Wel eens een ongeluk gehad?

Diemm

Registered User
Tijdens Oud en Nieuw is er een rotje vlakbij m'n oor afgegaan. Ik hoorde meteen een stuk minder, even later merkte ik geen merkbaar verschil meer. Een paar dagen later na al de knallen merkte ik het eigenlijk pas. Het leek of m'n oor iets dicht zat, soms had ik zeurende pijn in m'n oor, ik had constant oorsuizen en de allerhoogste tonen kon ik niet meer horen. Ik ben naar de huisarts geweest en die denkt aan gehoorbeschadiging. Hij heeft me doorverwezen naar de KNO-arts, waar ik volgende week heen moet.
Ik heb de klachten nog steeds, alleen de pijn in m'n oor is weg. Aangezien gehoorbeschadiging (vrijwel altijd) onherstelbaar is, vrees ik dat de klachten nooit meer zullen verdwijnen.

Dus wees alsjeblieft voorzichtig met rotjes, ook al is 'maar' een normaal Nederlands rotje.

polleke45

Registered User
Tijdens Oud en Nieuw is er een rotje vlakbij m'n oor afgegaan. Ik hoorde meteen een stuk minder, even later merkte ik geen merkbaar verschil meer. Een paar dagen later na al de knallen merkte ik het eigenlijk pas. Het leek of m'n oor iets dicht zat, soms had ik zeurende pijn in m'n oor, ik had constant oorsuizen en de allerhoogste tonen kon ik niet meer horen. Ik ben naar de huisarts geweest en die denkt aan gehoorbeschadiging. Hij heeft me doorverwezen naar de KNO-arts, waar ik volgende week heen moet.
Ik heb de klachten nog steeds, alleen de pijn in m'n oor is weg. Aangezien gehoorbeschadiging (vrijwel altijd) onherstelbaar is, vrees ik dat de klachten nooit meer zullen verdwijnen.

Dus wees alsjeblieft voorzichtig met rotjes, ook al is 'maar' een normaal Nederlands rotje.

Wat moet ik me voorstellen bij vlakbij, 50/30/10 centimeter.

Diemm

Registered User
Wat moet ik me voorstellen bij vlakbij, 50/30/10 centimeter.
Vanaf je oor tot het rotje op de grond zit sowieso al 1,5 meter ongeveer, vanaf m'n voet zal het rotje ongeveer 1 tot 2 meter verder hebben gelegen. Toch nog een paar meter vanaf je oor dus, en toch meteen gehoorbeschadiging.
Ik stond toen ook net in een smal paadje, aan de ene kant een muur en aan de andere kant struiken, waardoor het geluid ook iets harder zal zijn geweest.

Ik ben benieuwd hoeveel decibel die knal is geweest. Op de ene site lees ik dat rotjes ongeveer 100 decibel produceren, op een andere site weer 125-130. Iemand die dat weet?

Laatst bewerkt:

polleke45

Registered User
Vanaf je oor tot het rotje op de grond zit sowieso al 1,5 meter ongeveer, vanaf m'n voet zal het rotje ongeveer 1 tot 2 meter verder hebben gelegen. Toch nog een paar meter vanaf je oor dus, en toch meteen gehoorbeschadiging.
Ik stond toen ook net in een smal paadje, aan de ene kant een muur en aan de andere kant struiken, waardoor het geluid ook iets harder zal zijn geweest.

Ik ben benieuwd hoeveel decibel die knal is geweest. Op de ene site lees ik dat rotjes ongeveer 100 decibel produceren, op een andere site weer 125-130. Iemand die dat weet?
Maximaal mogen rotjes 120 decibel produceren maar meestal zit het rond de 112-116.

jetztgehtslos

Registered
Stuk beton of iets in het gezicht gekregen afgelopen jaarwisseling. Mijn bril aan gort, mijn oog nog heel. Komend jaar maar op zoek naar een veiligheidsbril op sterkte.

Dim, andere leden die een bril dragen, is hier meer animo voor? Misschien groepsordertje plaatsen ergens ofzo, als het mogelijk blijkt te zijn.

GMP82

Zilveren Member
Ik zat meer te denken aan een vuurwerkbril, die past over een gewone bril op sterkte. Die moeten er zijn (lab-brillen bijv of brillen die gebruikt worden bij slijpwerkzaamheden).

golden eye

Registered User
Misschien is een product van 3M een optie.

3M 2890 Ruimzichtbril, heeft medium inslagbescherming van 120m/s bij temperaturen van -5 tot + 55 graden. Heeft verstelbare band.
Heeft wat weg van een skibril, past ook over een bril heen. Prijs ligt rond de € 12,-

Golden eye

Diemm

Registered User
Donderdag naar de KNO-arts, ben benieuwd.
Ik ben vandaag naar de KNO-arts geweest. Net zoals m'n huisarts zag hij niks bijzonders in m'n oor. Hij zei dat 1 knal vaak niet meteen tot blijvende gehoorbeschadiging leidt, ook gezien m'n leeftijd. Verder zei hij dat het in de meeste gevallen vanzelf overgaat, het kan wel maanden duren voordat het weer helemaal is hersteld.
In maart een hoortest, dan kunnen ze zien of er blijvende schade is. Ik hoop natuurlijk dat ik daar niet heen hoef en dat het dan is genezen:happy:

Laatst bewerkt:

roei01

Registered User
nieuwjaars dag alst donker word steek k altijd nog een aantal pijlen af.
dit jaar dus ook,net bij de 1 nalaatste stijgt ie een klein stukje en ontploft!
een gloeiende bal komt precies tussen mijn kraag en hals terecht, met een dikke brandblaar
tot gevolg.kwil dus ook adviseren om met je rug naar de pijlen toe te gaan staan,
zelf doe k dat al jaren(om zeker te zijn dat je nix in je ogen krijgt)!!!
volgend jaar ook maar is zn veiligheidsbrilletje kopen.

kaboom05

Registered User
Uitgerekend mijn vriendin die toch altijd al een beetje bang is geweest voor vuurwerk werd 2 jaar geleden getroffen door een bombette uit een cake van het palm assortiment.Dit resulteerde in een fikse blauwe plek op haar been gevolgd door een fikse huilpartij en een zwaar beschadigde jas bij mijn oom.Was toevallig ook de laatste pot van de avond maar wel meteen een hele domper op de feeststemming.Zal je net zien dat zowat altijd gebeurd bij de persoon die het meeste angst heeft voor vuurwerk

KoenL

Registered User
@Kaboom05 Viel de cake om? Of kwam de bombette uit de lucht gevallen? Gelukkig heeft ze er geen blijvend letsel aan overgehouden.

kaboom05

Registered User
@Kaboom05 Viel de cake om? Of kwam de bombette uit de lucht gevallen? Gelukkig heeft ze er geen blijvend letsel aan overgehouden.

De cake viel na de eerste paar schoten en schoot daarna precies in onze richting leeg.Nadat de bombette haar trof op het been explodeerde deze ook nog waardoor de jas beschadigd raakte.De andere schoten ontploften in de buurt maar maakten gelukkig geen schade.Ze heeft er gelukkig niks aan overgehouden alleen toen een wond op het been vergelijkbaar met een wond als je wordt getroffen door een verfkogel uit een paintballgeweer.Was wel ff schrikken en ja ik weet wat je eigenlijk behoort te doen.

hardcore0438

Registered User
Afgelopen oud en nieuw met een chainthunder 60 van pyrostar. 1van de nitraatjes schoot de andere naar mij toe en knalde precies naast m'n oor; het gebeurd bij de 3de mat vanaf 0;27

smilli

FPM Filmer
Ja dat kan gevaarlijk uitpakken met chainthunders, zelf een keer hetzelfde meegemaakt en toen knalde een stuk gips me wang kapot!

fireworkfreak24

Registered User
1x romeinse kaars in me handen ontploft ( 5 schots peony kaars van alpeco)

1x 7 slagenpijl van weco klapte 2 m boven de grond

1x Chry Crackling 25 schots na de 3e salvo omgevallen

1x Cake ontploft (Crackling W/Palm Pistil)

Laatst bewerkt:

Vuurwerk023

Registered User
Wel eens meegemaakt dat er verschillen potjes zijn omgevallen 1 keertje schoot er toen wat tegen mijn knie maar gelukkig niet meer dan een schaafwond en wel eens van die dingen met lontjes dat ik me handen verbrand maar dat is gewoon dom van mezelf.
Wel heeft mijn buurman een wat erger ongeluk gehad die kreeg bij het aansteken van een chainthunder meteen dat die af ging en toen vlogen al die kleine nitraatjes naar mijn buurman en hij had beschadigingen aan ze oor wat niet meer herstelbaar was, misschien aan het verkeerde lont aangestoken maar toch erg!

Bovenaan