Welkom Vuurwerk Filmers !!!

Tony

Administrator
Medewerker
Nu blijkt maar weer dat het lastig blijft om te kiezen. Het kleur verschil bij de canon is inderdaad groot, daarentegen vind ik de rode kleur van een sony weer niet realistisch, deze word snel roze. Als ik de scherpte vergelijk met de canon en de sony vind ik dat de canon beter uit de verf komt, de lansjes zijn goed zichtbaar, bij de sony valt me dit toch iets tegen. Maar dit kan per type camera weer afhankelijk zijn denk ik zo. Ik zal wederom weer goed nadenken over de camera, met deze extra informatie in mijn achterhoofd:).

Of het kan te maken hebben met de persoon die het instelt of de manier van scherp stellen.

DsNL

Registered User
Hebben jullie hier enige ervaring met het merk Panasonic?
Ik low-light komt de HVX 200 erg goed uit de bus, maar ik kan maar weinig vuurwerk materiaal van deze camera vinden. De shots die ik zie zijn eigenlijk allemaal erg ingezoomd, of van kleine shows.

PyroGuy

Registered User
Ik heb gisteren een showtje gefilmd. Handmatig scherpgesteld door in te zoomen op de verlichting van de vrachtwagen die bij het vuurwerk stond en dan handmatig zo scherp mogelijk beeld te krijgen. Ik had hem net één miniscuul tikje voor 'oneindig' gezet (oneindig is ook niet goed toch?).

Toch vind ik het beeld niet echt scherp, doe ik iets verkeerd of ligt het gewoon aan mijn camera?

mickeyzegtboem

Registered User
Aan de focus ligt het volgens mij niet, dat ziet er erg scherp uit.
Wel zie ik redelijk wat overbelichting (flares/smear in de effecten) en lijkt er behoorlijk wat ruis in de wat meer donkere situaties te zitten.
Waar het aan licht? ik ben toch geneigt te zeggen dat de camera door de lenskit wat lichtongevoelig is, waardoor wisselingen tussen donker en licht lastig te verwerken zijn.

Welke camera spreken we hier trouwens over?

PyroGuy

Registered User
Tja, misschien kun je ook niet anders verwachten van deze camera.
Gaat om de goedkoopste van Canon, namelijk de Legria FS 306. Deze heb ik ter vervanging van mijn oude camera gekregen bij de Media Markt. Ik zet hem altijd op de hoogste beeldkwaliteit, dan de Fireworks-stand, en vervolgens stel ik scherp zoals ik hierboven heb verteld.

Verder nog een vraagje over het gebruik van Sony Vegas 10. Ik vraag me namelijk af hoe ik het volledige YouTube scherm kan benutten. Zoals in de bovenste video te zien is zit ik nu met die zwarte randen.

stefantvs

Administrator
Medewerker
Renderen as 1920x108
en dan nog je video op 16:9
Dan zou ie goed moeten staan

Laatst bewerkt:

mickeyzegtboem

Registered User
Heb even wat achtergrond info over de camera gezocht, en helaas moet ik je teleurstellen.
De reviews die er van deze cam zijn, geven een duidelijk beeld.
De cam doet het leuk in vol licht, maar in lowlight situaties word het niet echt best.
De ccd is dusdanig gemaakt, dat deze heel licht ongevoelig is.
Het is dus niet iets dat je fout doet, het is echt een manco van deze camera.

PyroGuy

Registered User
Bedankt Stefan, dat ga ik proberen :)

Nouja, deze cam voldoet voorlopig wel. Ik zelf vind het beeld wel goed genoeg. Misschien over een paar jaar een andere aanschaffen.

gwgwgw

Registered User
Hallo,

Ik ben ook van plan om een cam te kopen. In dit topic heb ik me laten overtuigen over sony. Ik heb zelf een bedrag in gedachten rond de 500 a 600 euro.

Nu kom ik op de site van de mediamarkt deze 2 tegen welke zo'n beetje in die prijscatogorie vallen:

- SONY Handycam HDR-CX360VE http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/Handycam-HDR-CX360VE,10259,14921,196463.html

- SONY HDRPJ10EB.CEN http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/HDRPJ10EB.CEN,10259,14921,180333.html

Iemand bekend met 1 van deze cams?

Verdere adviesen/tips? Ik hoor het graag.

Gr. Gerwin

stefantvs

Administrator
Medewerker
Hier een filmpje
Gemaakt met de CX360VE, ik persoonlijk vind het er niet uit zien, en het geluid is ook niet veel.
Het kan natuurlijk ook met de instellingen te maken hebben die de gebruiker heeft ingesteld.

Laatst bewerkt:

gwgwgw

Registered User
Hier een filmpje
Gemaakt met de CX360VE, ik persoonlijk vind het er niet uit zien, en het geluid is ook niet veel.
Het kan natuurlijk ook met de instellingen te maken hebben die de gebruiker heeft ingesteld.

Nee dat is i.d.d. erg slecht kwaliteit.

Weinig licht, geen probleemVeel camcorders hebben problemen bij weinig licht en produceren korrelige, vage beelden. De supergevoelige Exmor R™-CMOS-sensor vermindert beeldruis voor duidelijkere beelden. Samen met de krachtige BIONZ-processor behaalt u geweldige resultaten in donkere interieurs of bij schemering.

Nou ik zie niets anders dan korrelige en vage beelden.

Misschien andere aanraders?

Laatst bewerkt:

stefantvs

Administrator
Medewerker
Ik heb zelf nog niet echt rond gekeken qua camera`s . Maar ik zelf ben te spreken over me huidige camera canon HF100 . Wat je zou kunnen doen is e.v.t kijken naar de opvolger HF200, deze ligt volgens mij qua prijs rond de 500.

Gr stefan

postvoordennis

Registered User
Ik zou wel eens willen weten welke videocamera's geschikt zijn voor het filmen van vuurwerk. Het is en blijft namelijk lastig om met weinig licht scherpe beelden te krijgen.

Ik ben op zoek naar een camera van rond de €300,- à €400,-. Is bijvoorbeeld de Sony Cx160e goed?

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Nee dat is i.d.d. erg slecht kwaliteit.

Weinig licht, geen probleemVeel camcorders hebben problemen bij weinig licht en produceren korrelige, vage beelden. De supergevoelige Exmor R™-CMOS-sensor vermindert beeldruis voor duidelijkere beelden. Samen met de krachtige BIONZ-processor behaalt u geweldige resultaten in donkere interieurs of bij schemering.

Nou ik zie niets anders dan korrelige en vage beelden.

Misschien andere aanraders?

Persoonlijk denk ik dat het met de instellingen van de filmer te maken heeft, er zitten namelijk stukken tussen die wel goed te noemen zijn. B.v. die vanaf 6.10 min, ik vind dit er niet slecht uitzien.

Als je voor die kamera's verder wil kijken die jij op mediamarkt gezien heb wil ik je de volgende zaak adviseren: www.kameraexpress.nl zijn iets goedkoper maar het advies is vele malen beter dan die je bij de Mediamarkt zal gaan krijgen.

mickeyzegtboem

Registered User
Ik zou wel eens willen weten welke videocamera's geschikt zijn voor het filmen van vuurwerk. Het is en blijft namelijk lastig om met weinig licht scherpe beelden te krijgen.

Ik ben op zoek naar een camera van rond de €300,- à €400,-. Is bijvoorbeeld de Sony Cx160e goed?

Heb zelf geen ervaring met deze camera, maar na enig zoekwerk heb ik wel de minimale lux waarde (hoeveel licht er nodig is voor goede beelden) kunnen vinden.
Dat is voor deze camera in de normale modus 11 lux.
Dit is nog vrij veel licht wat er nodig is, waardoor hij mij minder goed geschikt lijkt voor vuurwerkopnames.
Als je iets verder terug kijkt in deze tread kom je ook een filmpje tegen van een broertje uit deze serie, en dat is ook niet heel erg overtuigend.

In die prijsklasse heb ik op dit moment ook niet echt een aanrader kunnen vinden waarvan de specs me echt overtuigen voor vuurwerkopnames.
Wellicht is het een idee om in de 2ehands markt een beetje rond te kijken? er zijn wellicht nog wel wat type's die een tijdje geleden in de toppers meedraaiden, maar die nu in de 2e hands mooi in dit budget passen?
Ik zelf zat direct aan bijvoorbeeld de canon hv20 of hv30 te denken, deze zijn tot redelijk kort geleden regelmatig gebruikt voor vuurwerk opnames door een aantal liefhebbers, met hele nette resultaten.

postvoordennis

Registered User
Hoi Mickey, bedankt voor je reactie. Ik heb net ook even het dit topic doorgelezen en daaruit concludeer ik dat een Sony voor het filmen van vuurwerk het beste is, de vraag is alleen welk type...

Ik begrijp van jou dat ik dus moet kijken naar het aantal lux? Moet ik dan kijken naar het standaard aantal lux, of naar het aantal lux in de night mode?

Vinnie

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Ik begrijp van jou dat ik dus moet kijken naar het aantal lux? Moet ik dan kijken naar het standaard aantal lux, of naar het aantal lux in de night mode?

Lux en night mode zou ik niet eens naar kijken , maar meer hoeveel euro's je te besteden heb.
koop je een camera van 150 euro of 1 van 1000.
hoe duurder is vaak wel beter. maar kijken eens of je de camera manuel in kan stellen.
kijk eens of je met de belichting kan spelen.
zoek een type op, waarvan jij denk dat ie goed is, en gaat dan van dat type filmpjes zoeken op youtube.
lees de reviews van andere gebruikers. dat leverd je vaak wel tot het beste resultaat.
kost wel ff wat speurwerk tijd, maar dan heb je ook wat.

Ik film zelfd met de Sony HDR CX550VE camera van bijna 1000 euro.
maar ik ben er zelf heel erg tevreden over.
kijk maar bij mijn films op youtube .. www.youtube.com/vinmoxan

Laatst bewerkt:

rahowa

Registered User
Hier een filmpje

De instellingen stonden ook niet goed .
Daarom heb ik er ook bij neergezet dat het een testfilmpje was .

postvoordennis

Registered User
Lux en night mode zou ik niet eens naar kijken , maar meer hoeveel euro's je te besteden heb.
koop je een camera van 150 euro of 1 van 1000.
hoe duurder is vaak wel beter. maar kijken eens of je de camera manuel in kan stellen.
kijk eens of je met de belichting kan spelen.
zoek een type op, waarvan jij denk dat ie goed is, en gaat dan van dat type filmpjes zoeken op youtube.
lees de reviews van andere gebruikers. dat leverd je vaak wel tot het beste resultaat.
kost wel ff wat speurwerk tijd, maar dan heb je ook wat.

Ik film zelfd met de Sony HDR CX550VE camera van bijna 1000 euro.
maar ik ben er zelf heel erg tevreden over.
kijk maar bij mijn films op youtube .. www.youtube.com/vinmoxan
He Vinnie,

Bedankt voor de tip! Kon niet veel vinden, maar het enige filmpje dat vuurwerk bevat was niet erg scherp: http://www.youtube.com/watch?v=aixDh5o0P4w&feature=results_video&playnext=1&list=PLE9BF27E6EC897A41

Jouw camera is echt perfect, maar te duur voor mij. Voor een camera heb ik ongeveer €400,- over.

mickeyzegtboem

Registered User
Even inhakend op dat filmpje, de focus staat op het kasteel ipv op het vuurwerk wat er een eind achter word ontstoken.
Als de focus goed zou staan, denk ik dat er een erg mooie kwaliteit uitkomt.
Met de iris nog ietsjes verder dicht tegen de overbelichting was het helemaal snaar strak geweest.

Niet een perfect filmpje om je keuzes op af te wegen, maar ik vind het echt niet tegenvallen.

Over de cam, heb nog even doorgegraven, maar zowel de lens als de beeldsensor zijn dezelfde als die in bijvoorbeeld vinnie z'n cam worden gebruikt.
Hierbij vertekend de luxwaarde dus heel erg, want vin z'n films laten zien dat die cam uitstekend presteert in het donker.

Wellicht is dit dus wel een goede cam om eens in de winkel wat nadere info over in te winnen, met name over of de focus en de iris handmatig ingesteld kunnen worden.

Laatst bewerkt:
Bovenaan