar nooit.

Greedings,
Schuim

Gelukkig nieuwjaar btw..

Denendo

Registered User
Heren..
Dit topic gaat over 4" blokken..
Ik heb nu vanalles al voorbij zien komen..
1.5" 2" 3" Shells en blokken..
Maar er wordt zeker de laatste 15 posts niets meer vermeld over de 4" blokken..
De reply's horen eigenlijk meer thuis in het topic "wetgeving en veiligheid"
Natuurlijk is het goed dat we adviezen geven over het hoe en wat..
Maar het merendeel van de info die wordt gegeven staat al op het forum..

Dus...

In het kort komt het erop neer dat iedere reply die nu nog wordt gepost die niet over 4" blokken gaat die wordt direct verwijdert !!

En dan gaan we vanaf nu "ONTOPIC" 4" BLOKKEN....

Groetjes

denendo :w

Laatst bewerkt:
Bovenaan