Wel eens een ongeluk gehad?

Bastiaan91

Registered User
Wij hadden een keer een cake van bonbridge en daar zitten van die voetjes onder voor de stevigheid!

Het voetje was stukje los gescheurt van de bodem af, maarja wij toch maar neer gezet en door de kracht is die toen omgevallen!

Gelukkig niks ernstigs gebeurd. Iedereen rende weg en mijn pa had niks door dus die bleef lekker staan,schoot er net 1 langs hem vol tegen de auto!!! (deuk zit er nog steeds haha)

Wekker

Registered User
Ohai,

Ik heb twee dingen meegemaakt, waarvan er eentje best naar was.
Oudjaarsdag 2005, ik was toen een jaar of 13. Ik en een vriend van me waren met Romeinse Kaarsen aan het schieten. Vanuit de handen, maar weliswaar keurig de lucht in. Op dat moment komt er een auto aan rijden waarop die vriend van me een paar stappen naar links doet. Hij gaat zonder dat hij het echt door heeft precies onder een lantaarnpaal staan, er schieten twee kogeltjes uit de kaars, 1 daarvan land precies op zijn hoofd, in de kruin van z'n kapsel. Hij heeft hier iets van een jaar een kale plek aan over gehouden.

Nu het ietwat naardere, het was oudjaarsavond, rond de klok van half 1, 3 jaar geleden gok ik zo.
Ik maak altijd een soort van doorlontbatterijtje (Heel simpel) van Shots, vorig jaar was dit met 200 stuks, maar toen nog kleinschalig met 12 stuks. Mijn constructie kon eigenlijk niet omvallen, thans, dat dacht ik. Een cake van de buurman viel om, en ja hoor, een shell daaruit schoot tegen mijn setup. Er moesten nog twee schoten uit komen, en een daarvan stuiterde echt VOL op mijn voorhoofd waardoor ik k.o op de grond smackte. (Ja, zo'n klein rotding ja.) Ik heb toen de hele nacht bijna verbitterd en rillend van het angstzweed in bed gelegen. Een hoofdpijn van hier tot Tokyo. Wel overigens het jaar daaropvolgend gewoon doorgestookt :"p

Zo ziet een mens maar weer, dat het niet altijd door 'dom' gedrag hoeft te komen.

Toen ging de wekker, en die blies het verhaaltje uit.

olaf81

Registered User
Heb nog nooit een ongeluk met vuurwerk gehad(klop,klop,klop).

Wel voor het eerst een linke situatie meegemaakt vorig jaar met de heavy 3 potjes.Had er 6 en zeker bij 3 cakes knalde ze via de zijkant eruit.
Was toen wel ff geschrokken.

Laatst bewerkt:

sw0rdys

Registered User
Toen ik wat jonger was en met mijn broertje op de oprit van het huis klein vuurwerk aan het afsteken was. kwamen mijn zusjes kijken, ik vond het leuk om de stokjes af te breken van babypijltjes en aan te steken deze vloog bij mijn zusje in haar nek waardoor ze der nek verbranden... ik voel me nu bijna 8 jaar later nog schuldig over.

Diezelfde dag gingen mijn zusjes onze honden uitlate waarbij ze een groepje jongens tegen kwamen die vuurwerk naar de honden gooiden, die zitten vandaag de dag nog steeds te piepen zo bang zijn ze. toen ze terug kwamen rennen zijn mijn vader en ik ernaar toe gegaan en heeft mijn vader al hun tassen in het water gegooid. eigen schuld vind ik

En een keer dat vrienden van mijn het grappig vonden om vuurpijlen vanuit de hand af te schieten waardoor je raad het al eentje klapte en niet wegvloog. hij had niks ernstigs alleen beetje pijn aan zijn hand en arm en de rest van de avond half doof.

Laatste keer was een vriend van mij.. ook al een paar jaar geleden.. die een knock out afschoot vanaf een kliko, hij legte hem schuin neer en ging erachter staan om te richten. toen deze afging schoot het knock out natuurlijk naar achter waardoor hij hem tegen ze gezicht aan kreeg, de onderkant stond bloedend op zijn gezicht maar veder niks ergs.

quexx

Registered User
Zo'n 7 jaar geleden vierde ik oud en nieuw bij wat vrienden die is een smal straatje woonden ik had vuurwerk gehaald van Diamond collectie en dat was toen ook voor het laatst.

Na 2 potten af gestoken te hebben zonder problemen ging bij de derde al wat mis. Na ontsteken van de pot was er eerst alleen maar rook en het geluid dat er iets popte.. en voor dat we iets konde bedenken klapte de pot uitelkaar. Beetje lachend van haha foutje ken gebeuren...

Daarna had ik een iets grotere cake weet jammer genoeg niet meer de naam ervan, maar die ging helemaal niet zoals het moest. De eerste bal schiet de lucht in mooi effect de tweede bleef hangen in de buis en door de klap lag die halve cake uit elkaar en de ballen schoten alle kanten op. iedereen begon weg te rennen bukkend achter de auto's, toen we dachten dat het voorbij was keken we of er schade was en op dat moment schoot de laatste bal uit de cake recht op ons af ik had toen een leren jas aan ik draaide me om en voelde een doffe klap op mijn rug vervolgd door een harde klap.

Jas en trui kon ik weggooien dikke blauwe plek op m'n rug en mijn haar was wat verschroeid maar ben blij dat ik het kon opvangen in plaats van dat hij klapte in onze gezichten ... had al mijn vuurwerk wat ik nog over had weggegooid en nooit meer wat gekocht van dat merk.

Maar ondanks dat ben ik altijd een vuurwerk liefhebber gebleven :)

jakobs

Registered User
toen ik een jaar of 10/11 was, jas tjokvol vuurwerk, je kent het wel. [1988 in die buurt, de tijden van de goeie kanonslagen :hehe!:]

hoe en wat weet ik niet meer maar binnen 5 sec stond ik in lichterlaaie, ik was gelukkig al helder genoeg om het van me af te scheuren.[stop NOOIT vuurwerk in je jas dus !! ]
ik heb er gelukkig helemaal niets aan overgehouden en mn bril heeft mn ogen beschermd, sterker nog ik deed ook wel es gekke dingen maar had hierdoor veel eerder door dat iets onveilig was, en kapte het af voordat er ongelukken konden gebeuren.

het is eigenlijk hetzelfde als met onweer een gezonde angst en met verstand handelen..maar dat denk ik persoonlijk.
ongelukken gebeuren volgens mij het meest met alcohol op, door domweg te snel te handelen met het soms erg gevaarlijk explosief, goeie voorlichting heeft de afgelopen jaren wel zn vruchten afgeworpen.

maar helaas zijn er nog altijd mafkezen die gaan experimenteren met dingen waar ze helemaal geen verstand van hebben met soms verschrikkelijke gevolgen, maar dat hoef ik niemand hier te vertellen.
iedereen heeft vast al wel es een moment gehad van ''dat ging maar net goed''
gelukkig gaat het steeds veiliger en kunnen we genieten van het vuurwerk, van jezelf of dat van de rijke buren :hehe!:

greets

Laatst bewerkt:

sprinkhaan

Registered User
Maatje van me had een trainingsjasje aan ,we waren 16,met in de bovenste zakken allemaal pijltjes die door een vonk van een lontje allemaal afgingen. Hij heeft zich gered door de jas over zijn kop razend snel uit te trekken.

Mijn vrouw drie jaar geleden een stuk klei tegen haar been gehad van een bsc ,grote bloeduitstorting en gelijk een hekel aan knalvuurwerk. ikheb nu een hekel aan vuurwerk met grote proppen klei.

Ook een keer een dronken buurman die een potje op de motorkap van een auto zette, natuurlijk een fontein met een mortier op het eind. potje viel om terwijl de fontein bezig was. Ineens kwam daarna de mortier lading onze kant op geknald. Ik draaide in een reflex om, altijd brilop ,omgedraaid cappie voor mijn nek op en een dikke leren stook jas met kraag aan, en kwam er goed van af.
Mijn overbuurman stond naast met zijn hernia en kreeg alles recht in zijn gezicht (weinig wegduiken dan hee) . Naar het ziekenhuis ,gelukkig kon met een vet wattenmasker het ergste worden voorkomen.

Het vuurwerk is het gevaar niet maar de mensen die er niet mee om kunnen gaan,is mijn ervaring. (illegaal is altijd risicovol)

Hebben wel eens iemand de straat uitgejaagd die 6 inch mortieren wilde afschieten.
We hebben met een paar jongens hem vriendelijk toch zeer dringend gevraagd om dit niet te doen en dat we anders iets minder vriendelijk zouden worden
We wonen in een volkswijk dus dit wil je echt niet voor je deur hebben (smalle straatjes). Als er iets mis gaat liggen alle ruiten er uit, en ik vind het legale vuurwerk al gevaarlijk genoeg in handen van mensen die er niet mee om kunnen gaan.

Laatst bewerkt:

Redje

Registered User
Ik heb een keer een babypijltje tegen me voortand gehad, een milimeter lager en hij had me keel in geschoten.
Ook zag ik een keer een groene flits van een fenix nitraat op me afvliegen, daar hadden ze er wel even een paar van op elkaar gelegd, zoals met rotjes, ik kon nog net opzij duiken en knalde hij een meter naast me oor, maand erna nog last van de wel bekende piep in de oren gehad.
En vroeger strijkers gevonden die op een groot vuur waren gegooit en niet af waren gegaan.
Alles oke, tot ik thuis kwam en er nog 1 in me zak zat, maar geen vuur meer had. Dus een stuk kuikenrol bij het gasfornuis gehouden, snel de achterdeur open, strijker in de brandende kuikenrol houden PANGGGGGGG in me hand, SCHRIKKK, alles tintelen en zwart maar gelukkig zat alles er nog aan.

wimkramer

Registered User
Mijn buurman had een paar romeinse kaarsen uit een havanna pakket, toen hij deze vanuit de hand afstak stond hij met de andere buurman te praten, gevolg was dat hij niet zat te kijken welke kant hij op stond te vuren en dat was dus bij mij in mijn nek, aangezien deze romeinse kaarsen met knal zijn had ik dus mijn kraag van mijn jas vast zitten in mijn nek, gevolg, grote brandplek met 2de en3de graads verbranding en 2 dagen zo doof als een kwartel. andere keer had ik wat vlinders gekregen van een neef, ik zou er even één op het veldje voor de deur gooien, ik stak hem aan en foefffffffff schietlont net buiten mijn hand harde knal diepe snee in mijn duim, had dus heel anders kunnen af lopen, de rest heb ik toen maar door de wc gespoeld en heb sinds dien nooit meer iets vanuit de hand af gestoken en geen illegaal vuurwerk meer.

ifeelfine

Registered User
Sommige vuurpijlen zo zwaar gevuld dat de motor van datzelfde ding het niet aankon en de vuurpijl met echt een pisboog op de grond knalde...damn...waren toen de cameraas maar betaalbaar.. ""

Dat is ook mijn enige ongeluk ooit (behalve dan de double wildgeese pijl ik het huis inschoot als kind)

begin jaren 90 hadden mijn vader en ik de voorloper van Alpeco ontdekt en een set pijlen meegenomen. Ik stak er 1 af op mijn 16e verjaardag 1992, en zie hem zo aan de overkant tussen het verkeer ontplofffen. Gelukkig geen gewonden maar wel een behoorlijk auto ongeluk. En rennen dat ik kon.

Roy1186

Registered User
2 jaar geleden had ik een feel the power waarvan max 40 schoten van de 100 uit waren gekomen. *minder dan de helft dus*
Ik was huiverig om te gaan kijken en heb dit dus ook niet gedaan. Na een min of 15 had ik een emmer water gepakt en over de cake heen gegooid en toen in de voortuin gezet zodat ik achteraf terug kon gaan naar de winkel.

Echter is er dus een of andere malloot geweest die de cake uit de voortuin had gepakt en deze op een vuur verder op in de straat gegooid. je raad het al de overige 60 schoten kwamen er nog uit en ging richting mijn buurman en zijn zoontje. Ze zijn niet geraakt maar konden ook niet vluchten alles knalde om hun heen. Minstens een maand of 2 met een piep in zijn oren gelopen.

Het jaar daarvoor had ik een chainthunder 500 hier zat gek genoeg geen groen lontje aan *naief dat ik was* maar een zwart lontje. Ik had daar helemaal geen erg in. Dat ding uit rollen aansteken en nog voor ik mijn hand kon weg trekken begon hij al met knallen. hij was al bijna op de helft toen ik wegrende. Ik schrok mij dood. Laatste keer dat ik illegaal vuurwerk heb gekocht.

Laatst bewerkt:

Daphnee88

Registered User
» Vingers verbrand door de lontjes.
» Een knock out die in de huls knalde, waardoor ik even doof was en erg van schrok.
» Een grondbloem in mijn tas met vuurwerk gehad, waardoor ik al het vuurwerk over de grond moest verspreiden zodat niet alles aan ging.
» Vuurpijl tegen mijn been aan gehad omdat mijn buurman zo nodig een vuurpijl in plaats van in de lucht op de grond moest afsteken, dikke blauwplek hierdoor!

Drdrek

Registered User
Heel stom toen ik een jaar of 12 was kijken of het lontje wel aan was van de romeinse kaars want het duurde wel heeeel lang (vond ik) voordat de ballen kwamen. Bam... Bal in mijn oog. Huilen en pijn maar gelukkig niets aan over gehouden!

shinji

Moderator
Medewerker
Afgelopen oud & nieuw kreeg ik een bombette van de Camuro Queen vol in m'n gezicht ( eigen schuld, dikken bult). Gelukkig had ik een vwbril op zodat ik s'nachts alleen maar kruit uit m'n gezicht moest trekken en niet meneer Faber met een consult kon verblijden. In het filmpje zie je bij de eerste Camuro Queen bij het laatste salvo maar 4 bombettes omhoog komen, de 5e kreeg ik dus in m'n gezicht ( en niet op m'n achterhoofd, zoals de dames suggereren)
Ik ben al 40 jaar met vuurwerk bezig en dit is m'n eerste ongeluk. Dus voor iedereen die dit leest, blijf voorzichtig, een ongeluk zit in een klein hoekje en doe alsjeblieft een bril op.
http://www.youtube.com/watch?v=bJ0z7luFGUQ&feature=player_embedded

Laatst bewerkt:

shinji

Moderator
Medewerker
Wilde 2 Camuro Queens tegelijk schieten, van 1 was het lontje losgetrokken en ik was die even terug aan t prutsen. Ik dacht dat de eerste al afgelopen was. Kortom, moedig maar oliedom.

Shenanigan

Registered User
Ik zie heel vaak mensen een enorme vuurpijl in een lege champagnefles zetten. Twee jaar terug in een drukke straat waaide dat om nadat de pijl aangestoken was. Die vloog over de grond en klapte midden tussen het publiek. Volgens mij niks ernstigs, maar dat had wel gekund. Jongen bij mij op de middelbare school had een lichtkogel tegen zijn been gekregen, die had een groot, diep rond gat in zijn bovenbeen van een centimeter of twintig doorsnee.

Ik snap niet waarom nog steeds wordt aangeraden om pijlen af te schieten uit een verzwaarde fles en niet bijvoorbeeld vanuit een 'pijp die aan een paaltje is vastgetapet'

petertje23

Registered User
Ook ik heb een keer een ongeluk gehad met een vuurpijl :surprised:
Een jaar of 5a6 terug toen ik nog wat jonger en onbezonnener was, ging ik oud en nieuw vieren bij een maat van me.
Hij woonde boven een kroeg. Tot zover alles prima!
Wij gingen wat vuurwerk afsteken op het platdak aan de voorkant van de kroeg.
Paar cakes/potten, allemaal leuk.
Nog een "dikke" pijl bewaard voor het laatst.
Deze in een fles {wel gevuld met water} aangestoken.
Een windvlaag, de fles met brandende pijl valt om.
Een moment van aarzelen, zal ik hem nog pakken of niet?
Nee dat doe ik niet meer!
De pijl vliegt weg, zo bij de buren naar binnen :surprised:
Dit was boven de plaatselijke shoarma boer, waar zijn personeel woonde.
Hier knalde de pijl ook uit elkaar. Op dat moment stokte onze adem.
Er brandde licht, de tv stond aan. Was er iemand thuis? Was er brand?
Wij snel naar de shoarma boer gerent en gemeld dat er een vuurpijl naar binnen was gevlogen.
Gelukkig was er niemand thuis! Alleen "wat" brandplekken.

Voor mij dus al een jaar of wat geen vuurpijlen meer!
Misschien in de toekomst weer?

GMP82

Zilveren Member
Ik snap niet waarom nog steeds wordt aangeraden om pijlen af te schieten uit een verzwaarde fles en niet bijvoorbeeld vanuit een 'pijp die aan een paaltje is vastgetapet'

omdat dit jarenlang is gepromoot in voorlichtingsmateriaal, maar wat nu hopeloos achterhaald is. (De pijlen waren destijds niet zo groot als nu en een verzwaarde fles voldeed toen nog)

Bovenaan