Zwarte dag: Meerderheid in Tweede Kamer voor vuurwerkverbod

goofygrunn

Registered User
Dinsdag dus moties en amendementen stemming. 1,5 jaar nodig en staatsecretaris zegt eerst wet erdoor en dan ga ik uitvoeren qua alle vragen die er zijn. VVD harde eis 3 voorwaarden anders geen ja tot verbod. Denk wil lokale ondernemer meer compensatie maar er is dit jaar max bedrag vanwege regels en ook ondernemers risico.

We weten allemaal dat het mogelijk dit jaar laatste keer is. De lokale laagdrempeligheid straks zoals CU zegt gaat in praktijk niet gebeuren en burgemeesters draaien je vereniging straks de nek om. Lokale driehoek is verantwoordelijk voor handhaving en niet landelijk......

goofygrunn

Registered User
Ja das leuk maar CU eiste gister dat staatsecretaris de laagdrempelige voorwaarden voor abv al ging opstellen. Hij blijft bij zijn punt duurt 15 maand waarbij eerst verbod wet er moet liggen en dan pas uitvoering. Zie de verschillende moties dinsdag

Tony

Administrator
Medewerker
We stoppen de gitzwarte dag nog heel even weg.
Zoals gezegd ziet het ernaar uit dat we dit jaar nog zonder probleem een oud en nieuw gaan vieren.
Als het helemaal meezit dan mogen we volgend jaar nog een keer. MAAR, als er dit jaar geen verbod is dan GENIETEN alsof het de laatste is..

Z@P

Registered User
We stoppen de gitzwarte dag nog heel even weg.
Zoals gezegd ziet het ernaar uit dat we dit jaar nog zonder probleem een oud en nieuw gaan vieren.
Als het helemaal meezit dan mogen we volgend jaar nog een keer. MAAR, als er dit jaar geen verbod is dan GENIETEN alsof het de laatste is..
Ik denk dat de verkoop door het dak gaat en je een waanzinnige jaarwisseling gaat krijgen waarbij de millennium wisseling verbleekt qua hoeveelheid. Heb de afgelopen 2 jaar al gevierd met de gedachte dit kon wel eens de laatste zijn.

Tony

Administrator
Medewerker
IK vierde het al jaren alsof het de laatste was behalve afgelopen jaar.
Mega veel wind op locatie en dat maakte het gewoon niet leuk...En toen het slechte nieuws naar buiten kwam kreeg ik uiteraard de schuld van de kids :)

goofygrunn

Registered User
Die laatste keer moet ik maar zien, gejank van excessen is al begonnen dus iets zegt mij dat ineens de staatssecretaris het wel lukt en we dit jaar al verbod hebben want tjah politie, ziekenhuizen en de samenleven eist het.........🤡

Plum Bloom

Registered User
Die laatste keer moet ik maar zien, gejank van excessen is al begonnen dus iets zegt mij dat ineens de staatssecretaris het wel lukt en we dit jaar al verbod hebben want tjah politie, ziekenhuizen en de samenleven eist het.........🤡
Iets in mij zegt dat bij een verbod nog dit jaar veel van de nitwitten in het parlement op 1 januari ‘26 het schaamrood op de kaken zullen hebben. Omdat er niet honderden maar dit keer duizenden en duizenden woedende mensen zich tegen de politie zullen keren. Wappie-taferelen in het kwadraat. Wie wind zaait, zal storm oogsten.

goofygrunn

Registered User
Iets in mij zegt dat bij een verbod nog dit jaar veel van de nitwitten in het parlement op 1 januari ‘26 het schaamrood op de kaken zullen hebben. Omdat er niet honderden maar dit keer duizenden en duizenden woedende mensen zich tegen de politie zullen keren. Wappie-taferelen in het kwadraat. Wie wind zaait, zal storm oogsten.
Ach daar ben ik te nuchter inmiddels voor. Iedereen heeft een grote bek maar als het erop aan komt is 3 kwart zo mak als een lammetje....... We gaan zien komende maanden

Plum Bloom

Registered User
Ach daar ben ik te nuchter inmiddels voor. Iedereen heeft een grote bek maar als het erop aan komt is 3 kwart zo mak als een lammetje....... We gaan zien komende maanden
Ik heb het niet over drie miljoen man. Maar wel over duizenden figuren tussen de 14 en 28, die in groepsverband uit woede voor het eerst een grens overgaan.

KoenL

Registered User
Omdat ze geen lontje meer mogen aansteken? Die gedachte gaat toch ook wel ver?

Ik geloof er niets van dat een verbod gaat helpen, maar de gasten die het echt bont maken hebben we de afgelopen jaarwisselingen al lang in de statistiek gezien. Wordt die groep groter? Ik vraag het mij af. Volgens is het al jaren een harde kern die elke kans op onrust aangrijpt om zich lekker te misdragen. Daarom vind ik een verbod ook zo zinloos, want die idioten trekken zich niets aan van regels en ze grijpen elke kans aan om weer ff lekker onrust te trappen.

Ik wil echt niet geloven dat de groep vuurwerkliefhebbers en -gebruikers die al tientallen jaren staan te genieten van vuurwerk door een verbod met een bivakmuts geweld gaan plegen of hulpverleners gaan lastig vallen. Ik ben ervan overtuigd dat de meerderheid gewoon normaal met vuurwerk omging en dat die groep ook een prima feestje kan bouwen met oliebollen en champagne. In de meeste vriendengroepen en families is er vast wel een persoon die wat vuurwerk via-via heeft geregeld. Dat zal vrees ik steeds minder gereguleerd (en dus minder wenselijk) vuurwerk zijn.

En ongetwijfeld staat de wappie-community ook weer klaar om zich zogenaamd voor het land uit te spreken, maar ook die groepen laten steeds vaker zien dat het niet meer gaat om het punt dat ze maken, maar om de onrust die ze ermee weten te creëren. Ik schaar ze eigenlijk onder datzelfde groepje raddraaiers die het al jaren voor ons aan het verkloten zijn. Maar goed, ieder zijn ding.

Ik hoop van harte dat meneer en mevrouw agent op straat gewoon voor de gezelligheid kiezen en dat ze nog een hoop door de vingers zien op oudejaarsavond. Natuurlijk kunnen ze niet overal tegelijk zijn, maar de liefhebber is bij een totaalverbod wel een makkelijke prooi. Ik hoop dat we er zo nog jaren een beetje de oud en nieuw sfeer in kunnen houden...

Knettermans

Bronzen Member
Wat te denken van die moraalridders (m/v), die bij een verbod op hoge poten naar buiten komen om met een belerende toon en dreigementen om de politie te bellen denken dat ze het mannetje zijn. Die anders zo vriendelijke man uit de straat, die met z'n kinderen wat leuks af staat te steken, kunnen ze nog wel eens zover krijgen dat hij niet meer zo vriendelijk is en overgaat tot fysiek geweld. Mensen zijn de betutteling beu en pikken het niet langer dat mensen elkaar niets gunnen.

Ieder rationeel denkend mens weet dat het probleem niet bij het legale vuurwerk ligt en dat een verbod niets op zal lossen. Zolang er mensen op straat lopen met het IQ van een garnaal die denken dat ze alles kunnen maken (feitelijk kunnen ze dat ook want er wordt nauwelijks iets aan gedaan) gaat er niets in positieve zin veranderen.

Voor mij staat het verbieden van legaal vuurwerk met het argument dat het dan veel makkelijker is om te handhaven gelijk aan een autoloze zondag zodat mensen de rest van de week niet te hard rijden.

firewire

Registered User
Wat te denken van die moraalridders (m/v), die bij een verbod op hoge poten naar buiten komen om met een belerende toon en dreigementen om de politie te bellen denken dat ze het mannetje zijn. Die anders zo vriendelijke man uit de straat, die met z'n kinderen wat leuks af staat te steken, kunnen ze nog wel eens zover krijgen dat hij niet meer zo vriendelijk is en overgaat tot fysiek geweld. Mensen zijn de betutteling beu en pikken het niet langer dat mensen elkaar niets gunnen.
Moraalridders? De NSB is er niks bij!

SrCl2

Registered User
Als zelfs de staatssecretaris van Milieu(!) op de rem trapt aangaande de invoering van het algehele vuurwerkverbod, gloort er nog hoop!
Artikel uit de Volkskrant (05-04-2025).jpg
Bron: de Volkskrant, zaterdag 05 april 2025.

goofygrunn

Registered User
Als zelfs de staatssecretaris van Milieu(!) op de rem trapt aangaande de invoering van het algehele vuurwerkverbod, gloort er nog hoop!
Bekijk bijlage 22927
Bron: de Volkskrant, zaterdag 05 april 2025.
Let wel dat de staatssecretaris ook riep eerst wet door 2de en 1ste kamer en daarna pas uitvoering. Hij is tot nu toe slechts adviseur van kabinet in debat

Bovenaan